Nekromanti Magikern som jurist

Man Mountainman

Storsvagåret
Ofta är magikern i rollspel ett slags musiker eller konstnär som "spelar på universums strängar" -- antingen en oerfaren musiker som behärskar en begränsad repertoar av "låtar" (besvärjelser) han övat in utantill; eller en mer skicklig musiker som förmår improvisera och skapa nya saker.

Jag tycker det vore coolt med ett magisystem där magikern blir mer som en jurist. Den "högre verkligheten" föreställs per analogi med en stor byråkrati styrd av invecklade lagar, och magikerns uppgift är att förhandla dessa lagar, sluta avtal med de ockulta makterna, försöka tillskansa sig fördelar, finna kryphål och undvika att bli upptäckt i den händelse han skulle bryta mot reglerna. I värsta fall kan han åka dit för brott mot verkligheten och bli slängd i metafysiskt sinkabirum.

Vad tror ni om det? Hur skulle ett sånt regelsystem kunna se ut?

Krille

Super Moderator
Är det inte det som är demonologi och shamanism? Det vill säga att man förhandlar med andar och demoner, ingår avtal, hittar kryphål etc.

hakanlo

Hero
En tanke jag finner intressant är att det regelsystem som beskriver detta är ett system som faktiskt finns i världen.

Om en regel i systemet säger "En demon får endast stiga in i vår värld om det är fullmåne och åkallaren offrar en get", så är det precis så det förhåller sig i den metafysiska juridiken. Det är annorlunda än en regel som säger "Svärdshugg får endast utdelas en gång per runda, om utdelaren offrar ett UP".

Skulle det gå att bygga upp systemet på ett sådant sätt? Allltså, att alla regler "finns"?

Sapient

Swashbuckler
Det finns lite av det där i Bartimeus-triologin (mindre i den fjärde, fristående boken) av Jonathan Stroud, där all magi utförs via demoner och där handlingen utspelas i en variant av den moderna världen. Dock tar demonen Bartimeus över handlingen i så hög grad att det andra mest skymtar i bakgrunden då och då.

Men det borde ju gå att bygga en sådan stämning själv, precis som du vill ha den, utifrån de flesta magisystem som är tillräckligt komplicerade. (Inte D&D 4 då t.ex. där det mesta är stridsinriktat och resten förvisat till ritualer.)

Spelmekaniskt kan man eventuellt bygga på ett existerande magisystem med nån slags bokföring av hur högt i kurs en viss magiker står (poängsystem t.ex.) där en magiker som besvärar högre makter om trivialiteter snabbt förbrukar sina poäng, och därför lättare åker på pumpen när det gäller. Och man kan tänka sig färdighetsslag för att göra upp kontrakt.

Vissa regelvarianter av Drakar och demoner skulle nog passa utmärkt som bas. Kanske Eon också (men jag har inte spelat det, så jag har bara andrahandsuppgifter om hur det fungerar...).

Ulfgeir

Swashbuckler
Skulle kunna funka. Du har lite av det i Dresden Files. Där finns vissa regler som man inte under några omständigheter får bryta.

/Ulfgeir

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Ta en titt på Eons magisystem, och framförallt läs bakgrundstexterna som inleder varje kapitel i Mystik & Magi. Där är magi en verkligt akademisk disciplin, så jag kan tänka mig att det kan inspirera litegrann.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag skulle nog låta all magi utgå från andar/demoner/väsen, och helt enkelt bygga ut magin som en del av fluffet, spelvärlden, snarare än rena regler. Reglerna skulle däremot kunna hantera just rollpersonens förmåga att få saker gjorda, eventuella tjänster den är skyldig, såna grejer.

För den där byråkratiska känslan funderar jag på om man int helt enkelt skulle kunna tillverka ett fluffmässigt regelverk, som spelaren måste hålla sig inom...

Är jag tråkig, om jag vill göra det här som fluff snarare än ren mekanik? Tuff skit.

Brynolf

Dum fan
Kan tänka mig att Hellblazer-serien kan ge lite inspiration här. Constantine är ju en hejare på att förhandla (och fuska) sig fram bland diverse kosmiska entiteter.

Ögat

Hero
Det svåra med den byråkratiska vägen är att spelaren förväntas ha en särskild insikt inom ämnet. En stor del av spelet kommer alltså avhandla sådant som bara magikern och spelledaren känner till. Det här kommer också få den effekten att spelaren blir viktigare än dennas rollperson för att lösa problemen. Varför? Jo för att om förhandlingarna kokar ned till "kunskap om andebyråkrati fv 10" så är systemet exakt det samma som om förmågan hade hetat "använd standardmagi fv 10".

Iofs skulle man kunna ha ett regelmässigt stöd för tjänster och genomtjänster/pakter. Men det mesta kokar nog ned till att byråkratin bor i hur magin beskrivs, snarare än vilka regelmekanismer som styr spelet.

tror jag

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Titta i nya changeling, där finns det mekanismer hur du gör så kallade kontrakt, med loopholes och dylikt.

Jag vet inte hur bra det funkar, men det kan vara en ide.