Nekromanti Magnum Opus 1

Erik Brickman

Veteran
Nej nu j....r!

Gud står inte på dom mjäkigas sida. Och jag tänker inte fälla ner min åsikt bara för att vara trevlig, även om trevlighet och vänlighet är nåt av dom största dygder jag tror på (ja faktiskt)!

Om man har en övertygelse så är det en bragd att fortfarande stå för den fastän alla andra skriker om ens bränning på bål.

Jag tänker här redogöra för varför jag tycker att ett s.k. 'riktigt rollspel' står högre i både gemenskap, upplevelse, trevlighet och framför allt atmosfär än powergaming. Och att det är bevisbart åtminstone för mig och några till som jag betraktar som människor som verkligen spelar rollspel, role-playing, en teater för den slutna gruppen. Man KAN också spela för mycket teater tycker jag, visst, men att spela för mycket powergaming är för mig betydligt tråkigare i sånt fall.
Alla dom som tycker att jag är en stel fjant som hävdar att the almighty KUL inte är det som alltid står främst får faktiskt tycka det. I'm not running for president.

Ordet "kul" för mig står sällan för mig som en total upplevelse. Och jag menar inte att varenda rollspelstillfälle ska vara ett mästerligt blockbuster-ämne som fullständigt blåser bort allt annat. Kul är nämligen ett otroligt slitet och i onödan använt uttryck för en mängd saker som i grunden heter "action", "flash-bang-nonsense", "hack-n-slash", "powergaming" etc. etc. 'Nej', hör jag nån säga då, 'jag tycker bara det är kul för att det är det'. Javisst man kan alltid hävda att the almighty kul är det yttersta, bara för att man ska ha friheten att alltid få välja själv. Den friheten är ju ibland manisk, tycker jag. För att, om man efter ett tag märker - med ålder eller helt enkelt erfarenhet - att "Jaha! Det här med annat rollspel som innehåller fler vinklar på karaktären än enbart hur mycket prylar han har och hur mycket HD han kan ta ut per sekund i en strid, är ju fantastiskt!", då märker man hur mycket mer man får ut av det nya jämfört med det gamla. Att folk inte kan och inte har tid att faktiskt ägna sig åt att ge mer runt bordet, fastän dom spelat rollspel i 20-30 år ser jag som en självuppfyllande profetia. Det här med det eviga skrikandet efter KUL!, allting måste vara som en actionfilm på bio, man ska helst inte stanna upp och verkligen undersöka den där pelarens ursprung i valvet, för det är för "BOOORING!". Jag menar att bara för att man får mer mylla och mer mytologi (som t.ex. vi har här i Sverige, inte den från USA) så behöver det inte bli tråkigare. Snälla, avfärda inte det jag säger här som bara min åsikt. Testa det! Det är nämligen som att läsa en lite svårare bok. Jag märkte att om jag läste lätta böcker först, t.ex. som jag bara plöjde rakt igenom jättesnabbt. Och jag sedan mötte på en ny boktyp som var svårare i början, så valde jag att strunta i att läsa vidare. Men när jag då istället inte gav upp tidigt och fortsatte att läsa genom det svåra till dom lättare delarna, så kändes det jobbet man la ner tidigare som en sån j-a kick! Och så menar jag att rollspelare som inte bara måste ha en 'quick fix' i varje äventyr faktiskt upplever mer, och totalt får en mycket större och häftigare upplevelse än i det spel där allt går upp på hack, slakt, XP och nästa skatthög. Jag skulle vilja att mycket folk som spelar rollspel slutar att se det som en sorts personlig hävdelse-grund också. Jag har stött på folk som verkligen fuskar med saker i rollspel, eller sitter och skryter med vad dom har för grejer (out-of-character) eller titt som tätt i flera timmar pratar om allt annat än själva settingen; "...i tisdags köpte jag en ny cd-spelare...", som äventyret faktiskt består av. Och sen det mest typiska, dom är SÅ rädda för att karaktären ska dö, att dom nästan börjar tjura ifall det blir riktigt hett kring öronen. Snälla, det är då som man som spelledare faktiskt, tycker jag kan säga "väx upp"! Det är ett spel. Men jag kräver å andra sidan som spelledare att man ska lägga ner sin själ, men inte sitt psyke (med risk för plingplong taxi till hispan) i spelet.

Det här med det bevisbara:
1. Gemenskapen. Om man är en grupp spelare som alla lägger ner jobb (behöver inte vara så mycket) på dels PC:ns bakgrund, dels väver samman sina historier så dom passar ihop. Och dels verkligen intresserar sig för omvärlden i spelet, såsom vilken historia som finns, vilka typer av människor el. varelser som finns etc., så har jag märkt att en massa jävligt roliga spin-off effekter kommer av detta. Man behöver inte som spelledare heller hela tiden trycka tillbaka dom på den "röda tråden", för det sköter liksom spelarna själva genom saker som händer i deras personligheter. Den här typen av mylla gör grunden för äventyrandet väldigt sjäv-gående och skapar många intressanta situationer och garv!
2. Upplevelsen. Om man bara som spelare har lite (läs: ganska mycket) mer tålamod än vanliga powergamers, så kan man få såna "sense of wonder" från ett rollspel. Och det kan förhöja hela spelet. Ge en en kick så man inte somnar fastän klockan börjar närma sig tre på natten. Det är som i filmen Lord of the Rings. När brödraskapet är i Moria så sveper "kameran" upp i taknivå i den gigantiska pelarsalen och visar horder av goblinoids som kommer nersvärmande mot dom. Fler såna här svepningar görs och skapar en skarp kontrast till det lilla rum dom varit inne i tidigare. Spelledaren ska här alltså få den tid och den möjlighet som behövs att beskriva och få fram den stämning som finns. Väntas det hela tiden en ny actionscen av folk som tycker beskrivningar av omgivningarna är "booring", så försvinner allt sånt här.
3. Trevlighet. Om man som spelare inte hela tiden söker efter en action-grej, och hela tiden måste tävla med dom andra spelarna, så finns själva trevligheten där som en räddande ängel. Men bara om man ger det en chans. Om man faktiskt ställer upp på gruppen, alltid ger en hjälpande hand, gärna vaktar den skadade vännen, ger pengar till dom fattiga och verkligen VILL att gruppen ska vara en borg mot onda krafter så infinner sig ett "cameraderie" efter ett tag som är guld värt.
Det är roligt att berätta om hur ond ens karaktär är ett tag, men det räcker längst, tycker jag, om man som grupp kommer ihåg hur man som grupp stred till sista blods-droppen mot den superonda prästen och hans anhang.
4.Atmosfär. Om alla dessa delar eller åtminstone två av dom finns, så kan hela atmosfären kring bordet, med alla spelare inbegripna faktiskt vara helt magisk - på riktigt! Det är då det blir som en film man både ser på och formar samtidigt.

Nu menar jag inte att jag allltid uppnår dom höga mål jag har, men jag strävar alltid efter dom.

Det här blir snart en roman. Jag slutar för stunden. Men jag kan prata om detta nästan hur länge somhelst, så är det nån som vill debattera vidare om det, tänk då på att det blir en lååååång debatt.

Tackar för ordet.

Dracopticon.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Se där ...

Där fick jag så jag teg!

Ett alldeles utmärkt tydligt (och trevligt) inlägg som föranleder mig att omedelbart återta min tidigare anklagelse om elitism.

Jag vill bara tillägga att det aldrig varit min avsikt att bränna dig på bål (för jag antar att det var mig du åsyftade), ej heller att tysta din åsikt. Jag ville bara att du skulle framföra åsikten på ett trevligare sätt (vilket du ju också gjort).

Det visar sig till och med att jag till stor del delar din uppfattning om vad som gör en schysst rollspelsupplevelse.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tycker att...

...denna diskussion hör hemma på rollspelsforumet, mer än på D&D-forumet. Där finns det troligen fler som är intresserade av att diskutera det mer filosofiska kring vad som är rollspel, och även fler som får chansen att delta. Jag föreslår att vi flyttar tråden dit, helt enkelt. Nån som är däremot? /M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ordet "kul"...

...ligger tydligen bakom en hel del förvirring. För dig verkar användandet av ordet "kul" betyda att man enbart vill ha action, flash-bang och strider, och att det är det som innefattas av ordet "kul" (rätta mig gärna om jag har fel). För mig är "kul" när man trivs, när man känner en positiv upplevelse som är roande och utvecklande och när man tycker att nått är... ja, kul, helt enkelt, i motsats till tråkigt. Vad som sedan innefattas i "kul" är inte definierat av annat än personlig smak. Själv uppnår jag "kul" i mina äventyr när de är fartfyllda, och där spelarna hela tiden måste ta beslut om hur de ska agera inom ramen för det jag presenterar. Jag finner att det blir roligare och mer utmanande rollspelande då. Eftersom jag när jag blivit äldre och nu har ett krävande arbete (jag är 33 och driver en webbyrå), har ont om tid när jag spelar, vill jag ju också hinna igenom lite äventyr för att testa dem, så att jag som DM ska kunna läsa nya, och få lite "kul". Alltså vill jag ha lite fart i spelandet,och inte så mycket teater, eftersom jag inte hinner avslöja mina fantastiska intriger för mina spelare om de sitter och fokuserar bara på rolldelen av spelandet. Summan av kardemumman, bara för att man vill ha "kul" så anser jag att det inte automatiskt betyder att man propagerar för "action", "flash-bang-nonsense", "hack-n-slash" eller "powergaming". Det kanske är så hos er, men hos mig har ordet "kul" ett mycket bredare användningsområde. Jag tycker att Herman Hedning är en kul tidning, att Bacon&Egg är en kul serie, jag tycker det är kul att kasta frisbee med mina polare en skön sommardag, jag tycker att det är kul att läsa rollspel, jag tycker det är kul att umgås med andra människor och kanske äta en bit mat, och så vidare. "Kul" är i min mening ett väldigt vitt begrepp, som innebär att man njuter av något på sina egna villkor, och gillar det. Det kan vara med action eller utan action, det kan vara med intrig eller utan intrig, det kan vara med tärningar och utan tärningar. Om du vill ha lite mer inblick om vad jag tycker är ett äventyr med lagom balans mellan action, intrig och spännande händelser (ett "kul" äventyr) kan du ladda ner Vinterskogens Hemlighet, till Drakar och Demoner v6 (www.riotminds.com). Där är det nog ganska tydligt vad jag (och Dante för den delen) tycker är "kul". Jag tror att du skulle gilla det äventyret, trots att det uppfyller mina kriterier för "kul". /M

Erik Brickman

Veteran
Det kan du både ha rätt och fel i!

Japp, det är sant att den här diskussionen kanske skulle passa bättre där, men det finns också en chans att den är absolut perfekt här, eftersom just D&D så ofta har beskyllts vara ett riktigt powermonger spel. Men jag kan tänka mig att avsluta den här tråden. Eftersom jag har sagt vad jag velat säga från början.

D.

Erik Brickman

Veteran
Re: Ordet "kul"...

Jadå, visst har ordet kul en miljon och en betydelser. Det jag menade var det att jag upplevever användandet av ordet som en sorts trubbig klubba mot alla nyanser som man trots allt kan få in i en rollspelsupplevelse. Bara man har kul, så är allting bra. Det håller jag inte alltid med om, för kul innebär så olika saker för olika spelare, alltså är det bättre att använda ett mer nyanserat ord som beskriver vad man upplever som positivt. Det är som när en del männsikor går ut på krogen och super (ursäkta ordet) arslet av sig, och sen säger nästa dag "fan vad kul vi hade". Men vad var det som hände egentligen? Jo killen blev ordentligt på örat, la ut en massa pengar på saker som inte finns kvar nästa dag, utan istället är ersatta av ett helvetiskt illamående, han har mindre pengar, han kommer oftast inte ihåg vad han gjorde och alla kläder han har luktar alkohol och rök. Det är hur "kul" han egentligen hade. Det är typiskt, tycker jag, för oss västerlänningar att döva oss i ett sorts idiot-rus och bara skrika efter mer blod för att alla andra gör det. Det här med eftertanke och en riktig beskrivning av vad man egentligen behöver/skulle må bra av och behovet av att ta det lugnt är inte "cool" och är "booring".

D.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
I och för sig...

...men att spela med fokus på, till exempel, att få den bästa gubben möjligt i ett rollspel, ger ju knappast så direkt negativa eller spekatakulära effekter som när någon super arslet av sig på krogen? Jag ser heller ingen parallell mellan hur man mår fysiskt, och vilken spelstil man har, och även en indirekt koppling till psykiskt välbefinnande eller illamåendehar jag svårt att se. Det är när allt kommer omkring bara ett spel, och ett tidsfördriv, och jag spelar rollspel främst för att ha kul. Har man kul mår man bra (ja, oftast i alla fall. Det finns som du mycket riktigt påpekar tillfällen då man kanske har kul, men sen mår dåligt. Men det tycker jag ändå inte ska stoppa nån, såvida det inte blir uppenbart destruktivt för hälsan). /M

Erik Brickman

Veteran
Re: Se där ...

Tackar för ditt ödmjuka svar. Jag hoppas jag kan vara lika ödmjuk tillbaka bara. /images/icons/love.gif
"It's not the metal of the sword by which we fight, but the mettle of our inner strength in it's own right." (Dirwun druiden).

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Ordet "kul"...

Men vad var det som hände egentligen? Jo killen blev ordentligt på örat, la ut en massa pengar på saker som inte finns kvar nästa dag, utan istället är ersatta av ett helvetiskt illamående, han har mindre pengar, han kommer oftast inte ihåg vad han gjorde och alla kläder han har luktar alkohol och rök. Det är hur "kul" han egentligen hade.

Nu blir jag lite trött. Är det "Moral Majority" som talar, eller?

För det första är rollspelande knappast att jämföra med spritdränkta fyllefester (för de flesta av oss). Vårt sätt att spela rollspel påverkar oss inte fysiskt och hotar med baksmälla och illamående för att vi har haft för mycket "kul".

Dessutom kanske han faktiskt hade kul. Lika lite som jag ser ner på den som inte super skallen av sig, moraliserar jag över den som gör det. Jag kan komma med goda råd om någon verkar må dåligt, men moraliserande leder ingenstans.

Bara man har kul, så är allting bra.

Eller snarare "bara man har kul, och inte andra drabbas negativt, så är allting bra". Den som låter sin egen spelstil gå ut över de övrigas nöje, begår ett fel. En rollfanatiker som envisas med att rollgestalta varje möte utmed huvudgatan i det oändliga, när vi andra bara vill ta oss ur staden och anfalla kobolderna i bergen som vi hade planerat, förstör i mitt tycke de andras nöje och gör fel. På samma sätt som den chips-fett-kladdige stridsfanatikern från ditt exempel i en annan tråd säkerligen hade förstört nöjet för dig med sin spelstil.

Vad jag inte förstår är varför man måste moralisera över folk som har en annan definition av "kul". Det finns tillräckligt många "frälsare" i världen ändå.

/Mikael

Erik Brickman

Veteran
Kul utan eftertanke är inte alltid kul

Jepp, jopp, jodå. Vist gillar jag att moralisera när det kommer till alkohol. Och det kan ha att göra med att jag växte upp i ett hem där modern inte direkt höll tillbaka på den varan, varav min aversion mot sagda substans inte direkt sänktes.

Men det är helt riktigt att man kan fråga sig varför detta tas upp i rollspelssammanhang. Jo, det var ju så att jag försökte mig på en jämförelse. Kul i detta sammanhang tenderar att ibland bli ett självändamål som inte har någon form utan bara ett krav på att det måste hända nåt. Precis som vissa människor gör när dom går ut och röjer på krogen. Noll tanke på förlust av pengar, bra mående och konsekvenser av drastiska personlighetsförändringar genom alkoholintag. Det bara ska vara KUL på vilken eller vilkas bekostnad det än må vara. Och så tänker också vissa rollspelare - det bara måste finnas med ett dominerande inslag av monsterslakt, XP-röj och skattinhämtning. Utan eftertanke.

D.

Krille

Super Moderator
...oavsett definitionen på kul!

"Och så tänker också vissa rollspelare - det bara måste finnas med ett dominerande inslag av monsterslakt, XP-röj och skattinhämtning. Utan eftertanke."

...medan andra rollspelare istället anser att det måste finnas ett inslag av ångest och intriger och regnblöta nätter och halsgnagning, och åter andra anser att det måste finnas ett dominerande inslag av rollgestaltning utan hänsyn till annat. Principen "kul på andras bekostnad" gäller oavsett hur man definierar "kul". På samma sätt som du har en totalaversion mot folk som super så har jag en aversion mot moralpredikare som hindrar mig från att gå ut och ta en öl på fredagkvällen efter jobbet.

Liksom, vi står inte inför ett val mellan drängfylla varje helg och total absolutism. Det finns en hel del av oss som föredrar att ta en öl eller tre i glada vänners lag, för att öl är gott, kompisarna är trevliga, sommarnätterna är ljusa och flickorna är vackra, eller nåt. Man behöver inte supa sig drängfull, och man behöver inte sitta hemma som ett trist svin. Det finns mellanting.

På samma sätt i rollspel: man behöver inte avstå från monsterslaktandet, lika lite som man behöver avstå från rollgestaltandet. Det finns mellanting.

Sen är jag fortfarande smått undrande över hur du fick in likhetstecknet mellan "fartfyllda äventyr" och "monsterslakt, XP-rök och skattinhämntning".

Erik Brickman

Veteran
Re: ...oavsett definitionen på kul!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Det finns en hel del av oss som föredrar att ta en öl eller tre i glada vänners lag, för att öl är gott, kompisarna är trevliga, sommarnätterna är ljusa och flickorna är vackra, eller nåt. Man behöver inte supa sig drängfull, och man behöver inte sitta hemma som ett trist svin. Det finns mellanting.

<hr></blockquote>

Nej, nej och ännu mer nej! Jag skule aldrig drömma om att prata så om folk som vill gå ut och ta sig några öl. Det jag menade med liknelsen var definitionen av kul i ett sorts vårdslöst sammanhang. "Better to burn than to fade away!".
Jag tycker det finns ett stort värde i att bara coola ner sig lite grann, ta in hela stämningen med spelet (om SL kan förmedla det) och inte ha så stort krav hela tiden på action, action, action! Det finns en löjlig rastlöshet för rastlöshetens skull.
Förstår du mig? Om inte, så kan jag säga att detta är filosofiskt lika mycket som det går långt utanför rollspels-genren också. Jag skulle behöva sitta ner och prata om det här i kanske 10 timmar för att förklara alla vinklar på min uppfattning. Och även om jag har tiden så har jag inte orken att skriva det.

Hur jag fick ihop liknelsen melan fartfyllt och monsterslakt, gick till så att jag har märkt att en del spelare inte tycker det blir fartfyllt om det inte samtidigt är just en monsterslakt.

D.

Sodivra

Champion

Jag tycker det finns ett stort värde i att bara coola ner sig lite grann, ta in hela stämningen med spelet (om SL kan förmedla det) och inte ha så stort krav hela tiden på action, action, action! Det finns en löjlig rastlöshet för rastlöshetens skull.
Dina argument för att DU inte skall gilla rastlös action är solklara och korrekt. Men är detta anledningen till att andra borde chilla ner mer också? (Det är väl det den här diskussionen gäller?)

Ett högt tempo är en egen känsla också, och även om den inte har lika högt filosofiskt värde som ett insupande av atmosfären så har den ett existenberättigande. Jaja, det där har du säkert koll på.. Hmmm, eftersom detta är filosofiskt nu; Hur människor borde bete sig i största allmänhet, så säger jag att en av dom viktiga komponenterna i min livssyn är att man inte ska tvinga människor till utveckling. Gärna tipsa och uppmuntra, men inte knuffa.

Hmm. Vad var frågan (vi diskuterade) nu igen? :gremsmile: Att folk borde testa att ta det lugnt oftare?
(Som det alltid brukar bli i diskussioner om hur folk borde spela så har allting blivit väldigt luddigt -Förmodligen eftersom alla ser spelstilar och liknande på olika sätt efter olika erfarenheter.)

Erik Brickman

Veteran

Jajamensan! Det har du helt rätt i - indoktrinering är dumt.
Men, för att spinna vidare på det filosofiska - vad är det folk växer upp med i dagens läge om inte en sjuhelvetes indoktrinering som säger att saker ska gå fort och fartfyllt utan eftretanke. Det här med "Better to burn than to fade away" är ju lite av en livsstil i dagens läge tycker jag. Det är en väldigt utbredd åsikt att det som går lugnt och sakligt tillväga påminner om värsta "panscho-köret" så att säga.

Jag jobbade för några år sedan med en mulltimedia producent som i sitt produktionsarbete uttryckte skräckslagenhet vid ord som ta det lugnt, coola ner o.s.v. Allt skulle gå fort, flashigt, och utan eftertanke. Och så tycker jag det mesta vi gör i västvärlden går till. Alltså tror jag inte att det skadar med lite anti-indoktrinerings indoktrinering om man kan uttrycka det så.

D.

Innocentius

Veteran

Jag är en sucker för semantik. Jag satt och funderade länge på ordet kul och fick en känsla av att diskussionen från början mer handlar om handlings-personligheter. Jag slängde några blickar på vad andra skrivit och kom fram till att så nog är fallet. Att ha kul är att säga samma sak som att en film är en tät... Det betyder inget utan en motsats så att man kan bilda en uppfattning. Jag säger att saker och ting är kul ofta som en artighetsfras så att den som hör det kan lägga in vad han vill i begreppet. Ibland betyder dock kul bara kul... cirkus är kul, Plankan är kul, Serietidningsförsäljaren i The Android Dungeon är kul eftersom det är en tolkning av rollspelare...

Angående svenskt stresstest. Det mycket att säga om detta. Själv avskyr jag de här jäkla barockanerna som springer runt i rosa skjorta och blont backslick och talar om för mig att jag är kass som människa om jag inte springer till jobb och skola.

Well, fuck `em! Jag håller med om att det bästa som finns är att njuta av tillvaron och ha KUL... kul skämt...

Jag är med på ironin.

/Innocentius

Cybot

Mest spelbar
Otroligt!!

Ett Krille inlägg om den ideala rollspelet....och han använder inte Västmark som ett exempel.

Är du sjuk Krille?

Kameli

Warrior
Korståget mot ...

Hela den här disskussionen påminner om den största dårskapen människan uppfunnit.
Att tjafsa om ifall det är fel att spela på si å så sätt, att säga att folk har kul åt fel saker påminner bara om någonting vi numera ser ned på och fnyser åt.
Religionskrigen, korstågen o jihad. Saken är nästan den samma. Vissa vill bara roa sig andra vill tro på en religion. Sen finns det dom som säger att "Nej den-o-den-spelstilen/religionen är fel" sen skjuter dom en massa på varandra o anklagar varan för ditt o datt och i slutändan får vi ett krig som inte en jävel minns vad det handlar om eller hur det började.
Vissa vill leva med vinden i håret "Haru sett ett träd haru sett alla. Fuckit, nu drar vi på spybar o kollar systrarna Graaf" medan andra anser att livet skall avnjutas på en stilla bergssluttning med midnattsolen i ansiktet och vindens sus i trädtopparna. Vad de väljer att njuta av är upp till dem, vilka är vi andra att dömma dem? Vilka är vi att säga vad som är rätt och fel?

MVH David Kamali

Rickard

Urverk speldesign
Vill mer se det som...

...lilleputtarnas anledning till deras krig i "Gullivers Resor".. Frågan var om man skulle ha ägget med spetsiga sidan upp eller den trubbiga..

Rollspel (ägget) kan man spela på olika sätt.. Håller med Krille där.. Synd att några inte kan inse det.. Jag tycker rollspelare i allmänhet går igenom stadier.. Från att vara stridstokiga kobolder till mer sansade rollspelare.. Undantag finns.. Likadant är det med spelararketyper. Även där har jag (och andra) gått igenom olika arketyper.. Så varför klanka ner på andra för att de är i ett annat stadie?

/[color:448800]Han</font color=448800> som brukar försöka anpassa sin spelstil efter spelgrupp