Nekromanti Magi = Löjligt

samiis

Warrior
Nu vet jag varför jag inte gillar magi...

Det känns så fuskigt att använda magi... Att slåss på ett sätt så att man inte behöver anstränga sig själv, utan bara utnyttja en kraft, som man själv inte behöver betala för... Mycket coolare att svinga ett svärd och anstränga sig lite (även om det var längesen jag körde med UK...)

/images/icons/witch.gif = /images/icons/sick.gif

Ezzy

Warrior
du har aldrig okontrollerat dissiperat några ataxatropiska filament va?

Perenna

Swordsman
Nu vet jag varför jag inte gillar magi...

Det känns så fuskigt att använda magi... Att slåss på ett sätt så att man inte behöver anstränga sig själv, utan bara utnyttja en kraft, som man själv inte behöver betala för... Mycket coolare att svinga ett svärd och anstränga sig lite (även om det var längesen jag körde med UK...)

Det finns aspekter som ger Dig en poäng Långtidsutmattning per alstrat filament, vilket oftast blir både mer utmattning samt av den 'värre' typen än vad vanlig strid ger.

Övriga aspekter har oftast vissa krav för att kunna alstras, och det kan vara omöjliga att få fram under en strid.

Ataxotropin som krävs för en hel del attackbesvärjelser (med tanke på räckvidd) är inte heller att leka med.

Dessutom tar magi mycket längre tid än att vifta med svärd.

På det hela taget är Eons magiregler inte särskilt lämpade för strid (i alla fall om man jämför med andra spel), och det är väl en av tankarna bakom det hela. Skall man strida så sköts det bäst med krigare. Magikerna har en annan roll...

Vi ska inte glömma quadoshförlusten heller!

Oavsett hur bra magiker man är så råkar det gå fel ibland, o då försvinner ens liv en rasande takt.

Kimon

Swordsman
Det finns aspekter som ger Dig en poäng Långtidsutmattning per alstrat filament, vilket oftast blir både mer utmattning samt av den 'värre' typen än vad vanlig strid ger.
Under själva stridsfasen kan det kvitta. Man får se till att vila ordentligt mellan drabbningarna. Annars finns det ju magi som tar bort utmattning också.

Övriga aspekter har oftast vissa krav för att kunna alstras, och det kan vara omöjliga att få fram under en strid.
De flesta aspekter går att få fram i pressade situationer trots allt.

Ataxotropin som krävs för en hel del attackbesvärjelser (med tanke på räckvidd) är inte heller att leka med.
Blixt.

Dessutom tar magi mycket längre tid än att vifta med svärd.
Möjligen, men det känns som ett stort "icke-argument", eftersom man som magiker kan (i princip) hindra konventionella när- och avståndsvapen från att träffa.

Skall man strida så sköts det bäst med krigare.
Då detta säkerligen var ambitionen så blev det inte riktigt så.

Med effekter såsom, 'Skimmer' och 'Smärta' och den fototropiska bländningseffekten jag aldrig lyckas komma ihåg, så står man sig ganska slätt som krigare i strid mot magiker.

Med effekter såsom 'Makt' blir kan en magiker med lätthet överglänsa den mest inbitne köpman.

Njaa... lite surt är det.

soda_UBBT

Warrior
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

...
Magikerna har en annan roll...

<hr></blockquote>

*host**fälthaubits* *host*[color:ff8c00] *blixt* </font color=ff8c00>

Perenna

Swordsman
Under själva stridsfasen kan det kvitta. Man får se till att vila ordentligt mellan drabbningarna. Annars finns det ju magi som tar bort utmattning också.

Eftersom ett av argumenten var att svärd ger utmattning medan magikerna klarar sig utan så tog jag upp det.

Om jag inte minns fel så är det astrotropin som tar bort utmattning, vilket innebär att det bör vara stjärnklar natt för att man skall kunna alstra.
Visserligen kan man ju ha en besvärjelse som transformerar filament, med då tar det ännu längre tid att utföra.

De flesta aspekter går att få fram i pressade situationer trots allt.

Förutsatt att besvärjelsen i förväg är formaliserad just på ett visst sätt. Har man en transformering i besvärjelsen så tar den längre tid. ...igen.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
ajajajaj...

Det är just sånt här tänkande man vill undvika när man gör sin magiker.
Ens magiker ska inte bli något optat-combat-monster från bortre helvetet som står längst bak och leker fälthaubitz.
nej nej..

Vill man ha sånt så kan man spela DnD.

Eons magiker är faktiskt ganska kassa i strid. Dom är helt enkelt inte särskilt bra på att göra skada när det kommer till kritan. Visst, dom kan göra skada, men jag föredrar en hornbåge vilken dag som helst när det kommer till att plocka fiender.
Vad magiker däremot är utmärkta för är socialt rollspelande, klurande, akademiskt tänkande. Att dom dessutom har tillgång till en uppsjö av praktiska besvärjelser är inte helt fel det heller.
T.ex. sådana enkla 2 filamentare Liselles fantastiska öra (sänker alla HÖR slag med 2 tärningar) eller Akvatisk purifiering (när man vill dricka ikapp med en dvärg :gremwink: ), Belags renande virvel (när man vill städa men inte orkar röra på sig) eller varför inte Larbilius förlängda kliv (när man vill springa ifrån dom där busarna som man precis "vunnit" över på kortspel, eller om man vill att ens häst ska bli legendariskt snabb i 15 rundor).

Magiker är allt-i-allo och defintivit så mycket mycket mer än bara någon slagskämpe. Faktum är att jag kan inte tänka på ett tråkigare sätt att spela en magiker än just som en krigare (fast med magi).

/Naug

Kimon

Swordsman
Om jag inte minns fel så är det astrotropin som tar bort utmattning, vilket innebär att det bör vara stjärnklar natt för att man skall kunna alstra.
Visserligen kan man ju ha en besvärjelse som transformerar filament, med då tar det ännu längre tid att utföra.

Eller så kan man ha kongolerade filament.
Men efter stridens slut så spelar det inte någon större roll om det tar lite tid.

Förutsatt att besvärjelsen i förväg är formaliserad just på ett visst sätt. Har man en transformering i besvärjelsen så tar den längre tid. ...igen.
Men naturligtvis. Jag förutsätter att magikern har en besvärjelse att lägga. Är det att förutsätta förmycket?

Kimon

Swordsman
Re: ajajajaj...

Ens magiker ska inte bli något optat-combat-monster från bortre helvetet som står längst bak och leker fälthaubitz.
nej nej..

Jag håller inte emot utan med.
Men grejen är att det räcker med väldigt lite magikunskap i EON för att hamna i "optat-combat-monster" facket.

Vill man ha sånt så kan man spela DnD.
Vill du veta hur trött jag är på den här typen av uttalanden...?
Vad menas? Spelsystemet är så obalanserat att SL måste kliva in och styra upp för att själv skapa spelbalans?

Eons magiker är faktiskt ganska kassa i strid. Dom är helt enkelt inte särskilt bra på att göra skada när det kommer till kritan.
Jaha? Och det uttalandet baseras på vad?
Tänk dig en magiker med provisoriserat 'Skimmer' av 6:e magnituden (via ritual typ).
Hur i h-vete skall du kunna träffa denne magiker med något konventionellt vapen överhuvudtaget?
Visst du kan trampa upp inom fem meter och sikta på honom med hornbågen och endast rulla Ob7T6? Men under tiden du siktar så kör han en bländning (som ger dig 1 poäng smärta och ökar din svårighet med ytterligare en pinne). Alternativt kan han stå och lägga smärta på dig, tills du får svårighetsökningar av det...

Vad magiker däremot är utmärkta för är socialt rollspelande, klurande, akademiskt tänkande. Att dom dessutom har tillgång till en uppsjö av praktiska besvärjelser är inte helt fel det heller.
Men allvarligt... Skulle inte du tycka att det var lite irriterande att som köpman i spelgruppen ständigt bli övertrumfad av din magikerkollega?

Nej. Det känns inte riktigt balanserat helt enkelt.

Johan K

Gammal & dryg
Effektivt ju !!

AMgi är ju hyfsat effeiktivt tycker jag. vara på avstånd & bara panga på.fast iof en av nackdelarna är ju att det kan gå åt h-vete om man misslyckas & det är ju inteskoj../images/icons/wink.gif

"Tänk dig en magiker med provisoriserat 'Skimmer' av 6:e magnituden (via ritual typ)."

han har alltså en provosorisk skimmer av sjätte graden på sina kläder eller så? Så otroligt irriterande. Det går ju inte att titta på honom, och om jag minns rätt så kan magikern själv inte heller se något. Dessutom är den temporär från början, så han måste utöka den för att få den provosorisk, detta kan endast göras med ataxatropi, vilket innebär att alla filamenten från den ritualen (12) dissiperade okontrollerat. Ganska stor chans för fumlad quadoshförlust, hmm?

Men ja, en elak magiker kan göra blixt mycket på sina motståndare. En skicklig bågskytt skulle jag föredra.

Perenna

Swordsman
Men efter stridens slut så spelar det inte någon större roll om det tar lite tid.

Men efter stridens slut spelar det väl ingen roll för en krigare heller, speciellt med tanke på att krigarens utmattning försvinner ruskigt snabbt jämfört med magikerns (stridsutmattning kontra långtidsutmattning). I grund och botten var argumentet utmattning i strid.

Men naturligtvis. Jag förutsätter att magikern har en besvärjelse att lägga. Är det att förutsätta förmycket?

Det verkar mer som om Du förutsätter fem varianter av samma besvärjelse, bara för att kunna använda den under vilka omständigheter som helst.

Hur som helst var poängen att det tar ett par rundor att lägga en sådan besvärjelse, om Du bakar in en transformering i den. Krigaren hinner alltså använda sitt svärd (eller båge?) upprepade gånger innan magikern hinner få iväg något.

Kimon

Swordsman

han har alltså en provosorisk skimmer av sjätte graden på sina kläder eller så?
På sin kropp typ, eller hur man nu skall tolka 'Personlig'.

Så otroligt irriterande
Du anar inte.../images/icons/laugh.gif

Det går ju inte att titta på honom, och om jag minns rätt så kan magikern själv inte heller se något.
Har för mig att det endast påverkar när och avståndsstrid. Men magikern har ju lika mycket minus som anfallaren. Grejen är ju att magikern inte anfaller konventionellt utan med magi...

Dessutom är den temporär från början, så han måste utöka den för att få den provosorisk, detta kan endast göras med ataxatropi...
Så långt ok...

..., vilket innebär att alla filamenten från den ritualen (12) dissiperade okontrollerat
Neeeej... Man kan öka tidsåtgången för att få ner svårigheten.../images/icons/clever.gif

Ganska stor chans för fumlad quadoshförlust, hmm?
Ganska liten faktiskt. Typ Ob1T6 ett antal ggr.

GrottrolletNaug

Swashbuckler

Vill du veta hur trött jag är på den här typen av uttalanden...?
Vad menas? Spelsystemet är så obalanserat att SL måste kliva in och styra upp för att själv skapa spelbalans?

Vad jag menar är att DnDs magiker är Fälthaubitzar-från-bortre-helvetet of doom +3
Till skillnad från Eons magiker som typ är akademiker.

Tänk dig en magiker med provisoriserat 'Skimmer' av 6:e magnituden (via ritual typ).

Mmm. Jag tänker mig honom. Jag ser framför mig hans totala oförmåga att gå på stan eller ens konversera med folk.
Jag ser framför mig dom ohemula tidsrymderna som det kräver för att kasta ritualen.
Jag ser framför mig hans frustration över att bli tvungen att stänga av den och sedan kasta ritualen igen varje gång han vill vara social.

Visst. Du kan svår-opta magikern. Men du kommer inte kunna använda honom i praktiken.
Problemet med ditt förslag är att den sociala stigman kommer att var uppåt väggarna.
Dessutom så vill han inte tänka på vad som händer när någon tröttnat på honom, gör en artefakt med riva sönder väv magnitud 12 och ger honom en qadosh förlust utan like.

Men allvarligt... Skulle inte du tycka att det var lite irriterande att som köpman i spelgruppen ständigt bli övertrumfad av din magikerkollega?

Handelsmannen kommer att vara bildad medans magikern kommer vara akademisk.
Det finns en skillnad, dessutom så ger väl lite slitningar i gruppen utmärkt tillfälle för gott rollspel ?

/Naug

Kimon

Swordsman
Men efter stridens slut spelar det väl ingen roll för en krigare heller, speciellt med tanke på att krigarens utmattning försvinner ruskigt snabbt jämfört med magikerns (stridsutmattning kontra långtidsutmattning). I grund och botten var argumentet utmattning i strid.

Nja. Du utmålade långtidsutmattning som en företeelse som var värre än korttidsutmattning i strider och min inställning till det var "det kan kvitta". Jag syftade då inte på något annat än att det kan kvitta om man har lång eller korttidsutmattning under en strid. Det ena är inte värre än det andra.
Vidare så kan en magiker tämligen enkelt bli av med sin lång eller korttidsutmattning mycket snabbare än en krigare under förutsättning att magikern har en besvärjelse för det (känns lite underligt att behöva skriva detta hela tiden men ok).

Det verkar mer som om Du förutsätter fem varianter av samma besvärjelse, bara för att kunna använda den under vilka omständigheter som helst.

Jag tycker att det verkar som om du läser in en massa saker i mina inlägg som inte finns där. Men jag kan göra det barnsligt enkelt.
Vad sägs om effekten 'Blixt' i besvärjelsetappning... skall vi säga andra magnituden.
Den innehåller ingen transformering och ingen ataxatropi.
Alsta+Besvärjelse =1 SR.

Kimon

Swordsman

Vad jag menar är att DnDs magiker är Fälthaubitzar-från-bortre-helvetet of doom +3
Till skillnad från Eons magiker som typ är akademiker.

Typ. Och det är därför ett antal av dem spendera ohelvetiskt tid på att forska fram effekter såsom 'Blixt', 'Skimmer', 'Explosion', 'Skärpa', 'Kross' och dylikt härk?

Du behöver väl inte spela fälthaubits i DnD heller om du inte vill eller?

Mmm. Jag tänker mig honom. Jag ser framför mig hans totala oförmåga att gå på stan eller ens konversera med folk.
Jag ser framför mig dom ohemula tidsrymderna som det kräver för att kasta ritualen.
Jag ser framför mig hans frustration över att bli tvungen att stänga av den och sedan kasta ritualen igen varje gång han vill vara social.

Men det är ju lite som du själv påpekar med "riva-sönder-väv-artefakten". Den här besvärjelsen går ju att ha i ett föremål också. Om inte så kanske döljas på något sätt.

Dessutom så vill han inte tänka på vad som händer när någon tröttnat på honom, gör en artefakt med riva sönder väv magnitud 12 och ger honom en qadosh förlust utan like.

Jovisst, men dylikt föremål är ju lite trixigt att få till och sålunda inte direkt var mans egendom.

Det finns en skillnad, dessutom så ger väl lite slitningar i gruppen utmärkt tillfälle för gott rollspel ?

Jorå. Men det är trist när magikern slår 'Köpslå' med Ob1T6 och du måste slå med Ob3T6. Tänk dig sedan att magikern har 15 i FV så...

-------
Hursomhelst... känns inte magisystemet lite obalanserat?

Arvid

Warrior
"Har för mig att det endast påverkar när och avståndsstrid. Men magikern har ju lika mycket minus som anfallaren. Grejen är ju att magikern inte anfaller konventionellt utan med magi..."

"Möjligen, men det känns som ett stort "icke-argument", eftersom man som magiker kan (i princip) hindra konventionella när- och avståndsvapen från att träffa."

"Men det är ju lite som du själv påpekar med "riva-sönder-väv-artefakten". Den här besvärjelsen går ju att ha i ett föremål också. Om inte så kanske döljas på något sätt."

Detta med att använda skimmer som ett extremskydd i strid stämmer dock inte fullt ut. Om man gör det till en ritual, nåväl GrottrolletNaug nämnde dessa problem. Sen skulle man ju kunna förvara det i en artefakt. Detta medför dock också en drös med problem.
1. Du kan bara väva in besvärjelser, alltså kan inte svårigheten vara alltför hög.
2. Du behöver dyra ingridienser och ett laboratorium. Intressant är att magnitud 3 (engångsförtrollning) kostar ca.1300 silver att köpa. För en temporär och bara en gång! Även om tillverkningspriset inte är lika högt så lönar det sig alltså betydligt mer att skaffa livvakter.

Varken alkemi eller ritualer är alltså att fördera. Då får du väl väva den själv.
Problem: Bara temporär, inte så trevligt när den bara försvinner. Inte alltför hög magnitud. Du ser knappt ett skit (antar jag). Måste lyckas med slaget, annars ligger du jävligt till. Blixtarna gör visserligen skada, med inte överdriven.
Jag skulle alltså föredra en bra krigare framför magiker med skimmer och blixtar.

Arvid

Warrior
"Det känns så fuskigt att använda magi... Att slåss på ett sätt så att man inte behöver anstränga sig själv, utan bara utnyttja en kraft, som man själv inte behöver betala för..."

På vilket sätt betalar krigaren för sin kraft medan magikern inte gör det?