Finns besvärjelse för detta ändamål.
För att överleva i vildmarken räcker det inte med en besvärjelse. Du måste skaffa vatten, skaffa mat, fixa en eld, hitta ett bra skydd, veta var man inte ska göra upp läger
Vad säger att en magiker inte har mycket TÅL?
Man får anta att han är mer teoretiskt lagd eftersom han sysslar med magi. Man får anta att han ägnar tid åt studier då krigaren har mer fysiska träningar. En magiker kan ha mycket i tålighet (vilken jag egentligen inte nämnde i punkten) men han lär likförbaskat ha marscherat mindre. Det kanske finns någon enstaking som är en djävul på att promenera med jag snackar om den stora massan, annars håller i stort sett inget argument i den här diskussionen.
Dumt argument, det finns legoknektskompanier för magiker där vanliga krigare inte kommer in.
Vad gör det här till ett dumt argument? Det är troligare att en krigare har kontakt med ett legokompani än en magiker. Du skrev som argument att magiker ofta har bra kontakter och är välkommen till en akademi. Det kan ändå finnas krigare som har bättre kontakt med en akademi än en magiker men hur stor är chansen? Jag använder alltså i stort sett samma "stil" på min "kompanikontakt" som din "akademikontakt".
Det finns en besvärjelse som gör att magikern ganska lätt kan övertala folk. Dessutom så tror jag att de flesta krogar tar emot magiker, problemet är nog snarare att folk kommer att försöka sno hans pengar inne på krogen.
Det är just det jag menar. Självklart kommer han in på krogen men hur bra går det sen. En öppen Daak troende kan säkert ta sig in i ett samoriska lärans kloster i Asharien men han lär inte få så stor hjläp där.
De flesta vanliga soldater är inget vidare på teoretiska stridsfärdigheter såsom krigsföring
Jag tror att de flesta har en tämligen enkel grundutbildning. Om man gör en rollperson med normal karriär För att bli korpral så måste man lyckas med ett normalt slag mot krigsförning. det finns en jekla massa korpraler så vi får anta att en yrkessoldat får en viss utbildning i det teoretiska.
Det finns i och för sig en effekt som magikern kan använda, som med tillräckligt många filament (fyra-fem) gör magikern praktiskt taget osynlig.
1. Effekten är grymt svår.
2. Andra personer i närheten ser magikern som något skimmrande. Misstänktsamt? Ja. Smidigt? Nej.
Vilket också en magiker kan: -Passa dig, annars skickar jag en armé av vandöda på dig! Dessutom så undrar jag varför hot skulle vara effektivare än magi.
1. Enligt många lagar t.ex. Consabers så får man inte använda magi på det sättet.
2. En krigare är helt enkelt mer lämpad för en hårdhänt utfrågning. Göran P är mäktigare än en tokig polis, jag vill ändå hellre bli utfrågad av Göran
Nå, till det viktiga. Problemet med det du skriver är att en magiker måste ha ohyggligt många effekter för att täcka in allt av vad en krigare kan. Du kan kanske få fram en magiker som klarar sig bra i vildmarken men sen tog effekterna slut. En magiker kan aldrig helt kompletter en krigare med sin magi. En krigare/annan sak kan heller aldrig helt komplettera en magiker. Jag anser dock inte att någon av dem är klart "bättre" än den andra