Nekromanti Magin är i Eon är så dålig!!

nordan

Swordsman
Rätt aspekt??[OT]

Har olära verkligen rätt aspekt? Jag tycker att det verkar mer logiskt att psykotropi skulle användas här. Men ge mig gärna en bra förklaring =)

Köttsår

Veteran
Re: Diskussionen kring den elaka effekten fortsätter

Du skulle bara förstöra för dig själv. Han skulle ju inte kunna läsa din sista dräpande kommentar. Skulle personligen i så fall ha lagt den på hans språkfärdighet istället, mycket roligare så.

jag skulle fortfarande inte förså den dräpande kommentaren, jag besitter ju språkfärdigheterna engelska och svenska, samt skrift: latinskt alfabete, så jag skulle bara kunna läsa/skriva på engelska sen. du vet väl att man slår mot den lägsta av de aktuella språk- och skriftfärdigheterna när man läser och skriver böcker i eon? :gremtongue:
testa effekten förvandling istället, mycket lättare att använda, tystar offret lika bra, men han kan fortfarande förstå allt som sägs, och kommer nog se ganska rolig ut :gremsmile:
det sagt... nu springer jag!

Köttsår

Veteran
Re: ARGH! Nu igen!!!

som jag ser det borde folk vara allmännt skrajja för magiker, och alla borde känna till att det är extra farligt om de får röra vid dig, eller har någon av dina ägodla,ditt namn, ett hårstrå från dig osv... inte utbildning, bara vidskepelse.

Köttsår

Veteran

det är alltid otäckt att fumla med magi. jag brukar försöka hålla nere svårighetsgraden så lågt som möjligt därför. Ob2T6 mot 15 är ganska lagom, och aldrig mer än Ob3T6....

Köttsår

Veteran
Re: Rätt aspekt??[OT]

varför frågar du mig? jag har inget med neo att göra, jag kan ju bara spekulera :gremsmile: men okej, jag tror att tanken är att det ska bli sånt kaos i hjärnan att man inte kan få fram något om man försöker använda den färdigheten. kaos = ataxatropi, typ. jag skulle kunna tänka mig kronotropi och döpa om den till glömska... det finns en hel massa effekter jag jag skulle vilja se som psyko men som tillhör något annat.. (frid, svekfullhet, vanheder, heder, lojalitet, passion, kallsinnighet osv..)

Eleas

Hero

"jag har inte M&M här, så jag kan inte kolla upp det nu, men visst står det att man bara får göra en alstring av varje aspekt under en improviserad besvärjelse?"

Nej. "Flera alstringar av olika aspekter kan utföras då man improviserar en besvärjelse. Fast högst en alstring för varje effekt." Sidan 44 i Mystik och Magi, första spalten, tredje stycket.

"huh? pratar du ritualer nu?"

Att sänka svårighetsgrader för Besvärjelse - slaget med extra filament är inte förbehållet ritualer. Man kan göra det med all magi.

"det måste till en förbaskat dum fäktmästare om han ska låta en magiker röra vid honom före en duell! tss tss."

Inte dummare än den ataxatropiker som går till duellen iförd struthatt och trollspö, med "MAGIKER" tatuerat i pannan. Du utgår med andra ord från att en magiker måste vara osubtil nog att göra sig allmänt känd som just magiker. Därtill är det inte alls självklart att man, bara för att man är magiker, är livsfarlig att röra vid. Ditt argument förutsätter att sagde fäktmästare är insatt i magin, därtill på en ganska avancerad nivå (han vet begränsningarna med en specifik effekt i kombination med en annan).

Mao, det känns... tunt.

"sen kan man ju dock undra vad eventuell publik tänker.. det är ju ganska uppenbart fusk.. men häftigt fusk.."

Inte alls. Varför skulle det vara det?

"Grabben hade ju bara tur! Det ser du ju själv, han gjorde ett oväntat utfall som som mot alla odds träffade. Sånt händer, och grabben vann ju faktiskt. Fusk? I helskotta. En duell är en duell, och han besegrade dig. Såere. Var nu inte dålig förlorare."

"sannt. men man har ju bara plats för ett begrännsat antal magnituder i huvudet. man bör välja med omsorg."

Som jag sa, lär dig formeln för stunden. Den kan mycket väl vara allt du behöver på ett bra tag. En skicklig magiker kan utan problem ha plats för ett tiotal extra formel i skallen, hur som helst.

"nej, men jag vill mena att med planering kan du ställa till med jävelskap även utan Olära."

Visst kan man det. Men Olära är fruktansvärt subtil och samtidigt en väldigt absolutistisk effekt - du får liksom inte motstå den, och du kan använda den på fruktansvärt effektiva vis.

Därtill får man inte glömma att man också kan använda den till att temporärt glömma viktig information i bästa spionstil.

"och om någon kan få iväg en 8nde magnitudens olära så kan nog någon annan få iväg en lika bra riva sönder väv..."

...förutsatt att det på motståndarsidan finns en lika övergrym ataxatropiker med massor av kongelat till hands. Och det är ett antagande jag inte är beredd att göra riktigt så lättvindigt.

--Björn, aotiilcitsoeiywysar

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Aspekter och "pra krejer"

"Har olära verkligen rätt aspekt? Jag tycker att det verkar mer logiskt att psykotropi skulle användas här. Men ge mig gärna en bra förklaring =)"

Enligt de officiella reglerna så är olära av aspekten ataxatropi.

Men jag är personligen en fan av Ymirs syn på effekters aspekt. Nämligen att en given effekt kan uppnås genom olika aspekter, bara man kan motivera varför just den aspekten kan skapa effekten. På så vis så skulle effekten 'passion' vara såväl termotropi, psykotropi eller biotropi om man bara kan komma med en konsekvent motivering (vilket oftast är rätt lätt).

/Naug

Köttsår

Veteran

Nej. "Flera alstringar av olika aspekter kan utföras då man improviserar en besvärjelse. Fast högst en alstring för varje effekt."

Flera alstringar av OLIKA aspekter kan utföras bla bla.. borde väl betyda att man inte kan utföra flera av samma, eller? fast jag hade för mig att det stod mer upppenbart...

Att sänka svårighetsgrader för Besvärjelse - slaget med extra filament är inte förbehållet ritualer. Man kan göra det med all magi.

tidigare sa du: Om du bara tar lite tid på dig att alstra kan du dessutom kläcka ur dig extra filament som används för att sänka svårigheten. , vilket fick mig att tro att du menade att man skulle ta längre tid på sig med alstringen för att göra den lättare.. "om du bara tar tid på dig att alstra.." liksom... det är ju alstringen som är svår, och det är lite jobbigt att alstra med mer än Ob3T6 mot 15...

Inte dummare än den ataxatropiker som går till duellen iförd struthatt och trollspö, med "MAGIKER" tatuerat i pannan.

svinmäktiga magiker poppar väl inte fram ur marken spontant, de måste väl få någon utbildning. alla där du kommer ifrån vet nog att du är magiker, och jag har svårt att se framför mig att någon civilicerad magiker skulle dölja sitt jobb. det är ju lite status att ha råd att utbilda sig till magiker istället för att jobba. det är inte helt ovanligt har jag för mig att de olika skolorna dessutom har särskillda dräkter för olika grader innom skolan.. så magiker syns nog ganska ofta. hur ska man kunna tjäna något på att vara magiker, vilket var en lång och dyr utbildning, om du inte låter någon få veta att du är det?? och om du är så rik att du inte behöver tjäna några pengar så lär väl alla i området veta vem du är, plus att du bara kan anställa en vapenmästare att göra duellen åt dig...

Ditt argument förutsätter att sagde fäktmästare är insatt i magin, därtill på en ganska avancerad nivå (han vet begränsningarna med en specifik effekt i kombination med en annan).

nej, det räcker med att han är vidskeplig. alla tror väl att magi blir starkare om det finns ett band till offret (sympatetiska band), så det måste ju rimligtvis vara förbaskat farligt att låta en magiker röra vid en om denne vill en illa. det behöver ju inte vara just olära, men man vill ju inte bli förvandlad till en groda eller nått...

Inte alls. Varför skulle det vara det? Grabben hade ju bara tur! Det ser du ju själv, han gjorde ett oväntat utfall som som mot alla odds träffade. Sånt händer, och grabben vann ju faktiskt. Fusk? I helskotta. En duell är en duell, och han besegrade dig. Såere. Var nu inte dålig förlorare

den jättetuffa vapenmästaren som vunnit alla dueller han delagit i och som har en egen stridskonstskola står och glor som ett fån oförmögen till att ens försöka avvärja anfallet? jättetroligt eller hur..... i consaber är det visst olagligt att använda magi till någon annans nackdel.... jag tycker det verkar bädda för mycket problem att göra något sådant.

Som jag sa, lär dig formeln för stunden. Den kan mycket väl vara allt du behöver på ett bra tag. En skicklig magiker kan utan problem ha plats för ett tiotal extra formel i skallen, hur som helst.

om man planerar att använda den, visst, men det känns inte som en vettig effekt att ha memorerad i vanliga fall.

Visst kan man det. Men Olära är fruktansvärt subtil och

subtil..? njae.. kanske.. men effekten kan också bli för överdriven, färdigheten blir ju inte bara sämre, den blockeras ju helt, kan tänka mig att det märks väldigt tydligt för det drabbade, även om man lyckas dölja alla kongelat för eventuella åskådare.

en väldigt absolutistisk effekt - du får liksom inte motstå den

sannt

och du kan använda den på fruktansvärt effektiva vis.

det är det jag bara inte kan smälta. det finns ju alltid (okej, oftast) en massa andra alternativ som är mycket effektivare än olära..

Därtill får man inte glömma att man också kan använda den till att temporärt glömma viktig information i bästa spionstil.

???

...förutsatt att det på motståndarsidan finns en lika övergrym ataxatropiker med massor av kongelat till hands. Och det är ett antagande jag inte är beredd att göra riktigt så lättvindigt.

om bara ena sidan har tillgång till en övergrym magiker med massor med kongelat så ligger andra sidan pyrt till. kan tänka mig att en första magnitudens Eld med rubbat många areaeffektsökningar skulle sabba de flesta formationer...
om man har en så bra magiker och så mycket kongelat förtjänar man att vinna...

Eleas

Hero

"Flera alstringar av OLIKA aspekter kan utföras bla bla.. borde väl betyda att man inte kan utföra flera av samma, eller? fast jag hade för mig att det stod mer upppenbart..."

...och du hade fel. Det står ingenting i den vägen i en modul som jag har uppslagen framför mig och du inte har tillgång till.

"vilket fick mig att tro att du menade att man skulle ta längre tid på sig med alstringen för att göra den lättare.. "om du bara tar tid på dig att alstra.." liksom... det är ju alstringen som är svår, och det är lite jobbigt att alstra med mer än Ob3T6 mot 15..."

Inte om du försöker mer än en gång - de vill säga, tar tid på dig.

"svinmäktiga magiker poppar väl inte fram ur marken spontant, de måste väl få någon utbildning. alla där du kommer ifrån vet nog att du är magiker,"

Logisk lucka i brontosaurie-size. En typisk medeltida stad är inte stor med moderna mått mätt, men den är ändå stor nog att du får problem med att känna igen alla som bor i en av de större, ens om du bor i den själv. Lägg dessutom till att magikerakademier är akademiska instutitioner där folk mycket väl kan bo, studera och arbeta på heltid, och att denna sysselsättning därtill är i det närmaste väsensskild från hantverkarnas, så får du en ganska stark isolation. Och det är om denne magiker kommer från samma stad, och har bott i den en längre tid.

Summa summarum: dina argument innehåller återigen en mängd dolda antaganden vars enda syfte tycks vara att skapa de mest osannolika förutsättningar du kan hitta, allt för att hjälpa ditt argument. Det känns en smula... intellektuellt ohederligt, faktiskt.

"och jag har svårt att se framför mig att någon civilicerad magiker skulle dölja sitt jobb."

Tja, det får stå för dig. Jag har väldigt lätt att föreställa mig en illusionist, förfalskare eller vitalist av den slemmiga sorten som mån om att inte framstå som magiker, just för att det skulle hindra dem i deras gebit.

"det är ju lite status att ha råd att utbilda sig till magiker istället för att jobba."

Du jobbar i många fall samtidigt, för att finansiera studierna. Att vara magiker är dessutom en sysselsättning som faller under "jobb" eller åtminstone "akademiker".

"det är inte helt ovanligt har jag för mig att de olika skolorna dessutom har särskillda dräkter för olika grader innom skolan.. så magiker syns nog ganska ofta."

Herre jesus... du hävdar alltså på fullt allvar att en person som inte vill framstå som magiker går iklädd något som i mångt och mycket är en magikeruniform?

"hur ska man kunna tjäna något på att vara magiker, vilket var en lång och dyr utbildning, om du inte låter någon få veta att du är det??"

På tusen olika sätt. Som kurir (teleportrationsformler), som ohederlig leverantör av mystiska preparat av typen kärleksformler, som spion (osynlighet eller dölja), som agent provocateur (samtliga sinnesförändrande formler), som nekromantiker, som sol-och-vårare (en uppsjö formler), lönnmördare... listan kan göras enormt mycket längre. Dock undrar jag varför du insisterar på att magikern ifråga måste vara i stan som yrkesverksam magiker.

"och om du är så rik att du inte behöver tjäna några pengar så lär väl alla i området veta vem du är,"

Bara om du tjänat pengar i sagda område.

"plus att du bara kan anställa en vapenmästare att göra duellen åt dig..."

Du anställer inte en vapenmästare bara sådär. En skicklig förkämpe kan man säkerligen anställa, men en person som Rhazcom Manziir eller Emrynn Loso'i(!) skulle bara bli högeligen förolämpad. Och då är utgången plötsligt förbannat oviss.

"nej, det räcker med att han är vidskeplig. alla tror väl att magi blir starkare om det finns ett band till offret (sympatetiska band),"

Alla tror det? Tillåt mig tvivla på att mer än en tjugondel av befolkningen någonsin reflekterat över magiker mer än "oj, kusliga saker".

"så det måste ju rimligtvis vara förbaskat farligt att låta en magiker röra vid en om denne vill en illa. det behöver ju inte vara just olära, men man vill ju inte bli förvandlad till en groda eller nått..."

Du hävdar att alla borde veta bättre än att skaka hand med en person som kanske är magiker i en värld där den vanligaste offensiva och visuellt effektfulla (och därför välkända) magin har räckvidden "avstånd". Ditt argument har slutat halta nu - det har satt sig ner och rör sig inte.

"den jättetuffa vapenmästaren som vunnit alla dueller han delagit i och som har en egen stridskonstskola står och glor som ett fån oförmögen till att ens försöka avvärja anfallet? jättetroligt eller hur....."

Hur många år har du fäktats? Du får förlåta mig om jag helt enkelt ifrågasätter din kompetens på området. Även den bäste fäktare kan bli överraskad av en oväntat kompetent motståndare; jag har sett en kille ur nybörjarna besegra en Sverigemästare på ren tur. Vidare står det honom fritt att försöka avvärja hugget - hans FV är 0, men han kan ju alltid försöka.

Slutligen noterar jag återigen din osvikliga förmåga att ändra på argumentets förutsättningar i mitten av det. Att fäktmästaren skulle vara jättetuff, obesegrad eller ens ha sin egen skola var inte med i mitt ursprungsargument, och att hävda att det var det ligger farligt nära att lägga orden i min mun.

"i consaber är det visst olagligt att använda magi till någon annans nackdel.... jag tycker det verkar bädda för mycket problem att göra något sådant."

Och man bevisar att han använt magi... hur? Ögonvittnesskildring av hur han tittade på fäktmästaren?

"om man planerar att använda den, visst, men det känns inte som en vettig effekt att ha memorerad i vanliga fall."

...vilket fullständigt saknar relevans i diskussionen. Vi diskuterade huruvida effekten 'Olära' var värdelös eller inte, inte huruvida den kunde användas till alla upptänkliga ändamål.

"subtil..? njae.. kanske.. men effekten kan också bli för överdriven, färdigheten blir ju inte bara sämre, den blockeras ju helt, kan tänka mig att det märks väldigt tydligt för det drabbade, även om man lyckas dölja alla kongelat för eventuella åskådare."

Du slipper till och med använda kongelat om du rör vid personen. Och avståndsvarianten behöver i många fall inte döljas - när vi snackar om Olära mot färdigheten Besvärjelse lagd på en fientlig besvärjare är det inte längre relevant att vara subtil. Vi snackar snarare om en potentiell lifesaver för en hel grupp rollpersoner.

"???"

Olära kan användas på personen själv, för att lägga ett blockage på någon form av färdighet, sant namn eller whatnot. Jag kan som SL mycket väl tänka mig att detta blockage skulle kunna läggas på ett namn, en plats eller en person. En person med en sådan blockering skulle inte yppa hemligheten under några som helst omständigheter - han minns den ju inte.

"om bara ena sidan har tillgång till en övergrym magiker med massor med kongelat så ligger andra sidan pyrt till."

Sant. Dock bemötte du inte mitt argument, vilket var att en magiker som förberett en sådan formel inte kontras hur lätt som helst. Vilket du faktiskt hävdade.

"kan tänka mig att en första magnitudens Eld med rubbat många areaeffektsökningar skulle sabba de flesta formationer...
om man har en så bra magiker och så mycket kongelat förtjänar man att vinna..."

Inte alls. För det är varken magikern eller kongelaten som leder till vinst. Det är den övergripande planen. Du kan ha en granatkastare till hands för att ge dig in i strid, men det är inte den som vinner striden - det är din taktiska planering och hur väl du utför den. Visst spelar magikern roll, men den ger dig inte en gratisvinst. Du måste också veta vad du ska ha nämnde magiker till.

--Björn, som börjar tröttna

Joker

Veteran
Jag har själv funnit att tar man bort offrets förmåga att slåss med svärd och sänker den till noll, så brukar de flesta bli klart mer ödmjuka...

För övrigt spelar jag min första magiker för tillfället och vill passa på att ge en eloge till det extensiva magisystemet. Det bådar gott för hovkampanjer och liknande!!!

// Joker

Jargiska magiantagonister

Daakriddare med magiförnimmelse och en övertygelse om att skydda kejsaren eller andra mäktiga borde kunna göra sitt där...
Problemet med magiförnimmelse för dem, även om det sannerligen skulle kunna vara ett praktiskt hjälpmedel, är att det i princip borde vara en förbjuden färdighet. Om de skulle kunna förnimma magin så skulle de kunna skåda den förbjudna kraften och kanske till och med låta sig lockas av den. I Daakkyrkans ögon skulle detta säkert vara att betrkata som hädelse. I alla fall så verkar de inte besitta färdigheten så som de återges i de officiella modulerna vilket får mig att tolka det som att de normalt sett inte behärskar färdigheten. Något undantag kan det dock säkerligen finnas men förmodligen så är det inget som är känt officiellt då och om det skulle komma till kännedom för inkvisitionen så skulle det säkert kunna innebära döden för Daaks renande eld på häxbålet.

Summa summarum: Det är inte särskilt troligt att det finns någon närvarande att förnimma en intrigerande och subtil magkers dolda effekter.

Ceram

Hero
förväxlingar

Problemet med magiförnimmelse för dem, även om det sannerligen skulle kunna vara ett praktiskt hjälpmedel, är att det i princip borde vara en förbjuden färdighet. Om de skulle kunna förnimma magin så skulle de kunna skåda den förbjudna kraften och kanske till och med låta sig lockas av den. I Daakkyrkans ögon skulle detta säkert vara att betrkata som hädelse. I alla fall så verkar de inte besitta färdigheten så som de återges i de officiella modulerna vilket får mig att tolka det som att de normalt sett inte behärskar färdigheten. Något undantag kan det dock säkerligen finnas men förmodligen så är det inget som är känt officiellt då och om det skulle komma till kännedom för inkvisitionen så skulle det säkert kunna innebära döden för Daaks renande eld på häxbålet.

Summa summarum: Det är inte särskilt troligt att det finns någon närvarande att förnimma en intrigerande och subtil magkers dolda effekter.
Jag antar att jag återigen blandat ihop saker som står i böckerna med sådant jag själv hittat på. Jag var övertygat om att Arvons hammare hade magiförnimmelse som färdighet men jag verkar ha fel...

/Ceram, snabb att erkänna sina fel...

Greymourn

Swordsman
Re: Magin är i Eon ÄR så dålig!!

Eller inte dålig utan problemet är mer att man inte kan använda sin magi!
Stämmer, men inte på det sätt som du menar... Problemet med Eon´s Magi System är att de olika aspekterna är obalanserade emot varandra, både vad det gäller alstringsmöjlightet svårighet och ren och skär nytta...
(med en "nyttig" aspekt menar jag en som har många olika typer av besvärjelser...)

Favoritexempel: Fototropi
Fototropi är både den mest och den minst balanserade apekten, den är relativt lättalstrad, dagsljus alt. nattetid lampa el dyl +ob1t6 (jämför med pyrotropi där lågan skall vara lika hög som den är långt ifrån magikern, eller hur det nu e :gremblush:. Den har dessutom många effekter som dessutom är mkt använbara bl.a osynlighet och blixt...
Hadde alla aspekter varit ungefär lika bra (alltså ge och ta mellan alstringssvårigheter och hur "mäktiga" effekter som finns hade allt varit frid och fröjd, men som det är nu så är de mest svåralstrade även de minst användbara och minst antal effekter... Nekrotropi bla är helt bisarr, 50 kg dödkropp per filament, ett slagfält behövs... Kronotropi är more or less onödig, den enda bra effekten är tidsflykts tjafset och använder man den det vis som ngn av herrarna Naug/Ymir (tror jag) påpekade när jag undrade kring nyttan av kronotropin i allmänhet och effekten i synnerhet blir den helt plötsligt den överlägset mäktigaste "sätta-folk-ur-spel-oavsett-tillfälle-effekten" i spelet (Det hela gick ut på att när grupen möter Fruktansvärde Frans, Fyra armar, åtta svärd och och en färdighetsnivå som är uppe i samma antal nuffror som blödningstakten efter en pil i hjärtat*, slänger man tidsflykt på honom var på han upplever omvärlden som 32ggr snabbare eller dy.l... Vill inte ens gissa mig till svårihetsmodifikationen på hans stridsfärdigheter :gremtongue:).
Avskyr förövrigt "Olära" som lider av samma problem, den är helt bisarrt bra...

* Pil i Hjärtat kuriosa, vid en bra träff i hjärtat lyckades barbaren Oouf Ouug tömma en stackars karl på hela hans blodbestånd på ungefär en halv runda... Kanske borde det finnas en "maxblödningsgräns/runda-regel" (alltså per sår)...

Tesfforp

Warrior
Re: Magin är i Eon är så bra!!

Det är för fan inte mening att magi ska vara till för att döda (men har man 20 i fototropi och 22 i besvärjelse som min RP har så är det inte så svårt iof).
Man måste vara väldigt bra på magi (som min RP) för att ha någon större chans mot en person som använder det fysiska att attackera med.
Om min RP möter någon gör han 4 filamentsskimmer och motståndaren får slå Ob7T6 mot sin färdighetschans om denne använder närstridsvapen. Försöker han slå fummlar han såsmåningom ihjäl sig. Skulle han inte göra det kan man ju alltid göra blixt med 4-5 filament några gånger.

Tesfforp, tycker att magin är jävligt bra i Eon och skryter aldrig om sin übermagiker-RP.

Köttsår

Veteran

...och du hade fel. Det står ingenting i den vägen i en modul som jag har uppslagen framför mig och du inte har tillgång till.

jag hade fel, det stod inte formulerat som jag mindes det. där ser man. jag antar då att jag fick det ifrån det som du citerade förut om "flera alstringar av olika aspekter kan utföras".. det verkar dessutom konstigt ur magiteoretisk synvinkel om det skulle gå att alstra flera gånger ur samma aspekt under en besvärjelse, inte ens ritualer tillåter ju det.. however, under förutsättningen att flera alstringar av samma effekt är tillåtna, då ÄR olära plötsligt mycket, mycket bättre. fullt användbar till och med.

Inte om du försöker mer än en gång - de vill säga, tar tid på dig.

aha, på så vis.

Logisk lucka i brontosaurie-size.

svinmäktig magiker antar jag (kanske felaktigt) är ganska känd, och jag antog också (felaktigt kanske) att den andre duellanten kännde till något om sin motståndare. och det heter apatosaurie.

Summa summarum: dina argument innehåller återigen en mängd dolda antaganden vars enda syfte tycks vara att skapa de mest osannolika förutsättningar du kan hitta, allt för att hjälpa ditt argument. Det känns en smula... intellektuellt ohederligt, faktiskt.

det var tråkigt att du tycker det. jag ser det såhär: effekten olära har (i min åsikt) mycket begränsade användningsområden. du ger ett exempel på ett användningsområde, dvs duellen. jag anser dock att det krävs mycket speciella förutsättningar för det, t ex att magikern inte har röjt vad han är förnågot (vilket nästa måste innebära att han för tillfället inte försörjer sig på att vara magiker, eller i alla fall den akademiska sortens magiker). själva duellen blir alltså i mina ögon absurd med de förutsättningar som borde vara vanligast, och då blir ju förståss mina antaganden absurda om man antar att duellen är ett faktum.
vad är det vi bråkar om här? huruvida duellen skulle kunna ägt rum, om den är sannolik, om olära är den bästa lösningen på situationen?? jag återkommer efter att ha svarat på något annat...

Vi diskuterade huruvida effekten 'Olära' var värdelös eller inte, inte huruvida den kunde användas till alla upptänkliga ändamål.

här har vi ett problem, det är inte alls vad jag diskuterar. jag använde mig av ordet "värdelös" i min första post för att reta upp folk lite så att de skulle orka läsa vad jag hade att säga. jag trodde jag hade gjort det klart att jag inte alls anser att den är värdelös (om "värdelös" betyder "fullkomligt oanvändbar i alla situationer"), jag har ju till och med själv föreslagit användningsområden vid minst ett tillfälle! vad som var min poäng, och är vad jag har diskuterat hela tiden är huruvida olära är någon sorts über-effekt. jag anser att för att olära ska vara effektiv (dvs bättre eller lika bra som andra tänkbara lösningar) så krävs det ganska speciella omständigheter, medan folk här på forumet verkar betraka olära som den allmänna lösningen på alla problem som kommer ivägen. det är den bara inte. för en normal karaktär (ok, vem bestämmer vad som är normalt.. jag antar då saker nu igen, den här gången att folk oftast inte spelar rakhori, konspirerande hovmagiker, eller någon som gillar att plåga hjälplösa människor, utan att det skulle vara vanligare att man slåss mot vapenmästare och ärkemagiker. jag gör det antagandet på grund av att det är de två användningsområden som brukar tas upp när olöra diskuteras) är det riktigt kämpigt att använda effekten, och det finns andra effekter som är riktigt über som man kan använda istället i de situationer som normalt sett uppstår.

så... tillbaks till den där duellen, jag anser bara att den med största sannolikhet inte kommer inträffa, och jag kan tänka mig många andra sätt att fixa biffen, t ex att man teleporteras sig därifrån, eller att man med makt och/eller frid snackar sig undan, eller att man låter någon förkämpe ta duellen medan man lägger dold smärta på fienden. det ger honom svårighetsökning på att slåss samtidigt som det är mindre uppenbart vad som händer, han kanske har ätit något olämpligt.....

Jag har väldigt lätt att föreställa mig en illusionist, förfalskare eller vitalist av den slemmiga sorten som mån om att inte framstå som magiker, just för att det skulle hindra dem i deras gebit.

illusionist är för mig någon som utger sig för att vara magiker och som trollar bort saker eller liknande för att underhålla folk. eller någon som ÄR magiker och gör sånt.. vad menade du? och vad gör en slemmig vitalist???

Att vara magiker är dessutom en sysselsättning som faller under "jobb" eller åtminstone "akademiker".

vad jag menade var att om man utbildar sig till magiker är det förmodligen för att man tänker jobba som magiker. om man jobbar som magiker vill man väl vara känd som magiker.. och om man inte jobbar som magiker efter en dyyyyyr utbildning är man nog snuskigt rik.

Herre jesus... du hävdar alltså på fullt allvar att en person som inte vill framstå som magiker går iklädd något som i mångt och mycket är en magikeruniform?

nej, jag hävdar att magiker normalt sett vill framstå som magiker och är mycket stolta över sina uniformer.

Som kurir (teleportrationsformler),

okej.. men jag har svårt att föreställa mig att en utbildad magiker skulle dölja att han använder magi till sitt kurirjobb bara ifall han måste låtsas att inte vara magiker sen. fast det är ju möjligt.

som ohederlig leverantör av mystiska preparat av typen kärleksformler, som spion (osynlighet eller dölja), som agent provocateur (samtliga sinnesförändrande formler),

men de där vill nog vara kända som magiker av folk som de jobbar för... men ja, rakhori och liknande är ju sannt, de har ju säkert en dyr utbildning och jobbar dolt. men de jobbar ju dolt FÖR någon, så pengar är nog inte lika besvärligt då.

som nekromantiker, som sol-och-vårare (en uppsjö formler),

bra förslag.

listan kan göras enormt mycket längre. Dock undrar jag varför du insisterar på att magikern ifråga måste vara i stan som yrkesverksam magiker.

jag antog att magiker normalt sett är yrkesvärksamma magiker. i synnerhet om de är häftiga nog att använda olära. dvs, jag antog att det är osannolikt att en mäktig magiker skulle få röra vid sin motståndare före en duell, om det alls skulle bli någon duell.

Du hävdar att alla borde veta bättre än att skaka hand med en person som kanske är magiker i en värld där den vanligaste offensiva och visuellt effektfulla (och därför välkända) magin har räckvidden "avstånd".

jag tror inte att folk frukat någon som är kännt (i det här fallet synbart) lika mycket som något okännt och manipulativt. jag förväntar mig inte att folk ska vara insatta i hur många effekter som räckvidden this and that. däremot förväntar jag mig att folk är en smula vidskepliga, och även i vår värld där det är ont om synbar magi så har det ju funnits mycket vidskepelse kring sympatetiska band. om det är illa att någon magikunnig känner till ditt namn eller har dina avklippta naglar så kan det inte vara bra om de rör vid dig.

Ditt argument har slutat halta nu - det har satt sig ner och rör sig inte.

vilket trevligt sätt du har att diskutera på. mycket givande.

Hur många år har du fäktats? Du får förlåta mig om jag helt enkelt ifrågasätter din kompetens på området.

inga alls. jag föstår dock inte varför du frågar.

Även den bäste fäktare kan bli överraskad av en oväntat kompetent motståndare; jag har sett en kille ur nybörjarna besegra en Sverigemästare på ren tur.

okej.

Vidare står det honom fritt att försöka avvärja hugget - hans FV är 0, men han kan ju alltid försöka.

nej, men 0 i FV kan man inte försöka. jag trodde det var poängen med färdigheter utan grundchans, att man inte kan dem alls om man inte kan dem. tror det kommer se ganska dumt ut när duellen börjar och tuffingen ska använda sin stridskonst som just sänkts till noll och bara får kaos i huvudet och ingenting händer, bortsett från att han får ett svärd i huvudet. han märker väl inte att något är fel förens han försöker använda färdigheten..

Slutligen noterar jag återigen din osvikliga förmåga att ändra på argumentets förutsättningar i mitten av det. Att fäktmästaren skulle vara jättetuff, obesegrad eller ens ha sin egen skola var inte med i mitt ursprungsargument, och att hävda att det var det ligger farligt nära att lägga orden i min mun.

så det säger du. att han skulle vara obesegrad och ha en egen fäktskola var mitt påhitt, men det var du som sa att han var så jäkla tuff och hård. "Överjävlig fäktare" för att citera. det där med obesegrad fäktlärare var bara mina förslag på vad som skulle kunna göra någon förtjänt av den titeln.

Och man bevisar att han använt magi... hur? Ögonvittnesskildring av hur han tittade på fäktmästaren?

ingen aning om hur mycket bevis som behövs för att fälla någon i consaber. men när det gäller magi-brott så används förmodligen expertkunskaper från något av trollkarlshusen. om den misstänkte är skicklig nog att använda olära är han nog utbildad av och medlem i ett av husen, så det lär nog gå att ta reda på vem han och på så sett visa att han kan magi. om han utklassar en känd vapenmästare så känns det som om han ligger illa till, och om han inte fälls lär han inte vara för populär. inte ens hos magikerhusen som inte vill få någon sorts häxjakt på magiker...

Du slipper till och med använda kongelat om du rör vid personen.

om inte Ob5T6 för en dold alstring är avskräckande. och det hindrar ju fortfarande inte offret från att fatta vad som hänt (så småning om iaf)

Och avståndsvarianten behöver i många fall inte döljas - när vi snackar om Olära mot färdigheten Besvärjelse lagd på en fientlig besvärjare är det inte längre relevant att vara subtil. Vi snackar snarare om en potentiell lifesaver för en hel grupp rollpersoner.

varför inte bara döda den jäkeln?! det är ju sååååå mycket enklare... om han får minst 1 poäng smärta kommer ju hela besvärjelsen att misslyckas för honom, och möjligen (om jag inte missminner mig) ge honom en automatisk okontrollerad dissipation. som lifesaver, nej, inte olära. ge honom en omgång av smärta istället. tar en runda. om du har lika mycket kongelat som för oläran knockas han nog ut också bortsett från allt annat otäckt som smärta gör.

Olära kan användas på personen själv, för att lägga ett blockage på någon form av färdighet, sant namn eller whatnot. Jag kan som SL mycket väl tänka mig att detta blockage skulle kunna läggas på ett namn, en plats eller en person. En person med en sådan blockering skulle inte yppa hemligheten under några som helst omständigheter - han minns den ju inte.

skummt användningsområde. men man kan ju fortfarande tvingas erkänna att man blockat minnet med magi, och tvingas avblocka det igen.

Sant. Dock bemötte du inte mitt argument, vilket var att en magiker som förberett en sådan formel inte kontras hur lätt som helst. Vilket du faktiskt hävdade.

när hävdade jag det? jag hävdade bara att om man kan anta att ena sida får ha tillgång till allt det där så är det orättvist att anta att andra sidan inte får ha det.

Inte alls. För det är varken magikern eller kongelaten som leder till vinst. Det är den övergripande planen. Du kan ha en granatkastare till hands för att ge dig in i strid, men det är inte den som vinner striden - det är din taktiska planering och hur väl du utför den. Visst spelar magikern roll, men den ger dig inte en gratisvinst. Du måste också veta vad du ska ha nämnde magiker till.

en ensam magiker kan inte ta ut en hel arme (inte utan viss svårighet i alla fall), jag antar självklart att förhållanderna är någorlunda jämna. min poäng var ju bara att en skicklig magiker med mycket kongelat kan göra en massiv inverkan på ett slags utgång, därav att om den ena sidan har det och den andra inte så är det bäst för den andra sidan att de har någon annan massiv fördel för att kunna sätta något emot.

Wictor

Warrior
Re: Magin är i Eon ÄR så dålig!!

Nekrotropi bla är helt bisarr, 50 kg dödkropp per filament, ett slagfält behövs...
Är det verkligen så mycket? Jag har inte boken framför mig, men jag minns att jag funderade på att ha en nekromantiker men en gåsfarm för att de var precis rätt storlek för att ha ihjäl och alstra ett nekrotropiskt filament ifrån. Jag har för mig att det var typ 5 kg eller nåt åt det hållet.
Eller du kanske menar massan av multnande saker man kan använda sig av.

Helmgast
Nekrotropialstring

Är det verkligen så mycket? Jag har inte boken framför mig, men jag minns att jag funderade på att ha en nekromantiker men en gåsfarm för att de var precis rätt storlek för att ha ihjäl och alstra ett nekrotropiskt filament ifrån. Jag har för mig att det var typ 5 kg eller nåt åt det hållet.
Eller du kanske menar massan av multnande saker man kan använda sig av.

I regelboken på sidan 234 så står det att det behövs fem kilo från ett nyligen offrat offer eller 50 kilo från ett lik/kadaver per nekrotropiskt filament.

Undantaget

"Jag protesterar! Effekten olära är grovt VÄRDELÖS. Visst, man KAN rent teoretiskt göra allt det där som du säger, men eftersom effekten har räckvidd: personlig blir det nästan hopplöst svårt att faktiskt använda den. Jag har inte kunnat hitta något vettigt användningsområde för den effekten om man följer magireglerna i M&M."

Fel! Om magikern skulle ha ett färdighetsvärde på mer än 15 i Supa är effekten hur bra som helst. Då trollar den nämligen bort hans alkoholism.

Mvh Victor Palm