"Ja, men frågan är om det underlättar att byta ett lispund fjädrar mot ett skålpund fläsk?
En tolkningsfråga kanske."
Jag syftade väl mer på något som var ungefär samma sak, som hår eller päls kanske.
"Risken att misslyckas finns ju alltid, men den är ganska låg om man slår Ob1T6."
Det är inte så ofta du kommer ner på sådana låga svårigheter. Om du nu syftar på dina en-magnituds blixtar så håller jag med. Men att de skulle vara effektiva? Nä.
"Allting behöver väl inte förklaras. Hur skall du då kunna förklara att där det i moment ett inte fanns något, nu slår en ljusblixt och skadar en fi?"
Behövs det inte förklaras? Hur ska spelledaren beskriva det då? "Eh, jo... den gamle mannen vevar med händerna och vrålar något underligt, sedan så börjar han skimra, men ni stör er inte alls på det så länge som ni inte ska attackera honom." Att du sedan dessutom ger det en förklaring längre ner gör inte ditt utlåtande mer förståeligt.
"Jaa... Ger inte skimmer +Ob1T6 i svårighetgrad för när och avståndsattacker.
Magnitud 6 typ så är det ju minst Ob7T6 eftersom du som anfallare inte kan sänka din svårighetsgrad till mindre än Ob1T6.
Ob1T6 + Ob6T6 = Ob7T6."
Då missförstod du mej. Jag jämförde bågar och blixtar, inget annat. Om magikern sedan har en massa försvars besvärjelser på sej så blir det en annan sak, men komplikationerna runt detta (skimmer magnitud 6) kan jämföras med att bågskytten har en amulett som negerar enklare magiska besvärjelser, även om jag skulle nöja mej med en läderrustning som minskar blixtens skador med 10 poäng.
Dessutom så är det den slutgiltiga svårigheten som inte kan understiga Ob1T6, d.v.s. efter att man lagt till svårigheten för skimret.