Nekromanti Magin är i Eon är så dålig!!

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Egentligen är den inte det. Egentligen är den är faktiskt helt osannolikt bra.

Ta bara en så'n sak som kongelat . De är busenkla att göra för någon med tillräckliga kunskaper och resurser och de kan fullkomligt hejdlöst öka magnituden utan att svårigheterna ökar. De kan ta bort en del av besvärjelsen (nämligen alstringen) och de kan användas för sänka svårigheterna i vävningen. Det bästa av allt är att du faktiskt kan använda hur många kongelat du vill.

Tycker du att effekterna är för mjäkiga på magnitud 1-4? Prova magnitud 10+ istället, jag garanterar att du kommer att bli mer än nöjd med resultatet.

Hatar du också kaxiga krigare som hånar dig på avstånd och kallar dig för långskånk, tunnis, skäggmiffo, eller stavrunkare? Svaret heter 15:e magnitudens 'Blixt'. Räcker inte det så tar vi en 15:e magnitudens 'Blixt' igen. Och igen... tills Arnold-wannaben håller käft.

Gillar du circus? Testa en 10:e magnitudens 'Skimmer' och vandra in i en hoper bindgalna kraggbarbarer och säg nå't nedsättande om deras manlighet.

Gillar inte du heller den fete köpmannens vidriga flin när ni avslutat affären. Svinet lurar dig hela tiden eller hur? Dags att plocka fram 'Makt' och snåla inte på magnituden. Snart kan du sälja saltvatten som mirakelmedicin.

Tröttnar du aldrig på det oändliga tjatet du tvingas utstå från folk som har synpunkter på ditt uppträdande? Ta fram en 'Olära' och se hur väl de uttrycker sig när de glömt bort sitt modersmål.

Vill du också nita de som envisas med att trycka upp vassa föremål nära ditt ansikte i mörka gränder? Kalla då fram din polare från en jordplätt nära dig. Gnomen med stort 'G' bråkar man med ... bara en gång.

Du ser ju själv?
Kan det bli bättre?
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Cant you see "The Line"

Nofux Nofux... Eons magisystem är inte till för spränga städer/folk/träd utan att kunna göra vad man vill :gremwink:. De flesta magiker i strid tar bort fiendens färdigheter eller ger dem några hundra utmattning, men jag själv gillar mest att lägga levitation och flyga iväg :gremlaugh:. Men magi kan användas till mycket annat roligt som artifakter eller framkalla demoner och annat pack. Men det allra coolaste med magi som jag bara älskar är att...
Väcka enorma horder av odöda, bygga levande artifakter som Dungeons and Dragons Irongolems eller förvandla folk till sten(har en jävlans fin daakpräst där hemma som prydnad :gremgrin:).
Så glöm ditt hat mot magi och flumma runt med magins allra möjliga färger uhm jag menar besvärjelser...

Tips från SL: Sniffa aldrig pulviserat kongelat det är som knark.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Resurser?

Ibland behövs inte ens det.
För en av mina spelare kostar det 30 silver att framställa ett kongelat (efter att räknat bort priset för lera och ben som han skaffade själv). Det var två stycken (spelare) som samarbetade så där blev det heller ingen kostnad för assistenter.
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Resurser?

Mjahahahaaa...
Nu vill jag minnas att jag faktiskt skrev "tillräckliga kunskaper och resurser". Dvs det hela handlar ju egentligen om hur receptet ser ut.

I övrigt kan jag ju nämna att i min plan för totalt världsherravälde ingår ett sniket recept på kongelatframställan, ett antal nybörjar-alkemister (typ FV:5) och ett antal laboratorium av sådan storlek att nybörjarna utan problem (typ Ob1T6) kan framställa kongelat enligt löpande-bands principen.

And then... let there be Golems... :gremgrin:

Det enda som gnager mig något är att någon, mycket smartare än jagsjälv, redan borde tänkt på det och implementerat det. Antingen så är jag ett geni vars öde är att bli världens härskare eller också är jag på god väg mot en hel del smärta.

Time will tell.
 

Bail

Veteran
Joined
28 Aug 2003
Messages
71
Location
vilhelmina
Re: Cant you see "The Line"

gränserna i eons magi sätts bara av din egen (eller sls) fantasi.

"vad i helv*? Blixtar på ljusan dag!!"(Regir, mer eller mindre erfaren vad gäller magi). :gremgrin:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: En liten korrigering

"Problemet är att fjärde magnitudens ataxatropi är farligare än fjärde magnitudens vadsomhelst-tropi... "

Jag antar att du tänker på oförmågan att dissipera ataxatropi kontrollerat, vilket gör stora ansamlingar ataxatropi lite nervöst att hantera?

Detta är korrekt, men den enda skillnaden är som sagt att i dom situationerna som man i vanliga fall skulle dissipera filamenten kontrollerat så dissiperar dom nu okontrollerat. Och när dissiperar man filament kontrollerat? Jo, när man misslyckas med vävningen, d.v.s. Besvärjelse-slaget. Besvärjelse-slagen i ovan nämnda besvärjelse är trots allt väldigt lätta, vilket inte gör besvärjelsen särskilt mycket farligare än någon annan besvärjelse. Förvisso lite farligare, men vilken respekterad magiker som helst borde kunna hantera Ob2T6 mot Besvärjelse. Både en och två gånger. :gremsmile:


/Naug, systemslaktare :gremwink:
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Re: En liten korrigering

Ett annat problem är chansen på fummel på OB4t6 ataxatropi, inte jätte stor men fasen så farligare.. men det tycker jag bara är bra. Ataxatropi anänder man till nästan allt, och då blir det alltid en risk, om man inte alstrar ob1t6..

Magin i EON är underbar, lagom kraftig om inte SL låter dig göra kongilerade filament på löpande band.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: En liten korrigering

"Ett annat problem är chansen på fummel på OB4t6 ataxatropi, inte jätte stor men fasen så farligare.. men det tycker jag bara är bra. Ataxatropi anänder man till nästan allt, och då blir det alltid en risk, om man inte alstrar ob1t6.. "

Ja sant, men den fummelrisken är lika stor för alla olika aspekter. Chansen att man dissiperar ataxatropi okontrollerat på grund av fummel är lika stor som för vilken annan aspekt som helst. Vi var ju inne lite på spåret om hur ataxatropi var mer riskfyllt än de andra aspekterna.


/Naug
 

Nkari

Veteran
Joined
24 May 2002
Messages
192
Location
Örebro
Re: En liten korrigering

"Ett annat problem är chansen på fummel på OB4t6 ataxatropi" Var mer riktat åt din kommentar med OB2t6 besvärjelse.. :gremwink:


Ataxatropi är mer riskfyllt därför att fummel är mycket farligare än säg Fototropi fummel. Chansen för fumme/misslyckande ökar inte med ataxatropi, men effekterna av dessa är mer dramatiska/farliga än många andra aspekter. Därav är ataxatropi mer riskfyllt.. =)
 

Köttsår

Veteran
Joined
10 Dec 2003
Messages
49
Location
Örebro
Re: ARGH! Nu igen!!!

Olära har kostnaden TVÅ filament, så det blir Ob4T6 mot alstring och två slag med Ob3T6 mot besvärjelse, och den MÅSTE vara formaliserad (går inte att improvisera då man använder flera effekter av samma aspekt), och för att ha en chans att fixa det behöver du minst 15 i alstra ataxatropi och besvärjelse. Och så måste du röra vid offret, om han betraktar dig som en fiende, inte kommer han väl låta dig göra det? Han kommer nog att hacka dig i småbitar om du skulle försöka, och om de 34 enheterna hade satts på en stridskonst eller på förhöra så hade du nog kunnat göra samma sak ganska lätt. Dessutom måste du ju specificera vilken färdighet som besvärjelsen påverkar när du formaliserar den, så den tar upp en hel del av ditt formelminne om du vill kunna täcka in flera områden.

EDIT: oops. läste inte hela tråden innan jag svarade. en del upprepning. sorry
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: ARGH! Nu igen!!!

"Och så måste du röra vid offret, om han betraktar dig som en fiende, inte kommer han väl låta dig göra det? Han kommer nog att hacka dig i småbitar om du skulle försöka, och om de 34 enheterna hade satts på en stridskonst eller på förhöra så hade du nog kunnat göra samma sak ganska lätt."

Tja, sätter du 34 enheter på att enbart lära dig att få folk att glömma bort saker så får du fanimej stå ditt kast.

Om du istället ser det som så att du får Olära på köpet, utöver allt annat skoj som man kan göra med Alstra ataxatropi och Besvärjelse, så blir det ju rätt mycket billigare.
 

Köttsår

Veteran
Joined
10 Dec 2003
Messages
49
Location
Örebro
Re: Tja, då ett faktum består så...

Och vad gör en magiker om en effekt kräver mer magisk kraft än vad denne mäktar med? Använder ett hjälpmedel så klart! En handfull kongelat, en Kristall eller varför inte en Talisman gör susen. Kombinera en eller flera av dessa och du kan knåpa ihopp en massa filament. På så vis kan du gör en Oläraeffekt med både avståndsvariant och dold och kanske till och med Provisoriserad eller Permanent!

En handfull kongelat? En jäkla massa kongelat snarare, och kongelat är inte direkt gratis. Och det är absolut inte en artefakt som spottar filament heller. Inte ens om man tillverkar dem själv. Kongelat går att tillverka i ett ganska litet labb, så där är det mest materialkostanderna som är besvärliga, men kongelat är ju en förbrukningsvara så du kan inte lägga olära så många gånger i alla fall.
Så.. nu tänker jag vara riktigt dryyyyyg och ge dig din omformulering, fast lite modifierad: Olära är relativt oanvändbar såvidare du inte är busigt skicklig eller använder dig av hjälpmedel, och om du är så skicklig och har så mycket kapital behöver du inte olära.

Om du kastar besvärjelsen dold så vet ju knappast offret vad som väntar denne varvid du helt enkelt kan gå förbi och bara råka nudda personen ifråga.

Dold magi är nästan en nödvändighet för att använda olära.. och få någon nytta av den som du inte kan göra på något enklare sätt. Fast det kanske inte är så diskret att använda kongelat till dold magi? Man har liksom en tendens att se ut som en.. magiker om man springer runt med en massa kristaller och talismaner och grejjer.

Låt oss heller inte glömma sympatetisk magi vilket sänker svårighetsgraderna på samtliga slag för Besvärjelse!

Det jobbiga är ju att det inte är besvärjelseslagen som är det jobbigaste, det är alstringen, och den är lika svår. Sympatetisk magi och accepterad magi är en stor besvikelse för mig eftersom de normalt sett bara förenklar det som redan är enkelt. Fast man kan ju korta ner tidsåtgången i stora ritualer rejält, så det finns ju en poäng med dem...

Visst man skulle lika gärna skicka iväg dundereldeffekten Allan men en Oläraeffekt nyttjad på rätt sätt (på rätt person vid rätt tillfälle och dolt givetvis) kan ställa till med fasiken så mycket mer.

Jag säger inte att den är HELT 100% oanvändbar i precis alla lägen, bara oftast. Sen finns det ju mer en EN magiker i mundana, en smart härförare borde i min mening ha åtskilliga magiker med sig då dessa kan utföra mirakel på slagfältet, pluss att de kan beskydda härföraren från övernaturliga angrepp (motmagi, astralsköld, riva sönder väv, känna av andra övernaturliga företelser med magiförnimmelse osv), och en kung låter väl inte vem som helst gå fram och tafsa på honom heller? Och hans hovmagus kanske blir lite purken om han känner en kraftfull ataxatropisk effekt som kanstas på kungen varvid kungen blir konstig? När den skyldige gripits (om han inte bränns till aska av en eldboll omedelbart) kan han nog räkna med en permanent olära på samtliga av hans mystiska färdigheter samt få alla magiska artefakter konfiskerade. Liksom, om en mäktig person vet att folk vill honom illa är han väl bra dum om han inte överväger möjligheten att en magiker skulle kunna ställa till med något otäckt? Det känns liksom lite slöseri att slösa många tusen silver på att ta bort carwelans stridskonst eller en bondes jordbruk bara för att jävlas?

Need I say more?

Ja, faktiskt. Jag hävdar att kungen beskyddas av egna magiker och en befälhavare kan du lika gärna döda på fläcken, samma sak med carwelan. Jag vill påpeka att jag själv kan tänka mig ett par scenarion där olära faktiskt är användbar, men de är så jäkla få att den normalt sett inte är värt besväret. Överskattad effekt helt enkelt, underskatta inte de enkla men effektiva metoderna för att uppnå ett mål.
 

Köttsår

Veteran
Joined
10 Dec 2003
Messages
49
Location
Örebro
Quadosh

okontrollerad dissipation leder, om jag inte missminner mig, til att man får Ob2T6 svårare på alla PSY-slag. Blir lite kämpigt att slå Ob6T6 mot PSY för att inte förlora quadosh kanske? Och det är ju bara 50-50 att överhuvudtaget lyckas med 4 tärningar mot 15, så det är stor risk att man slösar tid på att få försöka om och om igen...
 

Köttsår

Veteran
Joined
10 Dec 2003
Messages
49
Location
Örebro
Re: ARGH! Nu igen!!!

Tja, sätter du 34 enheter på att enbart lära dig att få folk att glömma bort saker så får du fanimej stå ditt kast.

*ser framför sig 17 i Förhöra med tre specialiseringar* Det vorje lite kul, men.. äsch.
jag antar att mitt usla argument fick vad det förtjänade, men jag anser fortfarande inte att olära är en bra effekt, och jag tar garanterat hellre något annat för mina magnituder om jag ska spela magiker.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: ARGH! Nu igen!!!

Skojig ataxatropisk effekt som definitivt inte är för mesig:

Teleport.

Se olära som bonus av att vara ärkebra på teleport. Dessutom betyder det att du kan sticka väldigt fort om din kuppförsök med olära skiter sig.

Väska stängd.

/Joel - transportminister
 

Köttsår

Veteran
Joined
10 Dec 2003
Messages
49
Location
Örebro
Re: ARGH! Nu igen!!!

teleportera är uuuuuuunderbar. ataxatropi är min favoritaspekt på grund av den effekten, effekten riva sönder väv och de fantastiska möjligheterna till busenkla transformeringar till lite allt möjligt (termo, pyro, helio, foto) i maximalt två steg, och detta utan att behöva tänka på någon särskild alstringsmetod. guld helt enkelt. man fan ta mig om jag skulle slösa tid eller magnituder på en skiteffekt som olära....
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Re: Qadosh

"okontrollerad dissipation leder, om jag inte missminner mig, til att man får Ob2T6 svårare på alla PSY-slag. Blir lite kämpigt att slå Ob6T6 mot PSY för att inte förlora quadosh kanske"

Hmm, lustig regeltolkning. Jag skulle själv inte göra den tolkningen, på samma sätt som jag inte låter smärta göra slag för qadoshförlust svårare. Varför inte? Jo, för att jag ser kontrollslag mot qadoshförlust som e passivt kontroll (min egna term, jag tror inte Neo använder den). Det vill säga, det är din kropps och/eller ditt psykes egenskaper som ska vägas, inte din förmåga att kontrollera dom. Ett annat bra exempel på passiva kontroller är slag för brytrisk. Dessa slås mot STY och där används STY som ett värde som ska kontrollera om dina muskler är stora nog för att skydda benet eller inte. Svårigheter från smärtkolumnen ökar t.ex. inte svårigheten på brytriskslaget. På samma sätt betraktar jag PSY-slaget vid kontroll för qadoshförlust. Där används PSY för att kontrollera om själen kan ta smällen från alla filament som dissiperar okontrollerat rakt igenom den (återigen, min tolkning).

Jag ser det alltså inte som någon aktiv handling att försöka undvika qadoshförlust, utan som en passiv handling.

Poängen med det här? Jo, jag har alltid tolkat texten för okontrollerad dissipation av ataxatropi precis som det står, nämligen att "Magikern blir kraftigt förvirrad." Förvirring borde IMHO inte påverka en själs förmåga att absorbera 'stryk'.

Allt detta är naturligtvis en tolkningsfråga, eftersom informationen om vad qadosh är och hur qadosh funkar egentligen är väldigt intetsägande. Det enda som finns är regelmekaniken och det blir vår uppgift att tolka den. Ingen tolkning är egentligen bättre än någon annan (så länge den är konsekvent med sig själv) och detta är min tolkning.


/Naug, tolkar :gremsmile:
 

Torgulf

Veteran
Joined
17 Apr 2004
Messages
22
Re: ARGH! Nu igen!!!

"(går inte att improvisera då man använder flera effekter av samma aspekt)"

Mmmjo. Däremot så funkar det inte med olära då den från grunden är personlig, såvida man inte använder den i och med drakar officiella "den tomma effekten".

"oops. läste inte hela tråden innan jag svarade. en del upprepning. sorry"

:gremwink:

Argumentet för att den skulle vara bra i strid är dock fortfarande dött... hur som helst, även om du har 20 i övertala så kan du fortfarande misslyckas eller fumla. Om man tar bort någons förmåga att på något sätt förvrida sanningen så behöver man inte ens kunna förhöra, och det lyckas varenda gång. Plus, som Krille sa, allt annat lattjo man kan göra med ataxatropi (att teleportera sig över hela världen exempelvis, jag slängde nyligen ihop en väldigt enkel ritual som teleporterar bort en 10'000 mil, kräver dock även termotropi).
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Olära ger dramatiska möjligheter

:gremsmile:

Är det inte dramatisk korrekt och väldigt tufft när de två ärkerivalerna möts.

"De stirrar varandra i ögonen och de vet att sedan första gången de träffades, för ack så länge sedan under beskyddet av deras gemensamma mentor så har de alltid avskytt varandra. Så när den ena blir besegrad, så har inte vinnaren hjärta nog att döda honom. Istället så använder han en mängd kongelat och sin starka magi, för att försegla sin gamle kamrats magiska krafter en gång för alla och låter honom sedan gå."

Jag menar, olära kan användas som rysligt bra instrument rent dramatiskt. Man kan bannemig bygga historier på nästan bara den effekten om man så vill det :gremwink:


/Naug, tycker om den
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Diskussionen kring den elaka effekten fortsätter

En handfull kongelat? En jäkla massa kongelat snarare, och kongelat är inte direkt gratis. Och det är absolut inte en artefakt som spottar filament heller. Inte ens om man tillverkar dem själv.
Nej, de är inte gratis men du kan få ner kostnaden ordentligt genom att tillverka dem själv. Poängen är dock att du KAN skaffa dig hjälpmedlen om du bara vill och ha det kapital eller de resurser som krävs.

men kongelat är ju en förbrukningsvara så du kan inte lägga olära så många gånger i alla fall.
En gång räcker enligt mig för att ställa till med ordentlig oreda.

Dold magi är nästan en nödvändighet för att använda olära..
Såvidare du inte står på 30 meters avstånd (vilket är enkelt fixat med en beröringseffekt + en avståndseffekt). Visst det kostar en massa kongelat men mot exempelvis ärkemagikerns värde i Besvärjelse kan det säkerligen vara värt det eller hur?

Fast det kanske inte är så diskret att använda kongelat till dold magi? Man har liksom en tendens att se ut som en.. magiker om man springer runt med en massa kristaller och talismaner och grejjer.
En alstring från kongelat kan peka ut dig som magiker men det är ingen nödvändighet. Du kan exempelvis alstra från en påse, flaska eller dylikt och på så vis dölja effekten av kongelatets upplösande. Vad gäller magiska grunkor så är det inte alls säkert att användandet av dem märks såvida inte någon i närheten har Magiförnimmelse eller man har gett artefakterna korkade aktiveringsvilkor.

Det jobbiga är ju att det inte är besvärjelseslagen som är det jobbigaste, det är alstringen, och den är lika svår.
Precis vilket gör att du nyttjar de extra filamenten från kongelaten/artefakterna för att sänka svårigheten för alstringen medan den sympatetiska magin håller besvärjelseslagens svårighet nere.

en smart härförare borde i min mening ha åtskilliga magiker med sig då dessa kan utföra mirakel på slagfältet,
Magiker kostar och är inget man direkt finner i överskott därför kan du nog vara ganska säker på att långt ifrån alla befälhavare har magiker i sin tjänst och även om de har de så lär de knappast agera livvakter hela tiden. Dessutom finns det liksom inte så mycket de kan göra när en permanent Oläraeffekt på befälhavarens värde i Krigsföring väl är kastad. De kan inte ens förnimma den med Magiförnimmelse varvid de kanske inte ens fattar vad som egentligen hände förrän det är för sent (efter det misslyckade slaget alltså).

och en kung låter väl inte vem som helst gå fram och tafsa på honom heller?
Nåväl då får man helt enkelt köra en dold avståndsvariant istället. Visst det blir svårare men med hjälpmedel så går det som sagt. Räkna dessutom med att en konspiratör mot kungen enkelt kan hitta eventuell finansiering av rika opportunister.

Och hans hovmagus kanske blir lite purken om han känner en kraftfull ataxatropisk effekt som kanstas på kungen varvid kungen blir konstig?
ALLA kungar har väl inte hovmagus så vitt jag vet och långt i från alla mäktiga furstar. Speciellt inte de som lever i det magiföraktande jargiska kejsardömet.

Liksom, om en mäktig person vet att folk vill honom illa är han väl bra dum om han inte överväger möjligheten att en magiker skulle kunna ställa till med något otäckt?
Liksom säkerhetstjänsten kring en president försöker att förutse och förebygga ett försvar mot alla tänkbara hot mot denne. Likväl blir presidenter mördade. Ibland krävs det en konspiration och ibland räcker det med en ensam vettvilling för att lyckas.

Det känns liksom lite slöseri att slösa många tusen silver på att ta bort carwelans stridskonst eller en bondes jordbruk bara för att jävlas?
Var du fick bonden ifrån vet jag inte för jag vill minnas att jag å det rakaste inte tagit upp något exempel med en sådan. Vad gäller Carawelan så skulle en Oläraeffekt på dennes värde i stridskonst utan tvekan kunna vara vad som räddar en hel grupp av rollpersoner från dennes vrede med svärdet. Att rädda livhanken kan väl vara en värdig investering eller vad tycker du själv?

Jag hävdar att kungen beskyddas av egna magiker och en befälhavare kan du lika gärna döda på fläcken, samma sak med carwelan.
Vad gäller furstar så har det som sagt mycket tveksamt att de alla skulle ha en livvakt av magiker bara för att försäkra sig om eventuella magiska hot och även OM de skulle ha det så vad är det som säger att gärningsmannen inte finns bland dessa? En konung kan som du säger mycket möjligt ha en magiker som magisk protektor men om nu hovmagusen får för sig att det ligger i dennes intresse att inkompetensförklara kungen - tja, då blir en Oläraeffekt högst användbar.
Vad gäller Carawelan, befälhavaren och kungen också för den delen så visst kan du lika gärna kasta en dräpande effekt. Saken är bara den att ibland kan en mans död ställa till med mer bekymmer än om de får fortsätta leva. Låt oss säga att hjälten Carawelan utmanar din makt. Skickar du dina magiker eller krigare för att dräpa denne kan han mycket väl kunna tänkas bli en martyr som får folket att resa sig mot dig.
Vad gäller befälhavaren så om denne dör så visst han är ur vägen men ett annat, omändock troligtvis mindre erfaret, befäl kommer med alla sannolikhet att ta dennes plats - det enda du således har åstadkommit är att sänka motståndarnas befälhavares värde i Krigsföring ett par steg. Skulle befälhavaren med ett värde på 0 i Krigsföring istället ge sig ut i striden skulle dock det hela lätt tendera till att sluta i katastrof.
Subtil manipulation kan således ibland vara att föredra istället för ren likvidering. O det är i sådana ärenden som en effekt som Olära kan ställa till med en hel del. Låt oss säga att jag använder Olära på ditt värde i skrift - skulle bli rätt svårt för dig att övertyga folk här på foruemt om att du har rätt i din åsikt om Olära då eller hur?

Ljusetriddare - fortfarande övertygad om att Olära är en effekt som man kan göra en hel del elakt med
 
Top