Skulle behöva lite kommentarer angående mitt magisystem jag har konstruerat i mitt stora projektarbete, rollspelet Palethia. Först och främst finns det tre magiskolor: Ilusionism, Naturmagi och Mörkermagi. Spelvärlden bebos huvudsakligen av tre folkslag som till nästan 100% är svurna till varsin gudom, deras skapelsegudar. Varje gud har tillhandahållit vissa medlemmar av sina folk möjligheten att lära sig en av ovanstående magiskolor. Begränsningen med detta system är att man bara kan lära sig en av tre magiskolor, eftersom man måste vara svuren till EN viss gud för att kunna lära sig den gudens magiskola. Nåväl, för att fortsätta: Det finns inga besvärjelser i vanlig mening, utan magiker ägnar sin tid åt att med största eftertanke lagra magi i föremål och varelser genom att genomföra ritualer. När man väl genomfört en viss ritual och knutit den magiska kraften till ett föremål eller en varelse är lagringen av den tills vidare permanent. Vad gäller lagrad magi i föremål, så kan den nyttjas ett visst antal ggr per dag, beroende på vilken skicklighet magikern som utfört ritualen har uppnått. Energin stannar alltid kvar i föremålet tills vidare. Varelser åsamkas vissa tills vidare varaktiga förändringar, bra eller dåliga. Magiker som utför ritualer förlorar magisk kraft permanent, så viss eftertanke bör göras innan man genomför ritual efter ritual. Det enda sättet att få ny energi är att utföra storslagna dåd i sin magiskolas gudoms namn, eller genom djupgående studier på lämplig magiakademi. Om en varelse med lagrad magisk energi via ritual(er) eller ett föremål med lagrad magisk energi via ritual(er) dör eller förstörs, åsamkas magikern som utfört ritualerna mental skada, och den magiska energin går förlorad. Ju mer magisk kraft han lagrat, desto mer mental skada åsamkas han. Man kan säga, att alla föremål eller varelser som varit föremål för ritualer är för evigt knutna till magikern som är upphov till dem. Ju mer energi magikern valt att lägga ner, desto större risk utsätts han för om föremålet för den lagrade magiska energin förstörs. Palethia är alltså de magiska föremålens och de förtrollade varelsernas värld..