Nekromanti Magin är i Eon är så dålig!!

Kimon

Swordsman
Re: Diskussionen kring den elaka effekten fortsätter

Och en intressant diskussion är det. Med en hel del bra synpunkter.

Vad gäller befälhavaren så om denne dör så visst han är ur vägen men ett annat, omändock troligtvis mindre erfaret, befäl kommer med alla sannolikhet att ta dennes plats - det enda du således har åstadkommit är att sänka motståndarnas befälhavares värde i Krigsföring ett par steg. Skulle befälhavaren med ett värde på 0 i Krigsföring istället ge sig ut i striden skulle dock det hela lätt tendera till att sluta i katastrof.
Sant. Men visst är man medveten om att man faktiskt inte längre kan skilja på kompani och kastell.... elller? Dvs en befälhavare med lite självinsikt skulle kunna dra sig undan med ett svepskäl (magplågor är ju en klassiker) och därefter ersättas av ett annat befäl. Så effekten av olära i detta fall behöver inte bli så stor.

Men... den är väldigt effektiv mot individer som av olika skäl inte vill/kan ersättas. Typ folk i höga maktpersoner där titeln också medför ett visst ansvar, eller för de som har enorma ego:n. Eller varför inte använda den för att tillse att offret får leva ut sitt liv i någon grad av skam på grund av att färdigheten inte längre finns.

Visst är det elakt. :gremgrin:

Eller också så kan det användas för att pacifisera folk som man faktiskt inte vill göra illa, även om de vill göra illa dig.

Visst. Den kanske inte är lika användbar som teleportering, men den är fullt användbar.

Tillfälligt taktiskt hjärnsläpp?

Sant. Men visst är man medveten om att man faktiskt inte längre kan skilja på kompani och kastell.... elller? Dvs en befälhavare med lite självinsikt skulle kunna dra sig undan med ett svepskäl (magplågor är ju en klassiker) och därefter ersättas av ett annat befäl. Så effekten av olära i detta fall behöver inte bli så stor.
Visst har du rätt i det du säger men jag tänkte mig av just de skälen att du får kasta effekten när det helt enkelt är för sent för att kalla in en ersättare. Visst detta kräver att du lyckats nästla in dig bland fiendens manskap men det skulle det förmodligen behöva innebära ändå. Observera att befälhavaren inte nödvändigtvis glömmer terminologi och dylikt han har ju fortfarande kvar sitt värde i Stridsvana och andra stridsfärdigheter. Det är bara just det strategiska och taktiska tänkandet som tycks strejka lite... :gremwink:

Phelan

Hero
Det där med att förhöra...

...trodde någon skulle kommit på detta vid det här laget, men tydligen inte. Kollar man i regelboken ser man att för att motstå Förhöra så slår målet ett PSY-slag som jämförs med den utfrågandes Förhöraslag, man slår alltså inte för Övertala. Mao, Olära kan i en förhörssituation inte göra mer än att göra det svårare för offret att komma på trovärdiga lögner, dvs aktivt ge falsk information, men den kommer inte på något tvinga offret att säga sanningen om det är så att han bara vill tiga.

Mvh / Phelan

Ceram

Hero
jargiska tokfransar

ALLA kungar har väl inte hovmagus så vitt jag vet och långt i från alla mäktiga furstar. Speciellt inte de som lever i det magiföraktande jargiska kejsardömet.
Daakriddare med magiförnimmelse och en övertygelse om att skydda kejsaren eller andra mäktiga borde kunna göra sitt där...

/Ceram, som har spellett et magimord på en småfurste

Eleas

Hero
Re: ARGH! Nu igen!!!

"Olära har kostnaden TVÅ filament, så det blir Ob4T6 mot alstring och två slag med Ob3T6 mot besvärjelse, och den MÅSTE vara formaliserad (går inte att improvisera då man använder flera effekter av samma aspekt),"

Jag vet inte varifrån du får det här, faktiskt. Det tillåts inte att man gör mer än en alstring för varje effekt, men det är den enda nackdelen. Således

Alstra Nomotropi Ob2T6
Väva 'Den tomma effekten' Ob2T6
Alstra Ataxatropi Ob2T6
Väva 'Olära' Ob2T6
Alstra Ataxatropi Ob2T6
Väva 'Beröring' Ob2T6
...et cetera.

Förresten, varför Ob3T6 mot Besvärjelse?

"och för att ha en chans att fixa det behöver du minst 15 i alstra ataxatropi och besvärjelse."

Inte nödvändigtvis. Om du bara tar lite tid på dig att alstra kan du dessutom kläcka ur dig extra filament som används för att sänka svårigheten.

"Och så måste du röra vid offret, om han betraktar dig som en fiende, inte kommer han väl låta dig göra det?"

Överjävlig fäktare: "Kanalje, du har förolämpat min systers, Mademosielle deRoche, heder! Denna skymf kan endast tvättas bort med blod!"
Ataxatropiker: "Ah, naturligtvis. Dock vill jag vara säker på att ni hedrar ert ord om jag skulle vinna. Skall vi skaka hand på det?"

...följt av världens kortaste fäktduell.

"Han kommer nog att hacka dig i småbitar om du skulle försöka, och om de 34 enheterna hade satts på en stridskonst eller på förhöra så hade du nog kunnat göra samma sak ganska lätt."

Det hade varit relevant om Ataxatropin endast utsträckte sig till att väva Olära.

"Dessutom måste du ju specificera vilken färdighet som besvärjelsen påverkar när du formaliserar den, så den tar upp en hel del av ditt formelminne om du vill kunna täcka in flera områden."

Bara om du håller en specifik formel i minnet konstant. Dessutom funkar överinlärning, om man nu skulle vilja.

Jag tror att du tyvärr förbiser möjligheterna med att planera användadet av effekterna. Dessutom är Olära så elak för att den i princip är omöjlig att motstå: när du väl fått iväg en Olära på någon (särskilt avståndsvarianten) är den rätt svår att bryta genom med Riva sönder väv (avståndsvarianten är av magnitud 8...).

--Björn, om katten själv får glömma

Eleas

Hero
Mini-nitpick

"Dock så är Olära antagligen flitigt använd bland politiska fångar i Thalamurs högre skikt. Tänk dig själv hur avskräckande det lär vara om en som tänkt fel kommer tillbaka och aldrig mer kan lära sig thalaskiska. Nu är kanske en sån ritual rätt högmagnitudad, men ändå rätt obehaglig, som en stroke."

Tänker vi på samma effekt nu? Jag vet att det finns en ceremoni som gör en permanent oförmögen att lära sig färdigheten igen, men den vanliga Olära är snällare.

--Björn, olärd man

Jaggernaut

Hero
Hellre disorienterad än t.ex. en brinnande fackla

Av pyrotropi så börjar kläderna brinna
Nekrotropi jättemycket trauma
Kronotropi åldringsslag
Bio trauma och utmattning
Geo trauma
Heliotropi bli anfallen av en helion
+ ett par till hemska aspekter med hemska påföljder av fummel.

Med dessa alternativ väljer jag nog att bli lite disorienterad och utmattad som man blir av okontrollerad dissipation av ataxatropi.

Helmgast
Re: Mini-nitpick

Tänker vi på samma effekt nu? Jag vet att det finns en ceremoni som gör en permanent oförmögen att lära sig färdigheten igen, men den vanliga Olära är snällare.

Så kanske det är. Men tänk ändå det som skrämmande exempel, oavsett vilken effekt som används...

Köttsår

Veteran
Re: Qadosh

interesant. har inte tänkt på det på det sättet förut. fast man skulle ju kunna tolka det som att förvirringen beror på att själen är i ett försvagat tillstånd? i så fall skulle man vara känslig för andestrider vid en sådan dissipation.. det ger interesanta möjligheter för små svaga demoner att ta sig en kropp :gremsmile:

Köttsår

Veteran

Mmmjo. Däremot så funkar det inte med olära då den från grunden är personlig, såvida man inte använder den i och med drakar officiella "den tomma effekten".

mmmnej. det står i kapitlet för improviserad magi att man bara kan alstra en gång ur varje aspekt under en improviserad besvärjelse, och en effektvävning måste ske direkt efter alstringen.
om det inte är färdigheten besvärjelse eller det språket som man läser besvärjelsen på som man ska ta bort så borde det väl dock inte göra något om man lägger den på sig själv först och sen flyttar iväg den när man får räckvidd?

Om man tar bort någons förmåga att på något sätt förvrida sanningen så behöver man inte ens kunna förhöra, och det lyckas varenda gång.

han kan fortfarande hålla tyst.
ataxatropi är coolt, men olära är för svår att använda för att de flesta (magiker) ska kunna pyssla med det, i min mening. bättre att lära sig något annat då..

Köttsår

Veteran
Re: Olära ger dramatiska möjligheter

japp japp, det finns helt klart en stor coolhetsfaktor över effekten. olära supa på en alkoholist, olära fingerfärdighet på en ficktjuv, olära förföra på snobben som stötte på din flickvän osv.... bara så jäkla svårt att använda den

Köttsår

Veteran

Nej, de är inte gratis men du kan få ner kostnaden ordentligt genom att tillverka dem själv.

de skiljer ju fruktansvärt mycket beroende på hur bra tur man har när man slår fram receptet, men om man inte vill vara vaken ett och ett halvt dygn i sträck för att koka ihop ett kongelat kommer man nog behöva investera i ett litet labb. och betala assistenter.

Poängen är dock att du KAN skaffa dig hjälpmedlen om du bara vill och ha det kapital eller de resurser som krävs.

min poäng är att det kvittar. om du har kapital och resurser kan du anställa en jargisk tortyrmästare eller nått, olära gör ingen skillnad OM man har resurserna. för att en effekt ska vara über måste den vara effektiv och tillföra något, i min mening, det duger inte med att det är möjligt att kasta den

Såvidare du inte står på 30 meters avstånd (vilket är enkelt fixat med en beröringseffekt + en avståndseffekt). Visst det kostar en massa kongelat men mot exempelvis ärkemagikerns värde i Besvärjelse kan det säkerligen vara värt det eller hur?

nej. skjut honom med ett armborst istället. mycket enklare och förbaskat effektivt. om det ska vara någon poäng alls med olära så måste den väl nästan komma som en överraskning för offret..?

En alstring från kongelat kan peka ut dig som magiker men det är ingen nödvändighet. Du kan exempelvis alstra från en påse, flaska eller dylikt och på så vis dölja effekten av kongelatets upplösande.

bara en fråga, hur stort är ett kongelat? om jag minns rätt är de viktlösa iaf.. men flaska funkar väl inte, man behöver väl röra vid kongelatet för att det ska gå att använda? annars har du rätt, man kan göra magiska prylar som är väldig diskreta

Magiker kostar och är inget man direkt finner i överskott därför kan du nog vara ganska säker på att långt ifrån alla befälhavare har magiker i sin tjänst och även om de har de så lär de knappast agera livvakter hela tiden. Dessutom finns det liksom inte så mycket de kan göra när en permanent Oläraeffekt på befälhavarens värde i Krigsföring väl är kastad. De kan inte ens förnimma den med Magiförnimmelse varvid de kanske inte ens fattar vad som egentligen hände förrän det är för sent (efter det misslyckade slaget alltså).

ställer mig fortfarande skeptisk till det hela. liksom, att vara en skicklig general handlar nog inte om att dyka upp precis innan slaget och säga: "så här gör vi", utan det är nog en hel del planerande under lång tid, som att välja platsen för slaget osv. allt som han planerat borde han ju komma ihåg även om ha förlorat förågan att komma på nya planer i framtiden. eller om allt som överhuvudtaget är relaterat till krigsföring försvinner ur huvudet på honom så kommer han nog märka det (en general måste väl tänka ganska mycket sånna tankar tiden före ett slag?) och fatta att han inte är kapabel att vara härförare just nu (eller någonsinn igen). det är inte det att det inte går att lägga olära på honom, eller att det inte skulle kunna messa upp saker, men det är bara en jäkla massa krångel för så klent resultat. bara döda honom. det borde ge ganska bra med kaos i lägret. eller om du vill spendera mycket pengar och få ett mer spektakulärt resultat kan du ju förgifta honom med någon hallucinogen drog.. olära tillför eller effektiviserar inget märkbart i min mening, och är därför inte så jädrans bra som alla säger.

Var du fick bonden ifrån vet jag inte för jag vill minnas att jag å det rakaste inte tagit upp något exempel med en sådan. Vad gäller Carawelan så skulle en Oläraeffekt på dennes värde i stridskonst utan tvekan kunna vara vad som räddar en hel grupp av rollpersoner från dennes vrede med svärdet. Att rädda livhanken kan väl vara en värdig investering eller vad tycker du själv?

nej, nej, jag hittade på bonden. jag ville bara peka på att man inte bränner högar av kongelat som ett practical joke, utan det måste ju finnas ett syfte. rädda livhanken från carwelan? här är ett bättre tips: explosion. vilken klåpare som helst till magiker kan spränga svärdet för honom. inga kongelat nödvändiga. explosion är en RIKTIG übereffekt!

Vad gäller furstar så har det som sagt mycket tveksamt att de alla skulle ha en livvakt av magiker bara för att försäkra sig om eventuella magiska hot och även OM de skulle ha det så vad är det som säger att gärningsmannen inte finns bland dessa? En konung kan som du säger mycket möjligt ha en magiker som magisk protektor men om nu hovmagusen får för sig att det ligger i dennes intresse att inkompetensförklara kungen - tja, då blir en Oläraeffekt högst användbar.

lömsk backstabbing, det är väl där olära har sina användningsområden. fast det borde ju onekligen ha hänt flera gånger i historien, så folk skulle nog inte lita så jättemycke på ex hovmagusen efter det. han får nog hoppas att han har tillräckligt med lojala anhängare om han inte ska bli avrättad.
hmm.. måste använda det i ett äventyr någon gång...
FAST, det är ju inte alla som är en konspirerande hovmagus, så för de flesta är det nog inte så relevant att olära har ett sådant användningsområde.

Låt oss säga att jag använder Olära på ditt värde i skrift - skulle bli rätt svårt för dig att övertyga folk här på foruemt om att du har rätt i din åsikt om Olära då eller hur?

okej, jag tar tillbaks allt jag sagt :gremsmile:
nej, men seriöst, jag håller med om att effekten GÅR att använda till god (eller elak) effekt, men det är inte direkt vem som helst som alls kan använda effekten, och de allra allra flesta skulle ha större nytta av någon annan effekt i de flesta situationer. för en genomsnittlig magiker finns det nog ungefär noll användningsområden för effekten såvida han inte har alkoholproblem som behöver åtgärdas (fv 15+ i supa..), fast man kan ju tänka sig att till exempel rakhori släpar runt på en del elexir med permanenta olära övertala/språk/skrift/ledarskap och dylikt som de använder för att tysta oönskade element utan att skapa martyrer....

jag tror inte att vi tycker tvärt emot varandra här egentligen, vi vet båda två att det FINNS användningsområden för effekten, och riktigt otäcka sådana, men jag vägrar acceptera att effekten skulle vara grovt obalanserad. även om jag avsiktligt skulle rå-opta en magiker skulle jag ändå ha stora svårigheter att använda effekten såvida jag inte har riktig dunderflyt och slår fram en riktigt stor förmögenhet (typ, tusentals guldmynt eller så). sen vet jag inte vad jag skulle använda den till bortsett från practical jokes (fast häftiga sådana) som jag inte kan lösa effektivare med andra medel. undantaget om jag skulle vara en konspirerande hovmagus eller en rakhoriagent eller något annat med besynnerliga mål.

EDIT: äsch. som vanligt svarar jag på ett inläggs så fort jag läst det istället för att läsa ut tråden. sorry för tjatiga upprepningar om krigsföring och generaler.

Köttsår

Veteran

Jag vet inte varifrån du får det här, faktiskt. Det tillåts inte att man gör mer än en alstring för varje effekt, men det är den enda nackdelen. Således

jag har inte M&M här, så jag kan inte kolla upp det nu, men visst står det att man bara får göra en alstring av varje aspekt under en improviserad besvärjelse?

Ob3T6 mot besvärjelse för att snabba upp tidsåtgånge till en runda, som i den ursprungliga besvärjelsen

Inte nödvändigtvis. Om du bara tar lite tid på dig att alstra kan du dessutom kläcka ur dig extra filament som används för att sänka svårigheten.

huh? pratar du ritualer nu?

Överjävlig fäktare: "Kanalje, du har förolämpat min systers, Mademosielle deRoche, heder! Denna skymf kan endast tvättas bort med blod!" Ataxatropiker: "Ah, naturligtvis. Dock vill jag vara säker på att ni hedrar ert ord om jag skulle vinna. Skall vi skaka hand på det?"

det måste till en förbaskat dum fäktmästare om han ska låta en magiker röra vid honom före en duell! tss tss. sen kan man ju dock undra vad eventuell publik tänker.. det är ju ganska uppenbart fusk.. men häftigt fusk..

Det hade varit relevant om Ataxatropin endast utsträckte sig till att väva Olära.

sannt. men man har ju bara plats för ett begrännsat antal magnituder i huvudet. man bör välja med omsorg.

Jag tror att du tyvärr förbiser möjligheterna med att planera användadet av effekterna. Dessutom är Olära så elak för att den i princip är omöjlig att motstå: när du väl fått iväg en Olära på någon (särskilt avståndsvarianten) är den rätt svår att bryta genom med Riva sönder väv (avståndsvarianten är av magnitud 8...).

nej, men jag vill mena att med planering kan du ställa till med jävelskap även utan Olära.
och om någon kan få iväg en 8nde magnitudens olära så kan nog någon annan få iväg en lika bra riva sönder väv...

Azdeus

Veteran
Re: hmm...

Jag trodde inte att man kunde använda sig av Övertala i en stridssituation?

Jag skulle iaf inte försöka att övertala en galning med svärd som springer mot mig viftandes med sitt svärd, Makt eller inte, du hinner inte rabla så jävla mye ialla fall

Azdeus

Veteran
Re: Tja, då ett faktum består så... [ANT]]

Går det inte att göra en Ritual och sedan göra(?) den till en Engångsbesvärjelse med valfri utlösningsmekanism.

(Jag vet att det inte heter så men kryp du runt i jorden under en bil en hel dag så får vi se hur pigg du är! Ni får gärna säga mig vad det egentligen heter, jag biter inte huvudet av er...)

Azdeus

Veteran

Dessutom finns det liksom inte så mycket de kan göra när en permanent Oläraeffekt på befälhavarens värde i Krigsföring väl är kastad. De kan inte ens förnimma den med Magiförnimmelse varvid de kanske inte ens fattar vad som egentligen hände förrän det är för sent (efter det misslyckade slaget alltså).

En av mina spelare, en Rakhori, skulle sabotera ett fältslag mot Consaber genom att göra just det. När han lade sin besvärjelse mot generalen från andra sidan slagfältet (2km) så studsade den av honom. Kanske bör förtydliga att jag bara räknar magnituden på själva effekten, jag räknar bort dom extra magnituderna för avstånd och area effekt och dylikt.

Jag kommer inte ihåg vad Effekten heter men den är Nomotropisk. Spelaren blev ganska grinig, då han verkligen kämpat med skiten. Ha! Jag hatar magiker...

Befälhavaren hade fått en mäktig medaljong när han tillskred sin plats som General av Consaber. Den blev tyvärr stulen, alldeles för sent för Thalskierna men alldeles i tid för en av hans närmaste män som skulle ut och äventyra.

. Låt oss säga att jag använder Olära på ditt värde i skrift - skulle bli rätt svårt för dig att övertyga folk här på foruemt om att du har rätt i din åsikt om Olära då eller hur?

Du skulle bara förstöra för dig själv. Han skulle ju inte kunna läsa din sista dräpande kommentar. Skulle personligen i så fall ha lagt den på hans språkfärdighet istället, mycket roligare så. Speciellt om han inte kan något annat språk. Det skulle nog ta honom ett tag att lära sig kommunicera med folk igen i så fall, hihihi.

Azdeus

Veteran
Re: What a marvelous idéa!

Olära på Supa! En bra lösning på samhällets problem med alkoholister! Detta måste jag dela med mig till silversurfan om!
Han kommer att försöka strypa mig, men det är det faan värt!!

Azdeus

Veteran

det måste till en förbaskat dum fäktmästare om han ska låta en magiker röra vid honom före en duell! tss tss. sen kan man ju dock undra vad eventuell publik tänker.. det är ju ganska uppenbart fusk.. men häftigt fusk..

Alla människor känner inte till magins natur så väl att dom vet att något sådant kommer att hända.
Människorna har inte så bra utbildning att dom fattar det.

Azdeus

Veteran

jag slängde nyligen ihop en väldigt enkel ritual som teleporterar bort en 10'000 mil, kräver dock även termotropi).

Varför var du tvungen att använda termotropi?