Nekromanti Magi regelfråga för DoD r4

Evil Peter

Hero
Re: Det där var en VanTolkning :)

Ja, just det.. Så var det.. Det där med magi i föremål har jag inte tänkt så mycket på.. Spelarna brukar ju oftast gå och få sina föremål SYNade av en magiker, även om de har en magiker i gruppen.. Magikern vill ju helst inte slänga iväg EP på något med SV 16 (eller vad nu ritualen AVLÄSA MAGI har, SYN har väl SV 8?)..
AVLÄSA MAGI är ju ingen jätterolig ritual men den är trots allt mycket bättre än SYN för sitt ändamål. Man måste vara riktigt duktig för att SYN ska vara värt att använda. Lägger man en SYN E5, vilket får anses som riktigt mäktigt (måste ha S20 för att ha 50% chans att lyckas), har man ändå bara 50% chans att få reda på hur föremålet fungerar och misslyckas man får man inte försöka förrän man ökat sitt S i besvärjelsen. Dessutom borde det inte vara enkelt att bara gå och hitta en magiker som 1. har rätt besvärjelse och 2. vill hjälpa rollpersonerna för pengar (eller något). Magiker är ju inte direkt vanliga. :gremsmile: Risken att man inte kan använda det magiska föremål man hittat på ett bra tag är alltså ganska stor.

VanDahl

Veteran
Re: Åh... En HanTolkning... ;) *edit*

Ok, det ni säger verkar ju ganska vettigt men det sista tycker jag gör hela grejen lite väl bra:

Jag svarar också ja på frågan om man kan fylla på LADDNINGen igen. LADDNING är en riktigt bra ritual som jag konstigt nog nästan aldrig använt mig av.
Det måste ju finnas något som gör att LADDNING inte blir hur bra som helst, för annars så skulle ju jag som magiker skicka in 6-8 PSY varje kväll. Detta leder till att magikern alltid har extra PSY och då blir avsevärt mycket bättre anser jag.
I beskrivning av LADDNING så kan man ju bara besvärja(besvära) ett föremål en gång, det tolkar jag som att när LADDNINGen når noll så försvinner besvärjelsen helt och man kan inte besvärja samma föremål med LADDNING en gång till... för om det sker så blir det automatiskt slag på snedtändningstabellen... MWUAHAHAHA!!! :gremgrin:
eeeh.. *harkel* alltså för mina små RP då (detta vet förstås vilket person som helst med B-FV 1 i kunskap om magi som kan besvärjelsen LADDNING, annars blir det upt. fara).
men,men, strunt i det nu.
Jag anser att det nåste finnas något som göt att man inte kan fylla på det där rummet i all evighet, kanske nåt i stiol med det jag nämde i tidigare inlägg; varje gång man drar PSY ifrån ringen så minskar maxantalet PSY man kan lagra i föremålet med så mycket PSY som man använder. Sen kan man ju modifiera detta förslag efter eget tycke... eller helt enkelt köra det i dokument förstöraren.
Men något måste ju se till att LADDNNG inte blir för bra.

Evil Peter

Hero

I beskrivning av LADDNING så kan man ju bara besvärja(besvära) ett föremål en gång, det tolkar jag som att när LADDNINGen når noll så försvinner besvärjelsen helt och man kan inte besvärja samma föremål med LADDNING en gång till...
Visst kan man tolka så men jag känner mig rätt säker på att den begränsningen är till för att ett föremål inte ska rymma hur stor PSY-källa som helst. Nu kan ett föremål bara rymma så mycket som man kan ordna med ett enda kastande av LADDNING. Man kan alltså inte kasta LADDNING E1 8 gånger och ha 100 PSY i sin stav utan man måste kasta en E8 för att få det (otroligt svårt). LADDNING kostar även rätt mycket erf att lära sig då den har högt skolvärde.

Ett sätt att begränsa hur mycket extra PSY en magiker har med sig är, som jag skrev i ett annat inlägg, att man måste harmonisera sitt psyke (meditera ett par timmar) med föremålet för att kunna använda det och man kan bara vara harmoniserad med ett föremål åt gången.

Att säga att man inte kan ladda ett föremål med LADDNING fler gånger tar inte bort problemet för då gör magikern bara en massa värdelösa föremål med LADDNING istället. Dock borde man som sagt kunna ladda om en LADDNING hur många gånger som helst eftersom effekten enligt beskrivningen är permanent. Om den börjar vittra vid användande är den icke permanent.

Troberg

Sinister eater

Ett sätt att begränsa hur mycket extra PSY en magiker har med sig är, som jag skrev i ett annat inlägg, att man måste harmonisera sitt psyke (meditera ett par timmar) med föremålet för att kunna använda det och man kan bara vara harmoniserad med ett föremål åt gången.
Eller så kan man göra som i GURPS där föremål med större laddning skata men säkert drar ur laddningen ur mindre föremål i närheten. På detta sätt är det bara magikerns bästa föremål som funkar ordentligt, de andra är lika döda som mitt bilbatteri i morse. Han kan iofs ha dem i reserv om något skulle hända med det stora föremålet, men de funkar dåligt så länge det är i närheten.

greebo

Veteran
SL strikes back

*le lite*

Vilken av gångerna?

Nåååja... det var inte JAG som offrade en hel bunte uteliggare i olika hemska och brutala ritualer för att skaffa en massa föremål för att INTE fullfölja uppdraget ni fått, och sedan misslyckades med att skapa det ni behövde :gremwink:

Var gjorde ni av folket igen?
/SL med ett leende på läpparna

greebo

Veteran
Tack!

Väldigt många intressanta diskussioner och aspekter som tagits fram här!

Jag tror jag bestämt mig för hur jag ska hantera effekten och sigillet, samt jag kommer även lägga in lite errata för framtiden så det blir lite klarare.

Tack för alla regeltolkningarna hittills =)
/micke

Kimon

Swordsman

Dock borde man som sagt kunna ladda om en LADDNING hur många gånger som helst eftersom effekten enligt beskrivningen är permanent. Om den börjar vittra vid användande är den icke permanent.

Pja... det lämnar lite utrymmer för tolkning tycker jag.
Permanent kan ju innebära att de PSY som finns lagrade kommer att finnas lagrade tills dess att de är förbrukade och inte "autoexpirera" (eh...) efter en tid som bestäms av besvärjarens S och hur många effektgrader besvärjaren spenderade på varaktigheten.

Evil Peter

Hero

Pja... det lämnar lite utrymmer för tolkning tycker jag.
Permanent kan ju innebära att de PSY som finns lagrade kommer att finnas lagrade tills dess att de är förbrukade och inte "autoexpirera" (eh...) efter en tid som bestäms av besvärjarens S och hur många effektgrader besvärjaren spenderade på varaktigheten.
Det håller jag inte riktigt med om. PSY-poängen man lagrar i föremålet har ju egentligen inget med själva ritualen att göra. Ritualen gör att man kan lagra PSY i föremålet, det är inte själva ritualen som lagrar PSY-poängen. Hade det varit så att LADDNINGen slutat verka efter man laddat den full och sedan använt de poängen skulle jag tycka att det skulle stå 'Special' på varaktighet istället. Det gör det ju på alla besvärjelser som har villkorsbaserad varaktighet osv.