"Det beror helt på kampanjformen. För tunnelkrälarna tar det för lång tid att utöva mäktig magi, ja. För en person som spelar en hovkampanj är tid dock inget större problem. Det kan bli lite problem med synkroniseringen, men tro mig, det går att få kraftfull magi klar alldeles i lagom tid om man bara planerar lite."
Jo, det är sant, men magi tar såpass mycket tid i anspråk så den magikern lär man inte se mycket av vid hovet...
Och planering ? tja några månader för att forska fram en besvärjelse eller effekt, ett antal dygn i alkemilaboratioret för att förbereda artefakten i vilken man tänker installera besvärjelsen som projektor. I de flesta fall så utesluter det magikern i handlingen på en kampanj totalt, om han inte har en rådgivande roll, vilket i och för sig kan vara ganska intressant. Men sedan i grund och botten, en magiker får spendera MYCKET tid till att syssla med magi, det går inte att undkomma. Att sedan endast dela in kampanjer i "tunnelkrälande" eller "hovkampanj" är inte lite nedlåtande, det finns så mycket bortom detta
En kampanj där magikern är i centrum och man spelar igenom hans experiement och studier, eller sökande av försvunnen eller ny kunskap kan vara mycket roande och ge tillfälle till mycket intressant ROLLspelande. Det finns nog ingen gräns för vad för slags intriger och utvecklingar han kan dras in i...