Nekromanti Magisk Kanalisering

Kaigon

Helmgast
Sedan jag läste denna färdigheten från första gången har jag tyckt att den var synnerligen värdelös... enda användbara fallet var nämligen när två elementarmagiker (då det var det enda yrket som måste ha färdigheten) mötte varandra... i detta fall kunde de utbyta PSY-poäng... ganska tidigt ändrade jag detta så att inte båda parter måste ha färdigheten, vilket tillät att man kunde få användningen för färdigheten oftare... nu på senare tid har jag dock gjort om den helt...

MAGISK KANALISERING
TYP: Sekundär B-färdighet (Klass: 5)
GRUNDEGENSKAP: PSY
BESKRIVNING: Med magisk kanalisering så skapar en person (härmed kallad värden) en länk med en annan eller flera andra personer. Endast ett visst antal personer kan vara med i gruppen (härmed kallad länken) förutom värden, maximum är länkens FV (vilket är lika med den person som har lägst FV i magisk kanalisering). Värden bestämmer vilka som får vara med i länken när den upprättas. Om en medlem skulle förlora medvetandet så kan värden stabilisera länken genom att klara ett slag mot färdigheten. Om värden skulle förlora kontrollen över länken så måste samtliga inblandade slå ett slag mot färdigheten eller vara förvirrade i en SR. Lyckas man med slaget så kan man slå ett mycket svårt slag mot färdigheten så tar man över som värd, skulle flera försöka med detta så gäller högst effekt och ”förlorarna” måste slå ett slag igen mot färdigheten. Skulle slaget lyckas perfekt så blir det andra slaget medelsvårt och ett fummel innebär att man förlorar medvetandet under 100/FYS minuter.
B-FV 1: (FV 1-5)
Man kan inte agera värd med B1 och man kan endast delta genom att dela med sig av sina PSY-poäng (dock inte permanenta PSY) till värden och maximalt länkens FV poäng per SR. Då personen med B1 inte är särskilt van vid magisk kanalisering så måste värden lyckas med ett slag mot sitt FV för att upprätta länken. Man måste befinna sig i sitt tempel när länken upprättas och man kan inte förflytta sig därifrån utan att länken bryts. Man förlorar kontakten med länken ifall man tappar koncentrationen.
B-FV 2: (FV 6-10)
Med B2 så behöver man inte slå något slag om man befinner sig i ett tempel som
överensstämmer med samtliga medlemmar av länken. Har man B2 så kan man även vara värd och man kan även ta emot PSY-poäng (dock inte permanenta PSY) från andra delar av länken, men endast till eller från värden. Ifall man inte skulle befinna sig i ett tempel så måste ett slag göras varje minut mot länkens FV. Man förlorar kontakten med länken ifall man tappar koncentrationen.
B-FV 3: (FV 11-15)
Om värden har B3 i Magisk kanalisering så kan denne skapa en PSY-pool, där samtliga
medlemmar av länken lägger samman sina PSY-poäng i en pool, länkens PSY. Alla PSY-poäng som någon i länken använder dras från länkens PSY och ifall någon skulle använda permanenta PSY-poäng så drabbar det ingen annan. Ifall man skulle vilja veta PSY-poängen hos en enskild individ i länken tar man länkens PSY och delar i antalet medlemmar, avrunda normalt.
Ifall länkens PSY skulle understiga antalet medlemmar i länken så ska man i tur och ordning slå 1T100 mot den personen med lägst PSY för att sedan gå uppåt. Slaget ska göras mot max-PSY och slår man lika med eller lägre så innebär det att det är den personen som har 0 i PSY. Med B3 i Magisk kanalisering så kan man sätta upp en kanal i lugna områden. Man förlorar kontakten med länken ifall man tappar koncentrationen.
B-FV 4: (FV 16-20)
Med B4 kan man upprätta en länk i alla områden utom direkt störda, såsom strid. Man kan också ta del av andras besvärjelser av samma magiskola ifall båda har minst B4 i magisk kanalisering samt att SVt på besvärjelsen eller ritualen . Man kan endast ta del av besvärjelser med SV lika med länkens FV (oavsett om någon som sänker värdet är med eller ej). Både den som ”lånar ut” sin besvärjelse och den som lånar är upptagna tills dess att besvärjelsen lagts. Man förlorar kontakten med länken ifall man förlorar medvetandet.
B-FV 5: (FV 21-25)
Med B5 så kan man upprätta en länk närsomhelst utom i strid och bibehålls genom att vara vid medvetande. Alla som har minst B5 i magisk kanalisering kan samtidigt lägga samma besvärjelse eller ritual, så att värden sedan kan lägga samman samtliga effektgrader av besvärjselerna eller ritualerna och sedan dela upp det som han eller hon vill, observera dock att alla inblandade måste bli klara samtidigt med besvärjelsen. De övriga medlemmar av länken måste veta att de ska överföra sina besvärjselser till värden innan de börjar besvärja. Ex: Maestro Exeminor Mutoodi och hans fem vänner lägger alla BLIXT (samtidigt) av varierande effektgrader, summan blir 27, och Mutoodi väljer att dela upp det i en BLIXT på E13, och två på E7.
B-FV 6: (FV 26-30)
Alla som har B6 kan ”samla” besvärjelser i länken, dock maximalt en tredjedel av ens FV, i magisk kanalisering, antal effektgrader. När värden så önskar kan denne sedan släppa lös de lagrade besvärjelserna, antingen genom att använda dem själv eller dela dem mellan länkens medlemmar. Inga färdighetsslag mot magiskola krävs för att lösgöra besvärjelserna, men man måste ha den aktuella magiskolan och man kan inte hantera fler effektgrader än FV i magiskolan. Man förlorar kontakten med länken ifall man varit medvetslös eller död i minst en timme.

Rickard

Urverk speldesign
Färdighetskommentering

Jaha.. Här går du och snor en av mina idéer som jag har tänkt att använda som diskussionsmedel.. :gremsmile: Magisk kanalisering är intressant.. Själv har jag tänkt att sno konceptet från Robert Jordans Wheel of Time och göra kanalisering något som endast krävs när man vill åstadkomma något utöver det vanliga.. När jag sitter och läser det du skrivit ihop så funderar jag över när rollpersonerna ska kunna använda denna färdighet.. Det krävs två magiker för att man ska kunna dra nytta av B3 i färdigheten och det krävs B5 för att "boltmagiker" (magic-tG-term) ska ha glädje av färdigheten..

Jag funderar mest över PSY-användandet.. För mig så är magisk kanalisering mest om att bolla PSY-poäng fram och tillbaka.. Om det är en magiker som har PSY 17 och en som har PSY 13 och båda har B3. De slår sina kloka huvuden ihop i en kanalisering använder 2 PSY och sedan avbryts kanaliseringen.. Hur fördelas då PSY:na? Får båda PSY ((13+17-2)/2=) 14 PSY? När försvinner den överskjutande PSY:en för magikern med PSY 13 (jobbig böjning, PSY-poäng(en))? Om magikern med 13 i PSY bara vill skjuta över mer PSY till den andre magikern, hur görs det? Går det? Igen, efter hur lång tid försvinner de överskjutande PSY:ena?

Lite fler saker jag undrade över:
"(Klass: 5)"
Vad innebär klass 5?

"Man måste befinna sig i sitt tempel..."
Tempel?

"...genom att klara ett slag mot färdigheten. /.../ så kan man slå ett mycket svårt slag mot färdigheten /.../ så måste värden lyckas med ett slag mot sitt FV för att upprätta länken."
Det är väldigt många slag för att vara en B-färdighet.. B-färdigheterna går ju ut på att man inte ska behöva göra några slag (hur man nu kan höja dem med erfarenhet är en annan sak)..

Jag har bara läst magisk kanalisering kanske två gånger och jag strök den direkt då den var så dålig.. Däremot så tycker jag man borde kunna göra sådant och har därför slängt in den som en del i Magiskola.. Face it, hur ofta används egentligen färdigheten Magiskola? Det borde ju vara den primära färdigheten för magikern istället för alla besvärjelser som denne kan.. Jag skulle kunna tänka mig att infoga dina regler i magiskolan..

Jag är visserligen mer för en enklare lösning av det hela.. Det är jättebra att man har bra skrivna regler och dina var relativt lätta att lära.. Dock måste du ta i åtagande att det inte bara är en färdighet att lära sig.. I Chronopia finns det ju minst 55 färdigheter (jag vet inte om det tillkommer några i modulerna) och i 91:an så finns det över 80 med alla moduler medtagna.. Tänk på detta när du skriver regler.. Gör dem inte komplexa, för det innebär att folk måste lära sig fler regler vilket gör att de känns tunga.. Eftersom du gjort Magisk Kanalisering till en B-färdighet så kräver det nog att SL måste slå upp den färdigheten varje gång den används.. Det är i alla fall min erfarenhet av B-färdigheter.. :gremsmile:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som försöker skriva sina regler för andra, då han vet med sig att han själv kommer att komma ihåg sina egna regler lättare i så fall

Rickard

Urverk speldesign
Magisk Kanalisering - diskussion(?)

För att förstå principen med magisk kanalisering så måste man först analysera hur det är tänkt att man frammanar besvärjelsens effekt.. Jag tänker mig det något som att man säger ord och gör gester för att förändra världen och styra om magiflödet som finns och sedan mentalt omvandla de magiska krafterna man har i kroppen och släppa lös dem.. Ju kraftigare effekt man vill göra, desto mer magisk kraft måste man samla i sin kropp och frigöra.. Det är att ansamla mer kraft som är besvärjelser svårare att göra (alltså minskar CL).. Gesterna och orden är desamma, oavsett vilken E sätts.. Ju mer komplex en besvärjelse är (ju högre SV), desto svårare är det att störa om dessa flöden med ord och gester.. Jag spånar mest här.. Jag har inte tänkt på hur denna förklaring stödjer magiska vapen och när de drar PSY från sin användare..

Med detta i mitt bakhuvud så ska jag försöka sätta mig in i hur magikanaliseringen kan fungera.. Magikanaliseringen borde vara något alla magiker får lära sig, då detta är så användbart.. Som jag skrev i mitt förra inlägg i denna tråd så tycker jag magikanaliseringen mestadels handlar om att kunna bolla PSY mellan sig och jag tar inspiration från WoT om hur effekterna av länkning ska ske.. Då alla varelser har PSY så bör även alla varelser kunna delge sin PSY till en magiker.. PSY-poängen leverereras genom en ömsesidig överenskommelse.. Inga PSY-poäng kan flyttas om inte båda parter är frivilliga till att det händer.. För att tvinga PSY från folk så krävs starkare medel (läs: nekromantiska besvärjelser)..

Då det endast är mängden kraft som man ansamlar som spelar roll för hur svårt det är att lägga en besvärjelse, så kräver det endast att länkskaparmagikern har kunskaper i besvärjelsen (i form av gester och ord) och att denne sedan kan ta del av alla de andras ansamlade krafter.. Jag vill begränsa mig genom att sätta att endast den som sätter ihop länken (med varelser) kan besvärja.. Jag tänker mig en häxmästare med lärjungar som frammanar en demon.. Det råder knappast någon tvekan om vem det är som styr besvärjandet där.. Vill någon av lärjungarna kasta besvärjelser så får de bryta sig ur länken (det är mindre komplicerat än vad det låter som) för att göra det..

Alla kan inte lära sig förmågan att kasta magi (regeln 1T100 under INT+PSY).. Det är med andra ord bara magiker, som kan samla ihop kraft, som kan hjälpa till och delge av sin kraft till den som skapade länken och lägger besvärjelser.. För varje magiker som hjälper till att insamla kraft (denne behöver inte kunna besvärjelsen ifråga) ger +2(?) till länkskaparmagikerns S i besvärjelsen.. De eventuella övriga medverkande som inte har magiförmågan kan enbart delge sina PSY.. B-värdet i Magikanalisering (eller för mig, Magiskola då jag slängt in magikanalisering i färdigheten Magiskola) avgör hur många personer som kan vara länkade samtidigt..

De länkade, som måste vara stilla och koncentrerade, får ett högre medvetande där de omedelbart kan ta del av varandras yttre tankar genom länken och bla bla bla bla blaaa...

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som avbryter sig där (mer kommer kanske i ett magikapitel)

Kaigon

Helmgast
Re: Färdighetskommentering

Jaha.. Här går du och snor en av mina idéer som jag har tänkt att använda som diskussionsmedel.. :gremsmile: :gremgrin:

Det krävs två magiker för att man ska kunna dra nytta av B3 i färdigheten och det krävs B5 för att "boltmagiker" (magic-tG-term) ska ha glädje av färdigheten..
Det stämmer nog lite att jag glömt vad jag ursprungligen tänkte på... men blir färdigheten mer användbar så kommer ju fler att välja den och då blir den ännu mer användbar (även fast de flesta är SLPs :gremsmirk: )

Jag funderar mest över PSY-användandet.. För mig så är magisk kanalisering mest om att bolla PSY-poäng fram och tillbaka.. Om det är en magiker som har PSY 17 och en som har PSY 13 och båda har B3. De slår sina kloka huvuden ihop i en kanalisering använder 2 PSY och sedan avbryts kanaliseringen.. Hur fördelas då PSY:na? Får båda PSY ((13+17-2)/2=) 14 PSY? När försvinner den överskjutande PSY:en för magikern med PSY 13 (jobbig böjning, PSY-poäng(en))? Om magikern med 13 i PSY bara vill skjuta över mer PSY till den andre magikern, hur görs det? Går det? Igen, efter hur lång tid försvinner de överskjutande PSY:ena?
Just i det fallet så är det enkelt... jag skulle låta båda förlora en PSY-poäng... men i ett allmänt fall så skulle den med 17 i PSY få 17/(13+17) delar av det totala PSY-poängen, den andre skulle få 13/30... kanske en aning krångligt utan miniräknare (men sån har jag! :gremtongue: ), men annars kan man kanske uppskatta... och främst av allt... det blir lika...

Lite fler saker jag undrade över:
Oj då, så går det visst när man (jag) skriver om saker som är så bekanta för mig... glömmer förklara... det är bra att du frågar...

Vad innebär klass 5?
Det innebär att dess grundkostnad är 5, d.v.s lika dyr som en vanlig sekundär färdighet... exempelvis har stridskonster varierande klass beroende på innehåll (olika tekniker är ju olika dyra)

Tempel?
Sedan jag läst besvärjelsen 3 Skapa Tempel i magikerns handbok så har jag allt mer fallit för idéen själv... Tempel kan lätt översättas till magikerns "magi-plats" som är speciellt inredd för magikerns magiskola. Kanske en hängande trädgård för en animist...

Det är väldigt många slag för att vara en B-färdighet.. B-färdigheterna går ju ut på att man inte ska behöva göra några slag (hur man nu kan höja dem med erfarenhet är en annan sak)..
Personligen använder jag snarare klassificeringen B-färdighetr som en färdighet med olika egenskaper beroende på FVt... d.v.s B-FV nivåer... men man kanske borde göra C-färdigheter som är en mix...

Däremot så tycker jag man borde kunna göra sådant och har därför slängt in den som en del i Magiskola.. Face it, hur ofta används egentligen färdigheten Magiskola? Det borde ju vara den primära färdigheten för magikern istället för alla besvärjelser som denne kan..
Du kanske känner till att jag plockat bort de enskilda FVna för besvärjelserna och numera använder Magiskolan som utgångspunkt för alla slag... Känna magi har jag dock bakat in i den färdigheten (det är nästan löjligt att den var enskild förut då FVt ändå automatiskt blev samma som (högsta) magiskolan)

Jag skulle kunna tänka mig att infoga dina regler i magiskolan..
Nu blev jag glad... :gremsmile:

I Chronopia finns det ju minst 55 färdigheter (jag vet inte om det tillkommer några i modulerna)
Det tillkommer nog ca 10 i samtliga tilläggsböcker... om man tänker sig besvärjelser som färdigheter (vilket de iof är) så sparar jag faktiskt in en hel del på dessa. (Jag är ganska stolt över det också... :gremsmirk: )

Gör dem inte komplexa, för det innebär att folk måste lära sig fler regler vilket gör att de känns tunga..
En sak som kan vara värd att notera är ju att jag inte skriver sådana här regler för "allmänheten" utan snarare för mig och min spelgrupp... men vill man sprida sina åsikter (och det vill jag ju iof), så kanske man får prioritera och sortera lite

Eftersom du gjort Magisk Kanalisering till en B-färdighet så kräver det nog att SL måste slå upp den färdigheten varje gång den används.. Det är i alla fall min erfarenhet av B-färdigheter.. :gremsmile:
Håller med, dock med ett undantag: Om färdigheten används tillräckligt ofta så kommer man nog ihåg effekterna efter ett tag... precis som man kommer ihåg ens vapenskada och liknande...

Rickard

Urverk speldesign

"Det innebär att dess grundkostnad är 5, d.v.s lika dyr som en vanlig sekundär färdighet..."
Det var det jag misstänkte.. Man kanske skulle sänka kostnaden, för då blir det mer folk som tar den och kan höja mycket i den?

"Sedan jag läst besvärjelsen 3 Skapa Tempel i magikerns handbok så har jag allt mer fallit för idéen själv... /.../ Kanske en hängande trädgård för en animist..."
Misstänkte det också.. :gremsmile: Jag håller med om att det vore en ball idé, men då äventyrsmagiker ofta är ett kringresande så ser jag ingen mening med en sådan besvärjelse.. SLP:er kan visserligen dra nytta av det.. I övrigt så känns den tanken lite som Vampires "haven" som vampyrer kan kasta (inget ont i det, jag ville bara påpeka det).. Jag har visserligen inte läst Vampire så jag vet inget om den, förutom att det är en skyddad plats för vampyren som kastar den..

"Personligen använder jag snarare klassificeringen B-färdighetr som en färdighet med olika egenskaper beroende på FVt.."
Hääärligt! Det välkomnar jag med öppna armar då jag också har gjort det.. :gremcool:

"En sak som kan vara värd att notera är ju att jag inte skriver sådana här regler för 'allmänheten'"
Det jag i grund menade var att om man skriver som för andra så blir det lättare att komma ihåg det själv.. Jag kommer ihåg stunder då jag upptäckt att jag skrivit regler för vissa saker som jag helt glömt bort, mestadels för att de var så ingående på just det området..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som föredrar generella, strömlinjeformade regler numera bara därför

Kaigon

Helmgast

Det var det jag misstänkte.. Man kanske skulle sänka kostnaden, för då blir det mer folk som tar den och kan höja mycket i den?
Alltså, har man den som yrkesfärdighet så får den klass 3... yrkesfärdigheter sänker nämligen klassen med två (så magiskolor blir klass 5)... så den är alltså inte speciellt dyr...

Misstänkte det också.. Jag håller med om att det vore en ball idé, men då äventyrsmagiker ofta är ett kringresande så ser jag ingen mening med en sådan besvärjelse.. SLP:er kan visserligen dra nytta av det..
Jag har inga problem med det, då min kampanjvärld är Chronopia :gremcool:, så det tar max en halv dag att nå andra sidan stan...

Kaigon

Helmgast
Re: Magisk Kanalisering - diskussion(?)

Alla kan inte lära sig förmågan att kasta magi (regeln 1T100 under INT+PSY)..
Jag gillade inte att mer än 20% av "befolkningen" hade talanger för magi, så mina spelare slår endast mot PSY... även fast jag tycker att det är mycket även det...
Min definition på att lyckas med slaget är att man då kan använda sina PSY poäng till något överhuvudtaget... alltså kan inte de som inte lyckats med slaget använda magiska föremål som kräver PSY av användaren... Jag är inte säker på om man ska kunna vara den passiva parten i Magisk Kanalisering utan att kunna använda PSY, men tills vidare låter jag det vara så... annars skulle ju användbarheten sänkas (det är nämligen så att det är enkelt att höja färdigheter på mycket låga nivåer... exempelvis tar det ca 2,5 timmar för att man ska uppnå FV 1 i en sekundär färdighet... vilket kan simuleras genom att någon grundligt förklarar reglerna och går igenom några drag i Schack, samma tid gäller Magisk Kanalisering)

För varje magiker som hjälper till att insamla kraft (denne behöver inte kunna besvärjelsen ifråga) ger +2(?) till länkskaparmagikerns S i besvärjelsen..
Jag funderade också ett tag på den här... skulle plats bra någonstans på B3, men jag gillade den inte riktigt av någon anledning... för mig hjälps det dock enkelt av att jag lagt till att man kan höja sin CL på alla magihandlingar (besvärjande) med 2 om man spenderar en extra PSY-poäng... alltså kan man dela med sig extra PSY för att höja CL... När jag ändå är inne på det här så kan jag tillägga att man även kan använda PSY permanent (jag tog bort det för diverse ritualer, Permanens och Nexus, där jag istället gjorde det ruskigt svårt, så att permanenta PSY var att föredra). Detta ger då ens nuvarande PSY plus i CL, så har man 21 i PSY så får man +21 i CL av att sänka sig till PSY 20. Detta simuleras av att PSY högre upp är värda mer då det är svårare att få dem med PSY-gerf (som enligt mitt system höjer en GE om man slår lika med eller över med 1T20, slår man 20 lägger man till 20 och slår igen)...

Den första idéen till att förbättra Magisk Kanalisering kom när jag läste andra delen i Niklas Krogs triologi om Frihetskrigen...

Evil Peter

Hero

Jag gillade inte att mer än 20% av "befolkningen" hade talanger för magi, så mina spelare slår endast mot PSY... även fast jag tycker att det är mycket även det...

Man ska dock komma ihåg att den regeln endast gäller rollpersoner. Den enda text jag kan påminna mig om som sätter ungefärliga siffror på hur många människor som har magisk talang säger att en på tusen har talangen och en på hundra av dessa lär sig att utnyttja sin förmåga till fullo. Skulle man ha så liten chans att bli magiker som rollperson skulle de flesta spelargrupper aldrig ha en magiker om de följde reglerna. :gremsmile:

Kaigon

Helmgast

Alla magikeryrken som jag sett har det inskrivet i yrkesförmågan att de automatiskt klarar magiförmågeslaget... kör inte ni med det?

Evil Peter

Hero

Jag glömde faktiskt yrkesförmågorna när jag skrev detta trots att vi kör med det. Vi körde dock att man inte behövde göra magiförmågeslaget ens innan DoD '91 kom så det är nog därför tänkte jag inte på det.