Nekromanti Magisystem,,,,naturligtvis till mitt rollspel

Sting

Veteran
En stilla undran infinner sig hos mig varje gång som jag tänker på mitt magisystem och denna undran rör dess förmåga att framstå som fungerande för andra än mig själv.
Därför tänkte jag be er om lite hjälp med själva grunden i det nämligen det att det inte använder sig av besvärjelser eller ens färdigheter som är helt inriktade på det. För att kunna beskriva det så måste jag snabbt nämna världen.

Världen är under kontroll av dödsguden (arbetsnamn Karon) och av vissa anledningar som alla har med Karon att göra så har nästan alla (80-90%) mer än en själ. Dessa extra själar är inte alltid hela själar, det kan även vara fragment. Genom att avse göra något som passar in i någon av Karon aspekters område (aspekterna styr/är delar av döden och vad den symboliserar) så kan man om man besitter en sådan extra själ göra magi, det är alltså en slags bön om hjälp. Denna magi är av det förstärkande slaget för det mesta men kan även vara själständig från det fysiska händelseförloppet. Det finns ett offer att göra men det är oväsentligt just nu. Man slår ett slag som hänger samman med hur påverkad man är av dödsrikets närhet och om man lyckas så sker magin som man har avsett om man "fummlar" så kan det föga förvånande, gå illa. Slaget modifieras av vad man försöker uppnå och hur väl man knyter an till aspekten och mer liknade saker.
Det jag är osäker på är: som det är nu så kan man göra i stort sett vad som helst som så länge man har FV för det, dvs man hindras inte av förkunskaps krav eller krav på att man har "lärt sig" att åstakomma den effekten. Det som hindrar är ens fantasi, FV (och det är i en egenskap som alla har och som inte är bunden till magi enbart), ens förmåga att beskriva saker och även av nivå SL lägger spelet på.
Är detta ett bra sätt (inte sytemet alltså) att lösa magi eller är ni för ett mer regelbaserat system med besvärjelser eller sfärer (som i Mage) osv?

Vindhand

Myrmidon
hjälp till spelare

Något som behövs är i.a.f. hjälp till spelarna om vad de kan förvänta sig i form av böner. Magikerna borde få en historik av vad för slags böner som funkat förut, hur en bön för formuleras och kanske vad man bör tänka på för att göra något utöver det vanliga. Detta kan mycket väl ta formen av legender om gamla magiker, vad de gjorde, hur det gick och vad som gick fel.
Har du funderat på att låta själfragmentet ha någon typ av karaktär eller storlek så att det underlättar vissa typer av uppgifter eller bara ökar chansen till att bli bönhörd?

Jag tror definitivt att en rent friformig magi som cirkulerar runt bön kan funka utmärkt (och vara riktigt stämningsfullt). Ju mer hjälp och inspiration man kan ge folk för att hantera detta desto bättre. Att bara säga "vadsomhelst" ger liksom inget att jobba med :gremsmile:

Det är ett utmärkt sätt att lösa problemet på. Vissa saker hävdar jag inte passar något vidare in i regelsystem...en sak som magi vill göra vadsomhelst. Det är lättare att hantera magi som följer vissa linjer, men åtminstonde jag tycker att helt fri magi är underbart. Det kräver dock mycket mer av spelarna/spelledaren.

entomophobiac

Low Prep High Play
Jag är helt för denna sorts system. Magi är en så abstrakt sak att det inte går att formulera regler, enligt mig. Var det någonsin en obstinat lärjunge som stövlade upp till en studerande Gandalf och påstod att han inte kunde göra vad han just gjorde för att hans level var för låg?

Mina favoritsystem för magi är de som inte använder besvärjelser utan fundamentala aspekter som bestämmer vad du kan göra med magin. Jag vill inte veta att min besvärjelse heter "Cause minor damage" - jag vill VETA att den kommer göra det, för att jag själv fått den att göra det.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Magi och namn

Jag gillar system där spelarna själva fårhitta på de magiska effekterna bara de följer vissa bestämda regler. Det fungerar bra, så länge spelarna spelar efter systemets anda och inte försöker att superoptimera sina magiska effekter. Man kan försöka balansera det genom att på något sätt göra magi farligt att använda, så att spelarna tänker sig lite för innan de börjar trolla.

En orelaterad kommentar: En sak som gör mig väldigt upprörd är när man tar ett existerande namn och använder det till något annat, speciellt om det är något som påminner lite om namnets ursprungliga användningsområde, men inte riktigt är detsamma. Inom Warhammer förekommer sådant både här och där. Snälla! Byt namn på guden! :gremsmile:

/tobias

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag är stenhårt för att man inte ska lära in formaliserade besvärjelser. Som jag ser det är magikern en konstnär, och kan, med viss förberedelse, skapa olika effekter utan att bindas av inlärda saker, på samma vis som en musiker inte bara kan spela ett par, tre låtar han lärt in (nåja... en bra musiker...) utan kan spela nya låtar om han får öva lite (det finns mig veterligen inget rollspel som betraktar alla låtar som separata färdigheter, och jag ser ingen anledning till varför man ska behandla trollkonsten annorlunda). Dock krävs det oftast att man övar in det man ska göra -- att improvisera fritt är betydligt svårare än att använda en besvärjelse man testat lite, på samma vis som det går lätt att spela en låt som man övat på. Dock är själva den magiska förståelsen något som griper över alla besvärjelser.

entomophobiac

Low Prep High Play
att improvisera fritt är betydligt svårare än att använda en besvärjelse man testat lite
En metod jag använde mig av under en session i ett av mina egna projekt (där magi för övrigt är förbjuden och straffas med döden) var att låta den spelare som använder den komma med subtila gester till mig som SL för att förklara att det han sa egentligen var en besvärjelse.

Ett exempel är när en styltförsedd gycklare trampar runt och denna spelare säger "tänk om han skulle ramla över kungen" samtidigt som han ler storsint. Detta var också vad som hände. Inga tärningsslag - ingenting - och de övriga spelarna anade då absolut nada. De undrade nog snarare vad SL egentligen höll på med...

Med andra ord kan improvisation helt enkelt förja de normer som en mening ger. "Tänk om" eller liknande är helt enkelt inledningsfraser, och du kan själv komma på en miljon olika sätt att använda det om det vore tänkbart i verkliga livet. Ju fler ord, ju högre svårighetsgrad. Så "tänk om gycklaren ramlar" är inte så svårt, men "tänk om gycklaren ramlar över kungen, välter ut vinkaraffen, slår bordet i spillror och petar ut ögat på hunden med sin ena stylta" är lite svårare.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Ju fler ord, ju högre svårighetsgrad. Så "tänk om gycklaren ramlar" är inte så svårt, men "tänk om gycklaren ramlar över kungen, välter ut vinkaraffen, slår bordet i spillror och petar ut ögat på hunden med sin ena stylta" är lite svårare."

Det bör väl finnas någon form av modifikation för hur kraftig effekten är också? "Tänk om kungen sprängs" har lika många ord som "tänk om gycklaren ramlar"...

entomophobiac

Low Prep High Play
Det bör väl finnas någon form av modifikation för hur kraftig effekten är också? "Tänk om kungen sprängs" har lika många ord som "tänk om gycklaren ramlar"...
Då handlar det om påverkan. Men ingen magiker är dumdristig, och det är alltid upp till SL om det fungerar eller inte. En sådan sak som "kungen sprängs" är ett typiskt exempel på något SL inte låter hända. Men att gycklaren ramlade var en kul detalj, så det kunde implementeras utan att någon undrade annat än, som sagt, vad SL höll på med.

Sting

Veteran
Det är trevligt att det inte bara är jag som gillar lite friare stil på magin.
Magin som vem det nu var hade gjort där man bara beskrev vad man ville åstakomma och sedan lät det vara upp till SL vad som igentligen skedde, det ligger ganska nära det jag kör med, själv har jag dock regler för att se om bönen uppmärksammas och så....men det ska bli väldigt fritt. Tack för ert positiva bemötande, jag ska se om jag kan komma mig för att skriva en mer utförlig beskrivning av systemet för ert beskådande och bedömande. Det lär nog behövas för det är inte bra att skriva helt själv utan andras åsikter har jag märkt..

Sting

Veteran
Re: Namn

Observera, jag skrev ARBETSNAMN och det fanns ett skäl till att jag gjorde så, jag håller till stora delar med dig och kommer nog byta men inte just nu för jag har inget bra alternativ än.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Re: Namn

Observera, jag skrev ARBETSNAMN och det fanns ett skäl till att jag gjorde så, jag håller till stora delar med dig och kommer nog byta men inte just nu för jag har inget bra alternativ än.
Jo, jag såg det. Jag ville bara vara försäkra mig om att du skulle ändra det! :gremsmile:

/tobias