Jag spanar lite runt nyskapande utifrån en annan branch med ett annat skapande.
Det finns en tendens att ständigt skapa nytt, eller kanske snarare att ständigt tröttna på och kasta ut det gamla. Och jag tycker att det tenderar att ta uppmärksamheten från frågan: vad kan vi skapa med det vi redan har, utan att ändra förutsättningarna (reglerna) hela tiden?
Om du vill nå excellens så måste du arbeta med det du har och förfina det. De första, mest nyskapande, inkarnationerna av nya saker blir sällan de bästa. Ibland överlever de ändå, som defakto-standarder, på gott och ont. Även de största nyskaparna tenderar att ångra mycket i efterhand, när det gäller hur deras viktigaste skapelser blev, inte sällan är de det första att också överge dem och gå vidare.
Fragmentering, konkurrerande standarder (regler), tenderar att komma ivägen för det verkligt värdefulla skapandet: det som på riktigt händer när det skapade upplevs av en slutkund (spelare).
Nyskapande och kreativitet för dess egen skull har ett stort värde: som kultur, vetenskap, personlig utveckling och träning i skapande. Men för det mesta inte som slutprodukt. Men "onyttigt" skapande, eller bara misslyckade försök att skapa, är en nödvändighet på vägen för att en stor skapare ska skapa ett nyskapande eller viktigt verk (om eller när det nu händer).
En lite tråkig aspekt av skapande är att nästan allt stort skapande görs av tämligen unga människor (det kan säkert variera mellan olika fält).
Så till trådskaparen (som jag föreställer mig tillhöra den lilla skara svenska rollspelsskapare som faktiskt fått ut riktiga, nyskapande produkter på marknade): kanske gör du allt rätt, fast det du gör är svårt. Och många dagar är det bara jobbigt och oproduktivt att vara en skapare. Eller så är det som du skriver, att du har fastnat i att skapa regler och har svårt att ta det vidare till äventyr (och på riktigt nå ut till spelare). Kanske är det sådan du är, och du gör det du är bra på. Eller så ställer du denna frågan för du känner att det finns någon slags glastak att bryta igenom för ditt skapande, och det glastaket kan vara dina egna förväntningar på originalitet.
Tillbaka till min egen branch. Vi som skapar tenderar att bry oss om detaljer som våra kunder inte bryr sig om. De tenderar att värdera något som fungerar, och det innebär något som de är rimligt bekanta och bekväma med.