vembryrsej
Veteran
Re: Abnorma minnen etc.
Har man vana av att nöta in långa sjok av text och rörelser i minnet är det ganska lätt och en magiker om någon borde väl rimligtvis ha stor vana av det.
Det är fullkomligt möjligt att lära sej stora mängder text och rörelser utantill, skådespelare gör det varje dag. Själv kan jag recitera 25 sidor text ur en pjäs jag jobbar med just nu, och 25 sidor är ändå ganska lite om du jämför med stora pjäser som hamlet och så vidare.Det finns en gräns för vad det mänskliga minnet kan klara (även om den kan sättas ganska högt, läs värdet i PSY+aktuell färdighet) och betänk att varje steg i en formaliserad besvärjelse måste utföras exakt och in i minsta detalj för att den ska fungera... jag har försökt lära mig texter utantill, och är det mer än tio ord är det svårt (det kan ju bara vara jag som har dåligt minne, men det har jag inget stöd för). Lägg till rörelser och komplicerade mentala övningar... jag vågar inte ens tänka på det.
Har man vana av att nöta in långa sjok av text och rörelser i minnet är det ganska lätt och en magiker om någon borde väl rimligtvis ha stor vana av det.