Nekromanti Magi i evighet?

Bengt

Veteran
Joined
15 Jun 2006
Messages
21
Location
Linköping
Vad är det som gör att en magiker inte kan hålla på och utföra magi hur länge som helst? I alla andra situationer man sett magi (andra spel, böcker, film) så brukar ju magikerna bli trötta. I EON kan de visserligen ryka lite om magikern ibland när han misslyckas men förutom det tycks det bara vara att köra på.

Något annat som stör mig otroligt är att EON har gjort på samma sätt som D&D att man bara kan hålla ett visst antal formel i huvudet. Det har jag heller aldrig sett från någon källa typ film/bok. Känns väldigt trist begränsning, bättre att begränsa på andra sätt.

Tänk er Gandalf i Moria, "Shit, jag har inte läst in Anors låga - sorry grabbar" <brinn>. Dessutom tillför det ingenting utan tar bara bort variationerna i spelet för de formler man väljer bort är alltid sådana som inte är så mäktiga men kan vara intressanta för rollspelet.
 

Ingtar

Veteran
Joined
15 Jan 2004
Messages
193
Location
Norrköping
Vet inte riktigt vad du menar blir lite förvirrad när man läser din fråga :gremlaugh: Men man kan inte hålla på med magi hur länge som helst i Eon.
Eftersom man får utmattningspoäng varje gång man använder någon färdighet som berör magi.
Vet inte om det var det svaret du ville ha? men jag försökte iallafall.

Något annat som stör mig otroligt är att EON har gjort på samma sätt som D&D att man bara kan hålla ett visst antal formel i huvudet. Det har jag heller aldrig sett från någon källa typ film/bok. Känns väldigt trist begränsning, bättre att begränsa på andra sätt.
För det första spela inte spelat om du inte trivs med det.
För det andra så finns det ju improviserad magi...
 

Bengt

Veteran
Joined
15 Jun 2006
Messages
21
Location
Linköping
Får man utmattning av magi??? Intressant, vart står det? Hittar det ingenstans i reglerna EON-III. Hur fort får man utmattning i så fall och kan en erfaren magiker hålla på längre (alltså få utmattning senare) än en oerfaren?

Och bara för att man inte gillar varje detalj i reglerna innebär det ju inte att man inte kan gilla spelet. Går ju inte att hitta något som stämmer exakt med mina tankar om det perfekta reglerna. EON är otroligt genomarbetat men jag kommer alltid att göra vissa modifieringar för att anpassa efter min egen smak. Hur som helst tycker jag frågan är berättigad. Tillför verkligen inlärnings-/minneskravet något? Jag tycker inte det. Dessutom är ju vissa regler lättare att ändra på än andra.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Magi i huvudet

Alltså egentligen har ju en magiker potentiellt sett oändliga mängder magi i huvudet då han kan improvisera. Det som är begränsat är väl mängden formaliserade besvärjelser - alltså EXAKTA steg och mått för en EXAKT effekt.

Du kan säkert improvisera rätt många olika sorters mat om du bara får lite ingredienser - men antalet exakta recept med exakta mått är troligtvis begränsat.

Typ.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Det finns en frivillig regel i M&M att man kan lista ut vilken effekt som helst inom 15 rundor. Då krävs ett lyckat Ob3T6 slag mot Teoretisk Magi, sedan kan man använda effekten en gång, sedan måste man lista ut den igen.

Man kan ju överskrida mängden magnituder man kan memorera med då finns det regler att man glömmer en annan besvärjelse/effekt, regler om detta finns väl i grundboken eller så är det i Mystik&Magi.
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
improviserad magi

improviserad magi med effekter räcker ju gott och väl. Jag har för mig att du får ha psy + ditt värde i besvärjelse magnituder i ditt huvud. psy 15 och besvärjelse 15
ger 30 i magnitud. Det finns ju inte ens så många effekter för en aspekt så det är bara om man håller på med massa olika aspakter det begränsas.
Min syn på regeln är inte att den begränsar än magiker och att bara ha de braa?? grejerna. Har personligen inte sett en magi i eon som inte är bra. bara man använder den vid rätt tillfälle.

Jag håller med dig att man moddar det man inte gillar. Vi håller i våran nuvarande kampanj att hitta på eller ändra någon små regel typ varannat spelmöte.

Tillägg till det här med hur många magnituder man kan ha i huvdet. Besvärjelse avser bara besvärjelser och effekter
Däremot kan då hålla ytterligare magnituder Ritualer med färdigheten ritual och ytteröigare magnituder cermonier med färdigheten cermoni.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Husregler

Modda magin är kul just nu kör vi med:

Flera Alstringar [Frivillig Regel]
Man kan alstra flera gånger dock med följande begränsning. Man har en filamenst potential på (PSY+Alstringsfärdighet)/4, när man alstrat ihop filament som överskrider detta värde så läggs lika många +ObT6 till svårigheten för nästa alstring.

Exempel:
Janna har PSY 16 och Alstra Fototropi 16, hon får alltså 8 i alstringspotential, hon kan dela upp och alstra 2 filament i rundan i 4 rundor innan hon har samlat ihop 8 filament. Hon alstrar en 2 filament femte runda och har 10 filament, nästa runda är det +Ob2T6 svårare att alstra så Janna alstrar ytterligare ett filament med Ob3T6 svårighet. Janna slutar med att ha alstrat ihop 11 filament efter 6 rundor.


Improvisera Effekter [Frivillig Regel]
Man kan improvisera en vilken effekt som helst (även sådana som inte står i böckerna) om man koncentrerar sig i 5 rundor och lyckas med Ob3T6 mot Teoretisk Magi, man kan sedan använda effekten en gång.

Avstånd på alla effekter [Frivillig Regel]
Alla effekter har avståndet 30m i grund. (alltså även döda, men om man använder den får man magiker polisen efter sig)
 

Kropotkin

Warrior
Joined
25 Mar 2006
Messages
234
Location
Hisingen
Messerschmitt bf 109

Gandalf är la en tusentals år gammal halvgud, inte riktigt en ung magiker i en grisoldarkampanj om man säger så. :gremtongue:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Vad är det som gör att en magiker inte kan hålla på och utföra magi hur länge som helst? I alla andra situationer man sett magi (andra spel, böcker, film) så brukar ju magikerna bli trötta. I EON kan de visserligen ryka lite om magikern ibland när han misslyckas men förutom det tycks det bara vara att köra på.
I Eon ligger begränsninger inte så ofta i magikerns kropp, utan i tillgången på materia att alstra ur. Nekrotropi kräver t ex dött kött, Pyrotropi en eld, Fototropi ljus etc. Därtill finns det kroppslig alstring som tenderar att tära på kroppen extremt mycket.
Dessutom brukar dissipation vid en misslyckad vävning vara ganska jobbig för magikern, särskilt om den är okontrollerad.

Något annat som stör mig otroligt är att EON har gjort på samma sätt som D&D att man bara kan hålla ett visst antal formel i huvudet. Det har jag heller aldrig sett från någon källa typ film/bok. Känns väldigt trist begränsning, bättre att begränsa på andra sätt.
Det måste sägas att den begränsningen faktiskt är ganska generöst tilltagen, och till skillnad från D&D så försvinner inte en besvärjelse ur minnet så fort den är använd.

Det har ofta sagts att magiker i Eon inte är magiska artilleripjäser som i D&D, och det finns en viss poäng i de, då massförstörelse besvärjelser är ganska fåtaliga och svåra. Däremot kan en magiker i Eon kunna liknas med en bandmatad kulspruta då det egentligen inte finns nån hejd på hur många blixtar och eldbollar han kan dra av på raken. Lägg därtill en relativt sammanpackad fiende (som t ex vid ett fältslag) och en schysst areaeffekt så finns det ingen hejd på förödelsen en enskild magiker kan sprida.

/Joel
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Abnorma minnen etc.

Något annat som stör mig otroligt är att EON har gjort på samma sätt som D&D att man bara kan hålla ett visst antal formel i huvudet. Det har jag heller aldrig sett från någon källa typ film/bok. Känns väldigt trist begränsning, bättre att begränsa på andra sätt.
Ett av Eons "honnörsord" är ju just realism, och trist eller inte så känns det uppriktigt sagt ganska rimligt att man inte kan komma ihåg abnorma mängder information bokstavligt. Att minnas en exakt formel bestående av verbala och fysiska focii, samt den mentala delen som utgörs av vävningen, vilket förmodligen är än mer komplicerat (då focii bara är hjälpmedel för att väva magin; "dold magi" är ju som bekant en nivå svårare).

Det finns en gräns för vad det mänskliga minnet kan klara (även om den kan sättas ganska högt, läs värdet i PSY+aktuell färdighet) och betänk att varje steg i en formaliserad besvärjelse måste utföras exakt och in i minsta detalj för att den ska fungera... jag har försökt lära mig texter utantill, och är det mer än tio ord är det svårt (det kan ju bara vara jag som har dåligt minne, men det har jag inget stöd för). Lägg till rörelser och komplicerade mentala övningar... jag vågar inte ens tänka på det.

Dessutom tycker jag att om t.o.m. en ytterst medioker magiker (säg PSY och Bes 10, förmodligen väl under medel med tanke på riskerna magi innebär) fixar 10 besvärjelser av låg (2) magnitud, vilka ändå är farliga för hnom att använda pga. dissipationsrisk. Finns väl gott om plats kvar sedan? (jag har själv inte spelat annat än monokromatisk improvisatör, men de två magikerna bland mina spelare använder bara ca. 2 besvärjelser var... fast det varierar väl på spelgrupp?)

Och appropå trötthet; om din magiker mot all förmodan står och rabblar besvärjelser oavbrutet under mer än 4 minuter får du väl dra lite specialregler; t.ex. att han blir hes om han inte vilar eller får ont i armarna av 4 minuters oavbrutet talande och viftande, även om han förmodligen kommer att ha fått ta och ägna några turer åt filamentdissipation där...

Och Gandalf... med tanke på vem han är har han väl PSY 20-25 och Bes 30-40 samt överminne = 100 till 130 magnituder, och vad jag vill minnas använder han väl inte precis en överdriven mängd besvärjelser i boken...

Varför skriver jag förresten så långa meddelanden? :p
 

zuntona

Swordsman
Joined
28 Sep 2002
Messages
525
Re: Abnorma minnen etc.

jag har försökt lära mig texter utantill, och är det mer än tio ord är det svårt (det kan ju bara vara jag som har dåligt minne, men det har jag inget stöd för). Lägg till rörelser och komplicerade mentala övningar... jag vågar inte ens tänka på det.
Det handlar om vana när det kommer att lära sig mycket ord. Nu mer efter ett par års teater erfarenhet kan jag, om jag lägger ner tid på det, memorera ett helt manus. Allt dom säger i en film i exakta stavelser på deras suckande till och med.
Men det krävs tid att lära in och ska du lära in ett nytt manus börjar man glömma det gamla.
Frågan är hur exakta rörelserna till magin ska vara men det lär man sig in i teater tämligen exakt på just sin karaktär i rörelser.

Den stora svårigheten ligger nog i den mentala koncentration i vilka energier man ska kombinera på vilket sätt för att få fram önskat resultat.
 

Bengt

Veteran
Joined
15 Jun 2006
Messages
21
Location
Linköping
Just det, det där med att man måste ha tillgång till grundmateria har jag glömt, det står lite kort om det i beskrivningen av aspekter tror jag.Fast om det är så att man först måste ha en eld för att kunna göra eldmagi, då tycker i alla fall jag att magin blir allt för begränsad. Ta t ex läget att magikern befinner sig i en mörk grotta, jobbigt att då behöva ha ljus för att kunna göra ljus. Exemplet stämmer nog inte men den visar på principen.

Jag har funderat lite mer kring detta och jag tror att jag kommer att låta magi ge långtidsutmattning med en speciell skala där jag beräknar den utgående från magikerna magiska styrka. Att få fram en magikers magiska styrka finns inget uppenbart sätt att göra men jag tänkte mig PSY+antal lagda enheter på Besvärjelse, tranformering och aspekter.

Fördelen är att man inte behöver bry sig så länge magikern bara utför lite magi. Bra om en sådan här regel inte krånglar till magin jämt.

Sedan vacklar jag lite vad det gäller att få komma ihåg besvärjelser. För visst är det svårt att komma ihåg hur många texter som helst fast en skicklig konstnär kan måla hur många fina tavlor med olika motiv efter varandra som helst. Jag ser det lite så, det är mer fråga om en konst eller känsla att utöva magi, inte en utantill-läxa.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
För visst är det svårt att komma ihåg hur många texter som helst fast en skicklig konstnär kan måla hur många fina tavlor med olika motiv efter varandra som helst. Jag ser det lite så, det är mer fråga om en konst eller känsla att utöva magi, inte en utantill-läxa.
Det där är exakt skillnaden mellan Formaliserad och Improviserad magi - båda sorterna finns i Eon, inte bara den ena. Formaliserade besvärjelser har fördelen av att de funkar, de funkar likadant hela tiden. Nackdelen är att man måste göra exakt som det är tänkt. Improviserad magi är inte alltid garanterad effekt, men den kan å andra sidan användas till oändligt många olika situationer, inte bara en fast formaliserad. Den skicklige konstnären kan måla massor av olika motiv, men han kan inte lika lätt skapa en exakt likadan målning igen och igen allt efter beställning.

Sedan är det inte helt sant att man MÅSTE ha tillgång till eld för att alstra Pyrotropi, men det blir svårare om man inte har det. Detta tycker jag är logiskt och praktiskt. En väl förberedd magiker som använder formaliserad magi får bättre effekter än en som improviserar, men måste å andra sidan faktiskt HA alla sina prylar i ordning. Är man duktig (högt FV i Besvärjelse och lämpliga Alstra) spelar det mindre och mindre roll hur mycket man måste förbereda, skillnaderna mellan den formaliserade och den improviserade suddas ut.

Vill du ha en supermäktig magiker á-la Merlin eller Gandalf - ge dem typ 30-40 FV på Besvärjelse och ett gäng Alstra. DÅ blir de personer som kan improvisera fram tuffa effekter direkt.

Man blir inte bra av att välja en viss sorts magi - man blir bra om man blir BRA.

Så tror jag i alla fall...
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Just det, det där med att man måste ha tillgång till grundmateria har jag glömt, det står lite kort om det i beskrivningen av aspekter tror jag.Fast om det är så att man först måste ha en eld för att kunna göra eldmagi, då tycker i alla fall jag att magin blir allt för begränsad. Ta t ex läget att magikern befinner sig i en mörk grotta, jobbigt att då behöva ha ljus för att kunna göra ljus. Exemplet stämmer nog inte men den visar på principen.
Du glömmer alltså helt bort att det går att transformera? Den kloke magikern har en ljusbesvärjelse som bygger geo- eller biotropi, så att den är lätt tillgänglig i mörka lägen.

/Joel
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Abnorma minnen etc.

Den stora svårigheten ligger nog i den mentala koncentration i vilka energier man ska kombinera på vilket sätt för att få fram önskat resultat.
Just min poäng, ledsen om det inte gick fram. I min tankevärld när jag skrev låg ca. 1/5 av ansträngningen på minne och 1/5 på rörelser, med resten på det mentala.
 

Aeon

Warrior
Joined
10 Apr 2002
Messages
207
Location
Ekerö, Stockholm
Utmattning? Har inte tänkt på... Eller ? (text)

Är det något annat du menar? Vi kör som reglerna säger helt enkelt.

Men när det gäller utmattning så brukar vi inte köra med det.
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,097
Location
Helsingborg
Re: Abnorma minnen etc.

"Det finns en gräns för vad det mänskliga minnet kan klara..."
Men ändå finns det ingen begränsning av hur många andra teoretiska kunskaper man kan lära sig (eftersom erfarenhetsregler finns). Annars har Zuntona skrivit mitt andra argument.

"Varför skriver jag förresten så långa meddelanden? :p"
För att undvika skriva flera inlägg? Det här inlägget kommer folk att störa sig på och hålla på att svara på för att de inte förstår att jag med "andra teoretiska kunskaper" menar färdigheter eller för att de inte kan tänka själva och därmed inte kan ifrågasätta det som står i reglerna. :gremlaugh: Skriv mycket och undvik missförstånd eller skriv lite och så får du istället skriva mer sedan.

/Han som inte känner till det åtminstone, men så har han inte heller läst reglerna
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Abnorma minnen etc.

Men ändå finns det ingen begränsning av hur många andra teoretiska kunskaper man kan lära sig (eftersom erfarenhetsregler finns).
Ja, men då handlar det ju inte om att lära sig saker exakt. Ska jag ta mig själv som exempel kan jag ju förmodligen redogöra för ofantliga mängder information, men fortfarande inte citera en enda mening som den stod skriven då jag lärde mig det, vilket är vad som behövs då man brukar formaliserad magi (se även kommentarerna om att det inte bara är focii som man behöver memorera).

Smart kommentar om långa meddelanden förresten; man känner sig nästan intelligent ju :gremsmile:
 
Top