Nekromanti Magi = Löjligt

Lontryuin

Veteran
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Eller så kan man ha kongelerade filament.

<hr></blockquote>

Som bara kostar 1000 silver styck...

Kimon

Swordsman
1. Du kan bara väva in besvärjelser, alltså kan inte svårigheten vara alltför hög.

* Kan man inte ta extra tid på sig?
* Bra lab ger också bra bonus (enklare slag alltså).
* Även om så gäller denna svårighetsökning "riva-sönder-väv-magnitud-12-artefakten" också, vilket gör den lite tveksam.

Du behöver dyra ingridienser och ett laboratorium. Intressant är att magnitud 3 (engångsförtrollning) kostar ca.1300 silver att köpa. För en temporär och bara en gång!

Verkligen? Jag trodde att man kunde skita i ingrediensen och med +Ob1T6 i svårighetsökning för varje ingrediens som skippades.

Även om tillverkningspriset inte är lika högt så lönar det sig alltså betydligt mer att skaffa livvakter.

Ja. Och då gäller det att förlita sig på att livvakternas mod/goda vilja så att man inte blir snuvad/dödad.

Inte alltför hög magnitud.

Kongolerade filament.

Du ser knappt ett skit (antar jag).

Påverkar inte perceptionen mig veterligt.

Måste lyckas med slaget, annars ligger du jävligt till.

Mer filament än vad nöden kräver... lättare slag (Ob1T6).

Blixtarna gör visserligen skada, med inte överdriven.

Många bäckar små...

Lontryuin

Veteran
Hmmm... Magi kan kännas fuskigt i vissa situationer, men det är väl egentligen poängen med den? Dessutom så räcker det med att magikern tar en smärta för att besväjelser som håller på att läggas ska avbrytas. Något som kan leda till en hel del förtret för magikern...

Personligen tycker jag magi är löjligt, men det är för att alla magiker antingen är Maxander-aktiga, tankspridda gammla mästare eller klädda i svart (i vår grupp iaf).

Magin i sig självt är det inget dumt med.

Kimon

Swordsman
Som bara kostar 1000 silver styck...

1. Inte om du gör dem själv...
2. Ett svärd kan kosta 13000 silver styck.

Lontryuin

Veteran
Kan man inte ta extra tid på sig?

Man måste lägga besvärlsen under utförandet av den alkemiska processen...

[iVerkligen? Jag trodde att man kunde skita i ingrediensen och med +Ob1T6 i svårighetsökning för varje ingrediens som skippades.[/i]

Har för mig att det finns ett max på två ingredienser, eller så...

Kongolerade filament

Som kostar 1000 silver styck...

Lontryuin

Veteran
Ett svärd 13000? Vilket då? Desutom kan du använda dem flera gånger, medan ett kongelat försvinner vid första användningen...

Visst kan du göra dem själv, men det kräver att du kan alkemi tillräckligt bra för att tillverka det, och har ett laboratorie att tillgå...

Kimon

Swordsman
Ett svärd 13000? Vilket då?

Cirecald kanske eller Lyfali?

Desutom kan du använda dem flera gånger, medan ett kongelat försvinner vid första användningen...

Du har aldrig mött ett troll hör jag./images/icons/wink.gif

Visst kan du göra dem själv, men det kräver att du kan alkemi tillräckligt bra för att tillverka det, och har ett laboratorie att tillgå...

Men att kunna alkemi känns som om det ligger nära em magikers kunskapssfär.

Lontryuin

Veteran
Cirecald kanske eller Lyfali?
Verkligen? *rycker på axlarna* Mycket möjlig. Kommer inte ihåg exakt...

Du har aldrig mött ett troll hör jag

Jodå... Dock kan ett svärd som tagit skada repareras... (Även om BRYT=0)

Men att kunna alkemi känns som om det ligger nära em magikers kunskapssfär.

Jo, men om man vill vara en riktigt bra stridsmagiker, så har man oftast inte råd att lära sig så många alkemiska processer...

DAKRilla

Hero
"* Kan man inte ta extra tid på sig?"

Antar att du syftar på besvärjelser. Då är svaret hur som helst Nej. Motsattsen är dock möjlig i viss utsträckning.

"* Bra lab ger också bra bonus (enklare slag alltså)."

Om man har assistenter.

"Jag trodde att man kunde skita i ingrediensen och med +Ob1T6 i svårighetsökning för varje ingrediens som skippades."

Jag skulle inte tolka det som att ingrediensen skippas helt, utan som att man byter ut den mot något annat, "the next best thing" eller nå. Fast eftersom det inte står så i texten så behöver det ju inte vara så, men jag kan inte förstå hur man ska kunna framställa en artifakt ur ingenting, typ.

"Och då gäller det att förlita sig på att livvakternas mod/goda vilja så att man inte blir snuvad/dödad."

Men du litar på magi?

"Påverkar inte perceptionen mig veterligt."

Varför tror du att det blir svårare att träffa magikern egentligen? Inte för att det skimrar så mycket så att man blir bländad, eller? Jag skulle inte tolka effektbeskrivningen så trångsynt i alla fall, utan jag skulle låta effekten påverka på alla möjliga sätt, t.ex. att andra personer har mycket svårt att ens kunna urskilja hur magikern ser ut eftersom de blir så bländade o.s.v.

"Många bäckar små..."

På den tiden som det tar att skjuta en liten blixt så har man hunnit hiva iväg absolut minst en pil som ofta gör mer i skada (extraskador). Om man dessutom är så pass erfaren med sin båge som magikern är med alla sina mystiska färdigheter ,som krävs för blixten, kombinerade så kan man säkerligen få iväg tre stycken pilar, eller en som är siktad mot halsen (vilket med stor sannolikhet betyder död).

Kimon

Swordsman
Jo, men om man vill vara en riktigt bra stridsmagiker, så har man oftast inte råd att lära sig så många alkemiska processer...

Är 'Kongolera Filament' typ magnitud 3? Det skall väl gå o klämma in tycker jag.
Sen kan man ju lära sig nya saker under spelets gång.

Lontryuin

Veteran
Sant. Men du måste också ha allt annat... Det är nästan (ett väldigt stort nästan, men i alla fall) som att tycka att en krigare också ska kunna reparera sina trasiga (BRYT=0) vapen.

Kimon

Swordsman
Jag skulle inte tolka det som att ingrediensen skippas helt, utan som att man byter ut den mot något annat, "the next best thing" eller nå. Fast eftersom det inte står så i texten så behöver det ju inte vara så, men jag kan inte förstå hur man ska kunna framställa en artifakt ur ingenting, typ.

Nja. Du måste ju ha föremålet som skall ta emot förtrollningen. Dvs skall du göra ett magiskt svärd, måste du ha ett "mundant" svärd + en kasse ingredienser.
Med ett svårare slag slipper man kanske det där lispundet fjädrar som kan vara svårt att anskaffa.

Men du litar på magi?

Jag litar på mig själv och inte på hyrsvärd som prostituerar sig till högstbjudande. Om du har råd att betala 1000 silver för eskorten och de du ger pengarna till inte är av ärligaste slag, så kanske de vill kolla hur mycket pengar du egentligen har.
Fast det gör de på resan när de är fem mot en.

Varför tror du att det blir svårare att träffa magikern egentligen? Inte för att det skimrar så mycket så att man blir bländad, eller?

Men i sådant fall så borde det påverka magikerns förmåga att lägga besvärjelse som kräver att man kan se målet. Och mig veterligen, men mitt minne kring denna effekt är lite luddigt, så påverkar den endast närstrids och avståndsattacker mot magikern. Och magikerns närstrids och avståndsattacker.
Men ok. Säg att det blir +Ob1T6 svårare på Besvärjelse för alla som riktar magi mot den som har effekten "i gång", det är ju inte helt fel det heller. Då kan man ju bara gå därifrån istället för att slåss.
Fast då tycker jag att det blir lite för bra.

På den tiden som det tar att skjuta en liten blixt så har man hunnit hiva iväg absolut minst en pil som ofta gör mer i skada (extraskador).

Det tar exakt en SR att skjuta iväg en blixt.
Hur många pilar hinner du skjuta på den tiden?
Hur många attacker på Grund+Ob6T6 vill du göra på den tiden?

Om man dessutom är så pass erfaren med sin båge som magikern är med alla sina mystiska färdigheter ,som krävs för blixten, kombinerade så kan man säkerligen få iväg tre stycken pilar, eller en som är siktad mot halsen (vilket med stor sannolikhet betyder död).

För blixten behövs Alstra Fototropi + Besvärjelse. Det är två färdigheter. Inte säärskilt svårt att ha högt på två färdigheter i.m.h.o.
Dessutom är svårighetsgrade för magikern Ob2T6, vilket inte är såå mycket i.m.h.o.

I varje fall inte så mycket som minst Ob7T6 för pilskytten.

Arvid

Warrior
"Kan man inte ta extra tid på sig?
* Bra lab ger också bra bonus (enklare slag alltså)."

Nej, inte på besvärjelsen.

"Verkligen? Jag trodde att man kunde skita i ingrediensen och med +Ob1T6 i svårighetsökning för varje ingrediens som skippades."

Visst, men om vi tar fallet ovan så skulle svårigheten bli Ob6T6 minus labmod. Behövs alltså minst ett medelstort laboratorium med tre assistenter för att få ner det till 3T6, vilket är väldigt omständigt.

"Ja. Och då gäller det att förlita sig på att livvakternas mod/goda vilja så att man inte blir snuvad/dödad."

Då skaffar man sig pålitliga livvakter, inte allt för svårt.

"Kongolerade filament."

Ruggigt dyrt, även då du gör dem själv (assistenter/ingridienser)

"Påverkar inte perceptionen mig veterligt."

Scen:
Barrel magikern är ute och går med två krigare i skogen då han hör ropet "rövare"! Alla drar sina vapen och Barrel lägger sin skimmer magi. Men ut kommer ett dussin rövare och krigarna sticker. Barrel vänder om han med, men ser inte ett skit, så han ramlar på en trädrot och rövarna kommer ifatt.

"Mer filament än vad nöden kräver... lättare slag (Ob1T6)."

Vilket förutsätter svindyra filament.

"Många bäckar små..."

En bra båge, säger jag.

Tillgången till laboratorium är inte alltför stora bör påpekas. Först och främst bör man vara med i ett gille av något slag, sen har man inte full tillgång till det bara därför.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
"Personligen tycker jag magi är löjligt, men det är för att alla magiker antingen är Maxander-aktiga, tankspridda gammla mästare eller klädda i svart (i vår grupp iaf)."

Naj!! Har du inte sett Harry Potter (såg den för en timme sen)? Fan vilka sköna personligheter /images/icons/smile.gif. Fast filmen var ju inge vidare i sig...

Perenna

Swordsman
Re: ajajajaj...

Ganska liten faktiskt. Typ Ob1T6 ett antal ggr.

...men ataxotropi dissipierar alltid okontrollerat. Du får inte ens någon chans att slå med endast Ob1T6