Nekromanti Magiker

Belgarth

Swordsman
välrespekterad
hur duktig eler högt uppsat min magiker är så skulle jag ändå inte få ut någon respekt från min spelar grupp.

dom hatar magiker för att det inte finns något dom inte kan göra

På tal om blixt

Det skulle var coolt med en blixt som fungerade som en "chain lightning". Till dom som inte vet vad det innebär så kan jag förklara det så här: Man skjuter en blixt. När blixten träffar målet så går den vidare till nästa mål, och därefter nästa. Skadan kan typ minska med Ob1t6 per gång den träffar. någon som pallar komma på någon ny effekt/modda den befintliga effekten?

Mvh Victor Palm...

...Som kom att tänka på Solmyr i Heroes of might and Magic 3, som är ett mycket bra spel.

Det var inte så jag menade (ANT)

Jag tänkte mer på SLP:s när jag sade välrespekterad. Alltså att rollpersonen blir respekterad av SLP:s. Hur dom blir mottagna i spelgruppen är ju, precis som du indirekt påpekar, mycket individuellt.

Mvh Victor Palm...

...Som ska lägga sig om en halvtimme.

Belgarth

Swordsman
Re: På tal om blixt

om du pratar med din SL så tror jag han skulle gå med på att moda Blixt med areaeffekt till att bara typ träffa 3-4 personer

Belgarth

Swordsman
Re: Det var inte så jag menade (ANT)

det jag sa gäller SLPs också :gremfrown:
SL tycker helt enkelt att magiker är för Riggade

Cainite

Veteran
Magiker vs krigare

Tänkte mer så att det var min krigarpolare jag menade, inte motståndarna, där finns det ju både krigare o magiker. Har inte heller möt någon arg magiker, men det kanske kommer...

- Cainite

Arvid

Warrior
Re: På tal om blixt

Det skulle var coolt med en blixt som fungerade som en "chain lightning".

Precis en sån som tjejen i Drakväktare använder hela tiden, även om jag inte tror att den följde reglerna speciellt bra.

Varken kan du lägga på svårighetsslaget för en vanlig blixt, eller så kan du säga att det krävs ett speciellt föremål (som kanske rp ska finna) eller så krävs det två kombinerade effekter. En form av kopieringseffekt eller liknande som man kan använda i en besvärjelse.

Arvid

Warrior
Vi kan ju jämföra med en krigare som kan:

1. Slåss

2. Överleva i vildmarken.
3. Marschera.
4. Kontakter med legoknektskompani eller stadsvaktar.
5. Komma in på ställen som magikerna skulle ha svårt att göra (piratkrogar etc).
6. Kunskaper inom krigsföring, vapen och dylikt.
7. Klara av fysiska påfrestningar.
8. Förfölja folk, se om man blir förföljd.
9. Övertala genom hot..
Det finns en hel del saker som en krigare kan göra, så länge man (spelledare och spelare) inte bara gör honom till en plåtburk med svärd.

Eller

Den blixten i Drakväktare kan i och för sig ha varit en blixt med areaeffekt, som helt enkelt bara träffar vad som finns att träffa. Det låter lite rimligare än en superstor blixt (flera meter i diameter). Man tycker ju att den superstora blixten borde göra mycket mer skada. Hoppas du fattar vad jag menar, jag pallar inte förklara.

Mvh Victor Palm...

...Som hann göra färdigt några läxor idag, men som ändå ligger risigt till. Tre bokanalyser ska skrivas tills imorron, och jag har endast läst en bok.

"2. Överleva i vildmarken."
Finns besvärjelse för detta ändamål.

"3. Marschera."
Vad säger att en magiker inte har mycket TÅL?

"4. Kontakter med legoknektskompani eller stadsvaktar."
Dumt argument, det finns legoknektskompanier för magiker där vanliga krigare inte kommer in.

"5. Komma in på ställen som magikerna skulle ha svårt att göra (piratkrogar etc)."
Det finns en besvärjelse som gör att magikern ganska lätt kan övertala folk. Dessutom så tror jag att de flesta krogar tar emot magiker, problemet är nog snarare att folk kommer att försöka sno hans pengar inne på krogen.

"6. Kunskaper inom krigsföring, vapen och dylikt."
De flesta vanliga soldater är inget vidare på teoretiska stridsfärdigheter såsom krigsföring. En magiker har nog ofta ett hum om vilka vapen det finns.

"7. Klara av fysiska påfrestningar."
Detta skulle möjligtvis vara det enda, tillsammans med slåss.

"8. Förfölja folk, se om man blir förföljd."
Det finns i och för sig en effekt som magikern kan använda, som med tillräckligt många filament (fyra-fem) gör magikern praktiskt taget osynlig.

"9. Övertala genom hot...
Vilket också en magiker kan: -Passa dig, annars skickar jag en armé av vandöda på dig! Dessutom så undrar jag varför hot skulle vara effektivare än magi.

Mvh Victor Palm...

...Svara på den du!

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Re: Magiker [OT]

Apropå 4-5 filaments osynlighet - no way! En av mina spelare, då jag spelledde Eon, körde en femte eller sjätte magnitudens osynlighet. Minns ej vilken magnitud det var på, men slaget mot Syn blev iaf Ob8T6 i slutändan...

Så stötte han på en kille som han skulle, eh, "prata" lite med... han hade Syn 16. Så jag tänkte att "tjaa... det finns ju en chans". Lita på att han lyckades med det där synslaget på Ob8T6 också :gremlaugh:.

Nästa gång blev det magnitud 16 (provisorisk) :gremsmirk:.

Arvid

Warrior
Finns besvärjelse för detta ändamål.

För att överleva i vildmarken räcker det inte med en besvärjelse. Du måste skaffa vatten, skaffa mat, fixa en eld, hitta ett bra skydd, veta var man inte ska göra upp läger

Vad säger att en magiker inte har mycket TÅL?

Man får anta att han är mer teoretiskt lagd eftersom han sysslar med magi. Man får anta att han ägnar tid åt studier då krigaren har mer fysiska träningar. En magiker kan ha mycket i tålighet (vilken jag egentligen inte nämnde i punkten) men han lär likförbaskat ha marscherat mindre. Det kanske finns någon enstaking som är en djävul på att promenera med jag snackar om den stora massan, annars håller i stort sett inget argument i den här diskussionen.

Dumt argument, det finns legoknektskompanier för magiker där vanliga krigare inte kommer in.

Vad gör det här till ett dumt argument? Det är troligare att en krigare har kontakt med ett legokompani än en magiker. Du skrev som argument att magiker ofta har bra kontakter och är välkommen till en akademi. Det kan ändå finnas krigare som har bättre kontakt med en akademi än en magiker men hur stor är chansen? Jag använder alltså i stort sett samma "stil" på min "kompanikontakt" som din "akademikontakt".

Det finns en besvärjelse som gör att magikern ganska lätt kan övertala folk. Dessutom så tror jag att de flesta krogar tar emot magiker, problemet är nog snarare att folk kommer att försöka sno hans pengar inne på krogen.

Det är just det jag menar. Självklart kommer han in på krogen men hur bra går det sen. En öppen Daak troende kan säkert ta sig in i ett samoriska lärans kloster i Asharien men han lär inte få så stor hjläp där.

De flesta vanliga soldater är inget vidare på teoretiska stridsfärdigheter såsom krigsföring

Jag tror att de flesta har en tämligen enkel grundutbildning. Om man gör en rollperson med normal karriär För att bli korpral så måste man lyckas med ett normalt slag mot krigsförning. det finns en jekla massa korpraler så vi får anta att en yrkessoldat får en viss utbildning i det teoretiska.

Det finns i och för sig en effekt som magikern kan använda, som med tillräckligt många filament (fyra-fem) gör magikern praktiskt taget osynlig.

1. Effekten är grymt svår.
2. Andra personer i närheten ser magikern som något skimmrande. Misstänktsamt? Ja. Smidigt? Nej.

Vilket också en magiker kan: -Passa dig, annars skickar jag en armé av vandöda på dig! Dessutom så undrar jag varför hot skulle vara effektivare än magi.

1. Enligt många lagar t.ex. Consabers så får man inte använda magi på det sättet.
2. En krigare är helt enkelt mer lämpad för en hårdhänt utfrågning. Göran P är mäktigare än en tokig polis, jag vill ändå hellre bli utfrågad av Göran :gremwink:

Nå, till det viktiga. Problemet med det du skriver är att en magiker måste ha ohyggligt många effekter för att täcka in allt av vad en krigare kan. Du kan kanske få fram en magiker som klarar sig bra i vildmarken men sen tog effekterna slut. En magiker kan aldrig helt kompletter en krigare med sin magi. En krigare/annan sak kan heller aldrig helt komplettera en magiker. Jag anser dock inte att någon av dem är klart "bättre" än den andra