Nekromanti Magi !

Horus

Warrior
Re: Nya apekter

Om de ens förändras. Om det inte bara är så att de ser världen exakt, precis likadant som "vanliga" människor, bara det att de har LÄRT sig vad det egentligen är och ungefär hur det fungerar.

-Horus

Hobert

Warrior

"Att en magiker skulle "se" annorlunda skulle vara lite underligt. Vem förändrar hans öga och tolkningscenter i hjärnan?"

Att magikern kan se, eller snarare uppfatta världen omkring sig på ett sätt som skiljer sig från vanliga människors är förmodligen ett resultat av långvarig träning inom ämnet. Kanske sluter han i början ögonen och försöker lämna sin begränsande kropp bakom sig medan han beskådar omgivningen med sitt sinne, sitt "inre öga". Med tiden lär han sig dock att hålla koncentrationen även med öppna ögon, och medan han utför andra handlingar. Då uppfattar han även saker omkring sig, tex ett träd, som ett myller av partiklar som formar ett träd och binds samman av olika kraftflöden. Förmodligen är det inte hans vanliga ögon som ser detta, utan ett annat sinne.

[Hobert]

"I´ve heard that signal once before
I think it´s crying: Save Our Souls" - Lefay

Korp

Veteran

De här tre passar inte ihopp, vilken ska bort?
Magin fungerar
Samma Naturlagar som på Jorden
Grundbokens Aspekter

Antingen så fungerar inte magin eftersom magikerna inte förstår hur världen fungerar. Eller så är inte naturlagarna lika som på jorden, magin fungerar eftersom megikerna vet hur naturen fungerar. Eller gör man om Aspekterna så att de passar jordens naturlagar.

/Korp

smaffy

Hero
Re: Tack !

Inte för att vara taskig, men det suger verkligen med element..
De enda aspekterna borde egentligen vara Energi och Tid. Av energin kan man skapa materia och strålning och ur materia kan man skapa liv, vatten, jord osv...
Så borde det vara...!

Smaffy är jag. blä.

Archer

Swashbuckler

Magin fungerar efter medeltida tro och vetenskap, du kan inte bedömma saker efter moderna koncept när det gäller vetenskap med mera.

Zire

Swashbuckler

En fråga: Hur vet vi hur "Jordens naturlagar" fungerar?

Vi har flera modeller i nutid som inte fungerar tillsammans med varandra. Så hur mycket vet vi egentligen, speciellt som vi inte har en enda spikad definition. Tex: Är ljus en fotonpartikel eller en vågrörelse? Svar: både och.

Är naturlagarna fel eller är aspekterna fel, eller är det två olika modeller som går att para ihop?
Ok. Det är inte så troligt att Cell just har skapat en ny fysiskmodell, så ur rent vetenskaplig synpunkt är nog aspekterna lite missvisande. Frågan är dock: har det någon betydelse?

"De här tre passar inte ihopp, vilken ska bort?"(sic)
Svar: ingen. Pga ett fel i det första påståendet. Jag kan ju bara tala för mig, men hittils har ingen av spelarna velat spela kärnfysiker i Gemini, så "de tre" passar mycket väl ihop.

Antingen så fungerar inte magin eftersom magikerna inte förstår hur världen fungerar.
Ap, ap, ap..
Protest: vad har magi med världen att göra, ur det perspektivet?
En magiker behöver inte veta hur världen fungerar, däremot hur aspekterna fungerar.
Men jag antar att "världen fungerar" = 'fysiska lagarna för Geminis värld fungerar'.
Men behöver spelarna och spelledaren veta det?
Om man spelar bonde behöver man inte veta hur kor ska mjölkas, vilka sädesslag som ger mest avkastning under de regnigare perioderna eller vad exakt som gäller för att använda en plog av det primitivare slaget efter en tjur i jämförelse med om man använder det efter en häst.
Kort sagt: om man skulle ta till vara på dessa detaljer så blir kraven på SL rätt höga.

Dock vet jag att om SL är intresserad av någonting som "behandlas" under spelets gång så kan det bli av det mer detaljerade slaget. (Men det finns inget värre än om spelarna råkar ha pluggat nån fem poängskurs i ämnet).

- Zire, inte så elak som han låter

Korp

Veteran

Det är ju just det jag menar. Om man vill ha in nutida vetenskap måste men ta bort nått av det andra. Jag tycker inte att man ska blanda in det men det var ju någon som drog in elektricitet och gravitation. Jag vill bara påpeka att om man vill ha med det så får man faktiskt göra om hela aspekt systemet eller göra magin till enbart en tro som inte fungerar i parktiken. Du och jag är faktiskt överens även om det kanske inte verkar så i mitt förra inlägg.

/Korp

Korp

Veteran

Ingen vet hur "Jordens naturlagar" fungerar. Vi har bara modeller som blir mer detaljerade hela tiden. Detta är jag väl medveten om, men tyckte inte att jag behövde skriva ut "nutida modeller för hur jordens naturlagar fungerar".

Jag vill absolut inte dra in nutida modeller för hur jordens naturlagar fungerar i Gemini alls men det var ju någon (orkar inte se efter vem) som drog in dem i aspekt systemet. Det har precis som du säger ingen betydelse men om man nu vill dra in dem i spelet så får man faktiskt göra om aspekt systemet eller göra magin verkningslös. Det är min åsikt.

"Men jag antar att "världen fungerar" = 'fysiska lagarna för Geminis värld fungerar'." precis så. Jag tycker det är rätt fånigt att anmärka på detta eftersom du förstår precis vad jag menar.

Blanda för den Endes skull inte in, nutida modeller för hur jordens naturlagar fungerar, med kättarnas fasansfulla häxkonster.

/Korp

Horus

Warrior

Aspekterna behöver faktiskt inte överensstämma med de naturlagar Gemini har. De kanske bara är folks (magikers) sätt att förklara naturen och magin på, för att göra den mer gripbar. Kanske finns det många fler aspekter, eller kanske är alla aspekter egentligen samma kraft som används till olika saker. Kärnfysikerna behövde inte kunna de moderna kaosteorierna inom kvantfysiken för att framställa atombomben. Det räckte med den del av verkligheten de kände till, eller den modell av verkligheten de skapade för sig själva.

-Horus

Horus

Warrior

"Jag vill bara påpeka att om man vill ha med det så får man faktiskt göra om hela aspekt systemet eller göra magin till enbart en tro som inte fungerar i parktiken."

Inte nödvändigtvis. Magireglerna kanske inte speglar det sätt Gemini verkligen fungerar på, utan det sätt magikerna TROR det fungerar på.

Upptäcker de någonting nytt kommer de bara på en massa komplicerade teorier om hur det fungerar, istället för att börja om från början, för att slippa revidera hela sin världsuppfattning.

Ungefär som moderna forskare faktiskt.

-Horus

Korp

Veteran

Aha, jag förstår hur du menar. Magikerna har en teori om hur världen fungerar, den är inte helt korekten men magin fungerar. När de upptäcker att magin inte fungerar exakt som de tänkt sig så gör de en ny teori. Det var väl så du menade. Jo det är faktiskt ett bra synsett för du slipper man ändra på någonting.

/Korp

Horus

Warrior

Precis. Då kan man ändra på reglerna hur man vill och lägga till eller ta bort aspekter, utan att behöva ändra på några grundläggande saker eller spendera timmar på att komma på en fungerande alternativ fysik (vilket jag med stolthet kan säga att jag själv faktiskt gjort, dock till ett annat rollspel. Det blev 11 sidor tror jag).

-Horus