Re: Vad fan vill du ha egentligen?
"Vill du ha en blixt som tar 2 sekunder att göra, har en räckvidd på 2 kilometer och gör Ob12T6 i skada (trauma och smärta) genom att slå Ob1T6 mot Besvärjelse? Observera att det tar en hel timme att lära sig besvärjelsen och få FV 10 i färdigheten."
Nej absolut inte så löjligt mäktig magi, det kan väl vem som helst som har något innanför pannbenet räkna ut, men magin kräver mer än den smakar i eon och saknar all känsla av mystik och är väldigt alldaglig, det vill säga, det finns regler som bestämmer helt och hållet hur den fungerar, det finns få okända faktorer och den är väldigt vetenskapligt beskriven vilket förtar känslan ganska mycket. Sedan så finns det mycket lite användning av magin annat än att hjälpa till vid vanligt arbete med den, istället för att åstadkomma effekter som man inte kan uppnå med normalt arbete eller normala vardagliga ting (undantaget all form av läkning med magi och liknande som är rejält mäktigt).
"Fatta att magi är mäktigt om man kan tänka lite grann och har tålamod. Det är ungefär som en krypskytt som kan sitta länge och väl och vänta på ett enda skott.Till skillnad från "gruntarna", som springer omkring och ociviliserat och primitivt och bankar ihjäl allt i deras väg."
Tja, jag anser att en "riktig" magiker skulle inte ens bry sig om att slösa sina kunskaper eller sitt liv i en vanlig strid, han skulle förmodligen se till att hyra ett par legosoldater eller frammana en demon eller elementar som kan göra det åt honom. Tyvärr så verkar det som många på detta forum saknar totalt små grå innanför deras tjocka pannben och tror att då jag menar att magin inte är mäktig på grund av att man inte kan splittra planeten i två bitar på en mikrosekund med den eller utplåna en arme med en handrörelse. Det är totalt fel.
Och magisystemet är inte så komplicerat att man inte kan hitta de små trevliga kryphålen som tillåter en att göra slagen för alstring och så vidare enklare, tvärtom.
Men den typen av magi som de flesta mäktigare invånare skulle se som mycket användbar så som nedkallande av varelser för att utföra olika arbeten, finnande av kunskap eller konstruerande av saker med överlägsen kvalite är så pass svår att utföra, och klen i förhållande till hur svår den är att utföra att det inte finns mycket anledning till att någon skulle ens bry sig om att försöka studera den typen av magi, de skulle nog förmodligen finna andra alternativ som vore billigare och enklare att utföra. Med detta så menar jag generellt, det finns några effekter som innebär att det är väl värt att använda magi istället för vanligt arbete, men de är få.
Själva studiet av magin i mundana verkar ske för att magin finns där, inte för att man i 90% av fallen kan uppnå bättre resultat med magi än vanligt arbete, och det förtar ganska mycket av stämmningen med magin i spelet. Per definition så anser jag att en magiker bör vara en person vars intresse ligger i att finna den kunskap om det som finns bortom det vardagliga planet och med den kan åstadkomma effekter och resultat vilket inte kan uppnås genom vanligt arbete.
Detta innebär inte att magikern ska vara en stridsmaskin som springer runt och sprutar besvärjelser runt sig, nej snarare så att han genom sina kunskaper ska kunna kommunicera med varelser från andra existensplan och därigenom få kunskap om saker så som förfluten tid, framtiden eller ta del av kunskap som gått förlorad, använda sina kunskaper till att konstruera saker och ting som ingen tidigare har hört talas om i världen.
"Inse bara att vissa av oss gillar magi och vissa gör inte det (då syftar jag på magin i EON och inte i något annat dåligt koboldspel)."
Tja, jag anser inte att rollspel i sig är koboldiska, utan det beror snarare på gruppen spelare och tillhörande SL, och det är nog tur det för annar så skulle jag kalla Eon koboldbibeln med sina bilder på krigare i "feta" rustningar och "maffiga" vapen med sina "häftiga" monster och superdetaljerade stridsregler. Nej, koboltism kommer från spelarna och SL själva, det har mycket lite med rollspelssystemet i sig att göra, även om det i vissa fall kan vara så att ett rollspelssystem främjar en viss typ av spelande. En duktig SL och grupp spelare skulle nog kunna ROLLspela ordentligt till och med något i stil med Chainmail...
Vissa spelare föredrar ett regelsystem medans några andra föredrar ett annat för att spela, jag kan lova dig att det finns nog knappt två spelgrupper som spelar på samma sätt även om de använder samma regelsystem. I grund och botten handlar ju rollspelande om att spela en roll i en pågående handling utan uppenbart (oftast) slut, mycket lite av hur du spelar din rollperson har med reglerna att göra.
Och när det gäller magin i andra rollpspel så har jag inte ens nämnt några andra rollspel i min diskution om magin i eon, det enda jag har nämnt är en serie med böcker av Michael Moorcock vilka kan fungera som en utmärkt inspirationskälla till en kampanj i Mundana. Men även inspirationskällor är högt personliga och varierar något enormt.
Att göra en anklagelse om koboltism för att du antar att jag spelar ett annat rollspel vid sidan av eon är endast ett bevis på dålig smak och taskig argumentationsförmåga. Visserligen så spelar jag en hel hög med andra rollspel vid sidan av eon, beroende på vilka kampanjer jag har igång för tillfället, men att dessa skulle vara koboldiga, det är som jag tidigare förklarade inte självklart.
/Johan "Zur Khan"