Nekromanti Magi-mesigt!?

Archer

Swashbuckler
Re: Mäktiga eller inte mäktiga magiker?

så för att räknas som en duktig magiker så bör man ha en FC långt över 20 ? 30 till 60 kanske ? helt skevt i så fall,
en Krigare som har en FC av över 15 i stridskonst eller vapenfärdighet är oerhört skicklig och klarar av rätt shyssta manövrar, medans en magiker inte gör det med en FC av 15. FC 10 borde därför motsvara halvhyffsat oavsett yrke när det gäller skicklighet. Magin är alltså lite väl svår att använda, vilket innebär att det blir en obalans mellan FC för olika yrken så som hantverkare, krigare och magiker. Detta på grund av att du minst har två slag att göra för en besvärjelse så vida du inte använder kongelat, vilket i så fall för en tillbaka till punkten om att magin kostar mer än vad det smakar i de flesta fall. För mycket hänger på att magikern har enorma summor att spendera på att tillverka kongelat om han ska kunna åstadkomma något med en mindre chans att lyckas.
Magin kan gärna vara svår att lära sig, men ska knappast vara mycket svårare att använda än andra färdigheter, även om man inte har tillgång till kongelat, det är det jag menar med mäktigare magiker. Jag vet inte om detta får någon att fatta vad det är vad jag menar, men skit samma, Sveriges trevligaste rollspel har sveriges tråkigaste magisystem enligt mitt tycke. Det är synd. I och för sig så är den improviserade magin är annars nästan perfekt i dess utformning av hur den fungerar, så lite ära ska väl ges till magisystemet.

/Johan

P|uT0NiUm

Swashbuckler

För att bli en mäktig krigare behöver du minst tre vapenfärdigheter. Och dessutom så behöver man över 15 i FV för att vara någorlunda säker på att lyckas med en svår manöver (Ob4T6). Då har vi alltså 3 vapenfärdigheter då du behöver över ungefär 18 i dem.
Du behöver undvika, parera, slagsmål, stridsvana, någon stridskonst är nog nästan ett krav då man vill lyckas med "rätt shyssta manövrar". Du lär behöve ungefär 18 i alla dessa också (läs Spelarens Handbok).

Magi: Du behöver som minst en alstrafärdighet, långt över 20? Nja. Ob5T6 = 17,5 (3,5 gånger 5) (trots att jag skulle säga att det behövs FV 20 ungefär), Ob6T6 = 24,5 (3,5 gånger 5 plus 3,5 gånger 2) (jag skulle nog säga att 30 är ganska säkert då...). Hur många besvärjelser med svårighet Ob6T6 och Ob5T6 känner du till? Jag har sett 2, 3 stycken totalt.
Ob4T6 = 14 (trots att det behövs runt FV 18). Då har du en ganska mäktig, till exempel, blixt som gör Ob4T6 i trauma och smärta direkt (vanligtvis behöver du banka ganska mycket för att åstadkomma en sådan skada). Besvärjelse FV 20 och Transformera FV 15. Det är allt som behövs.
Dessutom kan man tänka lite också. Man kan till exempel göra så här:

Alstra två pneumotropiskt filament Ob3T6
Transformera det till hydrotropi Ob2T6
Transformera till ataxatropi med ett filament i förlust Ob3T6
Besvärjelse 'kondensera vatten' Ob2T6 med avståndstillägg
Besvärjelse 'avstånd' Ob2T6 med avståndstillägg

Då har du fyllt lungorna på någon med vatten och orsaker Ob1T6 trauma och Ob2T6 smärta plus att offret drunknar! Du kan använda den på 60 meters avstånd.

TÄNK!

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "Ancilla, face mea laganum!"/images/icons/tongue.gif

Archer

Swashbuckler

Jo, tänka brukar jag göra. Men det kvarstår fortfarande det faktum att du i medel behöver fler slag för en besvärjelse än vad du behöver för någon annan handling, vilket i sin tur ger större chans att misslyckas. Enda sättet att undkomma detta är ju genom att ha kongelat av rätt aspekt, vilket som sagt var inte är billigt.

"Då har du fyllt lungorna på någon med vatten och orsaker Ob1T6 trauma och Ob2T6 smärta plus att offret drunknar! Du kan använda den på 60 meters avstånd."

Stygg besvärjelse, men den skulle om man improviserar den ta 5 ronder samt fem gånger så stor chans att få fummel än om du hade gjort en annan handling, och få strider har varat så länge då vi har spelat. Å andra sidan så kan man ju använda den då man ligger i bakhåll... inte snällt alls. Men att använda magi till strid, känns helt fel på något sätt. Och det enda folk snackar om när det gäller magi är strid och hela. Folk håller väl inte med mig, men jag börjar tröttna på magiker som stridsmaskiner, samt den vetenskapliga attityden till magi som existerar i Mundana. Jag har sagt det femtielva gånger och börjar allvarligt tröttna på att strid verkar vara det enda som folk bryr sig om när det gäller magi.

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Jo, tänka brukar jag göra.

Wow coolt, inte jag...

Men det kvarstår fortfarande det faktum att du i medel behöver fler slag för en besvärjelse än vad du behöver för någon annan handling, vilket i sin tur ger större chans att misslyckas.

Inte om det är svårigheter som Ob2T6 och Ob3T6 som åsamkar stor skada. Det skulle motsvara något i stil med två kraftfulla slag. Ob4T6 * 2.

Enda sättet att undkomma detta är ju genom att ha kongelat av rätt aspekt, vilket som sagt var inte är billigt.

Varför tjata om de där kongelatens pris? Du kan framställa de själv och då är det billigt som fan - det tar bara lite tid. Dessutom är det lätt att framställa de själv och du behöver inte en så hög färdighetschans i alkemi. DESSUTOM så kan man använda lätta aspekter (typ ataxatropi, nomotropi) och förvandla från de.

Stygg besvärjelse, men den skulle om man improviserar den ta 5 ronder samt fem gånger så stor chans att få fummel än om du hade gjort en annan handling

Vem har sagt något om improvisering?

Men att använda magi till strid, känns helt fel på något sätt. Och det enda folk snackar om när det gäller magi är strid och hela.

Det är inte så att du har missat effekter som livsförlängning och städa till exempel?

Folk håller väl inte med mig, men jag börjar tröttna på magiker som stridsmaskiner

Man kan kombinera magi och stridsfärdigheter till väldigt destruktiva resultat. Dessutom så är det ingen som tvingar dig att använda magiker till "stridsmaskiner".

samt den vetenskapliga attityden till magi som existerar i Mundana.

Öh... hur menar du? Menar du att man borde ta bort all logik och vetenskap i magi, så att det till exempel skulle vara skitsvårt att konstruera ny magi? Eller... har jag missförstått det där sista helt?

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "Ancilla, face mea laganum!"/images/icons/tongue.gif

Krille

Super Moderator
Skalan i Eon

"så för att räknas som en duktig magiker så bör man ha en FC långt över 20 ?"

Var har du fått det ifrån?

Följande skala är en ganska god måttstock på hur bra "bra" är:

0 eller 5 - total klant.
6-10 - lärling. Lärlingsprovet genomföres nånstans vid 8.
11-14 - gesäll. Gesällbrevet fås efter att man gör gesällprovet vid ca 11 eller 12.
15-18 - mästare. Man har mästarbrev och är såpass bra på det man gör att man kan leva på det. Ett par tre sådana färdigheter så är det bra.
19+ - berömd mästare. Nu börjar man bli så bra att man kan skryta om det över hela kontinenten.

Kan nämnas att magister Rafali låg ungefär på 19 i Teoretisk magi när speltestkampanjen var avslutad, med Besvärjelse strax under. De bästa Alstra-färdigheterna låg kring 15, liksom Ritual och Alkemi. Med dessa färdigheter lyckades hon bygga en magisk dolk som skulle få de flesta DoD-artefakter att gråta av avund. Det tog drygt ett år, javisst, men dolken blev riktigt jefla fräck. Och användbar.

Man kan göra massor med maffemäktiga grejor i Eon, även med färdighetschanser under 20. Rafali användes under speltestkampanjerna för att hitta gränserna, och då var improviserad magi mycket, mycket snällare och fjösigare än vad den är nu. Men var man bara förberedd och kunde leta kryphål så kunde man göra riktigt hemska saker med magi, trots att den improviserade magin var så mesig då.

Nä, jag tror att du ogillar Eons magisystem enbart för att det är så vetenskapligt (och det medger du ju också delvis i ditt brev). Men fråga dig själv, hur mycket roligare hade det varit med ett traditionellt regelsystem utan några förslag på hur magi fungerar (det finns ju som bekant en kasse i Eon) där man bara slår 1T20 under färdighetsvärdet och ZAP!? Magi blir tråkigt och avmystifierat i samma ögonblick som spelarna får tillgång till det. Det räcker med att det finns ett system som spelarna kan lära sig så har mystiken försvunnit ut genom fönstret.

Det finns två lösningar: a) låt inte spelarna syssla med magi, eller b) bygg ett magisystem med tillhörande teori, med överlappande och motsägelsefulla filosofier och med ett gränsland som man kan expandera in i, och på så sätt återerövra den försvunna mystiken. Eftersom det var inte tal om att genomföra alternativ a så var vi tvungna att genomföra alternativ b.

Personligen är jag rätt glad att det hände. Nu finns det dels något utanför som man kan få rätt mycket mystik igenom, och dels något som man kan rollspela kring när man spelar magiker och inte enbart kasta tärningar, eh, eldbollar, på fienden. För handen på levern, ett normalt magisystem är lika mystiskt som mammas köttbullar.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Tearlach

Warrior
Förmögenhet?

ackumulator magnitud 5 kostnad 3000 silver.
aktivator magnitud 1 kostnad 300 silver
ladda ackumulator magnitud 2 10 ggr 5000 silver
resultat: en stav som på komando ger 5 filament och har 20 laddningar.
kostnad 8300 silver.

serinebåge (alvisk långbåge) kostnad 4000 sunuvai.
1 sunuvai är värd 2 silver total kostnad 8000 silver

slutledning: det ÄR mycket pengar men bara 300 silver mer än pilbågen.

Tearlach- som undrar vem som egenligen betalar så mycket för en pilbåge?

Archer

Swashbuckler

Det enda du verkar göra är att missförstå mig, avsiktligt misstänker jag med.
Och när du slår fler än ett slag så ökar chansen för misslyckande och fummel.
Om du slår ett tärningsslag, oavsett svårighetsgrad, så har du en chans att misslyckas och fumla.
Men om då måste slå fler än ett slag så har du en chans att misslyckas och göra fummel för varje slag utöver det första du gör, oavsett hur många tärningar du slår. Enkel logik och sannolikhet, mycket mer än så är det inte.

Archer

Swashbuckler
Re: Skalan i Eon

Hmm, möjligt i och för sig att upp till 20 räcker, men vad jag erfarit hittills så är ob slagen mycket opålitliga och hamnar oftast bra högre än vad man först tror. Men nog om det. Största faran ligger i alla fall i chansen för fummel när du sysslar med magi, på grund av just att du slår såpass många slag som du oftast gör. Funderar på något sätt att justera upp det för tillfället. Förslag mottages gärna. Även om man lyckas med att slå under sin FC vid risk för fummel så blir det ju minst i alla fall ett misslyckande. Det är som sagt dessa faktorer som gör magin lite väl svår att lyckas med, oavsett FC i alstra, besvärjelse och så vidare.

Jo, man KAN göra mäktiga saker, men det tar som sakt jäkligt lång tid och så vidare.

Och när det gäller att magin saknar mystik, så är det just det att de flesta magiker i mundana just ser magin som en slags vetenskap med klara fasta regler vilka måste följas, och väldigt få faktorer är okända. Och balansgången mellan att bara slå ett slag och slå en massa slag är ingen lätt sak att genomföra, men på något sätt så borde det gå att göra ett magissystem som inte följer en massa stela mallar (ursäkta uttrycket, men kom inte på något bättre ord för tillfället). Det ultima magisystemet ställer frågan "vad vill du åstadkomma?" utan några begränsningar på vad du kan åstadkomma, och sedan "hur vill du åstadkomma det?", och jag måste erkänna att den improviserade magin är så nära perfekt som den kan bli i det avseendet. Det som begränsar den totala friheten är som sagt att man måste lära sig effekterna (går ju i och för sig att göra utan det, men det tar längre tid och magikern måste tänka efter varje gång han försöker igen) för att kunna göra något. Jag kommer inte på något sätt att direkt förklara till hundra procent exakt vad jag menar så att du kan få något att utgå ifrån, men låt mig försöka mig på ett exempel så får vi se om du förstår mer vad det är jag syftar på.

Spelarna står inför problemet att smyga sig in hos en baron för att ta tillbaka grevinnans kärleksbrev som hon i all förhastning skickat till baronen. För att ta sig in i baronens borg så har de att välja mellan att ta sig över muren där det finns vakter eller söka en alternativ väg in. Gruppens magiker vill skapa ett hål i muren för att ta sig in. SL ska då kunna typ fråga "Vad är det du vill åstadkomma?" och sedan "Hur vill du åstadkomma det?". Spelarens svar skulle räcka med "Göra ett hål i muren med hjälp av geotropi", och SL skulle sedan kunna förklara vad spelaren ska slå för svårighetsgrader mot vilka färdigheter för att lyckas med det. Spelaren ska inte behöva förklara regeltekniskt hur han exakt ska gå till väga och exakt vilka effekter som ska kombineras med vad för att uppnå effekten han önskar. Jag vet att detta är jävligt svårt, kanske rent av omöjligt, men den improviserade magin i eon är på rätt väg mot det målet och jag hoppas att om någon nu fattar vad det är jag menar att det kan börja diskuteras hur man ska åstadkomma något sådant. Jag antar att jag kommer att få fler personliga påhopp från vissa personer nu iställer för att kunna diskutera detta på ett vettigt sätt men det får väl bli så i så fall. Vore bra om jag kan få ett svar om någon nu fattar vad det är jag strävar efter.

"Personligen är jag rätt glad att det hände. Nu finns det dels något utanför som man kan få rätt mycket mystik igenom, och dels något som man kan rollspela kring när man spelar magiker och inte enbart kasta tärningar, eh, eldbollar, på fienden. För handen på levern, ett normalt magisystem är lika mystiskt som mammas köttbullar."

hmm, kasta tärningar på fienden, intressant ide, t4or gör ganska ont att trampa på..... ;)
Men jag förstår också vart det är du strävar åt, och jag håller med på många saker där. Någonstans i mitten borde lösningen finnas.

P|uT0NiUm

Swashbuckler

Det enda du verkar göra är att missförstå mig, avsiktligt misstänker jag med.

Fel. Jag verkar inte förstå dig över huvud taget, det hade varit väldigt trevligt att göra det /images/icons/smile.gif men jag tycker enbart att du verkar motsäga dig själv så som det är nu... men jag hoppas väl att det klarnar i min dumma hjärna snart /images/icons/smile.gif

Nu börjar faktiskt molnen av oförståelse klarna lite.
Som jag förstår det, kort uttryckt:

Du tycker att magin suger för att det är större chans att misslyckas, på grund av fler tärningsslag?

Okej, du har väl rätt då... ids inte komma med fler motargument (trots att jag har några på lager /images/icons/wink.gif)

Dessutom att magin inte är mystisk nog på grund av att den är så... öh... ja vetenskaplig (förstår det)

Öh... det var väl alla oklarheter antar jag?

*vill avsluta denna diskussion nu - vi har helt enkelt olika åsikter. Punkt.*

Archer

Swashbuckler

Ja, nu förstod du vad jag menade, ursäkta att jag är lite dålig på att få personer att förstå mina åsikter ibland.
Och vi har ganska uppenbarligen olika åsikter ja.

/Johan - som också börjar tröttna på diskutionen.

Vindhand

Myrmidon
Ob-tillägg

Ob5T6 = 17,5 (3,5 gånger 5)

Ligger inte de obegränsade tärningarnas medelvärde lite högre än vanliga T6or?

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Ob-tillägg

Öh... jag vet inte riktigt...

Men tänk nu så här, enligt min logik:
Slå 6T6or (eftersom att det är 6 sidor på en tärning). 1+2+3+4+5+6=21. Dela det på 6 (eftersom att det är 6 tärningar) och du får det häpnadsväckande resultatet att 1T6 = 3,5.

Det är alltså 1T6. Då tar vi 3,5 gånger 5 här... 17,5!!! *wopdeedoo* /images/icons/laugh.gif

Eftersom att 1+2+3+4+5+6 enbart innehåller en sexa (och dessutom så finns det bara en sexa på en tärning) så bör det rimligtvis uteräknas i Ob5T6 - teoretiskt.

Ob6T6 däremot har en sexa, då tar vi 2T6 (Ob-slaget) - 2 gånger 3,5 och lägger 17,5 på det.

[color:red]"Tha teoretichal mon!</font color=red> [color:green]Ganja</font color=green> [color:red]to tha people!"</font color=red>

Krille

Super Moderator
Medel av ObT6

Medelvärdet på Ob1T6 är 3,75.

Bevis:

Definiera x som medelvärdet för Ob1T6. Då blir

x = 1/6 + 2/6 + 3/6 + 4/6 + 5/6 + 1/6 * 2x

I och med att utfallet 6 ersätts med två nya tärningar, och att det är en chans på sex att det inträffar, så gör vi just detta på slutet. Vi ersätter 6/6 med 1/6 (sannolikheten att utfallet inträffar) multiplicerat med 2x (medel av två nya ObT6).

x = 15/6 + 2x/6 = 15/6 + x/3

x - x/3 = 15/6

2x/3 = 15/6

x = 15*3/6*2 = 3,75

Quod erat demonstrandum.

- Krille

Krille

Super Moderator

"Största faran ligger i alla fall i chansen för fummel när du sysslar med magi, på grund av just att du slår såpass många slag som du oftast gör. Funderar på något sätt att justera upp det för tillfället. Förslag mottages gärna."

Ett vanligt förslag är att fummel inträffar om tre tärningar visar sex istället för två. Själv tycker jag att det inte behövs. Om man sysslar med svårigheter på Ob5T6 eller mer (vilket per definition är Mycket Svårt eller svårare) så får man fanimej skylla sig själv.

"Jo, man KAN göra mäktiga saker, men det tar som sakt jäkligt lång tid och så vidare."

Tja, säg mig... hur lång tid tar det att bygga en målsökande flygande dolk utan hjälp av magi? Först måste vi uppfinna någoon form av målsökning. Från Mundanas nivå skulle det ta kanske femhundra år. Sen ska vi uppfinna antigravitation. Vi är snälla och antar att det tar etthundra år.

En tidsvinst på 598 år genom att använda magi! Schysst! /images/icons/wink.gif

"Spelarens svar skulle räcka med "Göra ett hål i muren med hjälp av geotropi", och SL skulle sedan kunna förklara vad spelaren ska slå för svårighetsgrader mot vilka färdigheter för att lyckas med det."

Jag är rädd att det gör spelet på tok för obalanserat. Magi skulle i så fall ersätta allt. Jag har varit med om en liknande grej när vi spelade Star Wars och en kille spelade en Jedi-mästare med löjligt höga värden i Kraften. Han ersatte allt - övriga rollpersoner behövdes inte.

Så som det nu är är Eon rätt lagom balanserat - magiker har att göra, utan att ersätta övriga rollpersoner.

- Krille

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Medel av ObT6

Uhhh... okay... thorry, it ithn't my fault that I'm thtupid... /images/icons/crazy.gif I'm jutht 16 freakin' yearth! /images/icons/smile.gif I'm proud over mythelf (and hopeth that the thtupidity will diththappear 'til tomorrow)

Archer

Swashbuckler

"Jag är rädd att det gör spelet på tok för obalanserat. Magi skulle i så fall ersätta allt. Jag har varit med om en liknande grej när vi spelade Star Wars och en kille spelade en Jedi-mästare med löjligt höga värden i Kraften. Han ersatte allt - övriga rollpersoner behövdes inte."

Hmm, jag är rädd för att mitt exempel inte fick dig att förstå riktigt vad jag menade, låt mig fundera ett tag så ska vi se om jag kan komma med en bättre förklaring.

Vindhand

Myrmidon
kuriosa

verkar rimligt...

kanske kan man applicera en liknande formel för att beräkna snittantalet tärningar som måste slås...

x = 1/6 + 1/6 + 1/6 + 1/6 + 1/6 + (2x+1)/6
(i de fem första fallen {1-5} är antalet 1
i det sista fallet {6} är antalet 1 plus 2*antalet_tärningar(obT6))

x-(2x+1)/6 = 5/6
6x-(2x+1) = 5
4x = 6
x = 6/4 = 1.5

så för ob4T6 skulle man i snitt behöva slå 6 tärningar

King Kromm

Hero
Lite ot....

Har inte ett dugg med saken att göra, men vilka spelade de olika kände karaktärerna som nämns i de olika novellerna/"introduktionerna" till de olika kapitlena i böckerna?
Min favorit där e ju ialla fall Maxander, helt oslagbar!