Re: Varför maglev aldrig har slagit
"Enligt Transrapid (Tillverkare av maglev tåg) så har deras kurva en radie på 4,415 m i farten 500 km/h."
Nu antar jag att du menar 4 415 meter (eller möjligen 4.415 meter om man använder punkt som tusentalsavdelare - i vilket fall är det fyratusen fyrahundrafemton meter som menas), för 4,415 meter (fyra komma fyra ett fem meter) skulle innebära att man förvandlar passagerarna till puré.
"Flyg är väldigt snabbt fast bara när man väl flyger. Ska du flyga nånstans så måste du alltid vara på flygplatsen ett bra tag innnan flyget avgår sen ligger även flygplatsen en bra bit utanför stadskärnan, men tåg kan du gå på mitt inne stan"
Det tar tjugo minuter med snabbtåget från Tjockhult central till Arlanda och en timme flygtid till Landvetter. Säg att incheckningen tar en timme, utcheckning tjugo minuter, och resan in till GBG centrum tjugo minuter med buss, så är vi uppe i tre timmar. Det tar fyra och en halv timme med Krysstvåtusen och sex timmar med Intercity, samma sträcka.
Så fort man tar en längre flygsträcka (Tjockhult-Götet är liksom snorkort) så är det inga problem med att flyget är snabbare. Visst, det kanske inte är mer effektivt i kilometer per krona, men bryr man sig inte om pengar utan om snabbhet är flyget det bästa alternativet.
Och vill man rationalisera det ännu mer, checka in mitt i stan vid en snabbtågstation direkt till flygplatsen istället. Eller om du lever i ett något större land (USA, till exempel), checka in i en heliport i centrum, flyg till en större flygplats i utkanten av staden, kliv ombord på en superjumbo och flyg med den.