Nekromanti Magi-mesigt!?

Archer

Swashbuckler
Re: Magi-Ej mesigt

Och när du säger SÅ mäktigt, så menar jag typ 6-10 filament, vilket är vad som behövs för att komma upp i vad jag skulle benämna som halvmäktig magi i de flesta fallen. Inte alla fall dock då vissa effekter är oerhört mäktiga med relativt få filament.

Archer

Swashbuckler
Hatar inte magin, hatar att den saknar all känsla och mystik som normalt är förknippad med magi, samt den löjligt höga chansen att misslyckas med magin då man ska göra något som är lite mer kraftfullt. Det finns ju som sagt flera sätt att göra kraftfull magi och minska chansen för misslyckande, men det kostar mer än vad det smakar. En magiker får vara rikare än Joakim von anka för att ens kunna börja med att syssla med lite kraftfullare magi.

Archer

Swashbuckler
Och vad det gäller att strunta i det så är det vad jag mer eller mindre gör, i mitt mundana håller magin på att fasas ut allt eftersom "riktig" vetenskap så som fysik, kemi, med mera håller på att växa fram.

Archer

Swashbuckler
Re: vardags magi

tja, det lär bli många säckar mjöl det, såpass många att det kostar mer än vad det smakar för de stackars byborna.

Archer

Swashbuckler
Re: Trött på alla haubitsmagiker

Jo, men vad kostar det inte att utbilda en magiker då ?
Du kan hyra bra många bönder för en del av den kostnaden. Alla är inte vrålrika i mundana...
Och tillräckligt många bönder gräver nog fram mer än vad den besvärjelsen gör, även om de inte gör det lika snabbt. Den enda fördelen med magin där är som sagt att det går snabbt, om man nu struntar i tiden det tar att utbilda en magiker. Under tiden magikern studerar eller forskar fram besvärjelsen så har nog bönderna grävt klart för länge sedan....

Archer

Swashbuckler
Jo, det är sant, den kompletterar det, men det kostar fortfarande mer än det smakar. Hur man än vänder och vrider det så kommer det i de flesta fall kosta mer än det smakar.

Archer

Swashbuckler

Jag antar att den staven som man laddar med filament är något av ett hemmasnickeri, då jag inte kan finna några regler som skulle tillåta detta förutom att skapa en accumulator med alkemi i reglerna....
Vilket innebär att man måsta bryta magireglerna får att få magin mäktig, eller kosta på en förmögenhet för att skapa accumulatorn i laboratoriet.

Archer

Swashbuckler

som sagt, att spränga en borg eller liknande är inte lite väl att ta i.... :)
Att gräva är nog att föredra då :)

/Johan som inte tycker att magin ska vara FÖR mäktig heller.

Archer

Swashbuckler
jag förutsätter att flintlåspistolen redan är laddad och klar att avfyra. I annat fall så använder man den inte mot en magiker då man är i ett helt uppenbart underläge om den inte laddad och klar att avfyra.

Archer

Swashbuckler
Visst, jag medger att plåtrustningarna kom till för att skydda mot andra saker än flintlåsvapen, men de riktigt tunga plåtrustningarna kom till för att försöka hinna ikapp och skydda mot krutvapnen, vilket de inte lyckades med och till slut gjorde att de mer eller mindre försvann.

Archer

Swashbuckler
Tja, du har större risk att misslyckas med besvärjelsen än vad du har risk att missa med flintlåspistolen då det krävs fler än ett slag för att få iväg en besvärjelse.

Archer

Swashbuckler
Som sagt, magiker är inte lämpade för "äventyrande" som du kallar det :)
Och det har jag inget problem med igentligen. Att det ska ta lång tid att studera magi är rimligt. Det är magi och inte "kraften" vi talar om :)

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Vad fan vill du ha egentligen?

Vill du ha en blixt som tar 2 sekunder att göra, har en räckvidd på 2 kilometer och gör Ob12T6 i skada (trauma och smärta) genom att slå Ob1T6 mot Besvärjelse? Observera att det tar en hel timme att lära sig besvärjelsen och få FV 10 i färdigheten.

Fatta att magi är mäktigt om man kan tänka lite grann och har tålamod. Det är ungefär som en krypskytt som kan sitta länge och väl och vänta på ett enda skott.
Till skillnad från "gruntarna", som springer omkring och ociviliserat och primitivt och bankar ihjäl allt i deras väg.

Inse bara att vissa av oss gillar magi och vissa gör inte det (då syftar jag på magin i EON och inte i något annat dåligt koboldspel).

Var inte så obstinat.

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "Ancilla, face mea laganum!"/images/icons/tongue.gif

Archer

Swashbuckler
Re: Vad fan vill du ha egentligen?

"Vill du ha en blixt som tar 2 sekunder att göra, har en räckvidd på 2 kilometer och gör Ob12T6 i skada (trauma och smärta) genom att slå Ob1T6 mot Besvärjelse? Observera att det tar en hel timme att lära sig besvärjelsen och få FV 10 i färdigheten."

Nej absolut inte så löjligt mäktig magi, det kan väl vem som helst som har något innanför pannbenet räkna ut, men magin kräver mer än den smakar i eon och saknar all känsla av mystik och är väldigt alldaglig, det vill säga, det finns regler som bestämmer helt och hållet hur den fungerar, det finns få okända faktorer och den är väldigt vetenskapligt beskriven vilket förtar känslan ganska mycket. Sedan så finns det mycket lite användning av magin annat än att hjälpa till vid vanligt arbete med den, istället för att åstadkomma effekter som man inte kan uppnå med normalt arbete eller normala vardagliga ting (undantaget all form av läkning med magi och liknande som är rejält mäktigt).

"Fatta att magi är mäktigt om man kan tänka lite grann och har tålamod. Det är ungefär som en krypskytt som kan sitta länge och väl och vänta på ett enda skott.Till skillnad från "gruntarna", som springer omkring och ociviliserat och primitivt och bankar ihjäl allt i deras väg."

Tja, jag anser att en "riktig" magiker skulle inte ens bry sig om att slösa sina kunskaper eller sitt liv i en vanlig strid, han skulle förmodligen se till att hyra ett par legosoldater eller frammana en demon eller elementar som kan göra det åt honom. Tyvärr så verkar det som många på detta forum saknar totalt små grå innanför deras tjocka pannben och tror att då jag menar att magin inte är mäktig på grund av att man inte kan splittra planeten i två bitar på en mikrosekund med den eller utplåna en arme med en handrörelse. Det är totalt fel.
Och magisystemet är inte så komplicerat att man inte kan hitta de små trevliga kryphålen som tillåter en att göra slagen för alstring och så vidare enklare, tvärtom.
Men den typen av magi som de flesta mäktigare invånare skulle se som mycket användbar så som nedkallande av varelser för att utföra olika arbeten, finnande av kunskap eller konstruerande av saker med överlägsen kvalite är så pass svår att utföra, och klen i förhållande till hur svår den är att utföra att det inte finns mycket anledning till att någon skulle ens bry sig om att försöka studera den typen av magi, de skulle nog förmodligen finna andra alternativ som vore billigare och enklare att utföra. Med detta så menar jag generellt, det finns några effekter som innebär att det är väl värt att använda magi istället för vanligt arbete, men de är få.

Själva studiet av magin i mundana verkar ske för att magin finns där, inte för att man i 90% av fallen kan uppnå bättre resultat med magi än vanligt arbete, och det förtar ganska mycket av stämmningen med magin i spelet. Per definition så anser jag att en magiker bör vara en person vars intresse ligger i att finna den kunskap om det som finns bortom det vardagliga planet och med den kan åstadkomma effekter och resultat vilket inte kan uppnås genom vanligt arbete.
Detta innebär inte att magikern ska vara en stridsmaskin som springer runt och sprutar besvärjelser runt sig, nej snarare så att han genom sina kunskaper ska kunna kommunicera med varelser från andra existensplan och därigenom få kunskap om saker så som förfluten tid, framtiden eller ta del av kunskap som gått förlorad, använda sina kunskaper till att konstruera saker och ting som ingen tidigare har hört talas om i världen.

"Inse bara att vissa av oss gillar magi och vissa gör inte det (då syftar jag på magin i EON och inte i något annat dåligt koboldspel)."

Tja, jag anser inte att rollspel i sig är koboldiska, utan det beror snarare på gruppen spelare och tillhörande SL, och det är nog tur det för annar så skulle jag kalla Eon koboldbibeln med sina bilder på krigare i "feta" rustningar och "maffiga" vapen med sina "häftiga" monster och superdetaljerade stridsregler. Nej, koboltism kommer från spelarna och SL själva, det har mycket lite med rollspelssystemet i sig att göra, även om det i vissa fall kan vara så att ett rollspelssystem främjar en viss typ av spelande. En duktig SL och grupp spelare skulle nog kunna ROLLspela ordentligt till och med något i stil med Chainmail...

Vissa spelare föredrar ett regelsystem medans några andra föredrar ett annat för att spela, jag kan lova dig att det finns nog knappt två spelgrupper som spelar på samma sätt även om de använder samma regelsystem. I grund och botten handlar ju rollspelande om att spela en roll i en pågående handling utan uppenbart (oftast) slut, mycket lite av hur du spelar din rollperson har med reglerna att göra.

Och när det gäller magin i andra rollpspel så har jag inte ens nämnt några andra rollspel i min diskution om magin i eon, det enda jag har nämnt är en serie med böcker av Michael Moorcock vilka kan fungera som en utmärkt inspirationskälla till en kampanj i Mundana. Men även inspirationskällor är högt personliga och varierar något enormt.

Att göra en anklagelse om koboltism för att du antar att jag spelar ett annat rollspel vid sidan av eon är endast ett bevis på dålig smak och taskig argumentationsförmåga. Visserligen så spelar jag en hel hög med andra rollspel vid sidan av eon, beroende på vilka kampanjer jag har igång för tillfället, men att dessa skulle vara koboldiga, det är som jag tidigare förklarade inte självklart.

/Johan "Zur Khan"

P|uT0NiUm

Swashbuckler

... bla bla bla... endast ett bevis på dålig smak och taskig argumentationsförmåga... bla bla bla...

Jag börjar misstänka att du klagar så grymt mycket på magin bara för att få säga emot, det är därför jag blir så enormt irriterad.

Åter till ämnet:

Du tycker alltså att magin borde vara lättare att lära sig, effektivare och mer "mystisk"?

Om den hade varit skitenkel att lära sig och effektiv så hade det vimlat av magiker av Mundana - det gör det dock inte (som jag har förstått i alla fall). Det kan bero på att det är svårt med magi, vilket verkar vara vad Neogames ville att det skulle vara när de gjorde EON. Det går ju förstås att få mäktig magi men det kräver tid och resurser.

Detta innebär inte att magikern ska vara en stridsmaskin som springer runt och sprutar besvärjelser runt sig, nej snarare så att han
genom sina kunskaper ska kunna kommunicera med varelser från andra existensplan och därigenom få kunskap om saker så som
förfluten tid, framtiden eller ta del av kunskap som gått förlorad, använda sina kunskaper till att konstruera saker och ting som ingen
tidigare har hört talas om i världen.

*Ähum* Säger bara två saker: Schamanism & spådom.

[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "Ancilla, face mea laganum!"/images/icons/tongue.gif

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Dessutom...

Jag gillar inte dolkar i EON, de suger enligt mitt tyckte. Därför använder jag inte de.
Det var en liknelse.

Archer

Swashbuckler

"ag börjar misstänka att du klagar så grymt mycket på magin bara för att få säga emot, det är därför jag blir så enormt irriterad."

Nej, jag klagar på magin för att det ska starta en diskution, vilket i sin tur kanske kan påverka någon att skriva om magin lite i någon framtida modul till eon. Om ingen klagar, om ingen kommenterar, hur ska då neogames veta vad folk vill och inte vill ha ?

"Du tycker alltså att magin borde vara lättare att lära sig, effektivare och mer "mystisk"?"
Inte nödvändigtvis lättare att lära sig, snarare lättare att åstadkomma annat än stridsbesvärjelser och helande. Den ska definitivt vara mer mystisk. Magin behandlas på ett lite väl stel sätt, lite för mycket vetenskap i det hela, vilket påminner om grundläggande halvledarteknik och digitalteknik, vilket är mycket tråkigt.

"Om den hade varit skitenkel att lära sig och effektiv så hade det vimlat av magiker av Mundana - det gör det dock inte (som jag har förstått i alla fall). Det kan bero på att det är svårt med magi, vilket verkar vara vad Neogames ville att det skulle vara när de gjorde EON. Det går ju förstås att få mäktig magi men det kräver tid och resurser."

Nej, det vimlar inte med magiker i mundana, och det kan nog bero på att magin tar lång tid att lära sig, och de flesta får inte ens chansen att studera de mest grundläggande kunskaperna som behövs för att nyttja magi. Och det är som det ska vara.

"*Ähum* Säger bara två saker: Schamanism & spådom."

ja shamanism är mäktigt, men schamaner ligger mer åt det religiösa och primitiva hållet, och de är nog mindre intresserad av att finna ny eller förlorad kunskap.

Spådom är i och för sig ganska intressant, dock så kan man aldrig vara säker på att en spådom är sann. När det gäller att skåda in i framtiden så är den helt klart perfekt, då framtiden fortfarande är som ett oskrivet blad. Men det existerar fortfarande inga andra sätt för en magiker att vara helt säker. Kronotropin borde dock vara lösningen för att kunna skåda bakåt i tiden (framtiden är dock lite svårare).

Att du inte tycker om dolkar är väl en sak som inte har så mycket med magi att göra ;)
Dolkar bör vara ett av de vanligaste vapnen dock, då dolken i historisk tid även bars som utsmyckning.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Vad fan vill du ha egentligen? Dolkar

Det var ett exempel; Liksom: Jag gillar inte dolkar men jag klagar inte på de för det.

Men, du har faktiskt rätt bra argument när man förstår dej måste jag erkänna... jag håller dock inte med om det, men ändå /images/icons/smile.gif

Archer

Swashbuckler
Re: Vad fan vill du ha egentligen? Dolkar

hehe, något vi är överens om då, att vi inte delar samma åsikt om magi :)

/Johan

Krille

Super Moderator
Mäktiga eller inte mäktiga magiker?

"Jo, men att tillåta så höga färdighetschanser som 17 (över 15) från början riskerar att få det hela att luta åt powerplaying, för om magikern i gruppen får höja så högt, varför skulle inte de andra få lära sig till exempel stridskonst eller svärd till lika höga färdighetschanser ? Vi minns väl alla de horribla äventyren i DoD där man snabbt uppnådde fv 21 (som kan motsvaras av färdighetschanser över 15 i eon) och blev näst intill gudomlig på grund av hjältepoäng och överlägsenhet när det gäller skicklighet. Detta är en ganska extrem jämförelse i och för sig, men ändå. Jag tycker det att om man ligger på 10 i sina magifärdigheter så ska man vara en halvhyffsad magiker vilken KAN göra saker som är dugligt mäktiga, utan att misslyckas 70% av gångerna han försöker."

Ehrm... vänta nu. Å ena sidan vill du ha mäktig magi (vilket IMHO förutsätter mäktiga magiker), men å andra sidan vill du inte ha mäktiga magiker? Detta låter som en självmotsägelse, IMHO.

Nivå 10 motsvarar inte särskilt högt. Det motsvarar omkring 40% på en normal procentskala. Jag skulle vilja säga att FC 10 i Eon ligger på strax över lärling och strax under gesäll. Det är inte särskilt högt, IMHO - man kan inte leva själv på sitt yrke, och man är fortfarande i skolning hos en lärare. Jag kallar inte det "halvhyfsat", och definitivt inte en nivå där man bör syssla med dugligt mäktiga effekter. Det följer ganska logiskt av färdighetsskalan, som IMHO bör vara densamma för magiker såväl som hantverkare.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>