Eta Cassiopea
Veteran
Hej alla!
Jag håller för närvarande på med ett rollspelsprojekt vid namn AE. Har kommit ganska långt och ska snart börja med kapitlet om vad som händer när man har spelat länge med sin karaktär...
I Fantasyrollspel så känns det som om det finns en oändlig utveckling med sin karaktär. Det är en otroligt lång väg till att bli den mäktigaste magikern, det finns alltid ett magiskt föremål som är mäktigare och det finns alltid en varelse som är tuffare...
I nutids/sci-fi spel är det annorlunda... Magi finns inte, och om man konverterar magiska föremål med hiskeliga laservapen, så är det inte svårt att få tag i en tuff laserkanon med 6T10 i skada, och sen finns det inte bättre... (t.ex). Och den tuffaste varelsen är väl maffiabossen... och när man har skjutit ihjäl han... då finns det inte nån tuffare... (återigen... t.ex.)
Så.. det jag suktar efter är ett sätt att känna att man kan BLI bättre och mäktigare med sin karaktär, och då inte genom att ha det tuffaste vapnet, ha det högsta FV eller ha eliminerat hela den ryska maffian i Finland... jag tänker på en faktor som har med resurser, makt, rikedom och status att göra...
Tanken jag bollar med är att man har ett värde som kallas för Maktfaktor... det skulle kunna vara ett värde mellan 0 - 20. För att få högre maktfaktor, så finns det en del andra faktorer som "ger poäng" åt själva makfaktorn.. och det är...
1. Ens ekonomi/kapital - Alltså den sammanlagda summan på hur mycket man äger... medräknat "rena pengar", bilar, villor osv... (pengar är trots allt makt.. eller en del av det).
2. Ens Status/position - Hur välkänd är man... hur många feta kontakter har man, hur ökänd/känd är man i andras ögon. Hur respektingivande man är...!?
3. Erfarenhet på FV - Precis som "hjälte" i Drakar & Demoner så blir man ju oxå "hjälte" i ett framtidsrollspel. Md hjälte menas att man är väldigt skickligt på att "hantera pistolen" eller "klättra i bergen". Man är troligvis känd/fruktad för detta och får således ett rykte efter det...
4. Rykte - Ja rykte... vad har du gjort... hur många rymdstationer har du sprängt i luften... hur många maffiabossar har du fängslat...
5. Manskap - Hur många män har du under dig? Hur många anställda har du? Låt säga att du äger ett frilansföretag, hur tuffa är dina anställda.. och hur många..?
Dessa fem faktorer (möjligt att några går in i varandra) ska på något sätt gestalta ens Maktfaktor... Jag är ute efter känslan när man yppar något om att SLP'n har maktfaktor 17.. eller kanske 18. Det skulle kunna vara en siffra som rollpersonerna jagar, och som således sporrar dem att utföra uppdrag, skaffa sig mer och ännu mer pengar samt framförallt, interagera med ANDRA slp.. skaffa kontakter inom viktiga grenat och sektorer... hoppas ni är med på vad jag försöker få fram...
Frågan till er är nu...
Hur ska man utveckla detta.. låter dessa 5 faktorer som en bra lösning.. finns det andra sätt att gestalta maktfaktor.. ska man kanske tre olika värden (rikedom, status och erfarenhet)...
Vad tycker ni..?
Mvh Tobbe
www.nicmar.nu/ae
Jag håller för närvarande på med ett rollspelsprojekt vid namn AE. Har kommit ganska långt och ska snart börja med kapitlet om vad som händer när man har spelat länge med sin karaktär...
I Fantasyrollspel så känns det som om det finns en oändlig utveckling med sin karaktär. Det är en otroligt lång väg till att bli den mäktigaste magikern, det finns alltid ett magiskt föremål som är mäktigare och det finns alltid en varelse som är tuffare...
I nutids/sci-fi spel är det annorlunda... Magi finns inte, och om man konverterar magiska föremål med hiskeliga laservapen, så är det inte svårt att få tag i en tuff laserkanon med 6T10 i skada, och sen finns det inte bättre... (t.ex). Och den tuffaste varelsen är väl maffiabossen... och när man har skjutit ihjäl han... då finns det inte nån tuffare... (återigen... t.ex.)
Så.. det jag suktar efter är ett sätt att känna att man kan BLI bättre och mäktigare med sin karaktär, och då inte genom att ha det tuffaste vapnet, ha det högsta FV eller ha eliminerat hela den ryska maffian i Finland... jag tänker på en faktor som har med resurser, makt, rikedom och status att göra...
Tanken jag bollar med är att man har ett värde som kallas för Maktfaktor... det skulle kunna vara ett värde mellan 0 - 20. För att få högre maktfaktor, så finns det en del andra faktorer som "ger poäng" åt själva makfaktorn.. och det är...
1. Ens ekonomi/kapital - Alltså den sammanlagda summan på hur mycket man äger... medräknat "rena pengar", bilar, villor osv... (pengar är trots allt makt.. eller en del av det).
2. Ens Status/position - Hur välkänd är man... hur många feta kontakter har man, hur ökänd/känd är man i andras ögon. Hur respektingivande man är...!?
3. Erfarenhet på FV - Precis som "hjälte" i Drakar & Demoner så blir man ju oxå "hjälte" i ett framtidsrollspel. Md hjälte menas att man är väldigt skickligt på att "hantera pistolen" eller "klättra i bergen". Man är troligvis känd/fruktad för detta och får således ett rykte efter det...
4. Rykte - Ja rykte... vad har du gjort... hur många rymdstationer har du sprängt i luften... hur många maffiabossar har du fängslat...
5. Manskap - Hur många män har du under dig? Hur många anställda har du? Låt säga att du äger ett frilansföretag, hur tuffa är dina anställda.. och hur många..?
Dessa fem faktorer (möjligt att några går in i varandra) ska på något sätt gestalta ens Maktfaktor... Jag är ute efter känslan när man yppar något om att SLP'n har maktfaktor 17.. eller kanske 18. Det skulle kunna vara en siffra som rollpersonerna jagar, och som således sporrar dem att utföra uppdrag, skaffa sig mer och ännu mer pengar samt framförallt, interagera med ANDRA slp.. skaffa kontakter inom viktiga grenat och sektorer... hoppas ni är med på vad jag försöker få fram...
Frågan till er är nu...
Hur ska man utveckla detta.. låter dessa 5 faktorer som en bra lösning.. finns det andra sätt att gestalta maktfaktor.. ska man kanske tre olika värden (rikedom, status och erfarenhet)...
Vad tycker ni..?
Mvh Tobbe
www.nicmar.nu/ae