God45
#PrayersForBahakan
Det här är alltså ett magisystem som jag har petat på för ett urban fantasy spel där man spelar magiker. Jag tror jag har gjort det så lätt som möjligt nu.
Det finns tre typer av magiska ord. Dessa är Effekt, Subjekt och Dimension.
Effekt orden är: Skydda, Förändra, Förstöra, Frammana, Flytta.
Subjekt orden är: Föremål, Jag, Varelse, Område, Proces.
Dimension orden är: Fysisk, Psykisk, Andlig, Tid, Rum.
För att kasta en formel spenderar en magiker 1 poäng av ”Energi” och sätter ihop ett ord i varje kategori för att kasta en formel.
Vill jag skada en person sätter jag ihop: Förstöra, Varelse och Fysisk.
Vill jag flytta teleportera ett föremål sätter jag ihop: Flytta, Föremål, Rum.
Vill jag ändra någons själ för att döma dem till helvetet sätter jag ihop: Förändra, Varelse, Andlig.
Magiker är begränsade av att inte ha tillgång till alla orden. Man lär sig dessa när man blir mäktigare men börjar bara med 6 ord (minst ett från varje kategori). De är också begränsade av att de måste ha ”Energi” som man kommer behöva ladda upp genom att åka hem och ”Meditera”. Så magiker är som en revolver med typ 6 kulor laddade.
Jag tänker att magisk strid är livsfarligt och att folk blir fraggade jättesnabbt om de är oförberedda. Men att de flesta magiker går runt med skydda formler uppe när de är i fara att hamna i magisk strid. Har du Skydda, Jag, Fysiskt uppe är du skottsäker men om någon taggar dig med Flytta, Varelse, Psyke och stjäl din kropp är saker tråkiga för dig.
Tankar?
Det finns tre typer av magiska ord. Dessa är Effekt, Subjekt och Dimension.
Effekt orden är: Skydda, Förändra, Förstöra, Frammana, Flytta.
Subjekt orden är: Föremål, Jag, Varelse, Område, Proces.
Dimension orden är: Fysisk, Psykisk, Andlig, Tid, Rum.
För att kasta en formel spenderar en magiker 1 poäng av ”Energi” och sätter ihop ett ord i varje kategori för att kasta en formel.
Vill jag skada en person sätter jag ihop: Förstöra, Varelse och Fysisk.
Vill jag flytta teleportera ett föremål sätter jag ihop: Flytta, Föremål, Rum.
Vill jag ändra någons själ för att döma dem till helvetet sätter jag ihop: Förändra, Varelse, Andlig.
Magiker är begränsade av att inte ha tillgång till alla orden. Man lär sig dessa när man blir mäktigare men börjar bara med 6 ord (minst ett från varje kategori). De är också begränsade av att de måste ha ”Energi” som man kommer behöva ladda upp genom att åka hem och ”Meditera”. Så magiker är som en revolver med typ 6 kulor laddade.
Jag tänker att magisk strid är livsfarligt och att folk blir fraggade jättesnabbt om de är oförberedda. Men att de flesta magiker går runt med skydda formler uppe när de är i fara att hamna i magisk strid. Har du Skydda, Jag, Fysiskt uppe är du skottsäker men om någon taggar dig med Flytta, Varelse, Psyke och stjäl din kropp är saker tråkiga för dig.
Tankar?