God45
#PrayersForBahakan
- Joined
- 23 Oct 2012
- Messages
- 18,544
Jag skapar en ny tråd istället för att spåra ur alkemi tråden. Obak skriver där:
Min första grej är att desto mer hög magi det är desto lättare är det att veta vad som är magi. Killen som kastar en eld boll, frammanar demoner och flyger är uppenbarligen en magiker. I låg magi är det svårare att veta, är kvinnan som kan läka sår med salvor också kapabel att sprida pest? Du vet inte, kanske? Det är också mer moraliskt klart desto mer hög magi det är. I tex Pathfinder vet du vad som är dålig magi och varför det är dåligt. I Warhammer fantasy antar du att det här är en dålig häxa men du vet inte. Jag gillar båda lägena, både skinande clerics och paladins som sparkar in dörrar och besegrar onda häxor och ruggliga häxjägare som torterar folk för information och bränner folk bara för att vara säkra.
Jag tycker också häxjägare är super badass. Fullt stop. Jag läste en massa Solomon Kane när jag växte upp följt av att läsa Eisenhorn så fort jag börjat rollspela. Det är kul att vara både den fascistiska förtryckaren med samhälle och kyrka bakom sig samtidigt som man är en underdog med ett svärd som ska döda någon som kan kontrollera verkligheten. Jag gillar också den icke-moderna mentaliteten där man ser häxor som minst lika farliga som killen med en pistol under tröjan som säljer droger på din gata.
På en högre nivå får det också magi att kännas badass och förbjudet. Rebelliskt. Och inte bara som en speleffekt eller något som feta trollkarlar med stora skägg gör i gamla torn. Det sätter också upp en konflikt mellan den mänskliga civilisationen, representerad av kyrkan, och det icke-mänskliga övernaturliga representerat av magiker.
Vad tycker ni?
Som någon som gillar magifientliga kyrkor så tänkte jag att vi kan diskutera dem här.F.ö. så har jag alltid haft svårt för magifientliga kyrkor i fantasyrollspel, var drar man gränsen? Är det som i dungeons and drgons där man kastar en detect magic? Eller är det en finare gräns där allt som inte är allmänkunskap kan misstas för magi?
Apotekare? Kirrurger? Simmkunskap? Tygfärgare?
Min första grej är att desto mer hög magi det är desto lättare är det att veta vad som är magi. Killen som kastar en eld boll, frammanar demoner och flyger är uppenbarligen en magiker. I låg magi är det svårare att veta, är kvinnan som kan läka sår med salvor också kapabel att sprida pest? Du vet inte, kanske? Det är också mer moraliskt klart desto mer hög magi det är. I tex Pathfinder vet du vad som är dålig magi och varför det är dåligt. I Warhammer fantasy antar du att det här är en dålig häxa men du vet inte. Jag gillar båda lägena, både skinande clerics och paladins som sparkar in dörrar och besegrar onda häxor och ruggliga häxjägare som torterar folk för information och bränner folk bara för att vara säkra.
Jag tycker också häxjägare är super badass. Fullt stop. Jag läste en massa Solomon Kane när jag växte upp följt av att läsa Eisenhorn så fort jag börjat rollspela. Det är kul att vara både den fascistiska förtryckaren med samhälle och kyrka bakom sig samtidigt som man är en underdog med ett svärd som ska döda någon som kan kontrollera verkligheten. Jag gillar också den icke-moderna mentaliteten där man ser häxor som minst lika farliga som killen med en pistol under tröjan som säljer droger på din gata.
På en högre nivå får det också magi att kännas badass och förbjudet. Rebelliskt. Och inte bara som en speleffekt eller något som feta trollkarlar med stora skägg gör i gamla torn. Det sätter också upp en konflikt mellan den mänskliga civilisationen, representerad av kyrkan, och det icke-mänskliga övernaturliga representerat av magiker.
Vad tycker ni?