Sedan jag läste denna färdigheten från första gången har jag tyckt att den var synnerligen värdelös... enda användbara fallet var nämligen när två elementarmagiker (då det var det enda yrket som måste ha färdigheten) mötte varandra... i detta fall kunde de utbyta PSY-poäng... ganska tidigt ändrade jag detta så att inte båda parter måste ha färdigheten, vilket tillät att man kunde få användningen för färdigheten oftare... nu på senare tid har jag dock gjort om den helt...
MAGISK KANALISERING
TYP: Sekundär B-färdighet (Klass: 5)
GRUNDEGENSKAP: PSY
BESKRIVNING: Med magisk kanalisering så skapar en person (härmed kallad värden) en länk med en annan eller flera andra personer. Endast ett visst antal personer kan vara med i gruppen (härmed kallad länken) förutom värden, maximum är länkens FV (vilket är lika med den person som har lägst FV i magisk kanalisering). Värden bestämmer vilka som får vara med i länken när den upprättas. Om en medlem skulle förlora medvetandet så kan värden stabilisera länken genom att klara ett slag mot färdigheten. Om värden skulle förlora kontrollen över länken så måste samtliga inblandade slå ett slag mot färdigheten eller vara förvirrade i en SR. Lyckas man med slaget så kan man slå ett mycket svårt slag mot färdigheten så tar man över som värd, skulle flera försöka med detta så gäller högst effekt och ”förlorarna” måste slå ett slag igen mot färdigheten. Skulle slaget lyckas perfekt så blir det andra slaget medelsvårt och ett fummel innebär att man förlorar medvetandet under 100/FYS minuter.
B-FV 1: (FV 1-5)
Man kan inte agera värd med B1 och man kan endast delta genom att dela med sig av sina PSY-poäng (dock inte permanenta PSY) till värden och maximalt länkens FV poäng per SR. Då personen med B1 inte är särskilt van vid magisk kanalisering så måste värden lyckas med ett slag mot sitt FV för att upprätta länken. Man måste befinna sig i sitt tempel när länken upprättas och man kan inte förflytta sig därifrån utan att länken bryts. Man förlorar kontakten med länken ifall man tappar koncentrationen.
B-FV 2: (FV 6-10)
Med B2 så behöver man inte slå något slag om man befinner sig i ett tempel som
överensstämmer med samtliga medlemmar av länken. Har man B2 så kan man även vara värd och man kan även ta emot PSY-poäng (dock inte permanenta PSY) från andra delar av länken, men endast till eller från värden. Ifall man inte skulle befinna sig i ett tempel så måste ett slag göras varje minut mot länkens FV. Man förlorar kontakten med länken ifall man tappar koncentrationen.
B-FV 3: (FV 11-15)
Om värden har B3 i Magisk kanalisering så kan denne skapa en PSY-pool, där samtliga
medlemmar av länken lägger samman sina PSY-poäng i en pool, länkens PSY. Alla PSY-poäng som någon i länken använder dras från länkens PSY och ifall någon skulle använda permanenta PSY-poäng så drabbar det ingen annan. Ifall man skulle vilja veta PSY-poängen hos en enskild individ i länken tar man länkens PSY och delar i antalet medlemmar, avrunda normalt.
Ifall länkens PSY skulle understiga antalet medlemmar i länken så ska man i tur och ordning slå 1T100 mot den personen med lägst PSY för att sedan gå uppåt. Slaget ska göras mot max-PSY och slår man lika med eller lägre så innebär det att det är den personen som har 0 i PSY. Med B3 i Magisk kanalisering så kan man sätta upp en kanal i lugna områden. Man förlorar kontakten med länken ifall man tappar koncentrationen.
B-FV 4: (FV 16-20)
Med B4 kan man upprätta en länk i alla områden utom direkt störda, såsom strid. Man kan också ta del av andras besvärjelser av samma magiskola ifall båda har minst B4 i magisk kanalisering samt att SVt på besvärjelsen eller ritualen . Man kan endast ta del av besvärjelser med SV lika med länkens FV (oavsett om någon som sänker värdet är med eller ej). Både den som ”lånar ut” sin besvärjelse och den som lånar är upptagna tills dess att besvärjelsen lagts. Man förlorar kontakten med länken ifall man förlorar medvetandet.
B-FV 5: (FV 21-25)
Med B5 så kan man upprätta en länk närsomhelst utom i strid och bibehålls genom att vara vid medvetande. Alla som har minst B5 i magisk kanalisering kan samtidigt lägga samma besvärjelse eller ritual, så att värden sedan kan lägga samman samtliga effektgrader av besvärjselerna eller ritualerna och sedan dela upp det som han eller hon vill, observera dock att alla inblandade måste bli klara samtidigt med besvärjelsen. De övriga medlemmar av länken måste veta att de ska överföra sina besvärjselser till värden innan de börjar besvärja. Ex: Maestro Exeminor Mutoodi och hans fem vänner lägger alla BLIXT (samtidigt) av varierande effektgrader, summan blir 27, och Mutoodi väljer att dela upp det i en BLIXT på E13, och två på E7.
B-FV 6: (FV 26-30)
Alla som har B6 kan ”samla” besvärjelser i länken, dock maximalt en tredjedel av ens FV, i magisk kanalisering, antal effektgrader. När värden så önskar kan denne sedan släppa lös de lagrade besvärjelserna, antingen genom att använda dem själv eller dela dem mellan länkens medlemmar. Inga färdighetsslag mot magiskola krävs för att lösgöra besvärjelserna, men man måste ha den aktuella magiskolan och man kan inte hantera fler effektgrader än FV i magiskolan. Man förlorar kontakten med länken ifall man varit medvetslös eller död i minst en timme.
MAGISK KANALISERING
TYP: Sekundär B-färdighet (Klass: 5)
GRUNDEGENSKAP: PSY
BESKRIVNING: Med magisk kanalisering så skapar en person (härmed kallad värden) en länk med en annan eller flera andra personer. Endast ett visst antal personer kan vara med i gruppen (härmed kallad länken) förutom värden, maximum är länkens FV (vilket är lika med den person som har lägst FV i magisk kanalisering). Värden bestämmer vilka som får vara med i länken när den upprättas. Om en medlem skulle förlora medvetandet så kan värden stabilisera länken genom att klara ett slag mot färdigheten. Om värden skulle förlora kontrollen över länken så måste samtliga inblandade slå ett slag mot färdigheten eller vara förvirrade i en SR. Lyckas man med slaget så kan man slå ett mycket svårt slag mot färdigheten så tar man över som värd, skulle flera försöka med detta så gäller högst effekt och ”förlorarna” måste slå ett slag igen mot färdigheten. Skulle slaget lyckas perfekt så blir det andra slaget medelsvårt och ett fummel innebär att man förlorar medvetandet under 100/FYS minuter.
B-FV 1: (FV 1-5)
Man kan inte agera värd med B1 och man kan endast delta genom att dela med sig av sina PSY-poäng (dock inte permanenta PSY) till värden och maximalt länkens FV poäng per SR. Då personen med B1 inte är särskilt van vid magisk kanalisering så måste värden lyckas med ett slag mot sitt FV för att upprätta länken. Man måste befinna sig i sitt tempel när länken upprättas och man kan inte förflytta sig därifrån utan att länken bryts. Man förlorar kontakten med länken ifall man tappar koncentrationen.
B-FV 2: (FV 6-10)
Med B2 så behöver man inte slå något slag om man befinner sig i ett tempel som
överensstämmer med samtliga medlemmar av länken. Har man B2 så kan man även vara värd och man kan även ta emot PSY-poäng (dock inte permanenta PSY) från andra delar av länken, men endast till eller från värden. Ifall man inte skulle befinna sig i ett tempel så måste ett slag göras varje minut mot länkens FV. Man förlorar kontakten med länken ifall man tappar koncentrationen.
B-FV 3: (FV 11-15)
Om värden har B3 i Magisk kanalisering så kan denne skapa en PSY-pool, där samtliga
medlemmar av länken lägger samman sina PSY-poäng i en pool, länkens PSY. Alla PSY-poäng som någon i länken använder dras från länkens PSY och ifall någon skulle använda permanenta PSY-poäng så drabbar det ingen annan. Ifall man skulle vilja veta PSY-poängen hos en enskild individ i länken tar man länkens PSY och delar i antalet medlemmar, avrunda normalt.
Ifall länkens PSY skulle understiga antalet medlemmar i länken så ska man i tur och ordning slå 1T100 mot den personen med lägst PSY för att sedan gå uppåt. Slaget ska göras mot max-PSY och slår man lika med eller lägre så innebär det att det är den personen som har 0 i PSY. Med B3 i Magisk kanalisering så kan man sätta upp en kanal i lugna områden. Man förlorar kontakten med länken ifall man tappar koncentrationen.
B-FV 4: (FV 16-20)
Med B4 kan man upprätta en länk i alla områden utom direkt störda, såsom strid. Man kan också ta del av andras besvärjelser av samma magiskola ifall båda har minst B4 i magisk kanalisering samt att SVt på besvärjelsen eller ritualen . Man kan endast ta del av besvärjelser med SV lika med länkens FV (oavsett om någon som sänker värdet är med eller ej). Både den som ”lånar ut” sin besvärjelse och den som lånar är upptagna tills dess att besvärjelsen lagts. Man förlorar kontakten med länken ifall man förlorar medvetandet.
B-FV 5: (FV 21-25)
Med B5 så kan man upprätta en länk närsomhelst utom i strid och bibehålls genom att vara vid medvetande. Alla som har minst B5 i magisk kanalisering kan samtidigt lägga samma besvärjelse eller ritual, så att värden sedan kan lägga samman samtliga effektgrader av besvärjselerna eller ritualerna och sedan dela upp det som han eller hon vill, observera dock att alla inblandade måste bli klara samtidigt med besvärjelsen. De övriga medlemmar av länken måste veta att de ska överföra sina besvärjselser till värden innan de börjar besvärja. Ex: Maestro Exeminor Mutoodi och hans fem vänner lägger alla BLIXT (samtidigt) av varierande effektgrader, summan blir 27, och Mutoodi väljer att dela upp det i en BLIXT på E13, och två på E7.
B-FV 6: (FV 26-30)
Alla som har B6 kan ”samla” besvärjelser i länken, dock maximalt en tredjedel av ens FV, i magisk kanalisering, antal effektgrader. När värden så önskar kan denne sedan släppa lös de lagrade besvärjelserna, antingen genom att använda dem själv eller dela dem mellan länkens medlemmar. Inga färdighetsslag mot magiskola krävs för att lösgöra besvärjelserna, men man måste ha den aktuella magiskolan och man kan inte hantera fler effektgrader än FV i magiskolan. Man förlorar kontakten med länken ifall man varit medvetslös eller död i minst en timme.