Nekromanti Magiregler

Konrad Konvalj

Myrmidon
Min grupp och jag är alla nya vandrare på stigen Eon, och nu har vi anlänt till en lite knasig korsning där magin skall börja användas.

Vi har läst reglerna till punkt och pricka, men det har nu visat sig att vi inte riktigt får ihop det ändå. Finns det en vänlig själ som med begripliga ord kan försöka sig på en kortfattad förklaring? Hur går vi tillväga, vad måste göras för att det skall funger unt so weiter.

Filament, transformation, besvärjelse. Inte helt lättbegripligt i vårt tycke. Alternativt så är vi inte tillräckligt skillad för Eon´s magiregler.

Jag har tidigare fått god hjälp med stridsregler samt VINit-regler här i detta magnifika forum. Dessa trådar har gett mig all den information vi behövt så nu sitter dessa regler väldigt bra!

Max Raven

T12-kultist
Om jag inte minns fel:
1) Kolla antal filament som behövs. Säg att din besvärjelse kräver 2 nekrotropiska och 1 ataxatropiska filament.
2) Slå, separata, slag för att frammana filamenten (om du inte har kongulat liggande). Här använder du din karaktärs färdighetsvärden i Nekrotropi och Ataxatropi. Svårigheten(antal tärningar) är mängden filament som du ska frammana; För ataxatropi så slår du alltså Ob1t6, och för Nekrotropi Ob2t6. Slå under eller lika med är som vanligt det som gäller. Om något av slagen misslyckas kan du inte genomföra besvärjelsen du tänkte (och jag tror du blir tvungen att göra dig av med filamenten du frammanade).
3) Överkurs, och oftast onödigt (om man inte är en gud): Slå för eventuell transformation - här slår du på transformera (om jag minns rätt) och svårigheten är mängden filament du ska omvandla... Plus eventuella svårigheter från "opassande filament" om jag minns rätt. Om 1 nekrotropiskt filament ska förvandlas till 1 geotropiskt så är det ob1t6+svårighetsökning om det finns sådan.
4) Slå för att väva besvärjelsen, på Besvärjelse. Svårigheten är lika med ALLA filament som är med. Om du har 2 nekrotropiska och 1 ataxatropiskt filament slår du alltså ob3t6.
5) Om allt lyckats, lägg på formelns effekt. Annars, se steg 6.
6) Vid misslyckade slag, slå för att bli av med det man frammanade - kontrollerad dissipation. Jag _tror_ det är Besvärjelse, men minns inte. Misslyckat slag här är illa.

Nåt sånt har jag för mig. Det är en del steg att hålla reda på.

Fienden

Hero
Fel, Max Raven. Man kan endast göra en alstring per besvärjelse. Om du gör en besvärjelse med fler än en aspekt måste du transformera den frammanade aspekten till den andra.

Förövrigt är det bara att slå slagen du ser beskrivna i SL-guiden, det finns färdighetslista för varje besvärjelse där, inklusive svårighet. Varje slag tar en halv spelrunda.

quisling

Warrior
Om ni spelar EONIII utan magiboken så kan ni nöja er med att slå färdighetsslagen som står vid besvärjelsebeskrivningen på sidorna 104-115. Besvärjelsen tar så många rundor att kasta som anges och anses "kastas" sist i rundan, efter när- och avståndsstrid. Se bara till att ha rätt färdigheter!

Om man misslyckas med alstra-slag så händer inget.

Om man misslyckas med transformera-slag så slå först på tabellen på sidan 100. Följ därefter regeln om "kontrollerad dissipation" sidan 139. Specialregler för varje sorts filament finns på sidan 128-135.

Om man misslyckas med besvärjelse-slag. Följ regeln om "kontrollerad dissipation" sidan 139. Specialregler för varje sorts filament finns på sidan 128-135.

Om man fumlar med något slag över huvud taget. Följ regeln om "okontrollerad dissipation" sidan 139. Specialregler för varje sorts filament finns på sidan 128-135 (särskilt viktigt vid fummel).

Övr. anm.
1)Alla besvärjelser har ett värde inom parentes efter namnet, detta är den s.k. magnituden. din magiker kan håller PSY+Besvärjelse magnituder i minnet, d.v.s. som tumregel kunna så mycket magi (se vidare sidan 98).
2)Definitionslistan på sidan 97 borde kunna reda ut de flesta begrepp så långt ni behöver om ni spelar EONIII för första gången.

EONs kanske främsta egenskap med magisystemet är annars den improviserade magin. Men då behöver du de separata magireglerna. Rekommenderas inte första gången man spelar, men kanske efter ett gäng spelmöten.

k7e9

Hero
Jag ska ta ett exempel på en befintlig besvärjelse, eftersom det är lättast att hänga med på.
Säg att er magiker har lärt sig och vill kasta Diodactus fylgiska urladdning (s 107 i Spelledarboken).

Att börja med slås alla slag sist i rundan, enligt s 18 i spelledarboken "Magiska besvärjelser kontrolleras och för rundan relevanta slag slås under slutfasen." Exempelbesvärjelsen tar bara en runda, men tar den t.ex. två rundor så slår man slagen i slutet av den tiden.

Magikern slår då först mot färdigheten Alstra Fototropi med Ob2T6 i svårighet. Klaras detta av så slår magikern sedan mot färdigheten Besvärjelse med Ob2T6.
Lyckas även detta sker det texten beskriver (Magikern gör Ob2T6 trauma och Ob2T6 smärta på ett offer, med avdrag för rustning enligt texten).

Misslyckas färdighetsslaget mot besvärjelse (och även då man misslyckas med transformering, men i denna besvärjelse transformerade man inte) måste magikern Dissipera filamenten som alstrats. Detta gör man genom att återigen slå mot "rätt alstrafärdighet (Fototropi i det här fallet, se sidan 139.
Man kan då se att magikern i detta fall har alstrat 2 filament Fototropi eftersom han slog Ob2T6 mot Alstra fototropi. Misslyckas själva alstringen händer inget.

Fummlas något slag i besvärjelsen så dissiperar filamenten okontrollerat, slå då upp sidan 130, för Fototropi, och läs under Okontrollerad dissipation. Utöver detta ska magikern även slå Ob2T6 mot Psyke för att inte förlora Quadosh (som kan vara negativt), se s 139.

Kom även ihåg att Magikern bör säga att han kastar magi i början av rundan trots att själva tärningsslagen inträffar sist. Tar magikern ett (1) smärta under en runda han/hon kastar en besvärjelse så misslyckas besvärjelsen automatiskt. Tar man ett (1) smärta medans man dissiperar filament så kommer kvarvarande filament dissipera okontrollerat.

Kom även ihåg att magi kräver rörelser och tal (oftast), så folk kan veta att "det är en magiker som håller på att kasta magi, vi måste oskadliggöra den!" och en bakbunden magiker kan inte kasta magi.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Härligt!

Allt man behöver finns ju att finna i böckerna alternativt här på forumet. Stort tack till alla som svarat! Men..

Nu är det vissa saker som fortfarande inte riktigt framkommer så jag skall försöka specifisera frågan ytterligare.

Enligt k7e9:"Magikern slår då först mot färdigheten Alstra Fototropi med Ob2T6 i svårighet. Klaras detta av så slår magikern sedan mot färdigheten Besvärjelse med Ob2T6."

Inget problem att förstå det eftersom det står klart och tydligt i böckerna vad man skall slå. Däremot så har jag inte riktigt greppat vad som händer om inte magikern har Alstra Fototropi? Jag antar att han då måste Transformera exempelvis Nekrotropiska filament om det är så att magikern endast har lärt sig att Alstra Nekrotropi.

Är jag helt fel ute? Det finns ju 19+2 olika Aspekter som kan Alstras. Har man då som magiker lärt sig Alstra Fototropi, och Alstra Nekrotropi kan man således använda dessa färdigheter + Transformering för att få fram de Aspekter som måste finnas med i en besvärjelse?

Hoppas nån förstår vad jag fiskar efter.

quisling

Warrior
Om magikern inte har den relevanta färdigheten kan han inte kasta besvärjelsen.

Däremot kan han tillverka en ny, egen besvärjelse där han kan alstra en annan filamenttyp och sedan transformera. Detta beskrivs i magireglerna i Mystik & Magi dock, inte i grundböckerna.

I det fall du beskriver skulle besvärjelsen, för att ge ett exempel, först kräva Alstra nekrotropi (Ob3t6) - han behöver alstra ett extra filament eftersom ett försvinner vid transformeringen. Därefter Transformera (Ob3t6) och till sist Besvärjelse (Ob2t6).

Besvärjelsen skulle ta två rundor att kasta.

Man kan inte lösa riktigt allt med bara några få alstra-färdigheter, men mycket. Om du har magireglerna, se sidorna 32-38 för reglerna för att göra egna besvärjelser.

k7e9

Hero
Som det redan nämndes, i formaliserade besvärjelser (alla i spelledarboken, har ni Mystik & Magi?) så måste man kasta besvärjelsen precis som den är, inget extra transformerande för att "få rätt aspekt". Däremot kan man formalisera nya besvärjelser som innehåller den alstrafärdighet magikern besitter med hjälp av Mystik & Magi. Men det är lite meckigt.

En enklare fix är dock att säga att man måste ha rätt fädighet och "tvinga" magikern att lära sig flera alstrafädigheter. Det gör också att man slipper magiker som kan en alstrafärdighet men bygger om alla besvärjelser för att passa aspekten. Gärna då en alstrafädighet som alltid går att alstra och har en "ofarlig" okontrollerad dissipation.

Många av spelledarbokens besvärjelser ligger ju dessutom på Alstra [aspekt] Ob2T6, vilket gör att man redan vid karaktärsskapandet kan skaffa ett flertal alstrafärdigheter på tillräcklig nivå, 10 i FV räcker allt som oftast när man bara slår med 2 tärningar.

Carl Johan Ström

Swordsman
Ur en speldesign-mässig synvinkel är det meningen att man måste satsa en hel del för att kunna bli en kompetent magiker. Vid skapandet av rollpersonen är det meningen att man måste använda mycket av sina valfria enheter mot detta mål. På så vis blir det en bättre balans mellan olika typer av rollpersoner (typ krigare-magiker, men helst vill jag inte uttala detta för tydligt).

Det är alltså inte meningen att man skall kunna använda speciellt många besvärjelser om man inte också satsar på de nödvändiga färdigheter.

/cj

Konrad Konvalj

Myrmidon
Carl Johan Ström said:
Det är alltså inte meningen att man skall kunna använda speciellt många besvärjelser om man inte också satsar på de nödvändiga färdigheter.

/cj
Nu skall vi se här..

Om vi tar en Magiker från grundreglerna och inte Mystik & Magi boken har denne ett stycke Alstra <aspekt> vilket betyder att denna magiker kan välja exemplevis Pneumotropi.

När han väl valt Pneumotropi kan han alltså bara lära sig de besvärjelser som ligger under just den aspekten?

Tar vi exempelvis besvärjelsen "Magus Cerdos svalkande vind" behövs även en Transformering av ett Pneumotropiskt filament till ett Kryotrpiskt filament.

Så här ser besvärjelsen ut:

Alstra Pneumotropi OB3T6
Transformering OB3T6*
Besvärjelse OB2T6
Besvärjelse OB2T6
* Transformering ett filament till Kryotropi

För att klara av den måste magikern således transformera ett filament till kryotropi eftersom han inte kan den färdigheten. Som jag förstår det hela kan magikern inte lära sig mer än en aspekt eller betyder: Alstra <aspekt> att man kan välja fritt hur många man vill lära sig från grunden?

Kollar man på en krigare står det ju <vapenfärdighet> och sen <vapenfärdighet> vilket bör betyda att krigaren kan lära sig två valfria vapenfärdigheter.

Kollar man på exempelvis Nomad står det endast <vapenfärdighet> vilket såldes bör betyda att nomaden endast kan lära sig en valfri vapenfärdighete från start.

Är jag rätt ute nu? Kan en magiker endast lära sig en Alstra <aspekt> från start så blir det ju svårt att lära sig fler besvärjelser från start.

Petter42

Swordsman
På dom flesta magiker står det alstra <aspekt> två gånger, och det beror mycket på vad för sorts magiker man är. Exempelvis har alkemister ofta bara en medans besvärjare har två. Men ja, står det Alstra <aspekt> så har magikern bara en (om han inte får fler på huvudtabellen eller liknande) alstrafärdighet, och kan således bara alstra en aspekt.

Big Marco

Läskig
Konrad Konvalj said:
Kan en magiker endast lära sig en Alstra <aspekt> från start så blir det ju svårt att lära sig fler besvärjelser från start.
Begränsningen finns bara då det gäller vilka Enheter som får användas. I detta fall är det yrkesenheterna som avses. För de valfria enheterna kan en magiker skaffa fler Alstra-färdigheter. Vilket också är lite av tanken - en duglig magiker har inte hunnit med så mycket annat vid sidan av sina magifärdigheter så dessa förbrukar både yrkes- och valfria enheter.

tamagami

Veteran
Oj, jag har alltid fått uppfattningen att man inte kan välja nya färdigheter, utan måste sätta valfria färdigheter på sånna färdigheter du redan har via jobb eller från början :S... ger ju en helt ny nivå åt mina värdelösa magiker..

k7e9

Hero
Att börja med så står det Alstra <Aspekt> två gånger på magikern (yrket på s 80 i spelarboken) så magikern kan, som tidigare nämnts, köpa fv i två alstrafärdigheter med sina yrkesfärdigheter. Magikern kan sedan köpa fv i fler alstrafärdigheter med valfria poäng.

Sedan köper du besvärjelser, i de aspekter han/hon valt, för de enheter som man får till ändamålet. 1T6+9 magnitured, +1T6+6 om man hade en framgångsrik karriär.

Regmolar

Swashbuckler
Begränsningen finns bara då det gäller vilka Enheter som får användas. I detta fall är det yrkesenheterna som avses. För de valfria enheterna kan en magiker skaffa fler Alstra-färdigheter. Vilket också är lite av tanken - en duglig magiker har inte hunnit med så mycket annat vid sidan av sina magifärdigheter så dessa förbrukar både yrkes- och valfria enheter.
Det roliga med det här är ju att även karaktärer som inte är magiker kan skaffa sig alla nödvändiga färdigheter om man lägger poäng på det - problemet är bara att man måste lära sig alla besvärjelserna in-game eftersom de endast kan köpas av magiker.

Regmolar

Swashbuckler
Ja, men om det finns en magiker i gruppen är ju inte det några problem! Då eftersom att dom senare magnituderna, 1t6+6, är formaliserade. Inte memorerade som de tidigare 1t6+9 magnituderna.
Jag ser framför mig en grupp krigare där alla har minst 5 i Alstra geotropi, biotropi och Besvärjelse.

Skärpa/Krossa + Dödsförakt på allt och alla innan varje strid :gremwink:

Kan även kompletteras med t.ex. Motstå chock (eller vad den nu heter), men de aspekterna är ju mer begränsade.

Petter42

Swordsman
Det ultimata är ju om alla har lite i alkemi också, så att dom kan vara assistenter. Men annars är ju biotropi och geotropi bäst för krigare. Hela, lättare chock- och dödsslag, motstå infektioner, högre skada och bättre rustningar. Usch!
Sen så är den riktiga magikern alkemist, shaman och spåman!

/Petter som förbjudit shamaner och spåmän.

Regmolar

Swashbuckler
Hela, lättare chock- och dödsslag, motstå infektioner, högre skada och bättre rustningar
Fast där har du väl både astro- och nomotropi med?

Termotropi har ju annars den läskigaste skadeökningseffekten, men är inte lika bekväm att alstra.

Och en krigarschaman... ouch.

/Regmolar, med både schaman och spådomskunnig i gruppen, som befunnit sig i Jargien sedan kampanjens början :gremwink: