Nekromanti Magiker

Tullaris

Veteran
Ja undrade bara, Hur många är det igentligen som spelat en magiker länge? ja har spelat med min magiker typ två äventyr men märker nu att han börjar bli riktigt rolig, fast väldigt svårspelad och extremt lät dödad.. så typ varje gång nån strid pågår så är det enda ja gör e typ att teleportera mig 30 meter kasta en blix eller gömma mig.. och hur är det igentligen med ritualer? min magiker blev fängslad i nstan ett halft år och gorde en ritual som hjälpte honom fly.. men... sen när ja gort det fick ja veta att ja kunde bara gort en improviserad besvärjelse med teleportera mej utanför dören...annat en då har ja aldrig haft tid till att använda färdigheten Ritual..

litleme

Warrior
magiker är inte så dåliga om man vet hur man ska göra;)

som sagt teleportera sig är en bra taktik (om det fiins träd i närheten är det alltid kul) en annan bra ska att göra är att leka lite med alkemi (ja menar vem säger nej till en stav som gör k+ob6t6 i skada) :gremwink:

Phelan

Hero
Re: SL?

(suck)

SL....

...kanske kan säga nej till en stav som gör Ob6T6 extra i skada?

Mvh / Phelan

Tullaris

Veteran

he jo ;P skulle aldrig gå endå, har för dålig alkemi och ingen färdighet i stav, lol sen har jag inte efekten blix utan har den inlagd i min vandrings stav magnitud 1. inte så bra men han är ingen krigar magiker uten mer av en vetenskapsman staven med blixten är det enda offensiva han har.

Vad ja igentligen undrade var vad andra som har magiker gör under sina spelmöten... känns som ja bara följer efter de andra och inte gör nån nyta.

Phelan

Hero

Tja, magikern i gruppen jag spelleder är en pilsk och festglad léaramalv. Resten får du räkna ut själv...

Mvh / Phelan

Jag har lirat med min magiker i typ ett år. Men det behöver inte betyda att jag har spelat mycket med den, nej, bara två tre äventyr. Saken är den att jag oftast är SL, och det går inte så bra om en SL spelar med en rollperson samtidigt som han spelleder. Däremot har han varit SLP ett antal gånger vilket har fungerat alldeles utmärkt, eftersom han då utvecklas ungefär i samma takt som dom andra rollpersonerna.

Mvh Victor Palm...

...Som gärna använder sin karaktär i funktion av SLP när han inte spelar.

PS. Ett litet tips bara, som dock endast fungerar till nybörjargrupper: Om du tycker att dina spelare byter karaktärer allt för ofta så kan du låta en karaktär bli lite bättre än snittet. Då vill spelarna ofta ha kvar den karaktären, i alla fall en tid. Då får detta självklart vara en engångsföreteelse, annars får det ju ingen effekt. DS.

"Vad ja igentligen undrade var vad andra som har magiker gör under sina spelmöten... känns som ja bara följer efter de andra och inte gör nån nyta."

Va, vad snackar du om? Massor! Nämn ETT yrke som skulle göra mer nytta än magikeryrket. En magiker kan göra massor, här är ett urval:

1. Magikern är ofta smart, och kan därigenom klura ut en massa som t ex en krigare inte skulle kunna.
2. Magikern är ofta utbildad på en akademi, och har därigenom bra kontakter + att han antagligen är välkommen där. Och alla (nästan i alla fall) akademier har bibliotek, vilket kan göra att rollpersonerna får tillgång till kunskap dom annars inte skulle få.
3. Magikern är oftast MYCKET bildad, och däigenom så har de övriga rollpersonerna någon som kan det mesta inom kunskapsfärdigheter.
4. Magikern är ibland rätt så mäktig och välrespekterad, vilket gör att gruppen kanske kommer in på ställen där en krigare bara skulle kunna drömma om att få komma in. Samtidigt så brukar magikern vara något (eller mycket) rikare än genomsnittet, vilket hjälper en spelgrupp i ekonomisk kris.
5. Magikern kan kasta MYCKET nyttiga besvärjelser, t ex för att städa, vinna i spel, eller övertala folk.
osv

Vi kan ju jämföra med en krigare som kan:

1. Slåss

Eller? Har jag fel, du kanske har andra åsikter? Skriv gärna!

Mvh Victor Palm...

...Som anser att magiker är de bästa!

DAKRilla

Hero
Krigare

En krigare som bara kan slåss kan jämföras med en magiker som enbart kan kasta magi. Hur som helst så existerar ingen av dem, så jag tycker din jämförelse är mycket missvisande. I och för sej så kanske dina krigare enbart kan slåss, men jag tror knappast att det är ett allmänt accepterat faktum.

Jag har inte tänkt försöka göra en lista på vad krigare kan, eftesom en sådan lista blir snäv och ofta felaktigt. En krigare kan mycket helt enkelt, eller egentligen; En krigare kan göra det man gjort att den ska kunna.

Tullaris

Veteran
din llista är bra, men min magiker e inte så bra, han har typ 6 i TÅL så nr det blir strid springer han bara sin väg ;P Ja tror bara att jag haft otur med äventyren, de har varit utanför städerna och mycket har gåt ut på att leta efter saker, inget som han är bra på.. aja det kommer väl nån gång när man är till nytta.

Cainite

Veteran
Håller med Victor, magiker är bäst. Krigare har oftast inte mer innanför pannbenet än att de endast kan använda ord med fler stavelser än två och svinga ett tvåhandsvärd några varv över huvudet... :gremgrin:

Fast de fyller ju sin funktion också, utan dem skulle inte magikern i sig överleva så länge... :gremtongue:

- Cainite

Tullaris

Veteran
håller inte med där.. utan dem skulle vi INTE död.. de gånger ja varit i fara har de alltid varit för att nån krigare attackerar.. iofs har vi aldrig möt nån stark magiker som attackerat.

litleme

Warrior

SL har försökt men då sa hans sambo ifrån :gremgrin: hon tycker om sina magiska bojekt som ja har gjort åt henne (endel av dem är ganska kraftfulla)

litleme

Warrior
men min magiker e inte så bra, han har typ 6 i TÅL så nr det blir strid springer han bara sin väg

ta inte illa up men din magiker är sorglig :gremgrin:

Belgarth

Swordsman
magiker är inte dåliga i strid heller.
sätt en magiker i hel rustning. och ge honom ett svärd. så kan han göra två saker samtidigt :gremcool:

har du testat Blixt med area effekt?