Nekromanti Magiska Föremål

T-RED

Warrior
Joined
4 Nov 2001
Messages
264
Location
Stockholm
Jag har ingen direkt vana av att använda mig av magiska artefakter i Eon och undrar därför följande...
Hur ligger det till med dessa när ni spelar, dräller de i varenda litet gathörn eller har man tur om man hittar en magisk ring som kan lysa?
Hur gör man på lämpligaste sätt för att lista ut hur ett magiskt förmål fungerar 'ingame'?
Finns det samlare av magiska artefakter typ som konst?
Finns det föremål var effekter är vanligare än andra och i så fall vilka?
Vad har ni stötpå eller skapat för magiska föremål när ni spelat?
 

Zug209_ivenhoe

Warrior
Joined
12 Feb 2001
Messages
268
Location
Uppsala
Hur ligger det till med dessa när ni spelar, dräller de i varenda litet gathörn eller har man tur om man hittar en magisk ring som kan lysa?
Snarare det senare, men det beror förstås på vilken typ av kampanj ni kör. Jag anser dock att det skall vara väldigt ont om magiska föemål i Mundana.
Hur gör man på lämpligaste sätt för att lista ut hur ett magiskt förmål fungerar 'ingame'?
Tar det till en magiker som kollar vilka besvärjelser föremålet innehåller.
Finns det samlare av magiska artefakter typ som konst?
Mäktiga magiker och lisher kan mycket väl ha några på lager.
Finns det föremål var effekter är vanligare än andra och i så fall vilka?
Vapen och smycken skulle jag tro är vanligast.
Vad har ni stött på eller skapat för magiska föremål när ni spelat?
Vapen som gör lite mer skada, är det ända jag kan påminna mig.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,047
Location
Göteborg
Hur ligger det till med dessa när ni spelar, dräller de i varenda litet gathörn eller har man tur om man hittar en magisk ring som kan lysa?

De finns...men dom är sällsynta, det är bara speciella personer som har tillgång till dessa. Inte riktigt så illa att man ska ha tur för att hitta ringen men åt det hållet.

Hur gör man på lämpligaste sätt för att lista ut hur ett magiskt förmål fungerar 'ingame'?

Med hjälp av den alkemiska processen "Analysera Artefakt".

Finns det föremål var effekter är vanligare än andra och i så fall vilka?

I vapen så är väl Garglias bryne eller jolundas krossande slag vanliga.

Vad har ni stötpå eller skapat för magiska föremål när ni spelat?

Svärd med Garglias bryne och någon slags dryck med Helande handen är väl vanligast..

Samt att jag har med en hel del magiska föremål som inte på något sätt lutar sig mot reglerna i MoM utan bara helt enkelt är "magiska".
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Tja egentligen är det ganska onödigt att säga att då vi spelar så är det ont om artefakter (alla andra har ju redan sagt det).

Och så till sista frågan (alla andra har ju redan besvarats så bra)

Vad har ni stötpå eller skapat för magiska föremål när ni spelat?
Tja en spelare ville ha betalt med två magiska ringar då han blev anlitad till något uppdrag. Han var tillräckligt duktig på det han gjorde för att få ringarna och han fick dem. Den ena var en ring som kunde lysa på befallning och han använda till att blända motståndare i strid. Kommer inte ihåg vad den andra ringen gjorde.
Under andra eller tredje delen i 'nattens ängel' (ett äventyr) hittade de ett par stövlar i en kista men de listade aldrig ut vad de var bra för (ded ökade en ens förflyttning om man sa 'vingprydd' eller något i den stilen) och blev ganska förargade av att det var stövlar i en kista med en fälla i låset :gremgrin:
Sedan fick en spelare en stav som han kunde kontrollera ormar med (ett eget påhitt) av en drottning från ett påhittad land (inte neogamespåhittad alltså).
Det har funnits nån mer ring också men jag kommer inte ihåg vad de hade för effekt. Jo förresten en kunde skjuta magiska blixtar.

Det är allt jag kommer ihåg av magiska artefakter under fyra års spelande.
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,047
Location
Göteborg
Re: Magiska Föremål (OT)

Under andra eller tredje delen i 'nattens ängel' (ett äventyr) hittade de ett par stövlar i en kista men de listade aldrig ut vad de var bra för (ded ökade en ens förflyttning om man sa 'vingprydd' eller något i den stilen) och blev ganska förargade av att det var stövlar i en kista med en fälla i låset

Hehehe... :gremgrin: *elakt flin*

Förresten...Vingfot.

Skicka gärna ett PM om du har åsikter om äventyret
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
jo men visst

Hur ligger det till med dessa när ni spelar, dräller de i varenda litet gathörn eller har man tur om man hittar en magisk ring som kan lysa?

Det finns officiellt sett inga magisk artefakter när jag spelleder. Det är endast mycket speciella och mäktiga personer som nyttjar artefakter, oftast magiker. Nya rollpersoner vet alltså inte om att sådant existerar. När de lirkat in sig djupt i händelser når de upp till nivån speciella och mäktiga vilket gör att det har dykt upp lite magiska prylar.

Hur gör man på lämpligaste sätt för att lista ut hur ett magiskt förmål fungerar 'ingame'?

Som tidigare sagts, analytisk alkemi.

Finns det samlare av magiska artefakter typ som konst?
Ja. En synnerligen mäktig byrokrat i staden Erat men stora kontakter inom tempelriddarordrarna. I samlarens palats står montrar med mängder av föremål och dessutom en text skriven av efter att föremålet undersökts i inkivitionens laboratorium som beskriver föremålets funktion men inte användningssätt. Samlaren själv heter Samon Antonis och lägger ner mycket energi på att utöka och underhålla sin älskade samling. Han ska snart sända iväg en expedition ledd av någon av hans pålitliga utforskare till ett par ruiner från det gamla riket radh-kamra.

Finns det föremål var effekter är vanligare än andra och i så fall vilka?

Små diskreta föremål (typ ringar) som ger bättre utstrålning (till exempel lättare övertala och ledarskap) lär vara minst ovanliga.

Vad har ni stötpå eller skapat för magiska föremål när ni spelat?

Svärdet Imperiets framfart har gått i arv i en numera islagd kampanj. Svärdet är "oförstörbart" och skapar en jordbävning när man drämmer hjalten i ett massivt föremål. Jordbävningens styrka är i förhållande till kraften i slaget mot marken så det kan bli förödande att hålla svärdet i handen när man faller med kraft har det visat sig. Dessutom gör svärdet lite mer skada förståss.

Annars hade en magiker en ring som gjorde honom snabbare. Den finns det inget intressant att skriva om dock...


/Ceram, gillar sparsamma artefakter.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
När jag själv varit SL så har mina spelare fått ett magiskt föremål totalt vad jag kan minnas. Det var en ganska highpowerkampanj eller vad man ska kalla det, spelarna hade hur som helst fått en vagn av en drake under tiden de gjorde honom tjänster, vagnen var mycket större på insidan än på utsidan.

Som spelare har jag vid ett tillfälle spelat en biotropimagiker vars inkomster till störst del kom från försäljning av potenshöjande preparat till adelsmän och andra välbärgade människor. Jag menar: Vad livnär sig magiker på egentligen? Hur många finns det som betalar för deras mer skumma tjänster???
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Hur ligger det till med dessa när ni spelar, dräller de i varenda litet gathörn eller har man tur om man hittar en magisk ring som kan lysa?
Hur gör man på lämpligaste sätt för att lista ut hur ett magiskt förmål fungerar 'ingame'?
Finns det samlare av magiska artefakter typ som konst?
Finns det föremål var effekter är vanligare än andra och i så fall vilka?
Vad har ni stötpå eller skapat för magiska föremål när ni spelat?
Nu är Ymirs kampanj rätt "high" så det har faktiskt dykt upp ett par föremål med skumma egenskaper. I vapenväg avhandlas de flesta här. Notera dock att både Gwlithn och Shoni'meniyse har sina ursprung i skugglanden, och därför skiljer sig en del från "vanliga" magiska föremål. Vad det gäller Trollblod så har det visat sig ha en del övernaturliga egenskaper, såsom förmågan att skada allt som inträtt i Mundana även om det inte ens har fysisk form. En kvalificerad gissning skulle vara att det kan vara teotropi det är frågan om, eftersom det har antytts rätt hårt att den uråldrige varelse som skapat vapnet kan vara någon form halvgud. Tekniskt sett skulle det göra svärdet heligt, antar jag.

Utöver det, så har det dykt upp en del andra artefakter, t ex en amulett som håller bäraren varm om vintern och sval på sommaren (oerhört praktisk, särskilt för Ni-hârma och andra växelvarma typer), en lyckoring, ytterligare ett par vapen, ett drakhjärta (hela tre stycken har dykt upp i bild, faktiskt), en mystisk krona och en oerhört mäktig spade.

Förhoppningsvis kan vi mecka upp alla på Drunoks Drängar sinom tid. Ytterligare bidrag mottages tacksamt.

/Joel - vill dock påpeka att det är väldigt ont om magiska föremål i de andra kampanjerna.
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
I min kampanjvärld har jag ett gäng som kallas för Sanningens Väktare. De är magigillets egna polisstyrka (enkelt uttryckt). Fångar in magiker som löpt amok eller i största allmänhet uppför sig ociviliserat (ger gillet dåligt rykte).
De är utrustade med ringar (artefakter) som får ett utvalt mål inom 30m att glömma bort färdigheten Besvärjelse.
(Näppeligen bra att använda mot just magiker).
Den är dock endast provisorisk (det finns sk Domare som har rätten att göra det hela permanent, men först efter en "rättegång").

Dessa typer och deras ringar är dock extremt sällsynta (liksom magiker i det stora hela).
 

Gastono

Hero
Joined
14 Oct 2003
Messages
1,532
Location
Göteborg
Hur ligger det till med dessa när ni spelar, dräller de i varenda litet gathörn eller har man tur om man hittar en magisk ring som kan lysa?
Mycket ovanligt med några magiska artefakter, absolut ingenting som ligger å dräller.

Hur gör man på lämpligaste sätt för att lista ut hur ett magiskt förmål fungerar 'ingame'?
Som sagt så går man till en magiker (alkemist) som utför processen "analysera artefakt".

Finns det föremål var effekter är vanligare än andra och i så fall vilka?
Diskreta saker eller vapen/delar av rustningar (speciellt sköldar).

Finns det samlare av magiska artefakter typ som konst?
Alkemster som specialliserat sig på att göra artefakter/magiker främst.

Finns det föremål var effekter är vanligare än andra och i så fall vilka?
Ringar eller smycken brukar ha effekter som höjer färdigheter eller saker som berör en själv.
Som nämnts tidigare så finns det stövlar/skor som ökar föflyttningen.
Rustningsdelar/sköldar som är extra hållbara.
Vapen som gör extra skadda.
Trollstavar som t.ex kastar "eldbollar" eller hjälper till att alstra filament för en magiker.

Det är vad jag tycker är vamligast.

Vad har ni stötpå eller skapat för magiska föremål när ni spelat?
Jag har spelat en alkemist som för magiska föremål.
Så jag har gjort några saker.
I M&M står allt om det, observera att magiska föremål är mycket dyra.

Det mesta av det här har du ju redan fått svar på men det finns nog lite nytt :gremlaugh:
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Duktiga alkemister

Jag reagerade på hur hög svårighet det måste vara på en sådan artefakt för jag tyckte mig minnas att effekten 'olära' inte var avstånd och provisorisk och en snabb titt i M&M visade att jag hade rätt.

Olära
Ataxatropi: 2, Räckvidd: Personlig, Varaktighet: Temporär.

Så jag räknade lite på det och kom fram till att svårigheten är hög.

Jag fick fram en besvärjelse som ser ut så här.

Olära : Alstra två ataxatropiska filament (Ob8T6). Väva effekten Olära’ (Ob2T6). Väva effekten ’Beröring’ (Ob2T6). Väva effekten ’Avstånd’ (Ob2T6). Väva effekten ’Provsorisera’ (Ob2T6).

Vilket betyder att svårigheten är Ob8T6 - så teoretisk för att artefakten ska fungera som den är tänkt måste skaparen ha haft 30 i FV i Alkemi eller Besvärjelse.

Nu är det också så att jag inte är säker på ifall besvärjelsen är korrekt (har alltid varit säker på att jag kunde det där med magi men uptäckte nyligen att jag nog har haft fel om en del saker) så ifall det är fel kan väl nån säga nått om det så får jag skämmas :gremgrin:

Fast det är klart nu är det ju DITT Mundana så du gör som du vill med dina artefakter än fast jag nu skulle råka ha rätt.

Han som inte heller alltid har följt alla magiregler :gremgrin:
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: Duktiga alkemister

Jo, precis, men använde flera accumulatorer i kristallen.
Har inte sett ngt hinder för det då det står i reglerna att en kristall inehåller en aktivator och en eller flera accumulatorer.

Har jag fel i mitt antagande?

Den magiska färdighetschansen är 18 så ringen fungerar i de flesta av fallen.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Jasså kristall

Jag trodde du att artefakten var ett aggregat. Klart då fungerar det nog även om det är lite jobbigt att man måste väva allting själv varje gång vilket medför att det bara är magiker som kan använda artefakterna. Vilket kanske är meningen?

Han som är grinig över att han skrev ett helt annat inlägg innan han kom på att det handlade om kristaller och inte aggregat och undrar nu vad han ska göra med sitt ursprungliga fina inlägg (alldeles för fint för att bara kasta bort) :gremmad:
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
Re: Jasså kristall

Jodå, aggregat oxo, (observera att ringarna är ovanliga).
Och aktiveringsvillkoren i aktivatorn är dels ett hemligt ord (vilket jag inte kan skriva här pga mina spelare) och dels att det måste vara en individ som svurit de 4 ederna.

Problemet med stora kristaller är att det är omständigt att ladda dem. Det var mest därför som jag har flera accumulatorer i kristallen.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
YES!!!

Tack tack tack!

Du gav mig precis en möjlighet att använda mitt ursprungliga inlägg som jag i och för sig hade tänkt lägga upp som en egen tråd där jag frågade hur det egentligen förhåller sig med aggregat och ackumulatorer


Sida 57 i M&M i stycket om aggregat.

Innehåller alltid en aktivator, en ackumulator och en projektor.
Det borde ha stått "minst en ackumulator" om det varit flera.

Sida 58 i M&M i början av andra stycket om aggregat.

Ett aggregat innehåller alltid en aktivator, en eller flera ackumulatorer och en projektor.
Här står det klart och tydligt att det fungerar med flera ackumulatorer.

Sida 58 i M&M i början av andra stycket om aggregat lite längre ned.

På motsvarande sätt som besvärjelser bara kan innehålla en alstring så kan ett aggregat bara innehålla en ackumulator
Här står det inte det (det var här jag läste).

Så jag vet inte riktigt hur det skall vara men i grundboken står det (i Eon 2 i alla fall) att man i ritualer bara kan alstra samma aspekt en gång medan det i M&M står att man kan göra det flera gånger. Då visade det sig att Eon 2 hade rätt.

Så jag tror faktist att man bara kan använda sig av en ackumulator per artefakt även om jag skulle vilja att det inte varit så.

Han som gillar maffiga magier och artefakter av alla sorter :gremgrin:
 

DarkMystic

Swordsman
Joined
15 Jan 2004
Messages
527
Location
Göteborg
Hur ligger det till med dessa när ni spelar, dräller de i varenda litet gathörn eller har man tur om man hittar en magisk ring som kan lysa?

Magiska prylar är rätt vanligt fast frågan e ju hur många "effektiva" magiska saker finns det

Hur gör man på lämpligaste sätt för att lista ut hur ett magiskt förmål fungerar 'ingame'?

Det är väl bara hitta på nåt som låter balanserat och häftigt...

Finns det samlare av magiska artefakter typ som konst?

Äventyrare brukar vara bra på det. Annars brukar drakar och typiska magiker också samla på sig sånt...

Finns det föremål var effekter är vanligare än andra och i så fall vilka?

Det finns inga "vanligare" magiska föremål allt finns för att hittas och skapas så funkar Eon.

Vad har ni stötpå eller skapat för magiska föremål när ni spelat?

1. När vi tre alkemister gjorde vi allt och det blev ett liten kampanj över det men när vi började bygga golems bestämde sig SL för att avsluta kampanjen genom att skicka Jargierna på oss.(Ja hela falleruttan :gremfrown:)
2. Trollbane, svärdet i regnsynd, svärdet i sorgernas brunn, X antal ringar och en gång hittade vi en lyckta som kunde spruta eld.

Och om folk vill så kan jag skriva upp golemritualen(som dem i Dungeons and Dragons golems) åt folk.

/DarkMystic gillar Irongolems och Odöda i tusental...
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Alternativ

Jo det borde fungera.

Fast egentligen så är jag inte riktigt säker på det heller för vad är det för svårighet på en kristall egentligen för det är ju inte precis tal om slag för Besvärjelse eller Transformering, det kommer ju först sen då magikern ska göra något av alla filament. Då är det ju bara Alstra kvar och då blir det ju hela klabbet som man försökt undvika.

Fast jag ser ett par alternativ till detta (just nu i alla fall). Det ena är att ifall man har flera ackumulatorer i en kristall är att man slår ett slag för varje ackumulator (och på så sätt delar upp det hela) eller att man bara slår för den högsta svårigheten för ackumulatorerna (vad är det för ord egentligen?).

Exempel: Du har fyra ackumulatorer i en kristall. Den 1:a lagrar fyra filament, den 2:a tre filament, 3:e tre filament och den 4:e två filament. Då slår du bara ett slag för den med högst svårighet, nämligen ett svårt slag (Ob4T6).

Ifall inget av dessa fungerar så kanske man kan dela upp ringen i flera komponenter (flera artefakter). Alltså flera kristaller och ett fokus. Det blir ju en massa slag mot alla svårigheter men det borde gå.

Hursomhelst borde det bara behövas ett fokus eftersom den högsta svårigheten för Besvärjelse är ett lätt slag (Ob2T6).

Själv så tycker jag att du ska ta det alternativ du gillar mest, skulle det vara ursprungsidén så låt gå för det. Det är ju ändå DITT så du får ju göra som du vill. Ingen kan ju precis klaga på att ni inte spelar efter alla regler.

Förresten vilket land kommer Sanningens Väktare ifrån?
Var det de som vara magikergillet eller var det bara en del av gillet som var specialiserade på att stoppa bråkiga magiker?
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
med risk för att ge mig in i en död tråd:


"Hur ligger det till med dessa när ni spelar, dräller de i varenda litet gathörn eller har man tur om man hittar en magisk ring som kan lysa?"

jag brukar arbeta antingen med tjänare till högadel, högadel eller lågadel (i den ordningen), eller möjligen med personer som berlrs av dessas beslut (dvs. kreti och pleti). I de första fallen så förekommer det, men det är inte något som man erkänner. Det är helt enkelt varken socialt accepterbart eller önskvärt att basunera ut för sina konkurrenter att man har övernaturlig hjälp.
I det andra fallet så är det vanligt att jag framställer det så, men det förekommer egäntligen inte, utan amuletter som "helgonben som skall göra den-och-den kär i mig och som jag köpte av tanten i skogen" är för det mesta blankputsade kycklingkotor medan "baron ett-eller-annat-nobelt-namns magiska svärd" helt enkelt är ett kvalitetssvärd svingat av en skicklig fäktare.
med andra ord så beror det på:
I de lägre kasten är mängden obefintlig.
Runt stadsråds- och riddarnivå så förekommer det troligen att en på femhundra äger en äkta relik eller en förfäders halsband (troligen också den en relik från en kultdeltagande morfader). Att dess föremål förekommer betyder dock inte att de kan hanteras eller aktiveras.
I högreståndskretsar så är magiska föremål inte ovanliga: för det mesta förnekas dock deras existens. Dessa föremål brukar dock normalt sett vara av det enklare slaget; ett juvelbesatt krusifix som underlättar koncentrationen; en dolk som är imun mot rost; eller de mer fantasifulla manipulerade djuren - exempelvis en talande kanariefågel.
Allra vanligast är dessa föremål i präste-, magiker-, och högre handelsmannakretsar, där de nästan är var mans egendom. Bland de företagsägande köpmän jag nyss nämnde så är de dock oftast bara rökelsekar som ökar självförtroendet hos alla som inandas röken, eller ringar som får bäraren att verka ärlig.


"Hur gör man på lämpligaste sätt för att lista ut hur ett magiskt förmål fungerar 'ingame'?"

Det gör man inte. I nio fall av tio förblir magin i ett föremål oupptäkt. I det tionde fallet så prövar man antingen själv, eller också så aktiverar föremålet sig själv (om alla krav uppfylls), eller också så tar man föremålet till en alkemist med risk att förstöra det. Ett tips är att betona den risken - när ett par tre kostbara klenoder har blivit missfärgade för att en galen karl i ett labb kokat dem i tjära för att sedan förklara att de inte var magiska så tenderar de flesta att låta bli att söka upp dem efteråt.


"Finns det samlare av magiska artefakter typ som konst?"

nej. artefakter är bruksföremål eller klenoder. mecenater förekommer visserligen, och kan i vissa fall till och med beskydda alkemister, men de skapar knappast gallerier med magiska svärd eller mantlar som gör att bäraren kan byta skepnad till ugglor.


"Finns det föremål var effekter är vanligare än andra och i så fall vilka?"

nej. Det vanliga med ett föremål är att det är galet ovanligt. Skall man säga något så bör man väl påpeka att de religiösa föremålen för olika religionerna (säger bara rotrax mask!) är vanligare än andra övernaturliga ting, men annars nej.
tre typer av föremål som jag dock uppskattar är penningpungar som aldrig töms (då de fyller på mynt från närmaste "större" källa), smycken som får bäraren att se majestätisk ut, och sjalar/slöjor/mantlar som förställer bärarens röst enligt önskan.


"Vad har ni stötpå eller skapat för magiska föremål när ni spelat?"

bara ett par stycken. En häst vars skor var smidda så att ryttaren och djuret var fullkommligt ljudlösa. En fackla som saknade antändningsvärde. Ett skepp som hade ett eget liv. Och naturligtvis en hund som kunde spåra upp lögnare.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
en trollkarls försörjning.

Är du så välbärgad att du har kunnat studera magi och blivit antagen vid ett sällskap så äger du antagligen ett eget gods.
Om inte... tja, vilka betalade alkemister i vår värld?

Antingen lär man sig ett hantverk, blir trontjänare hos någon mäktig herre, eller också så¨får man finna sig i att vara en utstött och föraktad vandrande försäljare av potensmedel eller¨uppträdande attraktion på marknader. Om man inte går in i armén förståss!
 
Top