Nekromanti Magi !

Zire

Swashbuckler
Re: Tack !

Appropå det, känns det befogat med fler aspekter än vad som redan existerar ?

Mitt svar: NEJ!

Ähum.. jag tycker det finns lite få besvärjelser till vissa aspekter.. men det verkar som om man aldrig blir nöjd på det området..

- Zire, som har en starkt splittrad spelargrupp, en pers (dvs 50%) flyttade till Gävle

Zire

Swashbuckler
Re: Nya apekter

Tänker man efter lite kan man nog komma på en hel del nya aspekter; elektricitet (blixtar måste ju bestå av NÅGONTING); Lukt (kan ljud vara en egen aspekt så kan lukt); gravitation, osv.
Ah ha... här kommer man och tror något... som främste företrädare för Aman-sekten(vilka för den delen är det största magiker "gillet" i Cavala he.. he) vill jag verkligen försöka... um.. RENSA.. i den här.. röran..
Blixtar är ljus... inte bara ljus... KONCENTRERAT ljus... mycket farligt, inte peta... jamen så lyssna då...
Lukt är lukt, ljud är ljud, det finns INGET som förbinder dessa... nehepp hepp..ingenting faktiskt.. jaja...
Gravitation!? GRAVITATION!!! Jag skrattar åt gravitation... haha.. he.. Det är.. saga... trams... TRAMS... det är vad det är...
Det finns inte.. borta..
Jaja... jag har HÖRT vad det är... det är.. vad det... det är.. motus.
Rörelse i sidled, höjdled, djupled, handled... det är motus... handled.. HAHA.. ja ja.. det var ett skämt.. roligt...

Går man in för det kan man nog komma på ett väldigt stort antal nya aspekter.
nya... Nya!. jaha... NYA!!! Aspekter är alltet ... inget mer... nya.. möjligtvis finns det någonting som vi inte vet.. vi vet knappt VAD vi vet... nej nej.. tala lite mer respekt fullt om aspekter nästa gång.. det är ALLT..

F.ö. tycker jag aspekterna i viss mån är inkonsekventa. Om mörker inte finns som aspekt, då det bara är frånvaro av aspekten ljus, borde då inte också kyla tas bort, eftersom det ju bara är frånvaro av aspekten värme?
ja sa: det var allt...
förresten vad sa du?.. var har du lärt dig denna... SMÖRJA!! Vet du ens vad som är grunden för alltet...? Vad är likheten mellan mörker/ljus och värme/kyla? Kan du svara på det.... slyngel...

Och hur kan ljud vara en egen aspekt, det är ju bara vågrörelser i luften?
GAAAAAHHHHH!!! Jag får nog... nog... nog... inget mer...
bara..., jag är lugn...
"bara vågrörelser i luften"... he ha hi... nej....
VAD VET DU OM DET?!??!
det gör du inte... och nästa gång du drömmer på mina lektioner.... ligger du ILLA till...

Nu utgår jag naturligtvis från att Geminis värld är någorlunda lik vår. Den skulle ju kunna ha helt andra naturlagar, och i sådana fall kan de ju säga att gröna ögon är en egen aspekt om de vill. I sådana fall skulle jag dock gärna vilja veta hur de naturlagarna löd.
så.. Janari är borta..
Zire är back...
Ursäkta om jag skrikigt lite grann, och varit oartig.. jag tyckte bara att den ovangestaltade SLPn mycket väl passade in i debatten för att visa min syn på hur jag låter magiker i Gemini se på saken...
Han är ganska kul att spela (annan karaktär än andra magiker), men lite egen.

Angående det sista.. jag vill inte ens som SL veta de fysiska lagarna, för jag har ingen nytta av dem. Det som står i magikapitlet förklarar lagarna så mycket man behöver för att kunna magi.

- Zire

Archer

Swashbuckler

"Så om man tänker sig värkligheten som ett nät, så ser inte vanliga människor igenom det, men magiker kan "titta igenom maskorna" och se de magiska kraftflödena?"

Ja, han ser världen så som den verkligen är uppbyggd och kan dra i trådarna i nätet för att för en kort stund ändra verkligheten.

"Det kanske hamnar närmare det som beskrivs i grundreglerna. Endast ett tränat öga kan se vad som egentligen bygger upp verkligheten, medan andra bara ser en sten, ett träd osv."

Ja, endast en som är tränad i de mörka konsterna har en chans att förnimma dessa kraftflöden.

Rosen

Myrmidon

<I>Gravitation!? GRAVITATION!!! Jag skrattar åt gravitation... haha.. he.. Det är.. saga... trams... TRAMS... det är vad det är...</I>

Tack för den. ^_^ Folk som nämner "gravitation" i fantasyvärldar är en av mina pet peeves (begreppet existerade inte före Isaac Newton och förekommer inte i en enda mytologi innan den tiden; saker föll nedåt för att ner var ner - vart skulle de annars falla?).
En annan är besvärjelselistor som i ett andetag pratar om elementarmagi, och i nästa nämner syreatomer eller nåt. Man kan väl hålla sig till en världsbild i taget, tycker jag.

--
Åke

Nightowl

Champion

Felfelfel!
Aristoteles och dylika figurer hade funderat över varför saker föll nedåt långt innan Newton. Deras teorier var aningen mer avancerade än "nedåt är nedåt".

Att vanligt folk inte brydde sig är en sak, men det gör de inte nuförtiden heller, och de flesta kommer inte ihåg hur gravitation fungerar. Mer än att, "öh om jag släpper en sten så faller den".

Annars håller jag generellt med - men kom ihåg att en världsbild inte behöver vara _rätt_ bara för att vanligt folk tror det. Bildat folk har vetat att jorden var rund ända sedan medeltiden (myter om en platt världsbild på medeltiden till trots) men vanligt folk varken visste eller brydde sig innan folkskolan eller något (de hade ju heller inte särskilt stor anledning, och från deras begränsade horisont var allt annat än en platt jord ganska ologiskt).
Om, säg, magiker vet mer om hur det egentligen är än bönderna stör det mig inte ett vitten. Det är så mycket roligare att överraska rollpersoner som är bönder då...

Nightowl, petrimetisk besserwisser av värsta sort

Makt korrumperar.
Kunskap ger makt.
Plugga hårt - bli ond.

Hobert

Warrior

"Om han inte är någon mästare så torde han egentligen inte veta vad han gör, bara ha ett sorts hum om det."

Ja, så kan det vara. Kanske måste en oerfaren magiker koncentrera sig hårt för att få en verklig bild av en sten stor som en knytnäve, medan en jättelik klippa är ett alltför komplicerat kaos av beståndsdelar för att han ska kunna se den som något annat än just en klippa. En stor del av en magikers träning kan därför vara att lära sig "vidga sitt synfält" och komma till insikt om världen omkring honom. Ungefär som de där "Magic eye" bilderna eller vad de heter. I början ser man inget annat än ett färgat papper, men när man tränat ett tag kan man se de bilder som finns gömda där, och tillslut kan man flytta pappret längre bort och se hela bilden utan att tappa koncentrationen.

Förslagen (som om jag inte helt glömt bort vad jag läste i gamla listbrev var till Khelataar) till att begränsa magikerns makt är mycket bra. Jag ska nog fundera på att införa dessa i Gemini.

[Hobert]

"I´ve heard that signal once before
I think it´s crying: Save Our Souls" - Lefay

Horus

Warrior

"När en ovis man ser en blomma ser han en blomma, när han ser ett träd ser han ett träd, när han ser ett berg ser han ett berg.

När han blir visare och ser en blomma ser han något annat än en blomma, när han ser ett träd ser han något annat än ett träd, när han ser ett berg ser han något annat än ett berg.

När han blivit ännu visare och ser en blomma, ser han återigen en blomma, när han ser ett träd ser han återigen ett träd, när han ser ett berg ser han återigen ett berg."

kinesiskt ordspråk

-Horus

Horus

Warrior

Att låta magiker vara sådana skulle onekligen lösa problemen.

-Horus

Horus

Warrior

Med tanke på att vi inte ens har koll på naturlagarna i vår egen värld vore kanske ett sådant schema något ouppnåeligt, och skulle någon försöka, skulle man nog drunkna i olika förklaringar och teorier.

-Horus

Horus

Warrior

Jag tolkade det att magiker ser sanningen omkring inte som att de bokstavligt talat ser det, utan som att de vet teoretiskt sett hur världen fungerar, efter att ha studerat gamla fysikböcker (läs: magiböcker) o. dyl.

-Horus

Horus

Warrior

En magiker som kan se på så sätt borde bli sinnesjuk efter några dagar.

-Horus

Archer

Swashbuckler

Beror väl på, antagligen så vänjer han sig vid det. Eller så måste han koncentrera sig för att se världen på det sättet, och därmed ser han den inte på det sättet hela tiden. Vilket i och för sig låter rimligt.

Horus

Warrior

Eller så kanske det är därför man ska ha hög MEN som magiker. För att inte bli galen av sådana saker.

-Horus

Archer

Swashbuckler

Man kan ju säga så här, har du inte tillräcklig MEN så klarar du inte av att se hur verkligheten är uppbyggd då det gäller. En sten ser fortfarande ut som en sten och så vidare.

Horus

Warrior

Och har du tillräckligt hög MEN ser stenen återigen ut som en sten eller?

Jag tror inte ens att CELL menade att man kunde "se" verklighetens struktur om man var magiker. Jag tror de menade att man visste hur det fungerade. Inte intsinktivt eller så, utan bara teoretiskt sett, på ett kunskapsmässigt plan, efter att ha studerat de fyskaliska teorierna i gamla magiböcker.

-Horus

Archer

Swashbuckler

just att "se" är en term som får användas för förmågan att förnimma fälten. När du försöker skapa en besvärjelse så försöker du ju antingen påverka de fält som finns (därmed se hur verklighen är uppbyggd) eller alstra din egen verklighet (omforma fält till att tjäna dina syften).

Horus

Warrior

Tja, så kan man ju också se det. Och det är ju i för sig troligare att det är så, eftersom det ju finns impriviserad magi. :)

-Horus

Zire

Swashbuckler

En magiker som kan se på så sätt borde bli sinnesjuk efter några dagar.

Varför då!?

Det är ganska populärt att magiker och dyl. ska bli vansinniga för att de ser världen på ett annat sätt, men jag har inte riktigt förstått varför.

Man har gjort exmeriment med personer som får specialglasögon som förvränger världen och de blev inte speciellt galna, de vande sig och det ganska snabbt.

En magiker blir ju inte magiker över en natt utan förmodligen över mycket lång tid. Tänker de egentligen mer på deras förändring än vad en vanlig människa gör över det naturliga åldrandet?

- Zire

Zire

Swashbuckler

Det är väl som med allt annat:

En vanlig människa ser en växt, en biolog ser en Haripy Adoris, två årig fanerogam; mycket näringsrik.
En vanlig människa ser en sten, en geolog ser en fältkvarts med insprängd granit och korn med porfyr; värdelös att bygga med.
En vanlig människa ser en dator, en nurd ser en PIII 750 MHz, 256 MB RAM, 22" monitor, 4x DVD; duger att spela Quake på.
En vanlig människa ser en stol, en magiker ser flöden av aspekten res; lämplig att forma en sköld av.

Att en magiker skulle "se" annorlunda skulle vara lite underligt. Vem förändrar hans öga och tolkningscenter i hjärnan?

- Zire