Evil Peter
Hero
Re: Åh... En HanTolkning...
Min tolkning av detta är att ritualen bara skapar ett "rum" för att lagra PSY som magikern sedan kan fylla på och sedan använda efter behov. Som jag ser det lägger man inte PSY i föremålet vid ritualen utan det får man göra efteråt. Eftersom det står " kan lägga PSY i i föremålet" anser jag att man som SL inte utan att ändra besvärjelsen kan kräva att de lägger in alla PSY som föremålet ska kunna innehålla under ritualen. Ordet 'kan' är ju en tydlig anvisning att det är frivilligt.
Enligt LADDNINGs beskrivning: "Ritualen gör det möjligt att lagra PSY i ett magiskt föremål som i ett batteri. Magikern kan ta PSY från sitt eget psyke och lägga det i föremålet... ...Varje effektgrad hos LADDNINGen kan lagra fem poäng PSY."Det är lugnt. Den största tröskeln för spelarna brukar vara att få dem att förstå att de faktsikt måste minska sin PSY med upp till 5xE, och att PSY inte "automagiskt" femdubblades då de lagrades i föremålet. Jag tvingas gång på gång att förfäkta denna ståndpunkt
Min tolkning av detta är att ritualen bara skapar ett "rum" för att lagra PSY som magikern sedan kan fylla på och sedan använda efter behov. Som jag ser det lägger man inte PSY i föremålet vid ritualen utan det får man göra efteråt. Eftersom det står " kan lägga PSY i i föremålet" anser jag att man som SL inte utan att ändra besvärjelsen kan kräva att de lägger in alla PSY som föremålet ska kunna innehålla under ritualen. Ordet 'kan' är ju en tydlig anvisning att det är frivilligt.