Olle Linge
Snigel
Inte för att tjata, men nu tänker jag gå igenom grundkonceptet i min värld "Magneter & Mirakel" igen, så om det verkar som om jag upprepar gamla saker, hoppa över det första stycket. Det här inlägget handlar alltså INTE om min spelvärld, utan om att använda magneter, elektricitet och magi i ett regelsystem. Alla dörrar är öppna.
Världen liknar vår värld som den såg ut för 700 år sedan ganska mycket, med de undantagen att magneter är oerhört mycket starkare än vad de är hos oss. En annan skillnad är att människorna tack vare detta lärt sig hantera elektricitet tidigare, om än att de inte förstår vad det är som händer eller kan se på det på ett vetenskapligt sätt.
Nu över till själva problemet:
I världen finns det personer som kan skapa magnetiska och/eller elektriska fält spontant. Det är väl vad vi kallar magi. Nu siktar jag ju på att skriva ett regelsystem för detta och jag stötte på problem. Dessa ligger i att det ibland kan krävas mycket kunskap från spelaren för att kunna hantera magi, se nedan.
Problem med magneter och magi:
Det här är kanske inte ett jättestort problem. De flesta som spelar rollspel vet att en magnet har två ändar och att de drar till sig andra ämnen som är magnetiska. Mycket mer än så är det inte. Magi blir därför inte så knepigt, man kan till exempel tillfälligt göra ett föremål magnetiskt. Svårigheten beror på hur länge man vill ha det så, hur starkt magnetiskt det ska vara och så vidare. Det här är som sagt inga större problem, eftersom spelaren inte har svårt att föreställa sig effekterna.
Problem med elektricitet och magi
Vad gäller elektriska fält och spänning börjar det bli mycket knepigare. Man kan tänka sig att en magiker kan skapa spänning mellan två punkter och på så sätt kunna skada folk (blixtar). Man kanske kan tänka sig att han kan skapa spänning mellan en annan punkt och sin egen trollstav eller vad som helst.
Problemet med det här är att det är en person som inte läst naturvetenskap eller mer inte har koll på hur elektriska fält beter sig och hur begrepp som spänning, motstånd, induktion och ström förhåller sig till varandra. Om jag ska skriva regler för detta blir det därför svårt, jag kan och vill inte skriva "Du måste ha läst si och så mycket ellära för att spela det här spelet".
Så hur gör jag då? Jag vill inte bara hitta på regler som inte har med verkligheten att göra alls, eftersom det forfarande är elektricitet det handlar om, inte något påhitt med eldbollar och annat.
Det jag är ute efter är alltså ett sätt att använda magisk elektricitet i ett rollspel utan att för den skulle behöva göra reglerna komplicerade. Jag vill ha en förenkling av verkligheten, helt enkelt. Men jag kommer inte på någon sådan och jag behöver hjälp!
Visst måste det finnas andra som har använd elektrictet eller magneter på magiska sätt? Jag kommer direkt att tänkta på Megaman och annat, men jag vill gärna att det ska har lite mer kött på benen. Fråga om jag babblar för mycket smörja och att meningen med inlägget drunknade i text.
Världen liknar vår värld som den såg ut för 700 år sedan ganska mycket, med de undantagen att magneter är oerhört mycket starkare än vad de är hos oss. En annan skillnad är att människorna tack vare detta lärt sig hantera elektricitet tidigare, om än att de inte förstår vad det är som händer eller kan se på det på ett vetenskapligt sätt.
Nu över till själva problemet:
I världen finns det personer som kan skapa magnetiska och/eller elektriska fält spontant. Det är väl vad vi kallar magi. Nu siktar jag ju på att skriva ett regelsystem för detta och jag stötte på problem. Dessa ligger i att det ibland kan krävas mycket kunskap från spelaren för att kunna hantera magi, se nedan.
Problem med magneter och magi:
Det här är kanske inte ett jättestort problem. De flesta som spelar rollspel vet att en magnet har två ändar och att de drar till sig andra ämnen som är magnetiska. Mycket mer än så är det inte. Magi blir därför inte så knepigt, man kan till exempel tillfälligt göra ett föremål magnetiskt. Svårigheten beror på hur länge man vill ha det så, hur starkt magnetiskt det ska vara och så vidare. Det här är som sagt inga större problem, eftersom spelaren inte har svårt att föreställa sig effekterna.
Problem med elektricitet och magi
Vad gäller elektriska fält och spänning börjar det bli mycket knepigare. Man kan tänka sig att en magiker kan skapa spänning mellan två punkter och på så sätt kunna skada folk (blixtar). Man kanske kan tänka sig att han kan skapa spänning mellan en annan punkt och sin egen trollstav eller vad som helst.
Problemet med det här är att det är en person som inte läst naturvetenskap eller mer inte har koll på hur elektriska fält beter sig och hur begrepp som spänning, motstånd, induktion och ström förhåller sig till varandra. Om jag ska skriva regler för detta blir det därför svårt, jag kan och vill inte skriva "Du måste ha läst si och så mycket ellära för att spela det här spelet".
Så hur gör jag då? Jag vill inte bara hitta på regler som inte har med verkligheten att göra alls, eftersom det forfarande är elektricitet det handlar om, inte något påhitt med eldbollar och annat.
Det jag är ute efter är alltså ett sätt att använda magisk elektricitet i ett rollspel utan att för den skulle behöva göra reglerna komplicerade. Jag vill ha en förenkling av verkligheten, helt enkelt. Men jag kommer inte på någon sådan och jag behöver hjälp!
Visst måste det finnas andra som har använd elektrictet eller magneter på magiska sätt? Jag kommer direkt att tänkta på Megaman och annat, men jag vill gärna att det ska har lite mer kött på benen. Fråga om jag babblar för mycket smörja och att meningen med inlägget drunknade i text.