Re: Diskussionen kring den elaka effekten fortsätter
Nej, de är inte gratis men du kan få ner kostnaden ordentligt genom att tillverka dem själv.
de skiljer ju fruktansvärt mycket beroende på hur bra tur man har när man slår fram receptet, men om man inte vill vara vaken ett och ett halvt dygn i sträck för att koka ihop ett kongelat kommer man nog behöva investera i ett litet labb. och betala assistenter.
Poängen är dock att du KAN skaffa dig hjälpmedlen om du bara vill och ha det kapital eller de resurser som krävs.
min poäng är att det kvittar. om du har kapital och resurser kan du anställa en jargisk tortyrmästare eller nått, olära gör ingen skillnad OM man har resurserna. för att en effekt ska vara über måste den vara effektiv och tillföra något, i min mening, det duger inte med att det är möjligt att kasta den
Såvidare du inte står på 30 meters avstånd (vilket är enkelt fixat med en beröringseffekt + en avståndseffekt). Visst det kostar en massa kongelat men mot exempelvis ärkemagikerns värde i Besvärjelse kan det säkerligen vara värt det eller hur?
nej. skjut honom med ett armborst istället. mycket enklare och förbaskat effektivt. om det ska vara någon poäng alls med olära så måste den väl nästan komma som en överraskning för offret..?
En alstring från kongelat kan peka ut dig som magiker men det är ingen nödvändighet. Du kan exempelvis alstra från en påse, flaska eller dylikt och på så vis dölja effekten av kongelatets upplösande.
bara en fråga, hur stort är ett kongelat? om jag minns rätt är de viktlösa iaf.. men flaska funkar väl inte, man behöver väl röra vid kongelatet för att det ska gå att använda? annars har du rätt, man kan göra magiska prylar som är väldig diskreta
Magiker kostar och är inget man direkt finner i överskott därför kan du nog vara ganska säker på att långt ifrån alla befälhavare har magiker i sin tjänst och även om de har de så lär de knappast agera livvakter hela tiden. Dessutom finns det liksom inte så mycket de kan göra när en permanent Oläraeffekt på befälhavarens värde i Krigsföring väl är kastad. De kan inte ens förnimma den med Magiförnimmelse varvid de kanske inte ens fattar vad som egentligen hände förrän det är för sent (efter det misslyckade slaget alltså).
ställer mig fortfarande skeptisk till det hela. liksom, att vara en skicklig general handlar nog inte om att dyka upp precis innan slaget och säga: "så här gör vi", utan det är nog en hel del planerande under lång tid, som att välja platsen för slaget osv. allt som han planerat borde han ju komma ihåg även om ha förlorat förågan att komma på nya planer i framtiden. eller om allt som överhuvudtaget är relaterat till krigsföring försvinner ur huvudet på honom så kommer han nog märka det (en general måste väl tänka ganska mycket sånna tankar tiden före ett slag?) och fatta att han inte är kapabel att vara härförare just nu (eller någonsinn igen). det är inte det att det inte går att lägga olära på honom, eller att det inte skulle kunna messa upp saker, men det är bara en jäkla massa krångel för så klent resultat. bara döda honom. det borde ge ganska bra med kaos i lägret. eller om du vill spendera mycket pengar och få ett mer spektakulärt resultat kan du ju förgifta honom med någon hallucinogen drog.. olära tillför eller effektiviserar inget märkbart i min mening, och är därför inte så jädrans bra som alla säger.
Var du fick bonden ifrån vet jag inte för jag vill minnas att jag å det rakaste inte tagit upp något exempel med en sådan. Vad gäller Carawelan så skulle en Oläraeffekt på dennes värde i stridskonst utan tvekan kunna vara vad som räddar en hel grupp av rollpersoner från dennes vrede med svärdet. Att rädda livhanken kan väl vara en värdig investering eller vad tycker du själv?
nej, nej, jag hittade på bonden. jag ville bara peka på att man inte bränner högar av kongelat som ett practical joke, utan det måste ju finnas ett syfte. rädda livhanken från carwelan? här är ett bättre tips: explosion. vilken klåpare som helst till magiker kan spränga svärdet för honom. inga kongelat nödvändiga. explosion är en RIKTIG übereffekt!
Vad gäller furstar så har det som sagt mycket tveksamt att de alla skulle ha en livvakt av magiker bara för att försäkra sig om eventuella magiska hot och även OM de skulle ha det så vad är det som säger att gärningsmannen inte finns bland dessa? En konung kan som du säger mycket möjligt ha en magiker som magisk protektor men om nu hovmagusen får för sig att det ligger i dennes intresse att inkompetensförklara kungen - tja, då blir en Oläraeffekt högst användbar.
lömsk backstabbing, det är väl där olära har sina användningsområden. fast det borde ju onekligen ha hänt flera gånger i historien, så folk skulle nog inte lita så jättemycke på ex hovmagusen efter det. han får nog hoppas att han har tillräckligt med lojala anhängare om han inte ska bli avrättad.
hmm.. måste använda det i ett äventyr någon gång...
FAST, det är ju inte alla som är en konspirerande hovmagus, så för de flesta är det nog inte så relevant att olära har ett sådant användningsområde.
Låt oss säga att jag använder Olära på ditt värde i skrift - skulle bli rätt svårt för dig att övertyga folk här på foruemt om att du har rätt i din åsikt om Olära då eller hur?
okej, jag tar tillbaks allt jag sagt
nej, men seriöst, jag håller med om att effekten GÅR att använda till god (eller elak) effekt, men det är inte direkt vem som helst som alls kan använda effekten, och de allra allra flesta skulle ha större nytta av någon annan effekt i de flesta situationer. för en genomsnittlig magiker finns det nog ungefär noll användningsområden för effekten såvida han inte har alkoholproblem som behöver åtgärdas (fv 15+ i supa..), fast man kan ju tänka sig att till exempel rakhori släpar runt på en del elexir med permanenta olära övertala/språk/skrift/ledarskap och dylikt som de använder för att tysta oönskade element utan att skapa martyrer....
jag tror inte att vi tycker tvärt emot varandra här egentligen, vi vet båda två att det FINNS användningsområden för effekten, och riktigt otäcka sådana, men jag vägrar acceptera att effekten skulle vara grovt obalanserad. även om jag avsiktligt skulle rå-opta en magiker skulle jag ändå ha stora svårigheter att använda effekten såvida jag inte har riktig dunderflyt och slår fram en riktigt stor förmögenhet (typ, tusentals guldmynt eller så). sen vet jag inte vad jag skulle använda den till bortsett från practical jokes (fast häftiga sådana) som jag inte kan lösa effektivare med andra medel. undantaget om jag skulle vara en konspirerande hovmagus eller en rakhoriagent eller något annat med besynnerliga mål.
EDIT: äsch. som vanligt svarar jag på ett inläggs så fort jag läst det istället för att läsa ut tråden. sorry för tjatiga upprepningar om krigsföring och generaler.