Nekromanti Magnus kvalitetsindex nummer åtta

Troberg

Sinister eater
Re: Njet systempolitik!

Eller, äsch, vafan. Lite schysta tips är väl aldrig fel?

Carry on!
Ett tag trodde jag att du skruvat upp känsligheten på tok för högt där...

Jag har ju kommit med betydligt kraftigare insinuationer längre ner i tråden. :gremgrin:

Staffan

Myrmidon
Re: apropå Tome of Horrors

Nej, det finns monster som är tagna från andra ställen. En av de fina sakerna med Tome of Horrors är att det står varifrån monstren kommer. Då kan man t ex se att Archer Bush kommer från B3: Palace of the Silver Princess, Barrow Wight är helt ny (Author Scott Greene), och Bog Mummy faktiskt är från 2nd ed (Return to White Plume Mountain av Bruce Cordell). Så visst finns det undantag, men jag uppskattar att kanske 90% av monstren är från MM, MM2 eller FF.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: That loving feeling

"We don't need no stinkin' arketyper, säger de som gillar 3e (ja, lite förenklat alltså)."

Är inte just arketyperna något av det allra sämsta med fantasygenren? Jag tycker i alla fall inte att de är värda att bevara.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: apropå Tome of Horrors

"Archer Bush "

Vad är en "Archer Bush"? Jag hoppas innerligt att det inte är en pilbågsbeväpnad buske eller en fantasyversion av USA:s president.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Arketyper ger stämning

I alla fall enligt de som anför dessa som det som gjorde AD&D 1st så bra.

För mig är arketyper ett bra verktyg som jag använder när jag gör rollpersoner eller NPC's. Som hjälp på vägen, så att säga. Lite grand som Star Wars använder dem. En trött tjuv, en kunskapsgirig trollkarl, en feg krigare, och så vidare.

Och sen gör jag nått eget av dem.

Helt illa tycker jag inte om dem, och anser att de fyller sin funktion i D&D. :gremgrin:

M.

Staffan

Myrmidon
Re: Hehe

På Internet så kommer du inte undan förkortningar, för på internet är folk lata. Jag menar, om något så enkelt som Neutral Evil automatiskt förkortas till NE, eller Dragonlance till DL, så finns det inget hopp.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Stämmningar kan man känna pengar på

"För mig är arketyper ett bra verktyg som jag använder när jag gör rollpersoner eller NPC's. Som hjälp på vägen, så att säga. Lite grand som Star Wars använder dem. "

Om man har ett sunt förhållande till dem så kan de vara användbara. Men jag tycker nog att de blir allt mer belastande ju mer erfaren man blir. Dessutom är de ansvariga för många vitt spridda fördomar om olika yrken och deras respektive karaktärsdrag.

Staffan

Myrmidon
Archer Bush

En pilbuske är en liten mobil växt som får näring av levande varelsers blod. Den har en tjock stam som ser ut som en meterhög bunte med brungröna löv, och på stammen sitter det några tjocka grenar sparsamt täckta med löv samt tumslånga nålliknande törnen. Den anfaller genom att skjuta iväg dessa törnen (räckvidd 20 fot), som är rätt jobbiga att ha i sig (förutom att de gör ont får man -1 på allt man gör). När offren sedan har dött så knatar busken fram till maten och suger upp blodet genom sin mun som är gömd på undersidan av stammen, där den mest liknar en allmän hålighet i trät.

anth

Vetefan
Nej :)

Själklart räknas han som en "special".
"Special" kunde 1st ed clerics turna,
men nu när alla är 3rd ed clerics så är det ingen som kan turna honom längre.
:gremsmile:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Nåja, det låter ju inte så illa [NT]

Mycket förnuftigare än vad jag hade väntat mig.

Nightowl

Champion
Arketyper är bra. Klichéer är dåliga.

En kliché är en utsliten arketyp.

Arketyper fungerar innan de blir klichéer; problemet med Gygax arketyper är att han skapade nya arketyper utifrån speltekniska fenomen (t.ex. trollkarlen som inte kan slåss men ändå äventyrar) som sedan sätter sig i hjärnan på folk och får dem att göra regler till andra spel som hindrar en från att spela dylika göbbar.

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Hehe

Vad förkortar man Nobilis till då? N? :gremgrin: (Eller Eon för den delen. Det går ju att ha korta namn.)

/Dimfrost

Vindhand

Myrmidon
Re: That loving feeling

Det är i alla fall vad Gary Gygax klagar på. Arketyperna är borta, anser han.

Han har ju en viss poäng... Om man inte gillar arketyper är det ju bättre att inte ha dem alls än att ha en arketypbaserad mekanik som fått tillägg, uppluckringar och utbyggnad för att nästan (med mycket jobb) kunna funka som om den saknar arketyper.