Re: B5d20
Däremot så har jag oerhört mycket större problem med att det är klassbaserat. Det är den största enskilda bristen med B5d20 - rollpersonerna blir hårt instängda i ett litet antal klasser och det är mer jobb än vad det är värt att skapa fler klasser eller multiklassa.
Håller med, det styr för hårt.
Jag har aldrig gillat klasser, varken i D&D eller i något annat system. Jag har flera gånger råkat ut för att jag inte kunnat spela en karaktär jag gärna skulle spelat bara för att ingen hittat på en klass för det. I D&D så är klasserna dessutom ganska "hårda", med mycket specialregler och skillnader mellan klasserna, till skillnad från de lite lättviktigare yrkena i tex DoD (nu pratar jag andra upplagan och Expert, de andra har jag inte orkat titta på än).
På sätt och vis så tror jag att GURPS tillkomst var en reaktion mot D&D, på många sätt så är GURPS anti-D&D.
Exempel:
<table border=1><tr><td>GURPS</td><td>D&D</td></tr><tr><td>Inga klasser</td><td>Starkt klassbaserat</td></tr><tr><td>Spelarkontrollerad karaktärsgenerering</td><td>Slumpdriven karaktärsgenerering (jag vet, man måste inte längre slumpa)</td></tr><tr><td>Inget artificiellt "bra-begrepp"</td><td>Levelbaserat</td></tr><tr><td>Generellt</td><td>Specifikt</td></tr><tr><td>Öppet mot andra spelsystem</td><td>Stängt mot andra spelsystem, men erbjuder brukande av det egna</td></tr><tr><td>Vanliga karaktärer kan inte bli supers</td><td>Man blir ofrånkomligen super av att knacka orcher</td></tr><tr><td>Uförligare regler för karaktärsbeskrivning</td><td>Utförligare regler för strid</td></tr><tr><td>"Realism"</td><td>"Heroism"</td></tr><tr><td>Regellätt</td><td>Regeltungt</td></tr><tr><td>Fem bokstäver i förkortningen</td><td>Två bokstäver och en krumelur i förkortningen</td></tr><tr><td>Billiga, men formmässigt lite tråkiga produkter</td><td>Dyra, men grafiskt påkostade produkter</td></tr><tr><td>Spelarna hatar D&D</td><td>Spelarna hatar GURPS</td></tr><tr><td>Generella supplement</td><td>Supplement som kräver grundboken</td></tr><tr><td>Bred variation på spelvärldar, smala produkter</td><td>Smal variation på spelvärldar, breda produkter</td></tr><tr><td>Få löjliga vapen</td><td>Många löjliga vapen</td></tr><tr><td>Inga beholders</td><td>Beholders</td></tr><tr><td>Faktatäta supplement</td><td>Regeltäta supplement</td></tr></table>
Bara några funderingar. Är det någon som har någon faktisk information om bakgrunden till GURPS tillkomst? Är den en Lambo-Ferrari-fejd?