Nekromanti Magi regelfråga för DoD r4

Evil Peter

Hero
Re: Åh... En HanTolkning... ;)

Det är lugnt. Den största tröskeln för spelarna brukar vara att få dem att förstå att de faktsikt måste minska sin PSY med upp till 5xE, och att PSY inte "automagiskt" femdubblades då de lagrades i föremålet. Jag tvingas gång på gång att förfäkta denna ståndpunkt
Enligt LADDNINGs beskrivning: "Ritualen gör det möjligt att lagra PSY i ett magiskt föremål som i ett batteri. Magikern kan ta PSY från sitt eget psyke och lägga det i föremålet... ...Varje effektgrad hos LADDNINGen kan lagra fem poäng PSY."

Min tolkning av detta är att ritualen bara skapar ett "rum" för att lagra PSY som magikern sedan kan fylla på och sedan använda efter behov. Som jag ser det lägger man inte PSY i föremålet vid ritualen utan det får man göra efteråt. Eftersom det står " kan lägga PSY i i föremålet" anser jag att man som SL inte utan att ändra besvärjelsen kan kräva att de lägger in alla PSY som föremålet ska kunna innehålla under ritualen. Ordet 'kan' är ju en tydlig anvisning att det är frivilligt.

Kimon

Swordsman
Batterier och styggelse.

Min tolkning av detta är att ritualen bara skapar ett "rum" för att lagra PSY som magikern sedan kan fylla på och sedan använda efter behov. Som jag ser det lägger man inte PSY i föremålet vid ritualen utan det får man göra efteråt. Eftersom det står " kan lägga PSY i i föremålet" anser jag att man som SL inte utan att ändra besvärjelsen kan kräva att de lägger in alla PSY som föremålet ska kunna innehålla under ritualen. Ordet 'kan' är ju en tydlig anvisning att det är frivilligt.

Jag har inget problem med denna tolkning, även om den inte överrensstämmer med min egen. Det har dock ringa betydelse om man tvingas kanalisera in alla PSY på en gång, eller om man kan vänta med detta till ett senare tillfälle. Ritualen LADDNING är tämligen enkel att missbruka på ett enklare sätt eftersom det ingenstans står nämnd någon begränsning i hur många föremål med ritualen LADDNING en person får bära på sig.

Min tolkning av samma text är att magikern "kan ta PSY från sitt eget psyke" (eller be någon annan). Dvs att magikern inte behöver vara den som slänger iväg sina surt förvärvade PSY (om ändock temporärt) utan det kan vara någon annan, närvarande vid ritualens utförande. PSY måste dock spenderas då ritualen verkligen kastas och inte tre dygn senare.

Bry, när allt kommer kring. Din variant är minst lika bra som min.

Evil Peter

Hero
Re: Batterier och styggelse.

Jag har inget problem med denna tolkning, även om den inte överrensstämmer med min egen. Det har dock ringa betydelse om man tvingas kanalisera in alla PSY på en gång, eller om man kan vänta med detta till ett senare tillfälle. Ritualen LADDNING är tämligen enkel att missbruka på ett enklare sätt eftersom det ingenstans står nämnd någon begränsning i hur många föremål med ritualen LADDNING en person får bära på sig.
Jag håller med om att missbruk är mycket lätt genomfört och det värsta är att det egentligen är troligt att en magiker verkligen skulle missbruka detta. Varför skulle en magiker inte göra alla sina smycken och andra saker till föremål att lagra PSY i så han "alltid" kan kasta besvärjelser och ändå ha kvar sin fulla PSY för att lättare vinna psykiska dueller? Ser man till det logiska ligger det i magikerns natur att "missbruka" liknande saker eftersom det gör honom mäktigare. Speciellt när han lagt ner månader eller år på att lära sig ritualen.

Vi har olika tolkningar men båda riskerar samma problem så någon form av restriktion kan vara vettig att inkludera. En rollperson kan ju trots allt efter en månad rätt enkelt ha 100 PSY i reserv i diverse föremål vilket inte är så bra.

VanDahl

Veteran
Re: Det där var en VanTolkning :)

krävs en person i kontakt med föremålet för att kunna överföra PSY till det i det ögonblick som besvärjelsen kastas (av föremålet alltså).
Njae.. snarare en felläsning... vad jag menade på var att när man lade in besvärjelsena i föremålet så offrade man de psy som behövdes för att utlösa magin... sen missade jag ju också att det stod att PERMANENS även var inlagt i den lille stenen...

men men, man kan inte allid vara bäst *harkel,duckar*

hur som svulst... *RegeldykningLetaLetaLeta* ...hmm....aha!

jag tror att problemet kanske är löst... kollade upp beskrivningen av besvärjelsen SIGILL och skådade med mitt norra öga en annan besvärjelse, SYMBOL (kommer jag till senare).
Det står att om man lägger in SIGILL i något så måste det finnas ett aktiveringsvillkor som bryter SIGILLet, ex att man säger eld. Detta skulle jag vilja (van)tolka som att ett sigill kan bara aktiveras medvetet. Det står dessutom att sigill endast kan användas till att skapa magiska föremål
Jag vet inte om detta gäller 91:an, men i DoDE Magi så finns något som heter harmonisering, vilket innbär att ingen kan bruka ett magiskt föremål l utan att först harmonisera sitt psyke med föremålet. för att kunna göra det måste man ta reda på vilka besvärjelser som finns i föremålet med AVLÄSA MAGI (el. dylikt) och sedan harmonisera sig med dessa (meditera över föremålet i X antal timmar och sedan lyckas med något tärningsslag, kommer inte ihåg riktigt)

Och som det står i beskrivningen av SIGILL, så används den bara till att skapa magiska föremål.

För att kunna göra den där stenen någorlunda effektiv så måste man alltså använda magin SYMBOL istället för SIGILL.
SYMBOL används ofta vid skapandet av en fälla och kan ha ett villkor innehållande upp till magikerns PSY ord. exempel som ges i boken är "någon öppnar kistan utan att först säga knack " eller " någon krossar glasmontern och flyttar spiran"
det skulle alltså funka med att använda SYMBOL istället för SIGILL, men man kan dock inte lägga PREMANSENS i SYMBOL efter som att den bara används för att förändra ett SIGILL... därav problemet löst... tycker jag :gremgrin:

Phew...

" Vadå inte blanda ihop 3.0 och 4.0?! ...bah... sluta klaga, jag har ju löst det " :gremtongue:

VanDahl

Veteran

Men nee, man måste ju trycka ner sina psy när man lägger laddning... det står ju att man för vandlar föremålet till ett slags engångs batteri och att man bara kan lägga endast kan besvärjelsen på ett föremål en gång.
om man gör som du säger och lägger i sina PSY senare så skulle det bli lite fel.

tänk om jag lägger E10 (jag är fruktansvät mäktig när jag vill vara det ) laddning men väljer att bara stoppa i 5 psy till en början för att sedan succesivt kunna fylla på tills den fått sina fulla 50 PSY.... det är ju som att förvandla det stackars 9volts batteriet till ett engång bilbatteri...

nej minsann... om man inte fyller hela laddningen under ritualen så kan man inte heller göra det senare... tycker jag :gremgrin:

Evil Peter

Hero

Först poängterar jag att jag använder Magiboxen som källa för denna diskussion. Om någon använder något annat kan ju skillnaden ligga där.

det står ju att man för vandlar föremålet till ett slags engångs batteri och att man bara kan lägga endast kan besvärjelsen på ett föremål en gång.
Nej, det står inte att man förvandlar föremålet till ett slags engångsbatteri. Citerar ritualens beskrivning så man kan utgå från den.

14 Laddning (R)
Allmän
Beröring
Permanent

Ritualen gör det möjligt att lagra PSY i ett magiskt föremål som i ett batteri. Magikern kan ta PSY från sitt psyke och lägga det i föremålet. Han återvinner sedan PSY från naturen till sitt psyke precis som om han hade kastat en besvärjelse. Varje effektgrad hos LADDNINGen kan lagra fem poäng PSY. Ett föremål kan bara förses med LADDNING en gång. Vanliga föremål är stavar och smycken.
Det man kan utröna ur detta är att "rummet" man kan lagra PSY i är permanent och inget säger att det inte kan laddas flera gånger. Man kan dock inte lägga flera "rum" i samma föremål för att få det att rymma mer. Vill man att ens stav ska kunna hålla 20 extra PSY måste man vara duktig nog att kunna kasta en E4.

tänk om jag lägger E10 (jag är fruktansvät mäktig när jag vill vara det ) laddning men väljer att bara stoppa i 5 psy till en början för att sedan succesivt kunna fylla på tills den fått sina fulla 50 PSY.... det är ju som att förvandla det stackars 9volts batteriet till ett engång bilbatteri...
Du stoppar inte in några PSY öht under ritualen. De psy som går åt under ritualen används för att skapa det magiska "rummet", inte att fylla det. Jämförelsen med vanliga batterier är att du har skapat ett tomt bilbatteri som du måste ladda upp.

nej minsann... om man inte fyller hela laddningen under ritualen så kan man inte heller göra det senare... tycker jag
Visst får du tycka det men det är inte så det står. :gremsmile: Dock är det alltid SL som bestämmer...

LasseLagom

Veteran

Vi har olika tolkningar men båda riskerar samma problem så någon form av restriktion kan vara vettig att inkludera. En rollperson kan ju trots allt efter en månad rätt enkelt ha 100 PSY i reserv i diverse föremål vilket inte är så bra.
Fråga: Har någon en bra lösning på detta?

Som SL så skulle jag inte ha något problem med detta - så länge spelare inte ha mer än ca 5-20 extra PSY med sig ut på fältet... Men så fort han kommer över den gränsen förvandlas han från en mäktig magiker till en "magi-kulspruta".

En enkel idé skulle ju vara att lägga in någon form av "risk" som magikern tar - typ att det finns en chans att föremålet exploderar vid tillverkningen, t.ex. 5%/E - då blir det helt plötsligt inte så kul att göra MASSOR av föremål med LADDNING.

*grubblar djupt*

Någon som har något annat förslag?

greebo

Veteran

"En enkel idé skulle ju vara att lägga in någon form av "risk" som magikern tar - typ att det finns en chans att föremålet exploderar vid tillverkningen"

Men.. DET känner jag igen, eller hur lasse? :gremwink:

VanDahl

Veteran

Nej, det står inte att man förvandlar föremålet till ett slags engångsbatteri.
Hmm... ursäkta för den missen, jag fick för mig att det stod engångsbatteri när man bara kunde lägga besvärjelsen en gg per föremål.

Hur fungerar det i själva äventyren när ni spelar?
LADDNING är ju en ritual som tar X tid att kasta, men man hinner säkert med det på en kväll om inte ska upp i allt för höga E.
Me låt oss säga att han nu lagt laddning E3 på sin lilla silverring, hur gör han sedan för att fylla på den med PSY?
måste han utföra ritual varje gång han fyller på eller koncentrerar han sig bara på ringen och beemar in sina PSY i den. Om det sistnämda gäller, vad hindrar då en vanlig icke-magiker från att kunna stoppa i sina PSY i den?
Har du skapat en ny besvärjelse som har det som funktion, för det måste nästa vara någon slags besvärjelse tycker jag, annars kan ju vilken pelle som helst göra det efter att LADDNING kommit på plats

Det andra jag undrar över är om magikern kan fylla på sin lilla ring efter det att han redan dragit PSY från den en gång?
Om han lade i 10 PSY i ringen vid (efter) skapandet, sedan fyllde på med ytterligare 5, stöter på några fulingar och använder 3 PSY i mötet. Han har ju då 12 PSY kvar i ringen, kan han nu då fylla upp till 15 igen? eller sänks ringen maxvärde med så många PSY man drar ur den eller hur funkar det då? eller kanske men inte kan lägga i några PSY alls efter att man dragit från den en gång?

*undra' som en tundra* :gremconfused:

LasseLagom

Veteran

*får ångestkänslor av att hans SL (greebo) som påminner honom om en viss fummel i förra äventyret med tillverkningen av ett magisktföremål* :gremfrown:

*harkel* Har INGEN aning om vad du syftar på Mikael. :gremcrazy:

Rickard

Urverk speldesign
Skrider till Handling *edit*

"Det blir en bättre rubrik nästa gång... jag lovar."
Ingen fara.. Det var nästan väntat att en sådan rubrik skulle komma.. :gremsmile:

"Det är exakt det som krävs (ja /.../ beröring alltså)."
Det beror på.. SIGILL är i sig lite komplicerad att tolka.. Jag skulle vilja tolka det olika från situation till situation.. Om någon lagt in en ELD i föremålet kan den användas till olika saker.. Vanligt är ju att klingan på ett svärd flammar upp och ge ELD-skada (1T3 eftersom den träffar en kroppsdel).. Man skulle lika gärna kunna styra det som om ELDen kommer upp någonstans (och ger 1T6 i skada eftersom den dras från totala - taget från Sinkadus).. Eller kommer centreras magin alltid från föremålet ifråga? Verkar logískt visserligen.. *och nu till det verkliga svaret* Dock så behöver man knappast vidröra föremålet.. Betänk situationen att man lagt in en EXPLOSION i ett föremål som utlöses vid ett kommando (som "Vid mitt skägg" på dvärgiska - taget från spelmöte).. Då skulle det vara rätt förödande om man var tvungen att vidröra föremålet.. Som bland det första jag skrev.. "Jag skulle vilja tolka det olika från situation till situation.." eller snarare tolka det olika beroende på hur magikern valt hur magin ska utlösas..

"Om brukaren inte vill offra sitt liv för att aktivera föremålet så händer inget.
Brukaren av föremålet har ett val i detta läge...
"
Som jag ser det så utlöses SIGILLet så länge någon kan stå för PSY-kostnaden, alltså har brukaren inget val.. Det verkar som om vi kör lite olika, vilket givetvis inte gör något.. Jag kommer antagligen inte hata dig eller något.. :gremsmile:

"Den största tröskeln för spelarna brukar vara att få dem att förstå att de faktsikt måste minska sin PSY med upp till 5xE, och att PSY inte "automagiskt" femdubblades då de lagrades i föremålet."
Det är lätt att tolka något till sin fördel.. Särskilt när man är spelare.. :gremsmirk:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte fick mycket skrivet i detta inlägg ([edit]förutom när han lade till lite)

<FONT SIZE=1>[edit] Lade till en kommentar om beröring

Rickard

Urverk speldesign

"Jag vet inte om detta gäller 91:an, men i DoDE Magi så finns något som heter harmonisering,"
I resterande DoD-versioner (kanske inte 1:an då) så räcker det med att en person vet hur man aktiverar magin för att kunna utlösa den..

"För att kunna göra den där stenen någorlunda effektiv så måste man alltså använda magin SYMBOL istället för SIGILL."
SYMBOL kommer jag ihåg att jag läst.. Hmmm.. Hade inte den ett rätt högt skolvärde? Jag har alltid undrat över den då den alltid verkat sämre än SIGILLet.. Asch, att jag inte kan slå i böcker.. Har för mig att den stod i EDD bland specialbesvärjelser (efter magiskolorna), eller kanske magiboken (den grå).. Fanns det inte även en besvärjelse som löstes ut efter en viss tidsperiod, eller kunde man sätta det kravet på SIGILLet? *minnet sviktar*

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som en gång i tiden kunde hela EDD, magiboken, vapentabellen och alla raser (inkl. tärningskombinationer)

Rickard

Urverk speldesign
Re: Åh... En HanTolkning... ;) *edit*

* Nu svarar jag när frågan var riktad mot Mäster Charovan.. Hoppas det inte gör något *

"...låt oss säga att han nu lagt laddning E3 på sin lilla silverring, hur gör han sedan för att fylla på den med PSY?"
Denne pular in PSY i ringen.. Antingen sina egna eller från någon annan frivillig (själv spyr jag på färdigheter som "Magisk kanalisering").. Hur det går till är upp till dig att bestämma.. Jag skulle köra med att man kan stoppa in 1 PSY/SR.. Andra SL kanske vill att man mediterar i × antal timmar för att fylla föremålet med PSY..

"vad hindrar då en vanlig icke-magiker från att kunna stoppa i sina PSY i den?"
Denne kan inte trixet? Med SIGILL så krävs bara något krav (som att säga ett ord eller mening).. LADDNING, tycker jag, kräver lite magisk kunskap för att förstå hur man lägger in sina PSY.. Hmmm.. När jag tänker efter så borde en med "Kunskap om magi" kunna detta, även om denne inte är magiker.. Fast å andra sidan.. Han/hon ska väl kunna använda färdigheten till något..? Men för det första och viktigaste så ska någon ens veta att det finns någon som helst magi i föremålet innan man ens får försöka använda magin.. Får man inte direkta beskrivningar så måste man AVLÄSA MAGI eller kasta SYN för att få reda på något om föremålet.. Något som är relativt svårt för en icke-magiker..

* Reflektion: Oj, kanske kom av från ämnet lite.. Äh.. När jag ändå är från ämnet kör jag på *

Ett annat sätt jag brukar göra för att icke-magiker-RP:er ska få reda på om ett vapen är magiskt är ett "Upptäcka fara"-slag.. Föremålet har ju något konstigt över sig så det är klart att folk ska kunna känna det.. Dock så brukar jag inte säga att "det är magiskt" utan att RP:na känner sig illa till mods vid föremålet eller att de får kalla kårar som går genom kroppen när de rör föremålet.. Min skräcktabell kan vara bra insperationskälla för hur RP:na ska må.. I köpäventyret "Skuggan av en ros" till Krilloan så kunde RP:na få en flashback om någon hemsk händelse tidigare i deras liv.. Lite så vill jag att all magi ska fungera (fast kanske inte med så kraftig effekt)..

"Det andra jag undrar över är om magikern kan fylla på sin lilla ring efter det att han redan dragit PSY från den en gång?"
Jag skulle svara "Ja".. Man skulle på detta sätt komma undan från att slippa gå in i en PSY-duell med sänks PSY (för kostnaden av besvärjelsen) om man ska KONTROLLERA PERSON..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som gillar besvärjelsen LADDNING

<FONT SIZE=1>[edit] Lade till en kommentering om "Skuggan av en ros"</FONT>

Rickard

Urverk speldesign

Jag tolkar LADDNING precis som du, Mäster Charovan.. Resterande inlägg är mest kompletterande matrial..

"Vanliga föremål är stavar och smycken."
*spånar* Jag antar att de skrev så för att "det hör till", mer än att det är en regel.. Tänk "Gandalf stav".. Tänk "Moirenes pannsmycke".. De båda används för att stärka magikerns koncentration.. Visserligen hör de till en annan värld och borde använda andra regler :gremwink:, men ändå.. Jag vill tolka det hela som om man måste ha beröring med föremålet för att kunna använda dess PSY i LADDNINGen..

"De psy som går åt under ritualen används för att skapa det magiska 'rummet', inte att fylla det."
Faktiskt bra att du som tog upp det, då någon kunde ha missats annars..

"Jämförelsen med vanliga batterier är att du har skapat ett tomt bilbatteri som du måste ladda upp."
I gamla köpäventyr så fanns det LADDNINGar vars PSY bara kan användas en gång av magikern.. Kommer dock inte ihåg vilket/vilka (kanske Svavelvinter).. I köpäventyren så fanns det ofta magiska föremål som inte följde DoD-reglerna vilket jag tyckte var konstigt.. Jag kom då på en förklaring genom att magin i föremål kan åldras och därigenom förändras.. SIGILLen kanske spricker och utlöser magin.. Besvärjelser som var permanenta kan bara användas en gång (typ LADDNING).. Magin försvinner om en besvärjelse som lagrats i föremålet försvinner (typ när LADDNINGEN försvinner).. Föremålet blir intelligent, m.m. Jag hade en tråd uppe om det en gång, men fick inte så mycket ut av den (därför länkar jag inte till den)..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som mest uttryckte sina tolkningar och funderingar

VanDahl

Veteran

I resterande DoD-versioner (kanske inte 1:an då) så räcker det med att en person vet hur man aktiverar magin för att kunna utlösa den..
Jag hittade beskrivningen på harmonsering i texten om besvärjelsen AVLÄSA MAGI i DoDE magi (v3). Det står att man först lägger AVLÄSA MAGI för veta vilka besvärjelser som ligger i föremålet, sedan mediterar man över föremålet hela dagen och när man är klar så slå man e PSY slag mot föremålets sammanlagda effektgrader. Misslyckas får man meditera om igen och all harmonisering är indviduell... hmm, ganska jobbigt om man a krigare med taskigt psyke.... :gremfrown:

skur som helst så hittade jag det som gällde 91:an också på sidan 44 i tredje boken:
Analys av magiska föremål
För att överhuvudtaget kunna använda ett magiskt föremål krävs att man (1) vet att föremålet är magiskt, (2) att man känner till vilka besvärjelser som finns lagrade och (3) man känner till hur man ska aktivera och använda besvärjelserna.
Krav (1) kan enkelt uppfyllas, med hjälp av känna magi (se beskrivningen av denna färdighet för närmare detaljer). Kravet kan också uppfyllas med hjälp av besvärjelsen VARSEBLIVNING
Krav (2) kan endast uppfyllas med hjälp av besvärjelserna VARSEBLVNING eller SYN. Krav (3) kan endast uppfyllas med hjälp av SYN.
Föremål som ständigt är aktiverade behöver inte analyseras.

alltså, alla saker med SIGILL klassas ju som magiska föremål, därav behövs de analyseras för att kunna användas. Stenen räknas väl inte som ständigt aktiv eftersom att den aktiveras när någon kommer inom 10 meters avstånd.

Men tänk er att en person hittar stenen, känner att den är magisk och sedan analyserar stenen... detta bör få katastrofala följder :gremsmirk:

SYMBOL kommer jag ihåg att jag läst.. Hmmm.. Hade inte den ett rätt högt skolvärde?
Den har skolvärde 12, lite över medel anser jag.

Rickard

Urverk speldesign

"Det står att man först lägger AVLÄSA MAGI för veta vilka besvärjelser som ligger i föremålet, sedan mediterar man över föremålet hela dagen och när man är klar så slå man e PSY slag mot föremålets sammanlagda effektgrader."
Ja, just det.. Så var det.. Det där med magi i föremål har jag inte tänkt så mycket på.. Spelarna brukar ju oftast gå och få sina föremål SYNade av en magiker, även om de har en magiker i gruppen.. Magikern vill ju helst inte slänga iväg EP på något med SV 16 (eller vad nu ritualen AVLÄSA MAGI har, SYN har väl SV 8?)..

"hmm, ganska jobbigt om man a krigare med taskigt psyke...."
Om man är en krigare med taskigt PSY så kan denne knappast AVLÄSA MAGI.. :gremsmile:

"Men tänk er att en person hittar stenen, känner att den är magisk och sedan analyserar stenen... detta bör få katastrofala följder"
Vid fummel iaf.. Annars vet jag inte.. Om man är människa vet man ju om att stenen är magisk (eftersom BLIXTen utlöses), om vi nu säger att det finns en NEXUS eller LADDNING i stenen.. Fast sedan är ju stenen omagisk då SIGILLet brytits (LADDNINGen är dock kvar).. Om någon annan magiker analyserar stenen borde ju inget hända.. Sedan är ju BLIXT rätt dålig.. Gör 3T3 i skada, träffar visserligen en kroppsdel, men gör bara 6 i skada i medel.. Inget någon människa skulle avlida av.. Dessutom så behöver den inte träffa människan eftersom det kan finnas en annan varelse i närheten som är närmare stenen än människan..

"För att överhuvudtaget kunna använda ett magiskt föremål krävs att man (1) vet att föremålet är magiskt,"
Senare i v4 (91:an) så blev det lite lättare att ta reda på det i och med färdigheten Känna Magi (som jag har som primär färdighet som endast magiker får höja från början)..

"Den har skolvärde 12, lite över medel anser jag."
På SV 12 börjar de bra besvärjelserna som HELA, KONTROLLERA PERSON, FÖRTROLLAD SÖMN och vägbesvärjelserna (Elementarmagi).. På 16 är de riktigt bra (SIGILL, bl.a.).. SYMBOL är väl tillräckligt bra för att få SV 12..?

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som mest "kallpratar"

VanDahl

Veteran

Om man är en krigare med taskigt PSY så kan denne knappast AVLÄSA MAGI..
Stämmer, men det gällde DoDE (v3) där man använder sig av harmonisering. Så man låter en magiker visa en vilka besvärjelser som ligger i föremålet, och sedan måste krigaren själv meditera över det för att kunna använda det.

Vid fummel iaf.. Annars vet jag inte.. Om man är människa vet man ju om att stenen är magisk (eftersom BLIXTen utlöses), om vi nu säger att det finns en NEXUS eller LADDNING i stenen...
Men om det låg ett SIGILL (eller PERMANENS som är som ett permanent SIGILL) i stenen så klassas de ju som ett magiskt föremål som måste analyseras för att kunna användas, utan analys utlöses den inte...
hmmm... avslöjar VARSEBLIVNING vilket villkor som gäller för ett SIGILL när man lägger den?
Isåfall skulle det ju krävas ett riktigt stolpskott till människa för att fortsätta analysen utan ANTIMAGI eller nått annat sorts skydd.

Men sen när man väl anayserat stenen så vet man ju hur den aktiveras, vilket alltså betyder om en människa medvetet efter analys går för nära så blitzar den lite och suger PSY...

hmm... och vad händer om det står en orch 1m från stenen när en människa går för nära, den har ju inte specifierat människan som mål, bara som startknapp...
Orchen borde väl få ganska ont?

Kimon

Swordsman

Någon som har något annat förslag?

Jag skulle kunna tänka mig att införa en regel som begränsade trollkarlen till att endast använda ett föremål med LADDNING. Det skulle ju ganska effektivt stävja den tidigare nämnda sortes otyg. Vill man lagra mer PSY så måste man kasta om LADDNING med en högre effektgrad.

Man skulle också kunna tänka sig att det var svårare att lägga besvärjelser om man kanaliserar PSY från ett föremål.

Vad sägs om att till ett fummelslag för besvärjelse eller ritual lägga summan av de föremål som har LADDNING och som magikern bär på sig? Då blir det inte så roligt att ha för många föremål med LADDNING.

Evil Peter

Hero
Re: Åh... En HanTolkning... ;) *edit*

Nu svarar jag när frågan var riktad mot Mäster Charovan.
Och när detta kom till kungens kännedom blev han förstås rasande. (Fredrik Lindström-imitation) :gremwink:

Jag och Han verkar ha ganska lika åsikter i frågan så jag utvecklar mina resonemang utifrån hans.

Denne pular in PSY i ringen.. Antingen sina egna eller från någon annan frivillig (själv spyr jag på färdigheter som "Magisk kanalisering").. Hur det går till är upp till dig att bestämma.. Jag skulle köra med att man kan stoppa in 1 PSY/SR.. Andra SL kanske vill att man mediterar i × antal timmar för att fylla föremålet med PSY..
Jag tycker också att 1 PSY/SR låter bra. Beröring är också ett krav, både vid laddande och användande. Vad gäller magisk kanalisering tycker jag faktiskt den går att använda om man gör om den lite. Jag tycker istället det ska vara en färdighet en magiker kan använda för att ta PSY från frivilliga offer. Offret behöver inte ha färdigheten men måste instrueras om hur han ska slappna av osv. En person utan magisk talang vet inte hur man kanaliserar sin PSY till kraft så magikern får göra det åt honom. Jag tycker iaf att färdigheten är ok om man använder den så. Det är min grupps tolkning även om ingen har använt sig av den ännu. Ingen räknar väl med att någon av de andra rollpersonerna skulle gå med på det. :gremwink:

Denne kan inte trixet? Med SIGILL så krävs bara något krav (som att säga ett ord eller mening).. LADDNING, tycker jag, kräver lite magisk kunskap för att förstå hur man lägger in sina PSY.. Hmmm.. När jag tänker efter så borde en med "Kunskap om magi" kunna detta, även om denne inte är magiker.. Fast å andra sidan.. Han/hon ska väl kunna använda färdigheten till något..? Men för det första och viktigaste så ska någon ens veta att det finns någon som helst magi i föremålet innan man ens får försöka använda magin.. Får man inte direkta beskrivningar så måste man AVLÄSA MAGI eller kasta SYN för att få reda på något om föremålet.. Något som är relativt svårt för en icke-magiker..
Som tigare tycker jag inte att personer utan magisk talang kan kanalisera sin PSY på det sättet. Undantaget är färdigheten ovan och magiska föremål som automatiskt drar den kraft de behöver. Kunskap om magi är enligt mig endast teori och kan inte användas till detta. Den används istället t ex för att känna igen besvärjelser och andra magiska företeelser enligt mig.

Ett annat sätt jag brukar göra för att icke-magiker-RP:er ska få reda på om ett vapen är magiskt är ett "Upptäcka fara"-slag.. Föremålet har ju något konstigt över sig så det är klart att folk ska kunna känna det.
Jag håller med om att Upptäcka Fara borde kunna användas till detta. Faktum är att jag tycker mig ha läst detta någonstans men det står inte med i någon regelbok så det kanske bara är en husregel vi också kört med.

Jag svarar också ja på frågan om man kan fylla på LADDNINGen igen. LADDNING är en riktigt bra ritual som jag konstigt nog nästan aldrig använt mig av.

Evil Peter

Hero

Jag skulle kunna tänka mig att införa en regel som begränsade trollkarlen till att endast använda ett föremål med LADDNING. Det skulle ju ganska effektivt stävja den tidigare nämnda sortes otyg. Vill man lagra mer PSY så måste man kasta om LADDNING med en högre effektgrad.
Om man vill använda sig av den begränsningen föreslår jag att man måste meditera över föremålet en timme innan man kan använda det. Man kopplar sitt psyke till föremålet och kan sedan använda föremålets LADDNING. Begränsningen blir att man endast kan ha en sådan länk aktiv åt gången och när man skapar en ny länk försvinner den gamla. Man kan alltså bära med sig fler föremål men man kan bara använda ett åt gången.