Han och sedan af Nattuggla said:
eftersom magikerna med sina upptäckter motsäger vissa av Odos ord
Vilka da?
Min Ereb-fu ar visserligen vek, men anda.
Ingen aning.. Jag antog att det var anledningen till att magin var strikt verboten i Caddo.. Attans, ugglan.. Nu tvingar du mig att plugga.. "År 278 kom så den stora Schismen inom den Lysande Vägens kyrka. Det gällde huruvida utövandet av magi <u>var förenligt med Odos läror</u> eller inte." - citat Kampanjbok, sidan 34.. Understrukningen är min egen..
Jag fortsätter citera från samma sida:
"På Caddo hävdade man att all magi var destruktiv och förbjöd dess bruk..."
Detta kan man tolka hur som helst, men eftersom det står "hävdade" så fyller jag på med min egen uppfattning, alltså att trollkarlarna kunde säga sig motbevisa Odos ord och istället för att klura ut vettiga svar på frågan eller ta lärdom så förbjöd prästerna religionen.. Om vi blickar på vår egen Lysande Väg-religion vid namn kristendomen så har prästerna gjort precis samma sak i vår värld.. Jag skulle kunna ge exempel, men då jag är så ointresserad av religion och historia så skriver jag säkert en massa sakfel.. Det är bättre att "ni som vet" fyller i istället..
"...och då man dör tas en själ ned i Dödsriket för att dömas för sina gärningar av Etin själv." och "På fastlandet menade man dock att alla magi var neutral och att dess krafter kan användas antingen i strid mot läran eller i enlighet med den, beroende på magikernas val. Endast nekromantins och möjligen illusionismen 'vrängde Etins skapelse'."
Nekromantikerna kan ju motbevisa (om de nu vill) att själen inte alls hamnar på det ställe som prästerna säger sig göra.. Nekromantin i sig är inte ond, men tack vare Lysande Vägen (och dess spridning) så har den blivit betraktad som ond i folkögat.. Det där "i strid mot läran" är också lite luddigt, men
kan tolkas som att man försöker gå emot något fastslaget i religionen..
Att de förbjuder illusionismen går dock min tolkning bet på.. Ok, förvisso kan illusionister visa en (falsk) värld om hur världen egentligen ser ut och på så sätt "motbevisa" de teser som prästerna lär ut..
Visst kan det jag citerade tolkas på ett annat sätt, men det är min tolkning i alla fall..
/
Han som, när han påbörjade inlägget, inte trodde sig kunna svara på frågan