Nekromanti Magnus kvalitetsindex nummer åtta

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
För att fira InternationalTeokraternas seger i Rollspelsvalet, kommer här en gåva från oss till alla d20-anhängare! Säg vilket annat parti som ger lika god service till sina mest värdefulla väljare!

Jag tror att det är nummer åtta. Tja, vi säger väl det... :gremgrin:

---------

Välkommen till Magnus Kvalitetsindex för d20-produkter. Här finner du betyg på över 70 produkter, och i flera fall till och med en kort recension!

Metod
Först läser jag boken. Sen när jag känt efter lite, sätter jag mig och funderar på de olika delarna som ingår i en bok, och jämför dessa med andra böcker. "Är den här boken bättre än den där andra boken?", eller "Känns det här som en kvalitetsnivå som jag ser ofta, men som inte är något speciellt?", eller "Är detta en riktigt imponerande bok?". Sen försöker jag göra lite överslag på hur reglerna fungerar, och hur de förklaras. Tydlighet är en viktig grej för mig. Kort kan man säga att jag tittar på följande (i ingen speciell ordning):

1. Grafisk form - hur tydlig är layouten?
2. Illustrationer - förhöjer de stämningen, kan de användas för att visa spelarna? Är omslaget coolt?
3. Språk - är det lätt att läsa, är det bra stämning?
4. Struktur - är texten väl strukturerad, hittar jag det jag vill där jag tror att det finns?
5. Redigering - är boken välredigerad, eller finns det en massa dumma misstag?
6. Reglerna - följer man reglerna, uppfyller man kraven på d20-licensen?
7. Story - är det en spännande och unik berättelse, eller har man bara gjort samma trötta sak igen?
8. Pris - fast det tycker jag inte är så viktigt, jag bryr mig mer om kvaliteten på produkten än om pris. Oftast, i alla fall.
9. Fysiska kvaliteter - är boken bra bunden? Är det bra papper? Bra tryck och omslag?

Allt detta vägs samman till ett enda betyg, som ska tas som en indikation på vad jag tycker om boken, och inte som ett universellt facit för vad alla andra tycker om den. Smaken är alltid individuell. Mycket baserar sig på magkänsla, men också på över 20 års erfarenhet av att läsa, spela och skriva rollspel. Det som känns bra får höga betyg, det som känns dåligt får låga.

Slutligen ett citat som alla som recenserar spel, och som läser recensioner av spel, gör gott i tänka på:

”The tendency to confuse personal taste with objective quality is nearly universal.” - Robin D. Laws – Robin’s Laws of Good Gamemastering (Steve Jackson Games, 2002)

Skala
10… Mästerlig!
9… Wow! Cool!
8… Så ska det göras
7… Inspirerande
6… Bra
5… Godkänd
4… En besvikelse
3… Undermålig
2… Dålig
1… Usel

Förkortningar
D&D = Dungeons & Dragons
d20 = d20 system
SW = Star Wars

* = ny på listan

Åttonde listan
10/10 The Last Dance – d20 adventure (Atlas Games). A beautiful and atmospheric tale of love and hate, and the magic of dancing. Focuses heavily on the roleplaying aspect of the game, and forces the players (yes, the players) to actively participate in the action. Well written, brilliantly designed and well edited.

10/10 Forgotten Realms Campaign Setting – D&D campaign setting (WotC). Stunning and beautiful book. Packed with solid writing, game design, and extra material, and the perfect primer for The Forgotten Realms.

10/10 The Wheel of Time Roleplaying Game – d20 roleplaying game (WotC). A complete game in one book, and a solid implementation of the d20 system. Brilliant illustrations and an inspiring take on magic as it relates to the world of The Wheel of Time.

10/10 Call of Cthulhu d20 – d20 roleplaying game (WotC). An action focused take on the Cthulhu mythos. Retains much of the atmosphere of the original while adding pulp era shenanigans, presented with unorthodox and painful layout and great illustrations.

10/10 Requiem for a god – d20 supplement (Malhavoc Press). A fresh format and an inspiring discussion on how to deal with the death of a deity in a d20 campaign. Much of the advice can be used with any rules system. A bit dry and academic, but well written.

10/10 The Book of the Righteous – d20 supplement (Green Ronin). A complete pantheon and the details of the organisations associated with it. Good rules, excellent organisation and brilliant writing, you can easily drop the contents of this book into almost any fantasy campaign.

*10/10 Dynasties and Demagogues - d20 supplement (Atlas Games). Den som bestämde att man inte kan spela intrigfyllda politiska äventyr med D&D eller d20-systemet glömde att berätta det för Chris Aylott. Denna man har nämligen skrivet en hel bok fylld med regler för hur man hanterar det livsfarliga spelet bakom kungadömets kulisser. Och den blev så bra att han och Atlas Games, som ger ut boken, vann första pris på GenCon för den!

*10/10 Nyambe - d20 campaign setting (Atlas Games). Ett av de bästa bevisen på att det går att göra banbrytande och originella produkter för d20-systemet. Nyambe är en originell och ovanlig spelvärld, med solida och väl genomtänkta regler. Den ger en inspirerande bild av hur en spelvärld med afrikansk inspiration och en dos fantasy kan se ut.

*9/10 Star Wars Roleplaying Game Revised Core Rulebook - d20 roleplaying game (WotC)

*9/10 Midnight - d20 campaign setting (Fantasy Flight). Hur skulle en rollspelsvärld se ut om ondskan vunnit? Detta är en inspirerande kampanjvärld som presenterar många nya idéer och ger spelare och spelledare chansen att prova något annorlunda. Perfekt för den som gillar världar där ondskans krafter är starka, och där spelarnas hjältar är de enda som kan stå emot mörkret! Men hantera boken varsamt, annars faller den isär.

9/10 Players’s Handbook – D&D core rules (WotC). Innehåller allt som behövs för att skapa en rollfigur. Man får veta hur man slår fram sina egenskaper, vilka olika spelbara varelser som rekommenderas som rollfigurer, vilka yrken som finns och vilka förmågor dessa har. PH inkluderar även förbättringsreglerna med tabeller för alla elva grundyrkena. Det är också i stort sett fritt för varje spelare att blanda olika yrken i syfte att skapa olika spännande kombinationer för just sin rollfigur.

9/10 Dungeon Master’s Guide – D&D core rules (WotC). Fullmatad med regler och tips för den som skall agera som Dungeon Master. Boken innehåller spelledartips och extraregler, liksom riktlinjer för hur man hanterar bland annat belöningar och icke-spelarfigurer. Dessutom återfinns instruktioner för hur man driver kampanjer och skapar egna spelvärldar.

9/10 The Dark Side Sourcebook – SW sourcebook (WotC)

9/10 Traps & Treachery – d20 supplement (Fantasy Flight). Innehåller information som både spelledare och spelare kan använda för att göra det ännu roligare att spela tjuv i nya D&D. Texten är rikligt illustrerad och bilderna håller hög klass. Traps & Treachery är fullmatad med information och är mest användbar för spelledaren, men även för spelarna.

9/10 Oriental Adventures – D&D supplement (WotC)

9/10 Rokugan – d20 supplement (AEG)

9/10 Legions of Hell – d20 monster book (Green Ronin)

9/10 Monsters of Faerun – D&D monster book (WotC)

9/10 The Book of Eldtrich Might II – d20 supplement (Malhavoc Press)

9/10 Dungeon Master’s Shield – D&D accessory (KenzerCo)

9/10 Star Wars Roleplaying Game: Revised Core Rulebook – d20 roleplaying game (WotC)

8/10 The Gryphon’s Legacy – d20 adventure (Gaslight Press)

8/10 Creature Collection II – d20 monster book (Sword & Sorcery). Nya monster till Scarred Lands, som kan användas i vilken kampanj som helst. Hårdinbunden bok av hög kvalitet med ojämna illustrationer. Texten har en aggressiv och dramatisk ton, och monstren och världen påminner mer om Warhammer än D&D, vilket jag finner positivt. Solida regler och fantasifulla monster.

8/10 Monster Manual – D&D core rules (WotC). Speldata för över 500 monster och varelser som man kan råka ut för i D&D, från råttor och andra djur, till drakar, demoner och olika odöda. Alla de vanligaste monstren finns med i MM, och alla presenteras med en svårighetsnivå som anger ungefär hur farliga de är för rollfigurerna att möta.

8/10 Rappan Athuk – The Dungeon of Graves: the Upper Levels – d20 adventure (Necromancer Games)

8/10 Ravenloft Campaign Setting – d20 campaign setting (Arthaus)

8/10 Character Sheets – D&D accessory (WotC)

8/10 To Stand on Hallowed Ground – d20 adventure (Fiery Dragon)

8/10 Rappan Athuk 2 – The Dungeon of Graves: the Middle Levels – d20 adventure (Necromancer Games)

8/10 Monster Manual II – D&D monster book (WotC). En intressant men ojämn bok med 250 nya monster till D&D. En guldgruva för den som gillar ovanliga monster, men flera av monstren kräver djup kunskap om reglerna både hos spelledaren och spelarna för att hantera.

8/10 Tome of Horros – d20 monster book (Necromancer Games). A superbly crafted book in black and white, with stats for over 400 monsters. Most are from old products, some are new. All monsters are open content and the book contains instructions on how to use the monsters in other products. Good rules and writing, but the art ranges from acceptable to great.

7/10 Book of Vile Darkness – D&D supplement (WotC). A well crafted and great looking book, with solid rules for using quantifiable evil to boost any campaign and the villains it contains.

7/10 Star Wars Roleplaying Game – d20 roleplaying game (WotC)

*7/10 Ultramodern Firearms d20 - d20 supplememt (Green Ronin)

7/10 Creature Collection – d20 monster book (Sword & Sorcery). Monsterboken som kom ut före Monster Manual. Innehåller monster till Scarred Lands, som kan användas i vilken kampanj som helst. Hårdinbunden bok av hög kvalitet, med ojämna illustrationer. Texten har en aggressiv och dramatisk ton, och monstren och världen påminner mer om Warhammer än D&D, vilket är uppfriskande. Fantasifulla monster men problematisk regelimplementation.

7/10 Backdrops – d20 accessory (Atlas Games)

7/10 Mythic Races – d20 supplement (Fantasy Flight)

7/10 Diablo II: To Hell and Back – D&D accessory (WotC)

7/10 Diablo II: Diablerie – D&D accessory (WotC)

7/10 Dungeons & Dragons Adventure Game – D&D introductory rules (WotC)

7/10 Enemies and Allies – D&D accessory (WotC)

7/10 Gaming Frontiers 1 – d20 magazine (United Playtest)

7/10 Gaming Frontiers 2 – d20 magazine (United Playtest)

7/10 The Banewarrens – d20 mega adventure (Malhavoc Press)

6/10 The Slayer’s Guide to Hobgoblins – d20 monster book (Mongoose Publishing). Innehåller en omfattande titt på hobgoblins och deras samhälle. Texten beskriver deras fysiologi, samhälle, bovanor och krigsmetoder, och diskuterar hur spelledaren kan använda dem på nya och mer utmanande sätt. Även spelarna har nytta av boken då den tar upp hur man kan rollspela hobgoblins. Har även väldigt bra illustationer, och ett gäng äventyrsidéer.

6/10 Death in Freeport – d20 adventure (Green Ronin)

6/10 Character Record Folio Version 2 – d20 accessory (Green Ronin)

5/10 Character Record Folio Version 1 – d20 accessory (Green Ronin)

5/10 The Giant’s Skull – d20 adventure (Fiery Dragon)

5/10 The Longest Night – d20 adventure (Privateer Press)

5/10 What’s That Smell? – d20 adventure (Wicked Press). Interesting idea for handling the presentation, let down by uninspired writing, a cliché plot and sub quality rules editing. Has a novel structure, and is reasonably simple to run, but the book suffers from the organisation and repeats information in several places.

5/10 The Bloody Sands of Sicaris – d20 adventure (Paradigm Concepts)

5/10 Hero Builder’s Guidebok – D&D accessory (WotC)

5/10 The Tuggarth Gauntlet Instant Adventure – d20 mini adventure (Fantasy Flight)

5/10 Dramatis Personae – d20 accessory (Archangel Studios)

5/10 d20 Dice – d20 accessory (WotC). A fairly pointless packaging of a complete set of dice you need to play d20. Also contains a bonus D&D adventure of average quality. Delivers, but fails to excite.

4/10 Voyage to Storm Isle Instant Adventure – d20 mini adventure (Fantasy Flight)

4/10 Thieves in the Forest – d20 adventure (Atlas Games)

4/10 The Pit of Loch Durnan – d20 adventure (Mystic Eye). Poorly organised and illogical adventure that railroads the player characters through the action. Flawed writing and editing, and bad art. Saved by at least a semblance of atmosphere.

4/10 The Last Days of Constantinople – d20 adventure (Avalanche Press)

4/10 Sundered Faith Adventure Booster – d20 mini adventure (AEG)

4/10 NeMoren’s Vault – d20 adventure (Fiery Dragon)

4/10 Interludes: Brief Expeditions to Bluffside – d20 adventure (Thunderhead Games). Billed as an adventure sourcebook, this book disappoints. It tries to be an adventure, a supplement and a campaign add-on at the same time, and falls short in most respects. The writing, layout and illustrations are below average, and the books employs a system for scaling the adventure that proves cumbersome and unwieldy.

4/10 e-Tools – D&D accessory (WotC)

4/10 Castle Dunmere – d20 adventure (Citizen Games)

4/10 A Lion in the Ropes – d20 adventure (Troll Lord Games)

4/10 Jerimond’s Orb – d20 mini adventure (AEG). A very short adventure with a kliché investigation plot. Although rather simplistisc, it is well structured and this is a fairly good adventure to run new players through, even though it would benefit from more information on NPCs, like statblocks for example. Suffers from the format and would most likely not appeal to experienced players without hard work from the DM.

4/10 The Treasures of Elbard – d20 adventure (Monkeygod Enterprises). A promising adventure with lots of spiders, let down by a confusing introduction and some illogical adversaries. Fails to capture the imagination of the reader, and comes off as standard fare with only some interesting features.

3/10 Evil – d20 accessory (AEG). A sourcebook on evil intended for both DM and PC. Ultimately disappointing, with poor and uninspiring rules, disastrous organisation and sloppy and unacceptable editing.

3/10 In the Depths of Blackwater – d20 adventure (Consortium Entertainment)

3/10 Diomin – d20 campaign setting (OtherWorld Creations)

3/10 Galal’s Grave – d20 adventure (Fiend Games)

3/10 Lost Hunt Instant Adventure – d20 mini adventure (Fantasy Flight)

3/10 The Black Stairs Instant Adventure – d20 mini adventure (Fantasy Flight)

3/10 The Thief’s Gold Instant Adventure – d20 mini adventure (Fantasy Flight)

3/10 A Thief’s Tale – d20 adventure (Guildhouse Games)

3/10 Dark Tower – d20 adventure (RPGRealms/Judges’ Guild)

2/10 Red or White – d20 adventure (Guildhouse Games)

2/10 Temple of the Troll God – d20 adventure (Fast Forward). Illogical and confusing is only the beginning of this very bad adventure. There is no plot and the application of the rules is horrible. A lot of walking around in swamps and wildernesses and having encounters that will devestate the party and end the adventure in agony for the DM.

2/10 Fortress of the Ogre Chieftain – d20 adventure (Fast Forward). A monty haul adventure, with no plot but lots of monsters doing stupid things. The amount of treasure contained in this badly balanced adventure is ridiculous, and the text is riddled with errors.

1/10 The Horror Beneath – d20 adventure (Nightshift Games). Plot and monsters ripped off from Aliens, and set in a fantasy environment. Horrible writing, bad maps, boring and illogical plot. Surprisingly enough the illustrations are better than many other outings from other publishers, but they fail to save this poorly conceived och badly executed adventure.

1/10 The Foundation: A World in Black and White – d20 roleplaying game (Nightshift Games). Superhero roleplaying done badly. Bad art, bad writing, bad ideas and lots of frustrating gender stereotypes. Light on rules and heavy on bad fiction.

Oldtimer

Slava Ukraini!
En liten fråga om OGC

En suverän sammanställning. :gremgrin:

Men eftersom jag är lite galen i OGC, av förståeliga skäl, undrar man ju hur mycket av dessa förnämliga produkter som går att återanvända. Tror du att du kan få med någon uppskattning av OGC-innehåll? Åtminstone för de med höga betyg?

En bok som jag genast blev nyfiken på vad som är OGC är ju Green Ronins Book of the Righteous. Någon uppfattning?

/Mikael

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hupp

Det där har du frågat nån gång tidigare, och jag lovade nog ett svar... hmmm... ska kolla Book of the Righteous...

Inte mycket: Mest vapen, lite alignmentregler och klasser. LIte tråkigt, jag vill att de gör allt 100% OGC, det skulle vara kanon.

Men det skadar ju inte att fråga dem om man får använda mer...

M.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Där hade du tur [ot]

Där hade du tur att Oldtimer inte frågade om D20-licensen... :gremtongue:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Härligt, härligt, men farligt, farligt...

Kul att se en uppdaterad version av listan. Jag tycker om den... Mycket! Även om den är lite farlig. Man blir redigt sugen på att inhandla några av böckerna, och det är mindre bra när man inga pengar har. :gremcrazy:

anth

Vetefan
apropå Tome of Horrors

noterar att Tome of Horrors finns med på listan 2ggr
den gamla med 8/10 och en ny med *9/10
(ToH är för övrigt min favvomonsterbok, alla monster som "saknas" i MM finns med där)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Kan det månne vara …

… frågan om en reviderad, 3.5-kompatibel version?

Magnus?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Snyft...

Tänk på mig då, som redan har inhandlat allt på listan... fast det var då det. På senaste tiden har det inte blivit lika mycket.

Nästa version kommer att innehålla:

Dragonlance Campaign Setting
Warcraft RPG
Ghostwalk
Ulitmate Games Desiger's Companion

Och kanske nått mer.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nä, det vart fel

Det är en god illustration av hur smaken inte är konstant, och att jag ibland tycker bättre om saker jag förut tyckte sämre om.

Jag stryker 9/10, för den bedömningen gjordes sent en natt!

M.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Snyft...

Haha jo... Stackare... :gremsmile:

Trevligt med nytt. Tre av böckerna som du ska lägga till har jag funderat på att inhandla, så det ska bli kul att se hur de är.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hur många av dessa moduler är värda att köpa även för de som inte är hängivna D&D-spelare? Hur mycket D&D specifika regler innehåller de i allmänhet?

Staffan

Myrmidon
Re: apropå Tome of Horrors

ToH är för övrigt min favvomonsterbok, alla monster som "saknas" i MM finns med där
Så tusan heller. De har ju nästan bara tagit monster från 1st eds tre monsterböcker (Monster Manual, Monster Manual 2 och Fiend Folio), och väldigt få ur den rika flora monster som kom till 2nd ed - framför allt Mystara (som iofs mest var monster från icke-advanced D&D) och Planescape. Jag menar, monster som Flail Snail, Adherer eller Lava Child är ju inte i närheten av att vara lika intressant som Mystaras elementarer (med extra lag/kaos-krydda) eller den fulla uppsättningen eladriner och guardinaler.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
På rak arm

På rak arm skulle jag säga:

The Last Dance
Requiem for a god
The Book of the Righteous
Dynasties and Demagogues
Nyambe
Traps & Treachery

Kanske Midnight...

Men alla innehåller en hel del regler, men även en hel del idéer som man kan få inspiration av.

M.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: På rak arm

"Men alla innehåller en hel del regler, men även en hel del idéer som man kan få inspiration av."

Jag antar att de är mer regler i de böcker som är tänkta att fungera helt utan PH och GMH (hoppas att jag har använt rätt förkortningar nu)?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Hehe

Lite förkortningar för walle och andra som har det svårt i förkortningsdjungeln. Här är namnet på och förkortningarna på ALLA WotC:s regelböcker för D&D (i alla fall de som är hardback). (Det finns några jag missat, kanske nån kan hjälp mig med dem?):

Player's Handbook = PHB
Dungeon Master's Guide = DMG
Monster Manual = MM
Psionic's Handbook = PsiHB
Manual of the Planes = MotP
Oriental Adventures = OA
Deities&Demigods = ???
Epic Level Handbook = ELH
Monster Manual II = MMII
Book of Vile Darkness = BoVD
Savage Species = SS
Fiend Folio = FF
Arms & Equipment Guide = A&EG (tror jag)
Forgotten Realms Campaign Setting = FRCS
Faiths & Pantheons = F&P
Races of Faerun = ROF
Unapproachable East = UE
Ghostwalk = GW (?)
Dragonlance Campaign Setting = DLCS

Staffan

Myrmidon
Re: Hehe

Deities & Demigods brukar förkortas D&DG. De mest förvirrande officiella böckerna är Monsters of Faerûn och Magic of Faerûn, som brukar förkortas MooF och MaoF om det finns risk för förvirring.