Det här är säkert något som alla stamforumiter diskuterat sönder i oändligheten under sena nätter genom åren, men jag vill ändå försöka se om det finns andra idéer kring det här, eller om ni med gamla uppslag fortfarande klurar med det. Om man vill centrera användningen efter ingredienser till dekokter och sammansättningen av desamma i regler och spelvärld, hur gör man detta till ett intressant och spännande uppslag ur olika aspekter? Några exempel:
Rollspelsperspektiv
* Att leta efter sällsynta växter till olika brygder för att lösa problem i äventyr/kampanjer kan göras till spännande moment som tar rollpersonerna till världens alla hörn där de tvingas lösa problem och besegra fiender för att komma åt en nästintill utrotat växt som behövs som ingrediens i en magisk brygd som är nödvändig för att klara av äventyret/kampanjen.
Samhällsperspektiv
* En sak kan vara att samhällets styrande använder droger för att kontrollera massan. I en verklighet där förtryck och lidande är en förutsättning för överklassens vältrande i lyx och överflöd, måste de senare på något sätt få befolkningen att acceptera situationen. Ett sätt kan vara genom att göra dem beroende av starka droger som ger en försköning av verkligheten, med sinnesdövande effekter.
* Människor är beroende av dekokternas positiva effekter. Om de är magiska kan de t ex ge fördelar som gör att den teknologiska och/eller medicinska utvecklingen stannar av- det finns helt enkelt inte något behov av den när man löser alla problem med magiska potions som helar/ger omänsklig styrka/flygförmåga/m.m. Vad händer när bieffekterna av dessa blir ett stort problem, eller när ingredienserna börjar tryta?
En annan kul grej är regler för sammansättningar av magiska drycker och deras användningsområden. Ska man skapa ett system där färger är viktiga, eller ska kombinationer av växters egenskaper tillsammans ge olika fördelar/nackdelar? Känner ni till något rollspel med bra regler för detta?
Rollspelsperspektiv
* Att leta efter sällsynta växter till olika brygder för att lösa problem i äventyr/kampanjer kan göras till spännande moment som tar rollpersonerna till världens alla hörn där de tvingas lösa problem och besegra fiender för att komma åt en nästintill utrotat växt som behövs som ingrediens i en magisk brygd som är nödvändig för att klara av äventyret/kampanjen.
Samhällsperspektiv
* En sak kan vara att samhällets styrande använder droger för att kontrollera massan. I en verklighet där förtryck och lidande är en förutsättning för överklassens vältrande i lyx och överflöd, måste de senare på något sätt få befolkningen att acceptera situationen. Ett sätt kan vara genom att göra dem beroende av starka droger som ger en försköning av verkligheten, med sinnesdövande effekter.
* Människor är beroende av dekokternas positiva effekter. Om de är magiska kan de t ex ge fördelar som gör att den teknologiska och/eller medicinska utvecklingen stannar av- det finns helt enkelt inte något behov av den när man löser alla problem med magiska potions som helar/ger omänsklig styrka/flygförmåga/m.m. Vad händer när bieffekterna av dessa blir ett stort problem, eller när ingredienserna börjar tryta?
En annan kul grej är regler för sammansättningar av magiska drycker och deras användningsområden. Ska man skapa ett system där färger är viktiga, eller ska kombinationer av växters egenskaper tillsammans ge olika fördelar/nackdelar? Känner ni till något rollspel med bra regler för detta?