Sting
Veteran
En stilla undran infinner sig hos mig varje gång som jag tänker på mitt magisystem och denna undran rör dess förmåga att framstå som fungerande för andra än mig själv.
Därför tänkte jag be er om lite hjälp med själva grunden i det nämligen det att det inte använder sig av besvärjelser eller ens färdigheter som är helt inriktade på det. För att kunna beskriva det så måste jag snabbt nämna världen.
Världen är under kontroll av dödsguden (arbetsnamn Karon) och av vissa anledningar som alla har med Karon att göra så har nästan alla (80-90%) mer än en själ. Dessa extra själar är inte alltid hela själar, det kan även vara fragment. Genom att avse göra något som passar in i någon av Karon aspekters område (aspekterna styr/är delar av döden och vad den symboliserar) så kan man om man besitter en sådan extra själ göra magi, det är alltså en slags bön om hjälp. Denna magi är av det förstärkande slaget för det mesta men kan även vara själständig från det fysiska händelseförloppet. Det finns ett offer att göra men det är oväsentligt just nu. Man slår ett slag som hänger samman med hur påverkad man är av dödsrikets närhet och om man lyckas så sker magin som man har avsett om man "fummlar" så kan det föga förvånande, gå illa. Slaget modifieras av vad man försöker uppnå och hur väl man knyter an till aspekten och mer liknade saker.
Det jag är osäker på är: som det är nu så kan man göra i stort sett vad som helst som så länge man har FV för det, dvs man hindras inte av förkunskaps krav eller krav på att man har "lärt sig" att åstakomma den effekten. Det som hindrar är ens fantasi, FV (och det är i en egenskap som alla har och som inte är bunden till magi enbart), ens förmåga att beskriva saker och även av nivå SL lägger spelet på.
Är detta ett bra sätt (inte sytemet alltså) att lösa magi eller är ni för ett mer regelbaserat system med besvärjelser eller sfärer (som i Mage) osv?
Därför tänkte jag be er om lite hjälp med själva grunden i det nämligen det att det inte använder sig av besvärjelser eller ens färdigheter som är helt inriktade på det. För att kunna beskriva det så måste jag snabbt nämna världen.
Världen är under kontroll av dödsguden (arbetsnamn Karon) och av vissa anledningar som alla har med Karon att göra så har nästan alla (80-90%) mer än en själ. Dessa extra själar är inte alltid hela själar, det kan även vara fragment. Genom att avse göra något som passar in i någon av Karon aspekters område (aspekterna styr/är delar av döden och vad den symboliserar) så kan man om man besitter en sådan extra själ göra magi, det är alltså en slags bön om hjälp. Denna magi är av det förstärkande slaget för det mesta men kan även vara själständig från det fysiska händelseförloppet. Det finns ett offer att göra men det är oväsentligt just nu. Man slår ett slag som hänger samman med hur påverkad man är av dödsrikets närhet och om man lyckas så sker magin som man har avsett om man "fummlar" så kan det föga förvånande, gå illa. Slaget modifieras av vad man försöker uppnå och hur väl man knyter an till aspekten och mer liknade saker.
Det jag är osäker på är: som det är nu så kan man göra i stort sett vad som helst som så länge man har FV för det, dvs man hindras inte av förkunskaps krav eller krav på att man har "lärt sig" att åstakomma den effekten. Det som hindrar är ens fantasi, FV (och det är i en egenskap som alla har och som inte är bunden till magi enbart), ens förmåga att beskriva saker och även av nivå SL lägger spelet på.
Är detta ett bra sätt (inte sytemet alltså) att lösa magi eller är ni för ett mer regelbaserat system med besvärjelser eller sfärer (som i Mage) osv?