Jag skulle inte tolka det som att ingrediensen skippas helt, utan som att man byter ut den mot något annat, "the next best thing" eller nå. Fast eftersom det inte står så i texten så behöver det ju inte vara så, men jag kan inte förstå hur man ska kunna framställa en artifakt ur ingenting, typ.
Nja. Du måste ju ha föremålet som skall ta emot förtrollningen. Dvs skall du göra ett magiskt svärd, måste du ha ett "mundant" svärd + en kasse ingredienser.
Med ett svårare slag slipper man kanske det där lispundet fjädrar som kan vara svårt att anskaffa.
Men du litar på magi?
Jag litar på mig själv och inte på hyrsvärd som prostituerar sig till högstbjudande. Om du har råd att betala 1000 silver för eskorten och de du ger pengarna till inte är av ärligaste slag, så kanske de vill kolla hur mycket pengar du egentligen har.
Fast det gör de på resan när de är fem mot en.
Varför tror du att det blir svårare att träffa magikern egentligen? Inte för att det skimrar så mycket så att man blir bländad, eller?
Men i sådant fall så borde det påverka magikerns förmåga att lägga besvärjelse som kräver att man kan se målet. Och mig veterligen, men mitt minne kring denna effekt är lite luddigt, så påverkar den endast närstrids och avståndsattacker mot magikern. Och magikerns närstrids och avståndsattacker.
Men ok. Säg att det blir +Ob1T6 svårare på Besvärjelse för alla som riktar magi mot den som har effekten "i gång", det är ju inte helt fel det heller. Då kan man ju bara gå därifrån istället för att slåss.
Fast då tycker jag att det blir lite för bra.
På den tiden som det tar att skjuta en liten blixt så har man hunnit hiva iväg absolut minst en pil som ofta gör mer i skada (extraskador).
Det tar exakt en SR att skjuta iväg en blixt.
Hur många pilar hinner du skjuta på den tiden?
Hur många attacker på Grund+Ob6T6 vill du göra på den tiden?
Om man dessutom är så pass erfaren med sin båge som magikern är med alla sina mystiska färdigheter ,som krävs för blixten, kombinerade så kan man säkerligen få iväg tre stycken pilar, eller en som är siktad mot halsen (vilket med stor sannolikhet betyder död).
För blixten behövs Alstra Fototropi + Besvärjelse. Det är två färdigheter. Inte säärskilt svårt att ha högt på två färdigheter i.m.h.o.
Dessutom är svårighetsgrade för magikern Ob2T6, vilket inte är såå mycket i.m.h.o.
I varje fall inte så mycket som minst Ob7T6 för pilskytten.