Nekromanti Magnus kvalitetsindex nummer åtta

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Hehe

Är det bara jag som irriterar mig på att folk inte kan ge korta namn till sina böcker, så man slipper förkortningsdjungeln? Är det X&Y och X:Y-traditionerna som folk inte kan frigöra sig ifrån?

/Dimfrost

jimpe

Veteran
Jag bjuder tillbaka: recension på B5RPG [d20]

Jag är ju en totalt grön d20-spelare (har inte ens börjat spela det än! :gremsmile: ) så här får ni veta vad jag tänker när jag slår upp min första d20-produkt:
G&B - Recension: Babylon 5 RPG [d20]

Notera görna att före detta har jag endast skummat igenom hela OGC (3.5 och Modern) och läst grunderna lite nogrannare.

anth

Vetefan
Re: apropå Tome of Horrors

De har ju nästan bara tagit monster från 1st eds tre monsterböcker.
Inte nästan, bara.
Necromancers motto är ju "first edition feel, third edition rules".
Frågan man bör ställa sig är: varför har ingen mottot "second edition feel, third edition rules".
Av vad jag vet så är även second edition-monsterna konverterade i creature catalogue på ENworld, och det är ju därifrån som Tome of Horrors har hämtat sina monster.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Varför har ingen …

… mottot »Third edition feel, three point five edition rules«?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Fabeljazz: The Jazzening

Nja, du är inte ensam... Jag tycker inte att det är något fel på att trenden startade, men nu... Det börjar bli lite larvigt. Jag antar att jag inte ser samma coolhet i det som de som skapat spelen. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Re: Jag bjuder tillbaka: recension på B5RPG [d20]

Jag är ju en totalt grön d20-spelare (har inte ens börjat spela det än! ) så här får ni veta vad jag tänker när jag slår upp min första d20-produkt:
G&B - Recension: Babylon 5 RPG [d20]
En sak som jag saknade i recensionen var kommentarer kring ett levelbaserat B5. Själv tycker jag att det känns så totalt fel att ett spel baserat på en serie som iofs är episk, men hela tiden faller tillbaka på huvudpersonernas mänsklighet är levelbaserat. Det går mot hela konceptet.

Håller också med om att det var olämpligt att bara ta upp första säsongen, personligen så tycker jag att bästa stället att droppa in spelarna är någonstans kring andra säsongens slut. Då är alla presenterade, scenen är klar, men handlingen har inte kommit igång på allvar och fienden är fortfarande mörk, mystisk och okänd.

Nåja, lyckligtvis finns det en GURPS B5.

Troberg

Sinister eater
Re: Varför har ingen ?

? mottot »Third edition feel, three point five edition rules«?
Vet inte, personligen har jag mottot "D&D (any edition) feels wrong, GURPS rules!". :gremgrin:

Sorry, du gav ett för bra upplägg för att jag skulle kunna låta bli.

Krille

Super Moderator
B5d20

"En sak som jag saknade i recensionen var kommentarer kring ett levelbaserat B5. Själv tycker jag att det känns så totalt fel att ett spel baserat på en serie som iofs är episk, men hela tiden faller tillbaka på huvudpersonernas mänsklighet är levelbaserat. Det går mot hela konceptet."

Det levelbaserade har i alla fall jag inga större problem med. Principen kan jag stå ut med, även om det krävs bra mycket bättre genomförande än d20-systemet för att jag ska trivas ordentligt med det. Men det duger. Jag kräks inte på det i alla fall.

Däremot så har jag oerhört mycket större problem med att det är klassbaserat. Det är den största enskilda bristen med B5d20 - rollpersonerna blir hårt instängda i ett litet antal klasser och det är mer jobb än vad det är värt att skapa fler klasser eller multiklassa.

"Nåja, lyckligtvis finns det en GURPS B5."

Jag är skeptisk. Jag föredrar helt klart gamla hederliga Babylon Project.

Troberg

Sinister eater
Re: B5d20

Däremot så har jag oerhört mycket större problem med att det är klassbaserat. Det är den största enskilda bristen med B5d20 - rollpersonerna blir hårt instängda i ett litet antal klasser och det är mer jobb än vad det är värt att skapa fler klasser eller multiklassa.
Håller med, det styr för hårt.

Jag har aldrig gillat klasser, varken i D&D eller i något annat system. Jag har flera gånger råkat ut för att jag inte kunnat spela en karaktär jag gärna skulle spelat bara för att ingen hittat på en klass för det. I D&D så är klasserna dessutom ganska "hårda", med mycket specialregler och skillnader mellan klasserna, till skillnad från de lite lättviktigare yrkena i tex DoD (nu pratar jag andra upplagan och Expert, de andra har jag inte orkat titta på än).

På sätt och vis så tror jag att GURPS tillkomst var en reaktion mot D&D, på många sätt så är GURPS anti-D&D.

Exempel:
<table border=1><tr><td>GURPS</td><td>D&D</td></tr><tr><td>Inga klasser</td><td>Starkt klassbaserat</td></tr><tr><td>Spelarkontrollerad karaktärsgenerering</td><td>Slumpdriven karaktärsgenerering (jag vet, man måste inte längre slumpa)</td></tr><tr><td>Inget artificiellt "bra-begrepp"</td><td>Levelbaserat</td></tr><tr><td>Generellt</td><td>Specifikt</td></tr><tr><td>Öppet mot andra spelsystem</td><td>Stängt mot andra spelsystem, men erbjuder brukande av det egna</td></tr><tr><td>Vanliga karaktärer kan inte bli supers</td><td>Man blir ofrånkomligen super av att knacka orcher</td></tr><tr><td>Uförligare regler för karaktärsbeskrivning</td><td>Utförligare regler för strid</td></tr><tr><td>"Realism"</td><td>"Heroism"</td></tr><tr><td>Regellätt</td><td>Regeltungt</td></tr><tr><td>Fem bokstäver i förkortningen</td><td>Två bokstäver och en krumelur i förkortningen</td></tr><tr><td>Billiga, men formmässigt lite tråkiga produkter</td><td>Dyra, men grafiskt påkostade produkter</td></tr><tr><td>Spelarna hatar D&D</td><td>Spelarna hatar GURPS</td></tr><tr><td>Generella supplement</td><td>Supplement som kräver grundboken</td></tr><tr><td>Bred variation på spelvärldar, smala produkter</td><td>Smal variation på spelvärldar, breda produkter</td></tr><tr><td>Få löjliga vapen</td><td>Många löjliga vapen</td></tr><tr><td>Inga beholders</td><td>Beholders</td></tr><tr><td>Faktatäta supplement</td><td>Regeltäta supplement</td></tr></table>

Bara några funderingar. Är det någon som har någon faktisk information om bakgrunden till GURPS tillkomst? Är den en Lambo-Ferrari-fejd?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
3rd Edition Roleplaying

Detta är ju mottot för de d20-producenter som vill indikera kompatibilitet med D&D utan att säga "D&D".

Men lo and behold, det var faktiskt också vad RuneQuest Deluxe använde 1985 som slagord på baksidan av kartongen, såg jag igår!

M.

(som korspostar lite med rollspels-forumet)

jimpe

Veteran
GURPS B5 :D

Vilken dag som helst!
Jag har goda (dock gamla) erfarenheter av GURPS men inga av d20 elelr nya D&D, men vad jag sett hittills är inget som verkar passa vare min spel- eller spelledarstil.

Det ni säger om klasser senare i tråden är inte heller något som roar mig. :gremfrown:

Om jag får be om ett råd?

Ska jag lära mig d20 och fortsätta köpa B5 RPG d20, eller kan jag bara köpa B5 källböckerna och spela med GURPS vilket jag i såfall måste införskaffa ett antal titlar för eftersom jag ännu inte äger något av detta?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
That loving feeling

Hmmm.... tja... 3rd edition feeling skulle väl vara "options, not restrictions", i och med att alla kan vara allt, och med vem som helst. För att sammanfatta det något. Allt är möjligt.

Det är i alla fall vad Gary Gygax klagar på. Arketyperna är borta, anser han. We don't need no stinkin' arketyper, säger de som gillar 3e (ja, lite förenklat alltså).

öööh, om det nu är en "feeling", vete fan. Men bättre svar kan jag inte komma på just nu.

M.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: That loving feeling

Han fyllde väl 65 för inte så lite sen...?

Troberg

Sinister eater
Re: GURPS B5 :D

Ska jag lära mig d20 och fortsätta köpa B5 RPG d20, eller kan jag bara köpa B5 källböckerna och spela med GURPS vilket jag i såfall måste införskaffa ett antal titlar för eftersom jag ännu inte äger något av detta?
I ärlighetens namn så ska jag säga att GURPS B5 inte är en officiell produkt, utan något hemmapul som finns nedladdningsbart. GURPS behöver du inte köpa, det finns en GURPS Lite gratis nedladdningsbar på http://www.sjgames.com, vilken innehåller allt viktigt (det som är bortplockat är pynt som magi, psionics och sånt).

Jag misstänker att du kan lika mycket om B5 som de som skriver eventuella supplement, så om du vill ha dem till annat än att tillfredställa en samlarmani så ser jag inte riktigt nyttan.

Jag har själv kört B5 (med inslag av Gap och BSG) i GURPS utan några speciella böcker alls, bara efter att ha sett serien. Jag har spelat med dig, jag tror att du klarar det utan problem.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Inte nog med det!

Han har börjat gilla "rules light" regelsystem på äldre dagar. Därav satsningen på Castles & Crusaders eller vad de nu var det där regellätta spelet skulle heta.

Roligt i sammanhanget är att Gary på allvar rådde WotC att helt sonika släppa AD&D 1st edition igen, verbatim, istället för 3e. Inte för att han skulle få pengar för det, för det får han inte, utan för att AD&D 1st edition är den absolut bästa versionen av spelet! Regelmässigt, alltså.

Helt logiskt enligt Gary "jag älskar AD&D 1st edition så mycket att jag är blind för alla dess problem" Gygax. Och att släppa AD&D 1st igen skulle enligt Gary lockat HORDER av nya rollspelare till hobbyn. Samtidigt som de gamla blev glada, för de hade ju alla regler redan.

Naivt, men lite charmigt på samma sätt.

M.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Njet systempolitik!

Eller, äsch, vafan. Lite schysta tips är väl aldrig fel?

Carry on!

M. :gremgrin:

jimpe

Veteran
Re: GURPS B5 :D

GURPS B5 inte är en officiell produkt, utan något hemmapul som finns nedladdningsbart.
Just point me there!

Jag misstänker att du kan lika mycket om B5 som de som skriver eventuella supplement, så om du vill ha dem till annat än att tillfredställa en samlarmani
Det kan tänkas :gremsmile:, men också förstås för att slippa besväret med att själv balansera och överföra alla egenskaper och sammanställa listor och tabeller. Sånt tar tid och är ibland värt att betala nån hundring för även om man måste förändra lite.