Nekromanti Magi-mesigt!?

Robertino

Veteran
Joined
29 Jun 2000
Messages
18
Location
Malmö
Fick tillfälle att läsa igenom Eon + Mundana, det som slog mig var hur mycket en magiker måste göra för att åstadkomma en puttefnaskig effekt. Det saknas besvärjelser med Humpff! Finns det någon som delar denna åsikt?
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Japp, magin är så klen och har så många nackdelar per fördel att det inte ens finns en enda andledning till varför NÅGON överhuvudtaget skulle bry sig om att lära sig magi. Därför så har magin blivit struken i mitt mundana och ersatts med teknologisk utveckling istället. Det finns inget som magi kan uppnå som man inte gör bättre med lite arbete, och oftast inte ens det. Både ett svärd och en båge är bra mycket bättre än magi. Och om man nu är så klen att man inte kan lära sig bruka dessa så finns det alltid en dolk, vilken den även är bra mycket bättre än magin. Vapenmakt är ju trots allt vad makthavarna i mundana använder för att försvara sig och sin position. När Neo gjorde magisystemet så anser jag de gjorde en rejäl blunder. Det GÅR att göra mäktig magi, men det tar så lång tid och är så svårt att det är bortom vad normala rollpersoner kan syssla med. Och även om en annan person i mundana skulle ha denna tid så går det snabbare och bättre att åstadkomma något med hederligt och hårt arbete.
De argument folk har kastat på mig då jag sagt detta tidigare har alla varit väldigt svaga och ingen har kunnat visa mig hur magi kan vara mäktigt. Magin i mitt mundana är på väg att konkureras ut av teknologiska framsteg och krutvapen (när det gäller strid), magikerna är ett utdöende släkte.
 

Denelian

Veteran
Joined
28 Jun 2000
Messages
32
Location
Stockholm
Eon och Mundana bökerna beskriver inte magin så bra, rekommenderar Magi och Mystik. Det finns visseligen inte så mycket färdiga besvärjelser men väldigt stort utrymme att göra egna, tycker att magireglerna fungerar bra.

/denelian, tycker om eld
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Fick tillfälle att läsa igenom Eon + Mundana, det som slog mig var hur mycket en magiker måste göra för att åstadkomma en puttefnaskig effekt. Det saknas besvärjelser med Humpff! Finns det någon som delar denna åsikt?"

Nu har jag svårt att tänka mig en besvärjelse med mer "humpff" än Ekivokus Magnifika Monolit... /images/icons/wink.gif

Men allvarligt, för det första är Eon inte ett rollspel för besvärjelser i stil med Spränga Borg, Skapa Jordbävning, Ha Ihjäl Drake och liknande besvärjelser. Den sortens magi sabbar spelbalansen nåt oerhört. Vi har med avsikt byggt magisystemet så att man inte har den där fälthaubitsmagin som annars är så vanlig. Vi ville helt enkelt ha magiker i Eon, inte understödsvapen till krigarna.

För det andra så går det att få maffeeffekter även i Eon. Prova till exempel att använda kongelat, ritualer, improviserad magi (kräver iofs Mystik&Magi) eller alkemi och artefakter (kräver också Mystik&Magi). Då kan man få enorma maffe-effekter, även om det tar lite tid och kräver en del tankearbete från spelaren. Det är alltså inte att leta upp färdighetsvärdet för besvärjelsen Mosa Borg och sedan bara slå - spelaren får tänka och planera lite.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Vapenmakt är ju trots allt vad makthavarna i mundana använder för att försvara sig och sin position."

Stryk "vapen". Makt, rent generellt, är vad makthavarna i Mundana använder för att försvara sig och sin position, samt att uppnå den. Denna makt kan vara vapenmakt, härmakt, politisk makt, makt i form av utpressning och/eller magi. Det är naturligtvis inte begränsat till detta, utan kan vara vidare än så.

"Det GÅR att göra mäktig magi, men det tar så lång tid och är så svårt att det är bortom vad normala rollpersoner kan syssla med."

Det beror helt på kampanjformen. För tunnelkrälarna tar det för lång tid att utöva mäktig magi, ja. För en person som spelar en hovkampanj är tid dock inget större problem. Det kan bli lite problem med synkroniseringen, men tro mig, det går att få kraftfull magi klar alldeles i lagom tid om man bara planerar lite.

Tanken med Eons magisystem är att stimulera spelaren, inte tärningarna.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Tjaa det beror ju på vad man tycker är mesigt. Själv tycker jag att jag i våra kampanjer har sett ganska så oumphiga magiska besvärjelser. Själv tycker jag det mest impande var när den 13:årige magikerlärlingen från min EON Teens kampanj tog den ca halvtimes språngmarch tillbaka till ett alviskt observatorium som jag hade planerat in på två jättemaffa Teleportationer. Krävdes iofs 4 slag mot ob4t6 men han grejade det (har för mig att han har 15 i både alstra ataxatropi och besvärjelse eller möjligtvis strax över), 2km på 16sekunder är faan inte illa :)

(Sen att han SJÄLV var tvungen att ta sig ann ondingarna som var däruppe med bara sin magi och sina 1 i styrka är ju en annan femma.)

Hur som helst tycker jag snarast att magi är för Maffigt jämfört med andra saker, eller kanske snarrare lite för lätt att lära sig. Egentligen så borde ju en rätt stor del av befolkningen kunna lite "husbehovsmagi" om det nu är så lätt. (I alla fall i upplysta länder som t.ex. Asharien.)

/Bjorn
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Jag ska ge dig några tips för att göra magin avsevärt bättre.

Gör en RP som är en "sann magiker" (det vill säga han kan bara alstra från en aspekt och kan inte transformera), då får han -1T6 på att alstra den aspekten. Jag rekommenderar att du väljer något som fototropi eller pyrotropi - de flesta magier kräver dock lite ataxatropi för att inte vara helt värdelösa, tyvärr.

Eller skit i det där sanna magiker-tjafset förresten. Gör en magiker som kan alstra fototropi och ataxatropi (med ett ganska högt färdighetsvärde) samt transformera (FV: 15-16 räcker gott) och besvärjelse (FV: 20 duger väl...) och då blir han jävligt mäktig.

Några exempel på när magi övervinner slaktiga vapen:

En gigantisk krigare med en helrustning (gliporna täcks av ringbrynjematerial) kommer springande mot dig! Du är en:

1: Magiker och du kastar en blixt på honom som ger Ob4T6 trauma och lika mycket smärta. Han är ganska nere efter det (metall leder nämligen ström ganska bra). Eller varför inte levitera skithögen tills han lugnar sig /images/icons/smile.gif

2: Annan krigare med ett mindre svärd som ser mycket mindre farlig ut. Du springer mot honom och börjar resultatlöst banka på hans rustning medan han skrattar åt dig.

3: En lika mäktig krigare, du kämpar som ett djur och med nöd och näppe klarar du dig ur situationen (med tanke på att ni är lika mäktiga på ett ungefär) med sisådär 20 kryss i alla skadekolumner och runt 40 i utmattningskolumnen.

4: En magiker i bästa Maxander-stil, du försöker och försöker alstra ur en av dina miljoner aspekter men misslyckas på grund av att du har så lågt FV i alla...


Dessutom så är magi bra som distansvapen, exempelvis då man ser den galna binderakken springa emot en dreglandes... på 60 meters avstånd >:)

Man behöver inte bara använda magi i offensiva syften heller, man kan använda det praktiskt också. Som för att skapa regn och hitta igen borttappade saker till exempel. Hela folk o.s.v....

Jag har gjort två RPn i EON och de är båda magiker (den första är något i Maxander-stil dessvärre, den andra är sanarialv), i alla spel då man får välja att vara magiker så väljer jag det /images/icons/smile.gif



[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "Ancilla, face mea laganum!"/images/icons/tongue.gif
 

Denelian

Veteran
Joined
28 Jun 2000
Messages
32
Location
Stockholm
KRUTVAPEN???
Kommer aldrig finnas i mitt Mundana, det trevliga med Mundana är att sådana saker inte finns!
Vad om svärd och saker borde det finnas ett större utbud

/denelian, som föredrar en eldboll mot krut
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Magi-Ej mesigt

I våran Eon kampanj så har vi klart bevisat att Magin i Eon är inte mesig vi har en magiker som brukar förvandla fiender till Grisar så fort de försöker göra något dumt.
Eller så lägger han explosion på Deras hjälm eller svärd eller annat.. Eller en favorit Olära på färdigheten svärd.

Vidare utnyttjas friskt sådant som vatten andning teleport och annat smått och skoj..

Nej Eon magi är Otroligt mäktigt och kraftfull OM man som Spelare vet hur man använder fantasi och tänker innan man klagar. Magi i Eon kräver att man inte tänker allt för två dimensionelt man måste kunna tänka kreativt och utnyttja många effekter och vara fanasi full.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Håller med dig, krutvapen i fantasy suger.



[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "Ancilla, face mea laganum!"/images/icons/tongue.gif
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Håller med dig, krutvapen i fantasy suger."

Inte nödvändigtvis. Castle Falkenstein, Warhammer Fantasy Role Play och Gondica lyckas få in krut i fantasy på ett bra sätt.

Personligen tror jag att krutvapens inkompatibilitet med fantasy är en myt. Krutvapens frånvaro i fantasy är lika nödvändig som dvärgars eller alvers närvaro.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag själv tycker att magi är gasnak fränt !! Sen om det behövs 7 sorger & 8 betrövelser för att få fram den är ju kanske lite tråkigt.Men det där om minimagi är ganska tråkigt tycker jag.

[color:purple]Jag kom !
Jag såg !
Jag spelar som F** !</font color=purple>
[color:white]// Johan K</font color=white>
 

Elrond

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
113
Location
Bollnäs
Nej [NT]

.

[color:green]/Elrond</font color=green>
[color:purple]
"Theond fyrne beorgas I heonen feor"
</font color=purple>
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
Re: Magi-Ej mesigt

Ja just explosion är en av mina favoriter. hjälmar är bra mål att spänga men om det är en ensam barbar eller så ja då spränger jag nog ländklädet.

däremot så undrar jag hur man ska räkna skadan om man spränger den där pilen som han har i magen eller kanske den i lungan.
Jag har nämligen funderat på att förtrolla pilar så att dom exploderar aldeles efter att dom har träffat.

Just pilar går bra att kombinera med magi två exempel följer.
En pil som läker ob1t6 trauma. Det låter kanske dumt men fungerar så här.
pilen går in och läkers året bakom sig. Den pilen blir nästan omöjlig att få ut man måste nog skära ut den, och så länge som den sitter där så minskar inte blödnings takten.
jag har inte användt den än men ska nog testa den på mina stressade spelare.

pröva en eldpil mot båtar eller armé formatoner dom är lätta att göra, ger ob 1t6 trauma,ob 1t6 smärta, har antändningsvärde på 4 , eld klotet har en diameter på 8 meter och varar i en minut.
Mer än tillräckligt för att sätta eld på båten.


Tearlach- en magiker med pilbåge
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Magi-Ej mesigt

Men vänta nu hära... 8 meter i diameter, vilket innebär "Besvärjelse Ob5(6?)T6", tror du inte att 4-6 meter räcker?

Men annars var det en grymt cool idé... *ler ondskefullt*

Tänka sig vad ondskefulla prylar man kan åstadkomma med magi om man tänker lite... /images/icons/smile.gif



[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "Ancilla, face mea laganum!"/images/icons/tongue.gif
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
Re: Magi-Ej mesigt

nej, alstra 3 filament pyrotropi och väv effekten eld med ett filament (ob 1t6) fyra areaefekts ökningar (+ob 4t6) samt låt dom två extra filamenten "läcka" ut medans du väver elden för att stabilisera vävandet (-ob 2t6) så blir det inte så svårt (alstra pyrotropi ob 3t6 besvärje ob 3t6)

Tearlach- med ett fv på 10 i undervisa
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<I>Det finns inget som magi kan uppnå som man inte gör bättre med lite arbete, och oftast inte ens det.</I>

Så lite arbete kan hindra dig från att åldras i ett år? Stoppa artärblödningar? Öka någons läketakt med en faktor på en sisådär 8? Teleportera dig några kilometer? Återuppväcka de döda? Göra ett föremål obrytbart?


/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

radrat

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
105
Location
Stockholm
Om vi tillfälligt glömmer att jag anser att magi KAN göras väldigt mäktig (speciellt på helar fronten), så vill jag påpeka magiteoretiker. Jag menar magiteori är väl en så god vetenskap som någon. Dessutom så är det väl inte så många som vet hur svårt det är att kasta magi, utan de ser bara de kraftfullare resultaten från magimästare och blir skitskraja, så en magiker torde kunna spela på att han är just magiker och slippa på så sätt konflikter.
 
Top