Nekromanti Magi-mesigt!?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Men sedan i grund och botten, en magiker får spendera MYCKET tid till att syssla med magi, det går inte att undkomma."

Precis som det ska vara, med andra ord.

Som liknelse kan vi nämna Ars Magica. Ingen trollkarl med sina sinnens fulla bruk vill ut och äventyra - det tar ju tid från studierna juh! Så de flesta äventyr inleds med att trollkarlarna samlas och käbblar om vilka som inte ska ut och äventyra. De spelare vars trollkarlar får stanna hemma plockar glatt fram sina kumpaner istället, och de övriga stryker irriterat en årstids studier från sina planer...

"Att sedan endast dela in kampanjer i "tunnelkrälande" eller "hovkampanj" är inte lite nedlåtande, det finns så mycket bortom detta :)"

"Bara ett exempel, Hege!"

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Dessutom så finns det plåtrustningar, alltså måste krutvapen ha börjat göra sitt inträde, om man ska vara petig."

Nej, om man ska vara historisk, inte petig. I vår historia råkade krutvapnens inträdande på slagfältet sammanfalla med plåtrustningarna.

Men krutvapnen var inte en reaktion på plåtrustningar. De var en mer praktisk belägringsmaskin som senare kunde skalas ner, och som i sin nerskalade form innebar slutet för plåtrustningar nånstans i slutet på senmedeltiden och början på renässansen.

På samma sätt var inte plåtrustningar en reaktion på krutvapen. Plåtrustningar kom till som skydd mot diverse muskeldrivna vapen, såsom pik, svärd, långbågspilar et cetera. Krutvapen skyddar de inte särskilt effektivt mot.

Så att plåtrustningar och krutvapen råkar inträda ungefär samtidigt i historien ser jag mest som en slump.

"Med tanke på att det dessutom tar hälften så lång tid att avfyra en flintlåspistol än vad det tar att få iväg en eldboll så får man nog anta att magikern som ställde sig och gestikulerade endast åstadkom ett spektakulärt sätt att dö på."

Då är du jefligt snabb på att ladda den där pistolen. Förutom problemet att den inte finns i Mundana än så tar det nånstans mellan femton och trettio sekunder att ladda en flintlåspistol, beroende på skyttens skicklighet.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Trött på alla haubitsmagiker

/images/icons/cool.gif
Jo de effekterna är roliga
för ett väldigt kort tag sen använde spelarna gräva effekten för att jävlas med sina fiender de grävde en fallgropp *ler* ungefär 2*4 och 10 meter djup fienden som kom ridande fanns sig plötsligt väldigt skadade och döende av ett högt fall och magikern hade extremt roligt ( så lärde sig jargiska inkvisitatörer att magiker ÄR farliga även i Eon. )
Sen vid ett annat tillfälle då magikerna hade väldigt gott om filament *ler* och de var väldigt förföljda av en stor övermakt så använde de besvärjelse baserad på effekten Snabbhet och strax hade de alla +8 i förflyttning ( de använda massor av extra filament för att sänka svårighets graden på Besvärjelse och de behövde inte alstra något samt att de förlängde effekten till provisoriskt ) och rusade i väg snabbare än Hjulben.. Pipp Pipp Zoooooooooom så var de borta.. ( tänk att använda DEN effekten vid OS /images/icons/smile.gif )

Och så finns det folk som tycker att magi i Eon är omäktig *suck* de måste ha svårt att använda sin kreativa fantasi *ler* tänk på att man behöver inte HA konglemat man kan göra en stav som man laddar med magiska filament lika bra...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Det sammanfattar ganska bra vad jag menar."

Å andra sidan, precis som Rafali säger, så är mundant arbete inte heller bättre än magi. På det stora hela är de lika effektiva.

Vad magi kan göra är att vara bättre på vissa specifika spjutspetsområden, samt göra normalt mundant arbete effektivare.

Vilket är ungefär poängen dit jag vill komma: magi tävlar inte med mundana aktiviteter. Magi kompletterar dem.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Magi-Ej mesigt

"Men jag saknar fortfarande möjligheten att spela en magiker av samma kaliber som Elric av melnibone, Yrkoon eller liknande svartkonstnärer för vilka magin är lätt att använda och oerhört mäktig"

Nå, det gör inte jag. Magins konst ska vara svår att använda och bemästra, IMHO.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Knappt ens om man skall vara Historisk IMHO. Krutvapen i form av kanoner började väl om mitt minne inte sviker mig komma på nåt slaggs experimentstadium under 100-års kriget (1300 talet) och gevär/pistoler/handkanoner först ca 1500. Plåtrustningarna fanns väl redan från 1100 talet har jag för mig, även om de hela tiden utvecklades mot mer och bättre plåt under högmedeltiden. Personligen skulle jag snarare säga att orsak verkan sambandet är att "praktiska" eldvapen medför att plåtrustningar försvinner. (Även om de redan innan dess har till viss del fått stryka på foten till förmån för långbågar, pikar och annat.)

Vad det gäller flintlåspistoler så visst kan man skjuta nog så jävla fort, det är ju att ladda om sen som är ett helvete... Och med den träffsäkerhet (magin där emot träffar ju automatiskt, inte kan man ducka heller) en flintlåspistol har så finns det nog en avsevärd risk att man får stå och äta eldboll under ganska lång tid :)

/Bjorn
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Magi-Ej mesigt

Nej det gör du inte, om du tänker efter och gör din RP strategiskt.

Dessutom så kan man till exempel få en lyckad sysselsättningsperiod - och då är man inte mer än lyckad (godkänd alltså). Punkt. Blir man misslyckad så suger man, och lyckas man med alla slagen så har man goda förutsättningar för att bli en bra magiker (om man håller sig till två, tre aspekter och nästan uteslutande enbart magiska färdigheter).

Jag brukar göra så här:

Besvärjelse: 17+
Transformera: 15
Ritual: 10
Alstra Fototropi: 17+
Alstra Ataxatropi: 17+
Andra nödvändiga magifärdigheter (teoretisk magi, magiförnimmelse etc.): 10-15

... ungefär...

Det fungerar ganska bra, om man får en "perfekt" sysselsättningsperiod.



[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "Ancilla, face mea laganum!"/images/icons/tongue.gif
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Om du nu hatar magi så mycket, så varför skiter du inte bara i det och håller dig till svärd och pilbågar?



[color:green]/P|uT0NiUm</font color=green> - "Ancilla, face mea laganum!"/images/icons/tongue.gif
 

Åke

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
7
Location
Göteborg
Re: Trött på alla haubitsmagiker

Jo folk tycker att man ska kunna lägga nåt fräckt som gör saker på en skala som är uppseendeväckande. Tänker man bara lite så fattar man nog att det går att göra väldigt mycket. Det GÅR att spränga en borg i eon, men då får man ha en rätt fet kasse med filament /images/icons/smile.gif
Men det är inte smart att spränga en borg. En vettig magiker med 6 års utbildning och en genomgående förståelse för magi och till viss del fysik tar inte i så han spricker med att dumpa energi nog att lysa upp en stad i ett år för att komma genom en mur. Han gräver under eller något annat lite vettigare.

/Åke-som inte tycker att barbarer ska försöka sig på magi
 

Denelian

Veteran
Joined
28 Jun 2000
Messages
32
Location
Stockholm
Re: Magi-Ej mesigt

Brukar inte godkänna värden över 15 när en person görs..
med sådana värden kan man göra riktigt mycket och är bra stark för lätta motståndare. De ska utveklas också.

/denelian
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Krigsmagi i Elric (OT)

Det beror väl helt och hållet på vad du menar med stridsbesvärjelse... Elric frammanar en mängd oknytt som hjälper honom att slå ner sina fiender, demoner frammanas för att jaga Elric, och faktum är att hela svärdet Stormbringer kan ses som en jättedödarbesvärjelse av krigsklass...


[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>
 

Tearlach

Warrior
Joined
16 Jun 2000
Messages
231
Location
Västerhaninnge (stockholm)
vardags magi

tänk vilken nytta det kan vara att stå på god fot med ett magi gille.
ett ex : ta an kvarn med vattenhjul bygg en extra damm så att följden blir (damm 1 vattenhjulet damm 2).
hyr magiker ur gillet för att skapa en portal ifrån damm 2 till damm 1.
vatnet går ifrån damm 1 till vattenhjulet och sen vidare till damm 2.
den resulterande vattenhöjds skillnaden resulterar i en tryckutjämning genom portalen, D.V.S vattnet pressas ifrån damm 2 genom portalen till damm 1.
kvarnhjulet kan sedan driva både kvarn och såg och kan gå nästan altid

magi gillet kan nog betalas med ett vist antal säckar mjöl om året

Tearlach- som är trött.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Krigsmagi i Elric (OT)

Jo, men stridsbesvärjelser så som eldklot eller blixt existerar inte, om man nyttjar magi gör man det genom att nedkalla en demon eller elementar, vilket i sig endast de modigaste eller mest dåraktiga sysslar med. Och stormbringer är snarare ett väsen mäktigare än gudarna själva, vilket tjänar ödets syfte igenom hela berättelsen. Och en vanlig dödlig magiker skapar nog knappast något liknande :)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Magi-Ej mesigt

Jo, men att tillåta så höga färdighetschanser som 17 (över 15) från början riskerar att få det hela att luta åt powerplaying, för om magikern i gruppen får höja så högt, varför skulle inte de andra få lära sig till exempel stridskonst eller svärd till lika höga färdighetschanser ? Vi minns väl alla de horribla äventyren i DoD där man snabbt uppnådde fv 21 (som kan motsvaras av färdighetschanser över 15 i eon) och blev näst intill gudomlig på grund av hjältepoäng och överlägsenhet när det gäller skicklighet. Detta är en ganska extrem jämförelse i och för sig, men ändå. Jag tycker det att om man ligger på 10 i sina magifärdigheter så ska man vara en halvhyffsad magiker vilken KAN göra saker som är dugligt mäktiga, utan att misslyckas 70% av gångerna han försöker. För att ha en nära 90% chans att lyckas så bör man ju ha åtminstonde en färdighetschans runt 19-25 i sina magifärdigheter, vilket är skevt. Det finns ju i och för sig en massa knep som en magiker kan använda sig av för att göra saker enklare så som kongelat och extra filament för att göra slagen lättare, men då man betänker att kongelat i naturlig form är mycket sällsynta och att tillverka ett kongelat i ett alkemisk laboratorium är mycket dyrt så kostar magin alltid mer än den smakar. De enda undantagen till detta är väl så klart då man räddar någons liv med magin, för det finns ju som sagt inget pris på ens liv. Men i övrigt så är det mycket sällan man har nytta av magin då den helt enkelt kostar mer än den smakar.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Magi-Ej mesigt

Håller med, rollpersonerna ska utvecklas också. Som jag sa tidigare, om magikern får höja sina magifärdigheter över 15, varför ska då inte de andra i gruppen få höja sina viktiga färdigheter över 15 ?
Så jag håller med fullständigt.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Magi-Ej mesigt

I sagan om elric så ÄR den svår att bemästra, och totalt livsfarlig att syssla med då demoner och liknande varelser hellre tar din själ än gör vad du vill. Men en duktig magiker kan klara sig undan detta. Liknande saker går ju som sagt göra i eon också, men chansen att misslyckas och fumla är alldeles för hög för att någon skulle ge sig på det.
Sedan så är eons vetenskapliga bild på magin oerhört stel, den saknar all form av mystik.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Magi-Ej mesigt

Fel av mig i första delen av tråden där, magin i elric sagan är absolut inte lätt att bemästra, men den är mäktig så att det är värt det flera gånger om.
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Magi-Ej mesigt

tja, det är bara att konstatera, magikern är inte till för att användas som rollperson i eon. Och den teknologiska utvecklingen som bör existera lär gå om magin ganska snabbt och lämna den bakom sig.
 
Top