Nekromanti Magi i evighet?

vembryrsej

Veteran
Joined
15 Sep 2006
Messages
2
Location
GbG
Re: Abnorma minnen etc.

Det finns en gräns för vad det mänskliga minnet kan klara (även om den kan sättas ganska högt, läs värdet i PSY+aktuell färdighet) och betänk att varje steg i en formaliserad besvärjelse måste utföras exakt och in i minsta detalj för att den ska fungera... jag har försökt lära mig texter utantill, och är det mer än tio ord är det svårt (det kan ju bara vara jag som har dåligt minne, men det har jag inget stöd för). Lägg till rörelser och komplicerade mentala övningar... jag vågar inte ens tänka på det.
Det är fullkomligt möjligt att lära sej stora mängder text och rörelser utantill, skådespelare gör det varje dag. Själv kan jag recitera 25 sidor text ur en pjäs jag jobbar med just nu, och 25 sidor är ändå ganska lite om du jämför med stora pjäser som hamlet och så vidare.

Har man vana av att nöta in långa sjok av text och rörelser i minnet är det ganska lätt och en magiker om någon borde väl rimligtvis ha stor vana av det.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Abnorma minnen etc.

Har man vana av att nöta in långa sjok av text och rörelser i minnet är det ganska lätt och en magiker om någon borde väl rimligtvis ha stor vana av det.
Ja, men kan du samtidigt genomföra komplicerade mentala övningar, säg, beräkna kvadraten på pi eller integralen på ett andragradspolynom? Om man vänder på reglerna för dold besvärjelse och istället säger att en besvärjelse med snack och rörelser blir en nivå lättare, kan man se det som att focii sänker besvärjelsens svårighet med en (x+1)del, där x är magnituden. För en "normal" besvärjelse (mag. 3) innebär det en fjärdedel. Nu kan jag inte jämföra svårigheten i att upprepa ord och rörelser ur minnet och med att genomföra komplicerade mentala övningar och därför inte ge några bra exempel, men focii verkar ju i bästa fall utgöra hälften av besvärjelsens svårighet).

Så, det var hela mitt resonemang om minne och fokus, hoppas det är givande.
 

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Re: Abnorma minnen etc.

Ett rimligt argument för att kunna lagra mycket i minnet och recitera detta samtidigt som man utför andra komplicerade handlingar är väl att musiker kan lära sig ett MYCKET stort antal låttexter utantill och framföra dessa samtidigt som de spelar instrument, koordinerar detta med ett band och samtidigt håller kontakt med publiken etc...
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Abnorma minnen etc.

Tja, frågan blir väl om man kan jämföra det med att väva filament till besvärjelser... som sagt; det är svårt att hitta saker att jämföra med när det gäller magin, då referensramarna tar slut någonstans där... nu när jag tänker på det, finns det något i reglerna som säger att focii tar extra tid att lära in? (kollar den nya hopotesen). Nej, jag kan faktiskt inte hitta något som tyder på att focii skulle förlänga memoreringstiden... jäkligt jobbigt, säg inte att hela den här diskussionen var i onödan nu :gremtongue:

Ok, det verkar som jag får ta tillbaka allt... slopa jämförelserna med musik och pjäser; focii är bara till hjälp och tycks inte vara något man enligt reglerna måste lägga nämnvärd extratid på att memorera (om det inte är så att de avlastar mängden mental... sak... man måste komma ihåg, vilket ju tar oss tillbaka till början eller nåt...). Jobbigt...

Avslutar skrivandet pga trötthet och plötslig insikt om att jag borde sova... det är ju trots allt val imorgon :gremsmile:
 
Top