Nekromanti Magin är i Eon är så dålig!!

AnVili

Warrior
JAg tycker att maign i Eon är skit dålig!!!!!
Eller inte dålig utan problemet är mer att man inte kan använda sin magi! MAn kan bara köra en spell per runda men en krigare kan anfalla ett par gånger!!!

ÄR det någon annan som tycker som jag????

Krille

Super Moderator
Damn straight!

"Eller inte dålig utan problemet är mer att man inte kan använda sin magi! MAn kan bara köra en spell per runda men en krigare kan anfalla ett par gånger!!! ÄR det någon annan som tycker som jag????"

Jupp. Det är avsiktligt. Tanken var nämligen att vi ville ha magiker i Eon, inte fälthaubitsar som kriegerersatz. Så därför gjorde vi att Eons magisystem inte var direkt lämpat för strid med avsikt.

Vill man använda magi i strid i Eon så går det, men det krävs en del lurighet och förberedande av magikern ifråga. Det är definitivt inte fråga om att hiva eldbollar som någon sprängkåt Dolph Lundgren.

Helmgast
Tack så mycket!

Såna här inlägg kan man använda i debatter där det hävdas att Eons magisystem är standard. Du kan ju testa DnD / Dunder & drakar om du vill spela nåt annat.

JAg tycker att maign i Eon är skit dålig!!!!!]
Tack, men jag skiter bra.

Lycan

Hero
Inte dålig, lite klyddig bara.

Dålig på vad?

Att slåss med kanske. Men ändå inte.

Tänk på att du kan plaska ut feta mängder skada (eller andra obehagligheter) med lite magi. En fjärde magnitudens Blödningstakt ger i snitt 15 blödningstakt, en Olära kan plocka bort både stridskonster och färdigheten besvärjelse, etc.

Om du bara har något att ställa mellan dig och fienden (en golem, legoknektar, vandöda, de andra rollpersonerna...) så kan en elak magiker knäcka det mesta.

Powergejjma på! - Lycan

Frixeray

Swordsman
Du skulle inte kunna tänka dig att komma med lite bättre kritik än JAg tycker att maign i Eon är skit dålig!!!!! i fortsättningen? Jag tror alldeles säkert att Neofolket skulle uppskatta det...

Det är intew i många spel som man kan kasta flera besvärjelser per runda, det är en fråga om balans och om att man måste stå och rabbla nån liten ramsa och vifta lite med armarna, något man inte hinner göra hur många gånger som helst. Detta gäller även de flesta d20-spel och andra spel med för den delen...

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Inga språkanmärkningar här inte!

"Tack, men jag skiter bra."

Undvik gärna dylika språkanmärkningar nästa gång du skriver. Det här inte ett forum för rättstavning, det är ett forum för Eon.

/Naug, modererar

GrottrolletNaug

Swashbuckler
  • Magiska artefakter. Vill du ha ett svärd som gör 3 tärningar mer skada? visst. Vill du ha en amulett som gör dig underskön? Visst. Vill du ha en yxa som lämnar alla sår dödligt infekterade? Visst.
  • Ritualer. Ritualer är faktiskt riktigt snuskemäktiga ibland. Vad sägs om evigt liv? -Ob4T6 på alla sociala färdigheter resten av ditt liv? Permanenta elementarvarelser som lyder din minsta vink? o.s.v.
  • Teleportationen i Eon är faktiskt ingenting annat än sjövild. Med en ritual och lite kongelat så kan man i stort sett teleportera sig över hela Mundanakartan. För bara en enkel Ob2T6 svår besvärjelse så kan man teleportera sig 10 meter (vilket, med lite fantasi, är hur bra som helst).
  • Olära. Effekten olära är också den helt sjövild. Med tillräckligt mycket kraft så kan man permanent ta bort en färdighet från en person. T.ex. Svärd, Båge, <Stridskonst>, <alstra> aspekt, Besvärjelse och så vidare. Med lite mindre kraft så kan man "bara" ta bort den provisoriskt.

Köttsår

Veteran
ARGH! Nu igen!!!

Olära. Effekten olära är också den helt sjövild. Med tillräckligt mycket kraft så kan man permanent ta bort en färdighet från en person. T.ex. Svärd, Båge, , aspekt, Besvärjelse och så vidare. Med lite mindre kraft så kan man "bara" ta bort den provisoriskt.

Jag protesterar! Effekten olära är grovt VÄRDELÖS. Visst, man KAN rent teoretiskt göra allt det där som du säger, men eftersom effekten har räckvidd: personlig blir det nästan hopplöst svårt att faktiskt använda den. Jag har inte kunnat hitta något vettigt användningsområde för den effekten om man följer magireglerna i M&M. För att använda effekten och kunna ge den vettig varaktighet (provisorisk eller bättre) måste offret i stort sett vara oskadliggjort innan du försöker använda den (så det räcker med en räckviddsförbättring), och om offret är oskadliggjort kan man ju faktiskt hugga handen av honom, det gör det också ganska svårt att använda svärd. Eller använda magi som inte är dold (man måste ju kunna utföra gester för vanlig magi).
Effekten Olöra är mycket grovt överskattad här på forumet (och det är ingen åsikt, det är fakta :gremsmile: ), men i övrigt håller jag med om vad du säger. Jag kan tillägga att improviserad magi låter en göra ganska interesanta provisoriska effekter på sig själv även utan artefakter och ritual, låt oss säga Mörkersyn, Astralsköld eller Makt. Man kan också ge ett hugg/stickvapen några tärningar bättre skada provisoriskt, dock inte ett krossvapen (besynnerligt att Skärpa går att provisorisera när Kross inte gör det..?). Behöver ta dig förbi en port eller ta bort trukhens vapen? Använd effekten Explosion... Vidare är den helande magin helt fantastisk, man kan inte bara läka massiva mängder trauma på nolltid, man kan dessutom göra det lättare att klara dödsslag, sätta fast avhuggna kroppsdelar och återuppliva döda, wow. Och vad det gäller magi och strid så är nog en Smärta-besvärjelse det ultimata eftersom den går snabbt att väva och fienden får ökad svårighetsgrad (förmodligen) även om de inte däckar. Annars är Blända, Skimmer och Eld ganska så feta om man vill knäcka en hjord tiraker eller så. Magi i eon går utmärkt att använda i strid om man bara vill...

Torgulf

Veteran
Re: ARGH! Nu igen!!!

"Effekten olära är grovt VÄRDELÖS."

Alstra ataxatropi Ob2T6
Besvärjelse Ob2T6
Besvärjelse Ob2T6

Där har du olära som har räckvidd beröring och varar i en minut samt tar en runda att väva (förutsatt att den är formaliserad). Att ta bort någons stridskonst (eller färdighetsvärde i besvärjelse eller valfri stridsfärdighet) under 60 sekunder räcker garanterat till att hugga honom i småbitar. Det räcker även för att få fram sanningen om valfritt ämne i ett förhör om man tar bort färdigheten övertala.

Tja, då ett faktum består så...

Jag protesterar! Effekten olära är grovt VÄRDELÖS. Visst, man KAN rent teoretiskt göra allt det där som du säger, men eftersom effekten har räckvidd: personlig blir det nästan hopplöst svårt att faktiskt använda den. Jag har inte kunnat hitta något vettigt användningsområde för den effekten om man följer magireglerna i M&M.
Och vad gör en magiker om en effekt kräver mer magisk kraft än vad denne mäktar med? Använder ett hjälpmedel så klart! En handfull kongelat, en Kristall eller varför inte en Talisman gör susen. Kombinera en eller flera av dessa och du kan knåpa ihopp en massa filament. På så vis kan du gör en Oläraeffekt med både avståndsvariant och dold och kanske till och med Provisoriserad eller Permanent!
Så för att be dig om en omformulering - den är relativt oanvändbar såvidare du inte är busigt skicklig eller använder dig av hjälpmedel (vilket var och varannan magiker med kapital och lite hjärna borde ha IMHO).

För att använda effekten och kunna ge den vettig varaktighet (provisorisk eller bättre) måste offret i stort sett vara oskadliggjort innan du försöker använda den (så det räcker med en räckviddsförbättring), och om offret är oskadliggjort kan man ju faktiskt hugga handen av honom, det gör det också ganska svårt att använda svärd. Eller använda magi som inte är dold (man måste ju kunna utföra gester för vanlig magi).
Om du kastar besvärjelsen dold så vet ju knappast offret vad som väntar denne varvid du helt enkelt kan gå förbi och bara råka nudda personen ifråga. Vidar om du nyttjar något hjälpmedel ovan så kan du med all säkerhet skramla ihopp filament nog för att istället kasta den med avståndsvariant. Låt oss heller inte glömma sympatetisk magi vilket sänker svårighetsgraderna på samtliga slag för Besvärjelse! Att skaffa ett hårstrå från ett offer kan inte vara särskilt svårt om man haft lite tid på sig varvid man således kan sänka alla svårighetsgraderna för slagen mot Besvärjesle - vilket kompenserar för ökningen för eventuellt dold magi. Med lite finsess går det alltså utan att offret behöver vara oskadliggjort.

Effekten Olöra är mycket grovt överskattad här på forumet (och det är ingen åsikt, det är fakta ),
Effekten finns, och den enligt mig fruktansvärda konsekvensen av den lika så, och även om du har rätt i att den under normala omständigheter är svår att nyttja så finns det genvägar och hjälpmedel inom magi som en kunnig magiker nog inte är sen att använda och som möjligör effekten. Visst man skulle lika gärna skicka iväg dundereldeffekten Allan men en Oläraeffekt nyttjad på rätt sätt (på rätt person vid rätt tillfälle och dolt givetvis) kan ställa till med fasiken så mycket mer. En permanent Oläraeffekt på kungen i landets ledarskap eller etikett skulle snabbt göra denne till åtlöje vilket skulle få hela kungamakten att ifrågasättas i längden (se filmen "Galne kung George" för ett exempel på detta), en temporär effekt mot ûbersvärdssvingaren Carwellans värde i stridskonst räcker förmodligen för att denne skall kunna övermannas av ett gäng illvilliga rollpersoner, en provisorisk effekt på befälhavaren för en armés värde i Krigsföring precis innan ett slag och det kommer förmodligen att gå rätt illa för dennes armé. Need I say more?

Ljusetsriddare - som kan konsten att använda en effekt på ett elakt vis

En liten korrigering

Alstra ataxatropi Ob2T6
Besvärjelse Ob2T6
Besvärjelse Ob2T6

Där har du olära som har räckvidd beröring och varar i en minut samt tar en runda att väva (förutsatt att den är formaliserad). Att ta bort någons stridskonst (eller färdighetsvärde i besvärjelse eller valfri stridsfärdighet) under 60 sekunder räcker garanterat till att hugga honom i småbitar. Det räcker även för att få fram sanningen om valfritt ämne i ett förhör om man tar bort färdigheten övertala.
Svårighetsgraden för alstringen bör vara Ob4T6 då det krävs 4 filament för att väva de effekter du nämner (2 för Olära och 2 för Beröring). Detta är dock fortfarande inte svårare än att de flesta rollpersoners magiker skulle kunna fixa det varvid din formel ändå är gångbar. Enda nackdelen är att du måste nudda personen (helt utan att denne inte hugger ner dig först) vilket inte är några problem om personen är bunden (som i ditt förhörsexempel) min bökigare om det hela tar plats i en strid (där nog en avståndsvariant är att föredra).

Inte om man vet hur man skall använda den!

JAg tycker att maign i Eon är skit dålig!!!!!
I så fall är vi av skilda åsikter - det är min erfarenhet av många års spelledande av Eon att den kan vara riktigt elak faktiskt så länge du vet hur du skall göra för att använda dig av den på ett effektivt sätt.

Eller inte dålig utan problemet är mer att man inte kan använda sin magi! MAn kan bara köra en spell per runda men en krigare kan anfalla ett par gånger!!!
Den mesta magin går att utföra på avstånd (dvs. minst 30 meters avstånd) eller modifiera så att man kan nyttja den på avstånd. Släng iväg en blixt eller någon annan trevlig skadebesvärjelse av 4:e magnituden (vilket de flesta rollpersoner brukar kunna fixa med ett värde på 15 i någon alstrafärdighet samt Besvärjelse) och din motståndare kommer att få riktigt ont inne denne ens har hunnit fram till dig. Eller varför inte sväva upp några meter från marken så att vapnen inte når dig samtidigt som du kan bombadera motståndaren med offensivmagi? Eller varför inte helt Övertala motståndaren att anfalla sina vänner istället (med en 4:e magnitudens Makt borde det inte vara några problem...)?
Då har jag inte ens räknat med vad du kan åstadkomma med hjälp av sympatetisk magi eller magiska hjälpmedel så som artefakter och kongelat!

Så är magin i Eon dålig? Tja, inte om du vet HUR du skall använda den iallafall...

Ljusetsriddare - kan sin magi

Helmgast
Re: En liten korrigering

Svårighetsgraden för alstringen bör vara Ob4T6 då det krävs 4 filament för att väva de effekter du nämner (2 för Olära och 2 för Beröring). Detta är dock fortfarande inte svårare än att de flesta rollpersoners magiker skulle kunna fixa det varvid din formel ändå är gångbar.

Problemet är att fjärde magnitudens ataxatropi är farligare än fjärde magnitudens vadsomhelst-tropi...

Dock så är Olära antagligen flitigt använd bland politiska fångar i Thalamurs högre skikt. Tänk dig själv hur avskräckande det lär vara om en som tänkt fel kommer tillbaka och aldrig mer kan lära sig thalaskiska. Nu är kanske en sån ritual rätt högmagnitudad, men ändå rätt obehaglig, som en stroke.

Lord decado

Veteran
Re: Damn straight!

"Sprängkåt" ?? :gremtongue:

Jag har märkt att besvärjelsen Filippas ohejdade kättja funkar alldeles fint om den man strider mot är av motsatt kön.

Dessutom borde du anpassa din magi o använda huvudet istället för musklerna om du spelar en magiker... :gremgrin:

Torgulf

Veteran

Aj fasen, du har rätt :gremblush: Den har ju magnitud två från början... alstringen i min exempelbesvärjelse ska mycket riktigt vara på 4, men besvärjelseslagen på 3 för att få ned tidsåtgången :zeppelinare:

Det påminner mig förresten om en liknande ceremoni i Religioner, då färdigheten ifråga aldrig någonsin går att lära sig igen. Det är väl en tolkningsfråga när det kommer till Mystik & Magi - men eftersom att du är officiell så att säga, hur det ligger det egentligen till? Kan man lära om en färdighet som har blivit permanent "olärd"?

_-olle-_

Veteran
Fantastiskt!

Det låter lovande att magisystemet inte är optimerat för strid! Jag tror bestämt det är dags att ta en ordentlig titt på Eon...

Helmgast

Kan man lära om en färdighet som har blivit permanent "olärd"?

Man kan bli skadad efter en permanent helning.

Mörker

Warrior
Re: Damn straight!

hoohoooooo, den var ny! och sådant uppskattas :gremgrin:

Personligen är jag inte så avigt inställd till Eons magi (även om jag gillar min egen bättre [Muahahaha] ) så jag tänkte försegla käften :]

Honken

Hero
Re: Fantastiskt!

Det låter lovande att magisystemet inte är optimerat för strid! Jag tror bestämt det är dags att ta en ordentlig titt på Eon...

Jag tror att herr trådstartare egentligen är van vid High Fantasy magissystem där magiker är SKITDÅLIGA i början, men ofta går om krigare och blir någon typ av halvgud i jämförelse. Till en början gillade inte jag heller Eons magi system, men efter att ha funderat på saken ett tag så tycker jag att den passar mig som handen i handsken! :gremsmile:

/Honken