Mask_UBBT
Hero
Okej, vad jag vill prata om är inte ett färdigt regelsystem som jag har gjort. Jag ska förklara saker lite närmare i det här inlägget än i mitt senaste. Dels för att den här gången vill jag skapa lite disskussion i ämnet, dels för att mitt förra "Äh, jag ställer bara frågjäveln"-inlägg visade upp svagheterna i den sortens inlägg.
Därför dyker det nu upp lite bakgrund här:
Det som får mig att disskutera det här är, som vanligt, Sisu. Jag ska försöka ha en spelbar light-version ute någon någon gång nästa vecka. Förhoppningsvis. Men nog om det.
Bakgrunden är som följer: I Sisu har man en övergripande och mångtolkad religion, som bygger på att allting i världen har, och styrs av, en ande. Från äldsta troll till kallaste sten så har alla en själ och förmågan att tänka. Det finns olika stora andar, i olika former. Fysiska inkarnationer står rätt långt ner på listan, högre upp står universalier(ja, de heeter inte så in-game, men andemeningen är densamma. Alltså "saker som kan gälla många individer och föremål", som "Varm", "Modig", "Sten" etc.) och högst upp står Ishiriael, två ormar(ibland en orm med två huvudet) som är världsskaparen.
Okej. Nu vet ni hur världen är uppbyggd. Nu vidare till nästa steg: Vad jag är ute efter i min väld, magimässigt!
Okej, om vi nu definierar "Magi" som "att påverka något som man egentligen inte borde kunna påverka", så handlar det alltså om att få andarna i världen att göra något de vanligtvis inte gör. För att göra detta kan man A) tvinga dem, eller B) be dem.
Andar kan tvingas att göra något av starkare andeväsen(högre i andehierakin), och om de skulle riskera att bryta en ed de tagit genom att inte lyda. Detta ska jag även göra relger om, för edsbrott med efterverkningar är koolt!
Att övertala andar att göra något kan nog inte heller vara den enklaste saken som finns. Det är här det här mest yttrar sig som en religion, man får helt enkelt göra saker för andarna så att de ska tycka om dig/vilja hjälpa dig. Som att resa tempel, offra saker, utföra ett hantverk, dansa en dans eller whatever. Det ska vara fritt för magikerna att bedömma hur de vill tillfredställa andarna, hur det tas emot är en annan fråga. Vissa kanske gillar blodsoffer, andra vill kanske bara ha ett officellt erkännande i form av ett sigill på en sten eller en sång sjungen för sig.
Anyways, jag har tänkt mig att andar ska fungera på det sätt att de ibland kräver offergåvor som reflerkterar handlingen de ska göra. Om man vill att Sjukdom ska sprida pest i grannländerna så måste man kanske offra alla den egna släktens spädbarn. Om man istället ber Sjukdom att frälsa hövdingens dotter från feber kan man kanske få detta förutsatt att man öppnar ett sjukhus där alla män och kvinnor som ber om hjälp erhåller den.
Nog snackat. Hur tycker ni att jag, regelmässigt, ska bygga det här bönesystemet, så att det blir en kul grej att göra?
Färdighetsslag ---> Effekt är ju den uppenbara, enklaste lösningen, men den är ju tråkig.
Nå? Tankar?
/Mask
Därför dyker det nu upp lite bakgrund här:
Det som får mig att disskutera det här är, som vanligt, Sisu. Jag ska försöka ha en spelbar light-version ute någon någon gång nästa vecka. Förhoppningsvis. Men nog om det.
Bakgrunden är som följer: I Sisu har man en övergripande och mångtolkad religion, som bygger på att allting i världen har, och styrs av, en ande. Från äldsta troll till kallaste sten så har alla en själ och förmågan att tänka. Det finns olika stora andar, i olika former. Fysiska inkarnationer står rätt långt ner på listan, högre upp står universalier(ja, de heeter inte så in-game, men andemeningen är densamma. Alltså "saker som kan gälla många individer och föremål", som "Varm", "Modig", "Sten" etc.) och högst upp står Ishiriael, två ormar(ibland en orm med två huvudet) som är världsskaparen.
Okej. Nu vet ni hur världen är uppbyggd. Nu vidare till nästa steg: Vad jag är ute efter i min väld, magimässigt!
Okej, om vi nu definierar "Magi" som "att påverka något som man egentligen inte borde kunna påverka", så handlar det alltså om att få andarna i världen att göra något de vanligtvis inte gör. För att göra detta kan man A) tvinga dem, eller B) be dem.
Andar kan tvingas att göra något av starkare andeväsen(högre i andehierakin), och om de skulle riskera att bryta en ed de tagit genom att inte lyda. Detta ska jag även göra relger om, för edsbrott med efterverkningar är koolt!
Att övertala andar att göra något kan nog inte heller vara den enklaste saken som finns. Det är här det här mest yttrar sig som en religion, man får helt enkelt göra saker för andarna så att de ska tycka om dig/vilja hjälpa dig. Som att resa tempel, offra saker, utföra ett hantverk, dansa en dans eller whatever. Det ska vara fritt för magikerna att bedömma hur de vill tillfredställa andarna, hur det tas emot är en annan fråga. Vissa kanske gillar blodsoffer, andra vill kanske bara ha ett officellt erkännande i form av ett sigill på en sten eller en sång sjungen för sig.
Anyways, jag har tänkt mig att andar ska fungera på det sätt att de ibland kräver offergåvor som reflerkterar handlingen de ska göra. Om man vill att Sjukdom ska sprida pest i grannländerna så måste man kanske offra alla den egna släktens spädbarn. Om man istället ber Sjukdom att frälsa hövdingens dotter från feber kan man kanske få detta förutsatt att man öppnar ett sjukhus där alla män och kvinnor som ber om hjälp erhåller den.
Nog snackat. Hur tycker ni att jag, regelmässigt, ska bygga det här bönesystemet, så att det blir en kul grej att göra?
Färdighetsslag ---> Effekt är ju den uppenbara, enklaste lösningen, men den är ju tråkig.
Nå? Tankar?
/Mask