Nekromanti Maglev

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Vad finns det för info om maglev i neotech. Jag har läst de få raderna som finns i grundboken men de var väll inte så väldigt givande. Står det något i nån gammal modul eller har nån skrivit en artikel om det i codex. Om det finns nått skrivet vad är då den allmäna uppfattningen om maglev 2059.
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Ur Neotechs ordlista: "Maglev: Ett snabbtåg som svävar ovanför rälsen med hjälp av magnetisk levitation."

Mer finns vad jag vet inte utgivet, om man bortser från beskrivningen av transportmöjligheter inom Europa som beskrivs i Neotech Euro.

Vi får väl hoppas på att det kommer lite mer om själva tekniken i Neotech Ultra...

/Emil
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
http://www.bwmaglev.com/
http://www.calmaglev.org/ http://ww...ty.washington.edu/jbs/itrans/maglevq.htm Det finns en mängd resurser. Titta speciellt på bwmaglev, calmaglev och maglevpa, det verkar vara rejäla projekt att verkligen bygga det :)

/RipperDoc
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Jag läste i illustrerade vetenskap om ett snabbtåg som skulle färdas i tunnlar med vukum med hjälp av magneter. Det skulle vara rejält snabbt och möjliggöra "pendling mellan Wien och Madrid" Har för mig att denna resa skulle ta 6 minuter lr liknande/images/icons/yikes.gif
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Illustrerad Vetenskap [OT]

Jo, men Illustrerad Vetenskap är knappast en av de mer pålitliga källorna. Har läst tidningen i mer än 6 år, och det har varit _mycket sällan_ som deras visionära artiklar faktiskt har blivit verklighet, även om de ofta beskriver nyheterna som "något som kommer inom kort" eller motsvarande. Men det är en underhållande tidning.

/RipperDoc
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Illustrerad Vetenskap [OT]

Jagh läste den artiklen i Illustrerad Vetenskap och det var därför jag blev lite intresserad. Just det med tågen i vakum borde vara ganska stort 2059 som typ ett europeiskt stamnät fast makten ligger i Schweiz(blir ju lite politik osso då). Så det skrevs innan så finns det mycket bra info på nätet så man kan nog kunna skriva en ganska avancerad beskrivning om maglev nätet 2059.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Illustrerad Vetenskap [OT]

Jag är mycket tveksam till om vakumrören är en stor företeelse i Neotech. Vi kan se det så här. Maglev har varit på tal, seriöst, i mer än 10 år (nu för tiden alltså). Än har man ingen linje som används (men man har byggt provlinjer i bland anant Tyskland, vad jag vet). Det kommer att dröja många år innan Maglev får tillräckligt stor genomslag, och sedan tar det många år innan man bytt ut världens alla järnvägar mot Maglevspår. Tänk dig sedan att vetenskapsmännen på nytt tycker, "Ja, vi bygger ner alla spår under jorden i vakuumtunnlar!". Jag tror inte att marknaden eller människorna är intresserade.

Jag skulle säga att maglev har tagit över all trafik från järnvägen i Neotech, men att vakuumrör endast finns på begränsade sträckor som uppfyller vissa krav, exempelvis krav på mycket hög hastighet (det är sällan man har behov av att färdas snabbare än maglevtågen, som rusar fram i 800 km/h). Det bör även finnas fler krav, som att det inte passar att bygga över jord (kanske behöver tåget gå under vatten eller bebyggelse).

Men, det är bara spekulationer från hur vår värld ser ut idag. Och som det redan diskuterats, Neotech är inte en gissning i hur framtiden faktiskt kommer att se ut, utan snarare vår värld dragen till sin spets.

/RD - tror inte på vakuumguden :)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Varför maglev aldrig har slagit

"Maglev har varit på tal, seriöst, i mer än 10 år (nu för tiden alltså). Än har man ingen linje som används (men man har byggt provlinjer i bland anant Tyskland, vad jag vet). Det kommer att dröja många år innan Maglev får tillräckligt stor genomslag, och sedan tar det många år innan man bytt ut världens alla järnvägar mot Maglevspår."

Maglev har varit på gång sedan 60-talet, huvudsakligen i Japan. Orsaken till att det aldrig slår är att vinsten i fart är så liten för insatsen. Vill man färdas fort så finns redan snabbtåg som bränner fram i 350 km/h på konventionella spår, vilka är bra mycket billigare än maglevspår. Och vill man färdas riktigt fort så finns faktiskt flyg. I Frankrike har man experimenterat för att pressa upp deras TGV i så hög fart som möjligt Senast tror jag de kunde få upp den i 550 km/h på de existerande spåren, men man är fortfarande osäker på komfort och säkerhet i de farterna, varför man "nöjer sig" med 350 km/h i kommersiell trafik.

Däremot kan det mycket väl visa sig att automatiska pendeltåg, spårvagnar och tunnelbanor kan byggas om till eller ersättas av maglev till en bra mycket billigare kostnad. Slipper man tresiffriga farter så blir spårkostnaden mycket billigare, och ska man ändå lägga maglevspår så är det möjligt att bygga upp den över gatunivå eller ner i tunnlar, och därmed minska trafiktrycket.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Varför maglev aldrig har slagit

Ska man komma upp i ca 800km/h som det står angivet i neotech så måste nog maglev spåren ligga undermark.
Enligt Transrapid (Tillverkare av maglev tåg) så har deras kurva en radie på 4,415 m i farten 500 km/h. Och då är det inräknat att spåren har en lutning på 12 grader. Och ska man trycka upp tågen i 800km/h så krävs självfallet en ökning av kurvradien.

Flyg är väldigt snabbt fast bara när man väl flyger. Ska du flyga nånstans så måste du alltid vara på flygplatsen ett bra tag innnan flyget avgår sen ligger även flygplatsen en bra bit utanför stadskärnan, men tåg kan du gå på mitt inne stan
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Varför maglev aldrig har slagit

Förståss ska inte alla linjer gå under jord. Exempel är Schweiz där man inte kan köra i höga hastigehter pga Alperna, där kunnde nog ett ett tunnelbanesystem komma väl till pass och när man redan har tunnlarna, varför inte pumpa ut luften för att nå ännu högre hastigheter.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Varför maglev aldrig har slagit

"Enligt Transrapid (Tillverkare av maglev tåg) så har deras kurva en radie på 4,415 m i farten 500 km/h."

Nu antar jag att du menar 4 415 meter (eller möjligen 4.415 meter om man använder punkt som tusentalsavdelare - i vilket fall är det fyratusen fyrahundrafemton meter som menas), för 4,415 meter (fyra komma fyra ett fem meter) skulle innebära att man förvandlar passagerarna till puré.

"Flyg är väldigt snabbt fast bara när man väl flyger. Ska du flyga nånstans så måste du alltid vara på flygplatsen ett bra tag innnan flyget avgår sen ligger även flygplatsen en bra bit utanför stadskärnan, men tåg kan du gå på mitt inne stan"

Det tar tjugo minuter med snabbtåget från Tjockhult central till Arlanda och en timme flygtid till Landvetter. Säg att incheckningen tar en timme, utcheckning tjugo minuter, och resan in till GBG centrum tjugo minuter med buss, så är vi uppe i tre timmar. Det tar fyra och en halv timme med Krysstvåtusen och sex timmar med Intercity, samma sträcka.

Så fort man tar en längre flygsträcka (Tjockhult-Götet är liksom snorkort) så är det inga problem med att flyget är snabbare. Visst, det kanske inte är mer effektivt i kilometer per krona, men bryr man sig inte om pengar utan om snabbhet är flyget det bästa alternativet.

Och vill man rationalisera det ännu mer, checka in mitt i stan vid en snabbtågstation direkt till flygplatsen istället. Eller om du lever i ett något större land (USA, till exempel), checka in i en heliport i centrum, flyg till en större flygplats i utkanten av staden, kliv ombord på en superjumbo och flyg med den.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Varför maglev aldrig har slagit

Men du glömde att X2000 och Intercity stannade på x miljoner ställen vilket gör att de ytterst sällan når max hastighet och stoppen tar tid. Hade tåget gått non stop Stockholm-Göteborg och du plussar på lite hastighet för maglev tåget så får du nog ett annat resultat. Dessutom så accelerar maglev tåget fortare än ett vanligt tåg.

Och ska vi snacka 2059 så har flygbränslepriset ökat ganska så rejält.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Varför maglev aldrig har slagit

"Hade tåget gått non stop Stockholm-Göteborg och du plussar på lite hastighet för maglev tåget så får du nog ett annat resultat."

Och tar du en något längre sträcka så kör flyget fortfarande om.

"Och ska vi snacka 2059 så har flygbränslepriset ökat ganska så rejält."

Å andra sidan så är motorerna säkert effektivare och planen tar fler passagerare vilket sprider ut bränslepriset, så det går på ett ut. Dessutom, som sagt var, pengar är inte problemet om man tar flyget.
 

swazze

Swordsman
Joined
20 Mar 2002
Messages
537
Location
Lund
Re: Varför maglev aldrig har slagit

Ja snackar du interkontentalt så slår ju flyget maglev helt klart det har jag inte sagt men inom europa så tror jag tåget har tagit stora marknadsandelar särskilt om man ser till de hastigheter som finns i neotechboken. Med Europa menar jag inte Kiruna-Madrid utan ex Paris - Frankfurt - Berlin lr nått
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Illustrerad vetenskap [OT]

Med tanke på att man beräknar världens olja att vara slut om 100 år så är nog det dyrt. Det brukar inte stå om flygplan att de är bränslesnåla. Jag tror inte att flyplan går på solceller /images/icons/laugh.gif så de är nog dyra. /images/icons/king.gif över transport är nog vakumtåg för folk och luftskepp för tyngre transporter.

fö. Har illustrerad vetenskap haft rätt i sina förutspåelser om bland annat internettjänster och jag läste om Titanic innan någon visste om det. De hade just börjat bygga på kopian.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Olja kommer inte ta slut.

Att oljan skulle ta slut är en myt. Den kommer bara bli mer sällsynt. Ju mindre tillgången på oljan blir desto högre kommer priserna bli. Detta leder till mindre förbrukning. Dessutom kommer högre priser göra det mer lönsamt att ta pumpa upp olja som tidigare var för dyr att ta till vara (exempelvis i polarområdena, antarktis, alaska och på riktigt djupt vatten).

Vad som alltså kommer att ske är att tillgången på olja kommer sjunka asymptotiskt mot en nivå X (eller motsvarande). Nivån X är betydligt högre än noll, men samtidigt betydligt lägre än dagens nivå.

MVH
CJS


PS.
Vad det gäller Illustrerad Vetenskap tycker jag det är en riktigt sunkig tidsskrift. Förutom att de flesta artiklar är alldeles för ytliga och korta är det värsta i mitt tycke är att det aldrig finns några referenser (så man kan bedöma artikelns trovärdighet och läsa vidare om man skulle vilja det). Min absoluta favorit bland vetenskapstidskrifterna är Scientific American (faktum är att de mesta vetenskap och teknologi som finns i Neotech är hämtat under årens lopp från denna tidsskrift).
DS.
 

Joe Hunter

Veteran
Joined
14 Sep 2002
Messages
8
Flygplatser (OT)

"Flyg är väldigt snabbt fast bara när man väl flyger. Ska du flyga nånstans så måste du alltid vara på flygplatsen ett bra tag innnan flyget avgår sen ligger även flygplatsen en bra bit utanför stadskärnan, men tåg kan du gå på mitt inne stan"

Nja...om vi jämför med nutid så ligger t.ex. Orly (Paris), Stansted (London), samt i stort sett alla tre flygplatserna i Berlin i städerna (dock inte exakt i centrum).

Jämför vid med Sverige så ligger Bromma mitt i Stockholm (när Bromma byggdes var de ödemark).

Det är nämligen så att man ofta bygger flygplatserna en bra bit utanför städerna, men på grund av trafikeringen så flyttar först företag (bl.a. industrier) till flygplatserna och dess närhet, därefter flyttar flygplatsens och industriernas personal till området, och därefter växer affärer upp osv... Kort sagt, det växer upp en liten stad runt flygplatsen, som i många fall sedan flyter ihop med staden. Jfr t.ex. Heathrow (London) och Arlanda (Stockholm).

När det gäller väntan, så finns det, men man jobbar hela tiden på att öka hastigheten, det pratas ju om att man redan skall kunna checka in bagaget på Stockholms Central när man tar tåget ut till Arlanda, och att allt sköts tills man kommit fram. Framstegen lär ha ökat ännu mera om ca 50 år, och då lär nog inte väntan vara så lång. Kanske 15 minuter eller ännu kortare...

/ Joe
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Re: Illustrerad vetenskap [OT]

Jag läste om Titanic innan nån visste om det.


Och ändå sa du inget?! Alla dessa döda människor som kunde ha räddats med din hjälp!/images/icons/smile.gif
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Re: Flygplatser (OT)

Arlanda är väl det sämsta exemplet man kan ta?

Eftersom det ju nyss beskrev INTE har hänt vid arlanda. Först trodde man att det skulle gå så automatiskt. sen när det inte hände byggde man ett stort shoppingcenter. och fortfarande händer inget.

chrull
 
Top