Nekromanti Magi

Snow

Swashbuckler
Jag har skrivit ett magisystem till min spelvärld. Jag har också skrivit ihop tre magiskolor med formler. Världen är fantasy och systemet baseras på formeler som var och en gör en specificerad sak. Friare system tycker jag inte passar in i fantasyspel. Ganska inspirerad av tex Trollkarlen från Övärlden.

Vad tycker ni? Finns det andra sätt som är trevligare?

Snow
Dead, but still walking around

Riddaren

Swashbuckler
Det jag tycker om magi, är främst att det skall vara något mycket ovanligt. Det är nog en av de saker som inte jag gillar i Eon. Där kan snart sakt varenda person lära sig magi, precis som vilket annat ämne som helst.

Även MERP/RMSS är dåliga på magisystemen, vilket annars är bra system (med rang-system, för att slippa få t.ex. Krille på sig). Dessutom om man tittar på konverteringsreglerna, t.ex. SRR (svenska översättningen av MERP) till DoD. Har anges att Barder, Utbygdsjägare och andra som inte är Animister respektive Trollkarlar blir av med sina besvärjelser vid konverteringen. Dessutom står det att magi är något mystiskt och ovanligt, som ytterst få i Midgård har lärt sig, och än mindre bli bra på det.

Men följer man MERP/SRR systemen så kan istort vem som helst lära sig magi (bara denne har minst 75 i INT/PSY, beroende på magiriket). Inte speciellt ovanligt, och tittar man på reglerna i RMSS, så kan till och med personer med lägre än 75 lära sig magi...

Riddaren - som tycker att magi skall vara hemlighetsfullt, och inte så utspritt

dream

Hero
"Där kan snart sakt varenda person lära sig magi, precis som vilket annat ämne som helst."

Personligen tycker jag att alla personer ska kunna lära sig magi, i den meningen att det inte ska krävas några "övernaturliga anlag" eller liknande.
Dock håller jag också med om att magi ska vara något ovanligt, fruktat och mystiskt.
"Tricket" för att få detta att gå ihop är att magi baseras på kunskap, och kunskap är inget folk slänger omkring sig hur som helst i en värld som domineras av gillen, skrån och liknande organisationer.
Organisationer som sysslar med magi torde åtminstone vara lika hemlighetsfulla som ett vanligt gille (såsom smedernas, vävarnas eller skomakarnas), vilket i min mening inte är så lite.
Tänk på att kunskap i en fantasyvärld ofta ses som något magiskt, även av de som besitter den!

//Dream
-------
[color:blue]<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A></font color=blue>

kefka

Hero
Detta med magin som något mystiskt och ovanligt ökar känslan och gör att det känns "magiskt". jämför bara Gandalf och tex Belgarion.

Per

Ridijeck

Warrior
Själv föredrar jag nog egentligen friare magisystem. Det kan nog till stor del bero på att jag inspirerats till stor del av fantasylitteratur, och där brukar magiker kunna improvisera ganska fritt. I Trollkarlen från Övärlden använd visserligen formelmagi men jag uppfattar det mest som att formlerna (de Sanna Namnen) bara ger makt över olika föremål, exakt hur man sedan påverkar föremålet är upp till trollkarlen. En bra balans är ju annars den som man hittar i t.ex. Eon eller Gemini, där magi kan improviseras men är enklare om man binder upp den i formler.

Slutligt måste jag säga att jag helt och fullt håller med Riddaren om att magi ska vara ovanligt. Eller, som någon vis person uttryckte det, om alla personer kan kasta trollformler hit och dit försvinner 'magin' i världen.

Ridijeck
vars allergi börjar blomma upp lagom till tentaperioden

gollum

Swordsman
<em>som ytterst få i Midgård har lärt sig, och än mindre bli bra på det.</em>

Det är ju faktiskt så... Det tar ett förfärligt tag innan en magiker blir stark i MERP, titta bara på förstanivåarna, det farligaste de kan göra är att koka vatten...

/Gollum - som har en syster som envisas med stavningen MÖRP

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/

Riddaren

Swashbuckler
Det är ju faktiskt så... Det tar ett förfärligt tag innan en magiker blir stark i MERP, titta bara på förstanivåarna, det farligaste de kan göra är att koka vatten...

Det är sant...vill man ha en magiker som överlever första rangen bör första formeln den lär sig vara "Spirit Mastery". Nästan formel i tur bör vara "Light Law", vilken är den första listan som tillåter offensiva formler (redan i rang 2).

Men det jag är mot, är att t.o.m. en Krigare och Spejare kan lära sig magi, bara sådär, helt plötsligt. Visserligen bara till rang 3 alt. rang 5. Men ändå...

Riddaren - nybliven vapenbärare

Krille

Super Moderator
"Där kan snart sakt varenda person lära sig magi, precis som vilket annat ämne som helst."

Det beror på hur man definierar "kan".

Definierar man det som "har den fysiska förmågan att" så jo, då kan var och varannan person lära sig magi.

Definierar man det som "kommer någon gång få möjlighet att" så är svaret nej. För de flesta (typ 99,99% av Mundanas invånare eller mer) kommer magi alltid att vara ungefär lika ouppnåeligt som en kungakrona.

Som dream sa nedan, kunskap är magi, på sätt och vis., och de som har den är inte så överdrivet intresserade av att sprida den vidare. Det skulle trots allt undergräva makten hos de som har den.

Sen har vi sociala/religiösa saker att tänka på: eftersom magi är makt så är de som styr samhället inte så överdrivet förtjusta i att folk ska lära sig sånt som undergräver deras auktoritet. Jag har en skarp känsla av att det var en bidragande orsak till att inkvisitionen jagade häxor under senare medeltiden - "kloka gummor" undergrävde kyrkans auktoritet som själasörjare. Och när kyrkan har tumskruvsmakt så är det inte så ämlans säkert att man ens vågar lära sig magi...

...men det har spelkonstruktörer en tendens att glömma bort. Alla sådana sociala faktorer försvinner till fördel för rollpersonens möjlighet att göra vad som helst, och kvar blir en medeltida motsvarighet till fälthaubits.

Vill du göra magi ovanligt? Skräm skiten ur samhället om magi. Gör en världsomfattande anti-magiker-hype. Magi är det värsta näst stuvad spenat och hostmedicin, kasta in en inkvisition som ser till att magiker drabbas av livstids halshuggning jäms med fotknölarna, låt kyrkan skrämma skiten ur vanligt folk så att de blir våldsamma lynchmobbar om någon rollperson hostar "shazam"...

Vid det laget spelar det ingen roll om varenda ekorre kan lära sig magi. Vem vågar?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Snow

Swashbuckler
Definierar man det som "har den fysiska förmågan att" så jo, då kan var och varannan person lära sig magi.

Ungefär som att lära sig högre matte än gymnasiematten... :)

Snow

Lord of Empire

Warrior
Gjorde själv ett magisystem som var inspirerat av Jordan, fast bara i hur man använder den; inte hur kraftig den faktiskt är. Det jag ville få fram med systemet var snabbhet och action så jag skippade alla former av tärningsslag och lät istället spelaren ha ett antal poäng med kraft som han eller hon kunde lägga ner i sina besvärjelser - som nästan helt uteslutande var improviserade.
Det hela gick mycket bra tills vi upptäckte små buggar i systemet - varför det nu ligger på skrivbordet i väntan på lite omdaning.

/Erik

an'Lofir
Haunted by my own mind.

Man Mountainman

Storsvagåret
Min egen åsikt ang. magi är att det ska vara oförklarligt. det oförklarliga definierar det magiska. Du kan ge dig sjutton på att en människa under 1500-talet skulle ha tyckt att en TV var häxeri. idag har vi en förklaring på hur TV:n fungerar och därmed är det inte magiskt. Därför tycker jag inte om magi i rollspel överhuvudtaget, eftersom det dels ger en förklaring till hur magin fungerar, dels begränsar den till att bara kunna utföra vissa saker.

MDÄFBMEHPÅ*

/Dnalor

*Men Det Är Förstås Bara Min Egen, Högst Personliga Åsikt

G

Guest

Guest
systemet baseras på formeler som var och en gör en specificerad sak. Friare system tycker jag inte passar in i fantasyspel.

Tja, om det är detta du vill ha så... Annars har jag svårt för just denna typ av magisystem, och i synnerhet i fantasyspel. Anledningen är att man som magiker lätt hamnar i situationer där man faktiskt inte kan göra någonting med sina besvärjelser. Jag minns själv otaliga tillfällen från DoD-sessioner där en spelare i en knepig situation tittat igenom sin besvärjelselista och muttrat: "Nä, jag kan inte göra något."

Att ha ett friare system (inte i bemärkelsen friform) gör att magikern har fler möjligheter att både handla och variera sig, vilket jag personligen tycker leder till roligare spelande. När äventyrargruppen kommer fram till den magiskt förseglade dörren skall inte magikern behöva säga: "Tyvärr grabbar, men jag kan ingen formel för att öppna magiska lås." Han skall banne mig åtminstone kunna försöka på något sätt.

/Jakob

Jag tror att du har fel, när du säger att det beskrivs hur magin fungerar. Jag tror att i de flesta system får man inte veta i praktiken hur magi fungerar, bara hur magikern måste göra för att använda sig av magi. Det är omöjligt att genom att läsa rollspelsreglerna lära sig trolla (kan iofs förklaras med att det inte finns så mycket magiska krafter i denna världen, men ändå). Förstår du skillnaden?

//Purgie

<font size="-1">Krille skrev: Vid det laget spelar det ingen roll om varenda ekorre kan lära sig magi. Vem vågar?</font>

Min syrra vågade i Gemini. När det gäller magiker och magi ser världen ut som du beskrev, men hon var så rädd för att bli tagen av mörkret, så hon hängde på det med en gång istället ("Can't beat - join"). Jag försökte övertala henne om att inkvisitionen kunde bli sura men det vill hon inte höra på. Sen blev två andra rollpersoner ordensriddare (=slåss för kyrkan, dödar magiker osv).
De blev inte glada när hon och hennes kompis avslöjade sig.
Eller också var det det de blev... magikerna dog i alla fall...

//Purgaten

dream

Hero
Problemet med MERPsystemet är snarare att man har en sån kraftig ökning i sina kunskaper när man kommer upp några ranger.
Låt oss anta att en magiker får en lista per rang upp till rang fem (och en lista är lite i den här sammanhanget). Då har han en besvärjelse på rang ett, 4 på rang två.... och 25 på rang fem. Och till på köpet så kan det i bland dessa ingå rejält mäktiga saker såsom osynlighet...

//Dream
-------
[color:blue]<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A></font color=blue>

Krille

Super Moderator
"Jag tror att i de flesta system får man inte veta i praktiken hur magi fungerar, bara hur magikern måste göra för att använda sig av magi."

I de flesta magisystem i rollspel får man inte veta hur magikern ska göra. Man får reda på hur spelaren ska göra för att rollpersonen ska använda magi, men man får väldigt sällan veta något om vad rollpersonen tror sig veta om magi. Magi blir på så sätt en kasse regelprocedurer, ingen världsmässig förklaring av hur magi fungerar.

"Det är omöjligt att genom att läsa rollspelsreglerna lära sig trolla (kan iofs förklaras med att det inte finns så mycket magiska krafter i denna världen, men ändå)."

Jag vet ett antal personer som inte håller med dig. Det fascinerande är att de flesta som allvarligt tror på att magi finns och fungerar, och även använder sig av det, skrattar glatt åt konceptet "magisk undervisning genom rollspel", medan vissa frikyrkliga sekter (inga nämnda, inga glömda) tror att det räcker med att låtsas syssla med något sådant för att det ska fungera.

Och om jag tvingas välja... tja, låt oss säga att vid rätt tillfälle på året (midsommar, till exempel, eller Allhelgona) så är jag fullt beredd att tro på att magi finns och fungerar. Det räcker med att häxan Sussi pekar ut lite onaturligheter...

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Illern

koppariller
Jag tycker också att friare system än listor o. d. är bättre. I Terra Draconis lär sig en tematiker (magiker) teman (som regelmässigt korresponderar mot färdigheterna) och sedan kan han/hon göra vad hon vill inom ett av sina teman, fast olika saker är olika svårt förstås. En tematiker med stjärnor som tema kan bland annat göra en svag form av astrologi men även grovt orientera sig på natten.
-Se ögat i stjärnbilden Draken lyser ovanligt starkt i kväll, det är åt det hållet vi skall.

/Illern

www.surf.to/ferret arindel@passagen.se

Snow

Swashbuckler
Vi vet redan att en del rollspelsmotståndare är felinformerade i denna fråga. Och nu vill du sälla dig till deras skara? /images/icons/smile.gif

Snow

Snow

Swashbuckler
Precis detta hörde jag en rolig anekdot om. Rollpersonerna skulle neutralisera en viktig SLP utan att skada honom. Magikern tittar i sin lista med spells (han hade över hudnra då) och säger: "Jag kastar stun cloud, det verkar bra". Varvid slp:n massakreras av rätt många blixtar.

Nu tycker jag det var en dålig SL som inte talade om för magikern vad spellen gjorde (magikern borde vetat även om inte spelaren gjorde det). Det var en rolig historia iallfall.

Snow