Nekromanti Magi = Löjligt

Lontryuin

Veteran
Allt detta förutsätter att du kan göra ritualen... Bara den har magnitud 12 (minst)... Den blir väldigt omsändig att formalisera. Dessutom så blir den riktigt jobbig att lära sig... Om man antar att magikern fick 15 magnituder vid skapandet (max, om jag inte minns fel), så har han/hon sedan bara 3 magnituder kvar... Det räcker inte för bara en en magnituds Blixt samt Kongelera Filament... (Som du tidigare i stort sett förutsatt att man har...)

Kimon

Swordsman
Scen:
Barrel magikern är ute och går med två krigare i skogen då han hör ropet "rövare"! Alla drar sina vapen och Barrel lägger sin skimmer magi. Men ut kommer ett dussin rövare och krigarna sticker. Barrel vänder om han med, men ser inte ett skit, så han ramlar på en trädrot och rövarna kommer ifatt.

... Och de börjar hugga på honom, men fumlar hela tiden tills dess att de faller döda ner av sina egna vapen.
Känns som Toon...

En bra båge, säger jag

Tokfummel säger jag.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: ajajajaj...

"...men ataxotropi dissipierar alltid okontrollerat. Du får inte ens någon chans att slå med endast Ob1T6"

Jo, mot psyke. Först slår man mot alstra (inte för ataxatropi dock, det misslyckas automatiskt) för att avgöra om det dissiperar okontrollerat.

Sen slår du mot psyke med lika många tärningar, för att avgöra hur illa det går. Om du misslyckas så blir du av med 1 poäng qadosh, fummel = blir av med antalet filament qadosh, lyckat/perfekt = man blir inte av med qadosh. I samtliga fall får man dock i ataxatropins fall en säck utmattning.

Så egentligen är inte ataxatropi så farligt, om man inte har något emot lite huvudvärk /images/icons/wink.gif.

Arvid

Warrior
"Jag litar på mig själv och inte på hyrsvärd som prostituerar sig till högstbjudande. Om du har råd att betala 1000 silver för eskorten och de du ger pengarna till inte är av ärligaste slag, så kanske de vill kolla hur mycket pengar du egentligen har.
Fast det gör de på resan när de är fem mot en."

Livvaktslön är 160 silver/månad. När du ska göra något farligt, hyr en sådan.

"Då kan man ju bara gå därifrån istället för att slåss.
Fast då tycker jag att det blir lite för bra."

Vilket kan vara svårt då du ej ser jekligt dåligt.

"Det tar exakt en SR att skjuta iväg en blixt.
Hur många pilar hinner du skjuta på den tiden?
Hur många attacker på Grund+Ob6T6 vill du göra på den tiden?"

Tänk en strid mot tre rövare på avstånd. Bågskytten är bättre.

"För blixten behövs Alstra Fototropi + Besvärjelse. Det är två färdigheter. Inte säärskilt svårt att ha högt på två färdigheter i.m.h.o.
Dessutom är svårighetsgrade för magikern Ob2T6, vilket inte är såå mycket i.m.h.o.

I varje fall inte så mycket som minst Ob7T6 för pilskytten.

+Heliotropi för skimmer
+Alkemi (om man vill)
+Teoretisk magi
+Räkning

Detta är färdigheter som behövs.

Prickskytt+ hornbåge + precisionsanfall + Stick

30m i bröstkorg/huvud.
Skada Ob5T6-extraskadorna extremt farliga.
Svårighet: Ob3T6 utan att sikta.

Perenna

Swordsman
Re: ajajajaj...

Sen slår du mot psyke med lika många tärningar, för att avgöra hur illa det går. Om du misslyckas så blir du av med 1 poäng qadosh, fummel = blir av med antalet filament qadosh, lyckat/perfekt = man blir inte av med qadosh. I samtliga fall får man dock i ataxatropins fall en säck utmattning.

Men på själva psykeslaget kan man väl inte dra ut tiden och slå med Ob1T6 per runda? I det här fallet pratar vi om ett psykeslag på Ob6T6, vilket så gott som alltid misslyckas eller fumlas.

Arvid

Warrior
"... Och de börjar hugga på honom, men fumlar hela tiden tills dess att de faller döda ner av sina egna vapen.
Känns som Toon..."

Tror mer på att effekten går ut efter en minut och magikern blir mos.

"Tokfummel säger jag."
svårighet Ob3T6, 30m, skada OB5T6 med de rätta grejerna, säger jag.
Ps. Jag hoppas du inte fått för dig att jag skjuter på killen med skimmer. Varför skulle jag det?

DAKRilla

Hero
"Med ett svårare slag slipper man kanske det där lispundet fjädrar som kan vara svårt att anskaffa."

Ja? Men hur ska man helt kunna klara sej utan den funktion som fjädrarna annars hade i den alkemiska reaktionen förutom genom att byta ut den mot något annat? Preparaten är väl ändå inte bara där för att underlätta, utan för att göra det möjligt över huvudet taget.

"Jag litar på mig själv och inte på hyrsvärd som prostituerar sig till högstbjudande."

Ok. Försök att lita på ataxatropi. Oj, det gick visst inte.

"Och mig veterligen, men mitt minne kring denna effekt är lite luddigt, så påverkar den endast närstrids och avståndsattacker mot magikern. Och magikerns närstrids och avståndsattacker."

Så står det, ja. Men hur ska man förklara det? Du blir inte bländad av skimret, men du kan knappt kan träffa honom med din båga likt förbannat? Knasigt. Då lever jag hellre med en effekt som är myglig, men jag är säker på att den går att balansera på annat sätt, men det hör inte riktigt hit.

(Föresten, exakt vad är det som skimrar? Magikerns hud eller kläder. Jag skulle dock föredra att en skimrande aura bildades runt honom.)

"Det tar exakt en SR att skjuta iväg en blixt.
Hur många pilar hinner du skjuta på den tiden?"

Jag skrev det i mitt tidigare inlägg faktiskt. En del står ju i ditt citat till och med: "absolut minst en pil".

"I varje fall inte så mycket som minst Ob7T6 för pilskytten."

Du måste ha ansträngt dej för att få det så svårt. Berätta gärna hur.

Kimon

Swordsman
Tror mer på att effekten går ut efter en minut och magikern blir mos.

Eller att de hugger till ett par-tre gånger och fumlar, eller att de själva flyr i skräck för den skimrande varelsen, eller att de förföljer krigarna som inte verkar så underliga som magikern.
eller...
eller...

svårighet Ob3T6, 30m, skada OB5T6 med de rätta grejerna, säger jag.

Ja... Vid perfekta ljusförhållanden och vindstilla och målet har naturlig storlek och inte är för litet och är stillastående och inte undviker etc....

Ps. Jag hoppas du inte fått för dig att jag skjuter på killen med skimmer. Varför skulle jag det?

Jag trodde vi snackade om honom, men du menade förstås mitt 'Blixt'-upplägg?
Hur skall du döda "killen med skimmer" då?

Kimon

Swordsman
Ja? Men hur ska man helt kunna klara sej utan den funktion som fjädrarna annars hade i den alkemiska reaktionen förutom genom att byta ut den mot något annat? Preparaten är väl ändå inte bara där för att underlätta, utan för att göra det möjligt över huvudet taget.

Ja, men frågan är om det underlättar att byta ett lispund fjädrar mot ett skålpund fläsk?
En tolkningsfråga kanske.

Ok. Försök att lita på ataxatropi. Oj, det gick visst inte.

Risken att misslyckas finns ju alltid, men den är ganska låg om man slår Ob1T6.

Så står det, ja. Men hur ska man förklara det? Du blir inte bländad av skimret, men du kan knappt kan träffa honom med din båga likt förbannat? Knasigt.

"It's a kind o magic".
Allting behöver väl inte förklaras. Hur skall du då kunna förklara att där det i moment ett inte fanns något, nu slår en ljusblixt och skadar en fi?

(Föresten, exakt vad är det som skimrar? Magikerns hud eller kläder. Jag skulle dock föredra att en skimrande aura bildades runt honom.)

Antar att det är som en aura runt magikern. Det kan ju inte vara kläderna utan 'Beröring', misstänker jag.

Du måste ha ansträngt dej för att få det så svårt. Berätta gärna hur.

Jaa... Ger inte skimmer +Ob1T6 i svårighetgrad för när och avståndsattacker.
Magnitud 6 typ så är det ju minst Ob7T6 eftersom du som anfallare inte kan sänka din svårighetsgrad till mindre än Ob1T6.

Ob1T6 + Ob6T6 = Ob7T6.

Arvid

Warrior
"Eller att de hugger till ett par-tre gånger och fumlar, eller att de själva flyr i skräck för den skimrande varelsen, eller att de förföljer krigarna som inte verkar så underliga som magikern.
eller...
eller..."

Visst, håller med. Men det jag ville betona var att det inte är så nyttigt att inte se så bra. Det kan lika gärna vara vilda djur som jagar honom etc, exemplet är inte det enda.
Som så hör bör det också vara:
Att väva besvärjelser är ej svårare med skimmer. Dock så bör det vara svårare att få syn på den du skjuter på. alltså blir det indirekt svårare att lyckas fixa någon med en blixt.

"Ja... Vid perfekta ljusförhållanden och vindstilla och målet har naturlig storlek och inte är för litet och är stillastående och inte undviker etc...."

Nej.
Normala ljusförhållanden, d.v.s. inte "natt med svagt månsken eller tät dimma i bergen".
Det får vara "blåst" utan att det ska bli svårare.
Motståndare är ofta större än 75cm.
Då målet rör sig snabbt (kan hända ibland), och inte mot en.
Ob5T6 Undvika. 6.5% för en som har tränat undvikning lite

"Hur skall du döda "killen med skimmer" då?"

Menar du hur bågskytten ska göra det? Jag ser ingen större anledning till att han ska göra det, han lär aldrig möta en sådan i strid. Om han nu gör det får väl han ha lite tur. Hamnar de på avstånd (över 70m) gör han mos av magikern, förr eller senare. Ser dock ingen anledning till att stridsdugligheten avgörs i en strid mot varandra, som ändå aldrig kommer inträffa.

Kimon

Swordsman
Livvaktslön är 160 silver/månad. När du ska göra något farligt, hyr en sådan.

Och hur kan jag lita på honom?

Vilket kan vara svårt då du ej ser jekligt dåligt.

Skimmer påverkar inte magikerns perception säger jag.

Svårighet: Ob3T6 utan att sikta.

Återigen har vi talat förbi varandra. Du talar om att anfalla rövare på 30 meter och jag att du anfaller den skimrande magikern på 30 meter.

Grejen är att om din motståndare behöver slå under sitt FV med Ob7T6 - Ob9T6 för att träffa dig och du endast behöver slå under Ob2T6 så är det bara en tidsfråga innan du vinner över din motståndare.

Kimon

Swordsman
Dock så bör det vara svårare att få syn på den du skjuter på. alltså blir det indirekt svårare att lyckas fixa någon med en blixt.

Det står väl inte att perceptionsbaserade färdigheter blir svårare eller?
Typ söka och speja etc...
Jag tror inte att magikerns förmåga att uppfatta saker påverkas.

Ob5T6 Undvika.

Men...: Kan man inte deklarera defensivt försvar, ha tekniken två vapen och sköld och komma ner i Ob2T6?

Om han nu gör det får väl han ha lite tur. Hamnar de på avstånd (över 70m) gör han mos av magikern, förr eller senare.

Risken att han fumlar och skjuter sig i foten är större.

Arvid

Warrior
"Risken att misslyckas finns ju alltid, men den är ganska låg om man slår Ob1T6."

Hänger inte riktigt med. Varför slå bara 1ObT6 och till vad?

"Allting behöver väl inte förklaras. Hur skall du då kunna förklara att där det i moment ett inte fanns något, nu slår en ljusblixt och skadar en fi?"

För att fototropiska filament övergår från sitt grundtillstånd till ett annat bla bla ....
Det är dock ett dåligt argument (det du säger). Allting behöver inte förklaras men allting bör ha en förklaring. Ex. på saker som inte funkar, för de har ingen lösning:
1. "Detta är en regel. Inga regler utan undantag". Tänk efter, det kan aldrig stämma.
2. Jag luggade en flintskallig på huvudet.

Det går som inte att acceptera något liknande dessa exempel i ett regelsystem. Du måste man ha en lösning.
Det är som att en dolk skulle ge tre gånger så mycket skada om man kastade den, utan att ha en förklaring varför. Sånt kan inte tillåtas.

"Jaa... Ger inte skimmer +Ob1T6 i svårighetgrad för när och avståndsattacker.
Magnitud 6 typ så är det ju minst Ob7T6 eftersom du som anfallare inte kan sänka din svårighetsgrad till mindre än Ob1T6.

Ob1T6 + Ob6T6 = Ob7T6.

1. Varför skulle han skjuta på magikern.
2. Hur ska du lyckas få till magnitud 6, grymt nyfiken.

DAKRilla

Hero
"Ja, men frågan är om det underlättar att byta ett lispund fjädrar mot ett skålpund fläsk?
En tolkningsfråga kanske."

Jag syftade väl mer på något som var ungefär samma sak, som hår eller päls kanske.

"Risken att misslyckas finns ju alltid, men den är ganska låg om man slår Ob1T6."

Det är inte så ofta du kommer ner på sådana låga svårigheter. Om du nu syftar på dina en-magnituds blixtar så håller jag med. Men att de skulle vara effektiva? Nä.

"Allting behöver väl inte förklaras. Hur skall du då kunna förklara att där det i moment ett inte fanns något, nu slår en ljusblixt och skadar en fi?"

Behövs det inte förklaras? Hur ska spelledaren beskriva det då? "Eh, jo... den gamle mannen vevar med händerna och vrålar något underligt, sedan så börjar han skimra, men ni stör er inte alls på det så länge som ni inte ska attackera honom." Att du sedan dessutom ger det en förklaring längre ner gör inte ditt utlåtande mer förståeligt.

"Jaa... Ger inte skimmer +Ob1T6 i svårighetgrad för när och avståndsattacker.

Ob1T6 + Ob6T6 = Ob7T6."

Då missförstod du mej. Jag jämförde bågar och blixtar, inget annat. Om magikern sedan har en massa försvars besvärjelser på sej så blir det en annan sak, men komplikationerna runt detta (skimmer magnitud 6) kan jämföras med att bågskytten har en amulett som negerar enklare magiska besvärjelser, även om jag skulle nöja mej med en läderrustning som minskar blixtens skador med 10 poäng.

Dessutom så är det den slutgiltiga svårigheten som inte kan understiga Ob1T6, d.v.s. efter att man lagt till svårigheten för skimret.

Arvid

Warrior
"Det står väl inte att perceptionsbaserade färdigheter blir svårare eller?
Typ söka och speja etc...
Jag tror inte att magikerns förmåga att uppfatta saker påverkas."

När du ger mig en trovärdig förklaring på hur avstånd och närstridsvapen blir svårare men inte syn så är jag med.

Men...: Kan man inte deklarera defensivt försvar, ha tekniken två vapen och sköld och komma ner i Ob2T6?

Nej. Men har man sköld så är svårigheten Ob4T6. Dock har inte i närheten av alla det, och få skulle lyckas.

"Risken att han fumlar och skjuter sig i foten är större.

Nej, håller inte med.
1. Vänta att skjut tills du ser honom (effekten tagit slut).
2. Bara en dum SL ökar risken för att skjuta sig i foten bara för att målet är svårare att se.

DAKRilla

Hero
"Skimmer påverkar inte magikerns perception säger jag."

Säger du, ja. Mystik & Magi säger dock: "Effekten gör det tyvärr lika mycket svårare för magikern själv att utföra anfallsmanövrer."

Med andra ord så påverkar magikern i lika hög grad och på samma sätt som alla andra.

Arvid

Warrior
"Och hur kan jag lita på honom?"

Hur kan du lita på äventyrarna du slår följe med? Hur kan adelsmännen lita på sitt garde? Man kan ju aldrig lita helt på någon men skaffar man sig en pålitlig (verkar vara) livvakt så lär man inte bli förråd.

"Skimmer påverkar inte magikerns perception säger jag."

Ge mig en någorlunda vettig varför-förklaring då, då är jag nöjd.

"Grejen är att om din motståndare behöver slå under sitt FV med Ob7T6 - Ob9T6 för att träffa dig och du endast behöver slå under Ob2T6 så är det bara en tidsfråga innan du vinner över din motståndare."

Hur ska du få tag på en skimmer med magnitud4-6 utan att det blir grymt dyrt?
Nåja saken är väl den att det finns krigare som kan bli bättre. Försök besegra en med Manziriskt klingmästeri t.ex. eller en med Solon Teris skytteträning. Dessa blir bättre än magikern i strid. Släng på dem lite rustning bara.

Kimon

Swordsman
Det är inte så ofta du kommer ner på sådana låga svårigheter. Om du nu syftar på dina en-magnituds blixtar så håller jag med. Men att de skulle vara effektiva? Nä.

Hmm... Har inte effekten 'Smärta' räckvidden 'Avstånd' också? För den är riktigt effektiv.

Behövs det inte förklaras? Hur ska spelledaren beskriva det då? "Eh, jo... den gamle mannen vevar med händerna och vrålar något underligt, sedan så börjar han skimra, men ni stör er inte alls på det så länge som ni inte ska attackera honom." Att du sedan dessutom ger det en förklaring längre ner gör inte ditt utlåtande mer förståeligt.

Men läs tråden istället...
Vi talar om den vetenskapliga förklaringen inte beskrivningen om vad som händer.
Och ja, det går att beskriva saker som inte kan förklaras.... Surprise!!!

Om magikern sedan har en massa försvars besvärjelser på sej så blir det en annan sak, men komplikationerna runt detta (skimmer magnitud 6) kan jämföras med att bågskytten har en amulett som negerar enklare magiska besvärjelser, även om jag skulle nöja mej med en läderrustning som minskar blixtens skador med 10 poäng.

'Smärta' kanske skulle vara bättre då. Om vi skall fixera oss vid detaljer.