Re: Nya apekter
En fråga: Hur vet vi hur "Jordens naturlagar" fungerar?
Vi har flera modeller i nutid som inte fungerar tillsammans med varandra. Så hur mycket vet vi egentligen, speciellt som vi inte har en enda spikad definition. Tex: Är ljus en fotonpartikel eller en vågrörelse? Svar: både och.
Är naturlagarna fel eller är aspekterna fel, eller är det två olika modeller som går att para ihop?
Ok. Det är inte så troligt att Cell just har skapat en ny fysiskmodell, så ur rent vetenskaplig synpunkt är nog aspekterna lite missvisande. Frågan är dock: har det någon betydelse?
"De här tre passar inte ihopp, vilken ska bort?"(sic)
Svar: ingen. Pga ett fel i det första påståendet. Jag kan ju bara tala för mig, men hittils har ingen av spelarna velat spela kärnfysiker i Gemini, så "de tre" passar mycket väl ihop.
Antingen så fungerar inte magin eftersom magikerna inte förstår hur världen fungerar.
Ap, ap, ap..
Protest: vad har magi med världen att göra, ur det perspektivet?
En magiker behöver inte veta hur världen fungerar, däremot hur aspekterna fungerar.
Men jag antar att "världen fungerar" = 'fysiska lagarna för Geminis värld fungerar'.
Men behöver spelarna och spelledaren veta det?
Om man spelar bonde behöver man inte veta hur kor ska mjölkas, vilka sädesslag som ger mest avkastning under de regnigare perioderna eller vad exakt som gäller för att använda en plog av det primitivare slaget efter en tjur i jämförelse med om man använder det efter en häst.
Kort sagt: om man skulle ta till vara på dessa detaljer så blir kraven på SL rätt höga.
Dock vet jag att om SL är intresserad av någonting som "behandlas" under spelets gång så kan det bli av det mer detaljerade slaget. (Men det finns inget värre än om spelarna råkar ha pluggat nån fem poängskurs i ämnet).
- Zire, inte så elak som han låter