Nekromanti Magisystem

Majorna

Veteran
Hejsan

Jag jobbar på ett system för att folk ska kunna tillverka egna besvärjelser.

Färdighetsvärdena varierar från 1-10 för normala människor men det går att få i princip oändligt.

Tanken är att skapa något som skulle passa trollpackor.

Vittner sejd och trolldom

En spelare kan lika många trolldommar som hen har i färdigheten trolldom, vissa fördjupningar kan ge tillgång till fler trolldomar.

Spelaren skapar själv sina trolldomar tillsammans med spelledaren. Det är inte improviserad magi.

Spelaren säger vad hen vill kunna göra och spelledaren sätter en svårighetsgrad för trolldomen.

Spelaren måste sedan slå ett slag på en t100 tabell för varje nivå i svårighetsgrad, varje sådan kallas Förutsättning

Exempel på Förutsättningar:

1.Du behöver ett levande djur för att lägga besvärjelsen
2.Du behöver en nyplockad växt för att lägga besvärjelsen
3. Du måste tillaga en del av en sällsynt växt för att lägga besvärjelsen
6 Du måste tillaga en del av en vanlig växt
7 Du måste göra en speciell och uppseendeväckande gest (specifiera)
8 Du måste säga en ramsa (specifiera)
9 Du måste spela ett instrument, välj själv vilket
10 Du måste använda bendelar
11 Du måste skapa ett mönster av någonting (ej rista ej skriva)
11 Du måste rista en symbol SPECIFICERA någonstans
12 Du måste offra lite blod från dig själv
13 Du måste offra lite blod från någon annan RÖD ointelligent SVART intelligent varelse
14 Du behöver en tår från dig själv för att skapa besvärjelsen
15 Du måste äta en insekt specificera
16 Du måste äta en halucinogen växt
17 Du måste hålla handen med en annan person
18 Du måste spotta på målet för besvärjelsen
19 Du behöver något av målet för besvärjelsen
20 Du får en vårta varje gång du använder besvärjelsen
21 Du får klåda varje gång du använder besvärjelsen
22 Du måste skvätta blod på målet för din trolldom
23 Du måste stirra uppseendeväckande på målet för din trolldom
24 Du måste kasta jord på målet för besvärjelsen
25 Du behöver ett hårstrå från dig själv
26 Du måste dricka någonting äckligt men ofarligt
27 Du måste ge målet för besvärjelsen något äckligt att dricka
28 Du måste ge målet för besvärjelsen något äckligt att äta
29 Det kommer en konstig doft när du gör det

Svårighetsgraden är även svårighetsgraden när man försöker lägga själva trolldomen.

En spelare kan inte behärska en trolldom som har högre svårighetsgrad än hen har i trolldom

Spelledaren säger även hur lång tid det tar att genomföra besvärjelsen. Det förutsätter givetvis att man Hinner med att göra alla Förutsättning under den tiden med. Om man har få begränsningar men mycket tid så fylls tiden ut med olika ramsor, ljud, längre kokning av saker etc

Rollpersonen kan även experimentar sig fram till nya sätt att lägga trolldomen på. Om hen tar en dag och testar nya sätt att lägga den och lyckas med ett slag för trolldom modifierat med svårighetsgraden. Så får hen slå om på tabellen. Perfekt leder till att man får ta bort en Förutsättning. Fummel (chansen blir större desto svårare Trolldom är)leder till hemskheter.

Vad tror ni kan det funka? Andra ideer

Iskaral

Swordsman
Mycket stämningsfullt och bra system! Jag tror det är viktigt att på något sätt definiera vad som är trollpackamagi för att behålla den stämningen. Förbannelser av olika slag; otur, sjukdom, slaganfall, panikångestattacker är exewmpel på bra häxmagi menar jag. Eldbollar och blixtar är dåliga.

Majorna

Veteran
Bra ide!

Typ såhär kanske

Exempel på bra trollformler otur, missväxt, surnad mjölk, mardrömmar, otur, slaganfall etc

Exempel på dåliga trollformler blixtar, eldbollar, magiska vapen etc

Har ni några tips på andra bra och dåliga trollformler med rätt stämning?

Max Raven

T12-kultist
Intressant sätt att skapa besvärjelser på.

Jag gissar på att man har minst en förutsättning oavsett?

:gremsmile:

Hm. Kom att tänka på att det finns en hel del typer av trolldom. Vilken slags trolldom fokuserar systemet på?

<ul style="list-style-type: disc">[*] Sejd?
[*] Exorcism ? (troligen inte) [*]Häxkonst?[*]Nekromanti(åkalla/tala med döda, etc)[/list]
Och det finns rätt många varianter. En bok jag har (Witchcraft, Geoffrey Parrinder) menar att häxkonst(witchcraft) är huvudsakligen en "psykisk" form av trollkonst och skiljer det från att tillverka talismaner, trolldrycker o s v (vilka kan ha både goda och onda tillämpningar, det är användningen av dem som gör skillnad).

Det är ju också lite allmängiltigt med små ritualer som vem som helst som känner till dem kan göra, som att minska smärtan från barnafödsel t ex (kränga sig igenom en hästs efterlämningar(moderkaka?) från dess fölande medan man själv är havande, har jag för mig. OBS: Bieffekter inkluderar att ens barn blir en varulv).

Nu behöver du förstås inte gå efter folklore, men ha gärna något hum om vad besvärjelserna kan uppnå och inte uppnå. :gremsmile:

Iskaral

Swordsman
Mer trolldom med rätt stämning: Förvandling! Förvandla folk till djur eller djur till folk, göra sig eller andra vackra eller fula eller små.

Knyta till sig ett djur och begåva det med begränsad intelligens och kanske talförmåga

Majorna

Veteran
Jo precis minst 1 men den normala svårighetsgraden kommer nog snarare att ligga kring 3 och således även 3 förutsättningar, det är bara väldigt lätta saker som kommer ha mindre än det.

Det är ju också lite allmängiltigt med små ritualer som vem som helst som känner till dem kan göra, som att minska smärtan från barnafödsel t ex (kränga sig igenom en hästs efterlämningar(moderkaka?) från dess fölande medan man själv är havande, har jag för mig. OBS: Bieffekter inkluderar att ens barn blir en varulv).
Det är sånt här jag tänker på! Antar att det är häxkonst då.

Mer specifikt tänker jag på gammal folktro dvs saker som att mjölken hos korna surnar eller att det blir missväxt. Nån som har fler exempel av den typen du angav med moderkakan, sånt tyckr jag är skithäftigt?

Majorna

Veteran
Bra exempel, ska försöka samla ihop mer sådana saker med rätt känsla. Särskillt att göra någon ful och förvandla dom till djur (fast det kommer nog vara väldigt svårt) tycker jag känns passande.

Tipsa gärna om mer sådana trollformler med rätt Trolldoms känsla!