Hejsan
Jag jobbar på ett system för att folk ska kunna tillverka egna besvärjelser.
Färdighetsvärdena varierar från 1-10 för normala människor men det går att få i princip oändligt.
Tanken är att skapa något som skulle passa trollpackor.
Vittner sejd och trolldom
En spelare kan lika många trolldommar som hen har i färdigheten trolldom, vissa fördjupningar kan ge tillgång till fler trolldomar.
Spelaren skapar själv sina trolldomar tillsammans med spelledaren. Det är inte improviserad magi.
Spelaren säger vad hen vill kunna göra och spelledaren sätter en svårighetsgrad för trolldomen.
Spelaren måste sedan slå ett slag på en t100 tabell för varje nivå i svårighetsgrad, varje sådan kallas Förutsättning
Exempel på Förutsättningar:
Svårighetsgraden är även svårighetsgraden när man försöker lägga själva trolldomen.
En spelare kan inte behärska en trolldom som har högre svårighetsgrad än hen har i trolldom
Spelledaren säger även hur lång tid det tar att genomföra besvärjelsen. Det förutsätter givetvis att man Hinner med att göra alla Förutsättning under den tiden med. Om man har få begränsningar men mycket tid så fylls tiden ut med olika ramsor, ljud, längre kokning av saker etc
Rollpersonen kan även experimentar sig fram till nya sätt att lägga trolldomen på. Om hen tar en dag och testar nya sätt att lägga den och lyckas med ett slag för trolldom modifierat med svårighetsgraden. Så får hen slå om på tabellen. Perfekt leder till att man får ta bort en Förutsättning. Fummel (chansen blir större desto svårare Trolldom är)leder till hemskheter.
Vad tror ni kan det funka? Andra ideer
Jag jobbar på ett system för att folk ska kunna tillverka egna besvärjelser.
Färdighetsvärdena varierar från 1-10 för normala människor men det går att få i princip oändligt.
Tanken är att skapa något som skulle passa trollpackor.
Vittner sejd och trolldom
En spelare kan lika många trolldommar som hen har i färdigheten trolldom, vissa fördjupningar kan ge tillgång till fler trolldomar.
Spelaren skapar själv sina trolldomar tillsammans med spelledaren. Det är inte improviserad magi.
Spelaren säger vad hen vill kunna göra och spelledaren sätter en svårighetsgrad för trolldomen.
Spelaren måste sedan slå ett slag på en t100 tabell för varje nivå i svårighetsgrad, varje sådan kallas Förutsättning
Exempel på Förutsättningar:
1.Du behöver ett levande djur för att lägga besvärjelsen
2.Du behöver en nyplockad växt för att lägga besvärjelsen
3. Du måste tillaga en del av en sällsynt växt för att lägga besvärjelsen
6 Du måste tillaga en del av en vanlig växt
7 Du måste göra en speciell och uppseendeväckande gest (specifiera)
8 Du måste säga en ramsa (specifiera)
9 Du måste spela ett instrument, välj själv vilket
10 Du måste använda bendelar
11 Du måste skapa ett mönster av någonting (ej rista ej skriva)
11 Du måste rista en symbol SPECIFICERA någonstans
12 Du måste offra lite blod från dig själv
13 Du måste offra lite blod från någon annan RÖD ointelligent SVART intelligent varelse
14 Du behöver en tår från dig själv för att skapa besvärjelsen
15 Du måste äta en insekt specificera
16 Du måste äta en halucinogen växt
17 Du måste hålla handen med en annan person
18 Du måste spotta på målet för besvärjelsen
19 Du behöver något av målet för besvärjelsen
20 Du får en vårta varje gång du använder besvärjelsen
21 Du får klåda varje gång du använder besvärjelsen
22 Du måste skvätta blod på målet för din trolldom
23 Du måste stirra uppseendeväckande på målet för din trolldom
24 Du måste kasta jord på målet för besvärjelsen
25 Du behöver ett hårstrå från dig själv
26 Du måste dricka någonting äckligt men ofarligt
27 Du måste ge målet för besvärjelsen något äckligt att dricka
28 Du måste ge målet för besvärjelsen något äckligt att äta
29 Det kommer en konstig doft när du gör det
2.Du behöver en nyplockad växt för att lägga besvärjelsen
3. Du måste tillaga en del av en sällsynt växt för att lägga besvärjelsen
6 Du måste tillaga en del av en vanlig växt
7 Du måste göra en speciell och uppseendeväckande gest (specifiera)
8 Du måste säga en ramsa (specifiera)
9 Du måste spela ett instrument, välj själv vilket
10 Du måste använda bendelar
11 Du måste skapa ett mönster av någonting (ej rista ej skriva)
11 Du måste rista en symbol SPECIFICERA någonstans
12 Du måste offra lite blod från dig själv
13 Du måste offra lite blod från någon annan RÖD ointelligent SVART intelligent varelse
14 Du behöver en tår från dig själv för att skapa besvärjelsen
15 Du måste äta en insekt specificera
16 Du måste äta en halucinogen växt
17 Du måste hålla handen med en annan person
18 Du måste spotta på målet för besvärjelsen
19 Du behöver något av målet för besvärjelsen
20 Du får en vårta varje gång du använder besvärjelsen
21 Du får klåda varje gång du använder besvärjelsen
22 Du måste skvätta blod på målet för din trolldom
23 Du måste stirra uppseendeväckande på målet för din trolldom
24 Du måste kasta jord på målet för besvärjelsen
25 Du behöver ett hårstrå från dig själv
26 Du måste dricka någonting äckligt men ofarligt
27 Du måste ge målet för besvärjelsen något äckligt att dricka
28 Du måste ge målet för besvärjelsen något äckligt att äta
29 Det kommer en konstig doft när du gör det
Svårighetsgraden är även svårighetsgraden när man försöker lägga själva trolldomen.
En spelare kan inte behärska en trolldom som har högre svårighetsgrad än hen har i trolldom
Spelledaren säger även hur lång tid det tar att genomföra besvärjelsen. Det förutsätter givetvis att man Hinner med att göra alla Förutsättning under den tiden med. Om man har få begränsningar men mycket tid så fylls tiden ut med olika ramsor, ljud, längre kokning av saker etc
Rollpersonen kan även experimentar sig fram till nya sätt att lägga trolldomen på. Om hen tar en dag och testar nya sätt att lägga den och lyckas med ett slag för trolldom modifierat med svårighetsgraden. Så får hen slå om på tabellen. Perfekt leder till att man får ta bort en Förutsättning. Fummel (chansen blir större desto svårare Trolldom är)leder till hemskheter.
Vad tror ni kan det funka? Andra ideer