Nekromanti Magiska föremål

Muggas

Hero
Skulle behöva lite kommentarer angående mitt magisystem jag har konstruerat i mitt stora projektarbete, rollspelet Palethia. Först och främst finns det tre magiskolor: Ilusionism, Naturmagi och Mörkermagi. Spelvärlden bebos huvudsakligen av tre folkslag som till nästan 100% är svurna till varsin gudom, deras skapelsegudar. Varje gud har tillhandahållit vissa medlemmar av sina folk möjligheten att lära sig en av ovanstående magiskolor. Begränsningen med detta system är att man bara kan lära sig en av tre magiskolor, eftersom man måste vara svuren till EN viss gud för att kunna lära sig den gudens magiskola. Nåväl, för att fortsätta: Det finns inga besvärjelser i vanlig mening, utan magiker ägnar sin tid åt att med största eftertanke lagra magi i föremål och varelser genom att genomföra ritualer. När man väl genomfört en viss ritual och knutit den magiska kraften till ett föremål eller en varelse är lagringen av den tills vidare permanent. Vad gäller lagrad magi i föremål, så kan den nyttjas ett visst antal ggr per dag, beroende på vilken skicklighet magikern som utfört ritualen har uppnått. Energin stannar alltid kvar i föremålet tills vidare. Varelser åsamkas vissa tills vidare varaktiga förändringar, bra eller dåliga. Magiker som utför ritualer förlorar magisk kraft permanent, så viss eftertanke bör göras innan man genomför ritual efter ritual. Det enda sättet att få ny energi är att utföra storslagna dåd i sin magiskolas gudoms namn, eller genom djupgående studier på lämplig magiakademi. Om en varelse med lagrad magisk energi via ritual(er) eller ett föremål med lagrad magisk energi via ritual(er) dör eller förstörs, åsamkas magikern som utfört ritualerna mental skada, och den magiska energin går förlorad. Ju mer magisk kraft han lagrat, desto mer mental skada åsamkas han. Man kan säga, att alla föremål eller varelser som varit föremål för ritualer är för evigt knutna till magikern som är upphov till dem. Ju mer energi magikern valt att lägga ner, desto större risk utsätts han för om föremålet för den lagrade magiska energin förstörs. Palethia är alltså de magiska föremålens och de förtrollade varelsernas värld..

Muggas

Hero
ja, jag stavade fel till Illusionism (innan ngn anmärker på det)/images/icons/crazy.gif

Snow

Swashbuckler
Det låter intressant och ganska annorlunda, fortsätt så. En sak jag vill protestera mot är dock att man förlorar kraft både när man ingjuter magisk kraft i något och när sagda föremål förstörs. Har man redan avdelat en liten bit av sin kraft för att vara i föremålet borde man inte bry sig nämnvärt när den sedan förstörs. Möjligtvis kanske man känner att den förstörs och har lite konstiga drömmar eller underliga visioner efteråt. Alternativet är att man inte förlorar någon kraft vid ritualen men sedan måste vaka över sina mäktigaste föremål för att inte förlora kraft. Eller ge dem till folk man verkligen litar på. Tråkigt när kungen kommer och kräver ett magiskt föremål till sin odugling till son.

Vad är det för sorts magi man lägger in i föremål? Illusionism verkar ganska enkelt. Men vad är mörkermagi och naturmagi?

Duddmannen

Hero
Väldigt coolt koncept! Jag gillar idén med magiska föremål och varelser istället för riktiga besvärjelser.

Kommentarer:
1. Det står att magikern blir påverkad om hans föremål förstörs. Men vad händer med de magiska föremål en magiker skapat om MAGIKERN dör? Förblir de permanenta?
2. Vad kan magikerna åstadkomma med sina föremål? Är magin så pass mäktig att det verkligen lönar sig att offra all sin tid och energi på att skapa ett föremål som man sedan kan bli skadad av om det förstörs. Det måste alltså finnas GODA skäl till att bli magiker. Vilka?
3. Har jag rätt i att det bara finns tre gudar, en för var och en av de olika magiformerna och att det är samma gudar för de tre folkslagen. Är det så att man bara kan välja den magiskola som ens eget folk alltid väljer? Eller kan vilken som helst av de tre gudarna skänka vilken som helst av de tre magiskolorna, fast bara en till varje enskild person?

Muggas

Hero
Om magikern som skapat föremålet dör, försvinner den magiska kraften från föremålet/varelsen. Jag har ändrat, så att magiker som genomför ritualer förlorar ingen kraft, förrän föremål förstörs eller varelser dör. På så sätt utsätter sig magiker för större risker ju fler ritualer de genomför, eftersom de kan komma att "ligga på minus" rent kraftmässigt. Och visst, magisk potential är universell, d v s om man är född med "gåvan" spelar det egentligen ingen roll vilket folkslag man tillhör, bara man är svuren till den gud vars magiform man ämnar utöva (men det är vanligast att magiker utövar den magiform som sitt folkslags skapelsegud tillhandahållit sitt folk). Tack så mycket för berömmet!! Jag ska jobba vidare..

Muggas

Hero
Mycket bra ide' med att man förlorar kraft om magiska föremål förstörs/magiska varelser dör!! Jag inför din ide' direkt!! Rent speltekniskt innebär det att den gud som skapat magiformen man utövar tillhandahåller den kraft man behöver för sina ritualer. Om sedan ett magiskt föremål förstörs/ en magisk varelse dör får magikern "betala priset" med sin egen kraft.. Ju mer maktgalen en magiker blir, desto större risker utsätter han sig för, eftersom utförandet av för många ritualer kan innebära att kraftåtgången gör "att han hamnar på minus" om all lagrad magisk kraft går förlorar (= magikern dör). Tack så jättemycket för tipset!!!

Mask_UBBT

Hero
Palethia... hmmm... var kommer det namnet ifrån? Hur kom du på det? Jag har nämligen en assisiation som jag vill ha bekräftad...

Jag måste även protestera emot någonting, och det är de tre olika kategorierna av magiskolor: "Illusionism, Naturmagi och Mörkermagi."
Kan inte Naturmagi var 'mörk'? Finns inga illustioner i naturmagin, och finns inte illusionistiska mörkermagier(ex. mardrömmar)?

I övrigt gillar jag det något, och jag har själv nyss lärt hur kul det är att exprimentera med magisystem... Jag börjar faktiskt bli jävligt stolt överÖrikets uppbyggnad...

Oj, nu gled jag ifrån ämnet...

Hursomhelst, bra jobbat!