Nekromanti manliga kvinor...

SL-mannen

Veteran
Jag tycker det är dåligt att manliga personer gör kvinnliga rolpersoner. Främst för att de inte kan spela dem. Det blir helt enkelt oftast pinsamt eller dåligt och man får inte ofta känsla...
Särskilt när de skall försöka spela en über-karismatisk kvinna, vilket de inte vet hur det fungerar.

/images/icons/sick.gif

Glittergrus

Veteran
Inget fel med män som spelar kvinnor eller kvinnor som spelar män, så länge de gör det på ett seriöst sätt, vilket ingen av de båda könen oftast gör eftersom människor ofta har fördomar så även genemot det motsatta könet.

Men det ligger även fördomar i att tro att man inte kna spela någon av ett annat kön, eftersom hur män och kvinnor ofta beeter sig är hur de är uppfostrade, de blir helt enkelt i många fall påtvingade en roll av samhället.

Skulle även vilja veta vad du har för andra skäl för att man inte skall spela någon av ett annat kön eftersom du säger att de inte kan spela dem är det främsta skälet, vad är de andra?

ROLLspel!

O jag som trodde det hette "rollspel" för att man kunde spela en ROLL (dvs något man inte nödvändigtvis är)?!

Vad synd jag som gillade att spela både det ena o andra o nu kan jag ju bara spela mig själv!

Men, men det är ju så livet är ibland.../images/icons/sad.gif

va?

Då är de väl dåliga rollspelare då då...
Hur är det med SL?
Han måste spela kvinnor hela tiden.
Om han inte kan göra en seriös kvinna blir hela världen ett skämt.

Duddmannen

Hero
Kvinnliga män!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Främst för att de inte kan spela dem. Det blir helt enkelt oftast pinsamt eller dåligt och man får inte ofta känsla...

<hr></blockquote>

Men du får "känsla" när de spelar Tiraker, Alver och Magiker?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Särskilt när de skall försöka spela en über-karismatisk kvinna, vilket de inte vet hur det fungerar.

<hr></blockquote>

Men de vet hur magi fungerar när de spelar mäktiga magiker?

Det är en sak om de du spelar med inte kan spela kvinnor, men det är en HELT annan sak att säga att detta skulle gälla för alla män. Jag känner många som spelar kvinnliga roller riktigt bra, lika väl som jag känner några som spelar alla roller riktigt uselt. Jag tycker personligen att det är självklart att man får spela vilket kön man vill precis som man tillåter folk att spela vilken ras de vill.

/Duddmannen som bejakar sin inre Duddkvinna

Helmgast
Re: manliga kvinnor...

Många rollspelare spelar kvinnor utifrån en "manlig" synvinkel. "Jag är till för att tillfredställa männen", och liknande. Det tänks för mycket på det. Men tar man det seriöst borde det inte vara svårare än att spela dvärg. Eller vampyr.

Helmgast
Det är svårt att spela rollspel

oavsett vilken karaktär man spelar. Vissa passar man inte som.

Freelancer

Warrior
Re: Det är svårt att spela rollspel

Men av någon konstig anledning så är det tydligen svårast att spela kvinna. Jag har aldrig provat och tror nog inte att jag tänker göra heller. Det bästa är ju att man väljer att spela en karaktär som man vet kan rollspela bra. Annars finns det risk att rollspelandet inte blir seriöst, utan man bara larvar sig. Speciellt som kvinna.

Duddmannen

Hero
Passande roller

Japp, det måste jag hålla med om! Det gäller ju att man är beredd att satsa seriöst på sin karaktär om det skall bli bra. Vissa har väldigt lätt att få till det medan andra måste kämpa och koncentrera sig. Då är det naturligtvis jobbigare om man försöker gestalta en kvinna då huvuddelen av ens kamrater faktiskt vet hur kvinnor skall vara, eller inte vara. Lättare i så fall att spela Alv eller Tirak, där finns det ju inte någon som har samma koll på "rätt" eller "fel". Det måste få vara ett personligt val, men utan förbud. Du FÅR spela kvinna, men du MÅSTE inte.

Tycker jag.

Duddmannen

Hero
Håller med! Delvis!

Det är svårt att rollspela bra överhuvudtaget. Men jag anser att om man kan rollspela en Alv eller en Tirak bra och "trovärdigt" så ÄR inte steget långt till att kunna gestalta en kvinna lika bra. Det handlar ju om att känna till lite om hur ens figur reagerar på händelser, talar, tänker och handlar. Det finns ju ganska få källor som visar hur Alver är (och många har dessutom radikalt olika åsikter om VAD en alv är). Men det finns gott om material om kvinnor, av kvinnor och för kvinnor. Läs, läs och läs! Se filmer, lyssna på samtal och tala med kvinnor du känner (du kan tala med kvinnor du inte känner också, men det kan kännas tryggare för båda parter om du låter bli.)

Det är värt ett försök!

Se det som den ultimata utmaningen i rollspel!

PS:
Man behöver inte klä sig som en kvinna, men det kan hjälpa.
/images/icons/smile.gif

SL-mannen

Veteran
Re: Kvinnliga män!

1. Det jag säger är att de killar (iallafall de jag sett) inte vet riktigt hur kvinnor funkar samt att de inte vet hur kvinnor förför män och beter sig väldikt attraktivt. När en person spelar en tirak man så behöver de bara bete sig manligt, vilket de vet hur det fungerar.

En kvinna med PER 20 är inte bara snygg, hon är attraktiv. Det jag vill få fram är att det inte blir bra stämning om en person som inte kan uppföra sig som en kvinna överhuvudtaget inte bör försöka bemästra konsten att vara mycket attraktiv.

2. När folk gör en mäktig makiker så kan många inte magireglerna särskilt bra. Lite som att många som gör en person som är grymm på Asharisk historia så gott som inte kan någon Asharisk historina alls.

Att de kan magireglerna när de är mäktig magiker påverkar inte deras rollspelande lika mycket som att de inte vet hur en kvinna uppför sig när de skall vara en.

Jag tycker också att det är självklart att man får spela vilket kön man vill precis som man tillåter folk att spela vilken ras de vill. Det jag säger är att de gånger jag sett någon man spela så har det blivit dåligt och jag avråder (understruket) er anra från att, i allt för stor utsträckning, låta män som inte kan rollspela kvinnor, spela kvinnor.

SL-mannen

Veteran

Men det är svårare att spela en karaktär som inte fungerar ett uns som en själv./images/icons/hairy.gif

Mr SL

Warrior

so le petac....

tjejer är för f-n människor! tänkande varelser dom handlar situationer på ungefär samma sätt! jag har haft killar som spelat tjejer och gjort det bra. Men du verkar tro att tjejer är en sorts rymdvarelser som är omöjliga att förstå sig på. Du verkar inte haft så mycket kontakt med tjejer då du tror att de tänker totalt olika som dig och mig. spela tirak det kanske är närmare din intelligens!

(ta du åt dig personligt så förlåt)

/images/icons/devil.gif

Glittergrus

Veteran
Re: Kvinnliga män!

1. Det är intebart killar som har problem att spela en könsrollsbaserad atraktiv kvinna.
Tjejer har svårt att spela en matcho man också, utan att gå till överdrift.

2. En magiker som inte kan magireglerna tycker jag är minst lika hemskt. för att inte tala om att ha enorma kunskaper inom ett område man egentligen inte behärskar, det tar på något sätt udden av rollspelandet.

Som det är med allt så utvecklas man mero ch mer ju mer man genomför det, första gången man är SL är man t ex inte lika bra som man är 4 år senare (får man hoppas).
Alltså så borde man låta alla spela vad de vill men informera om svårighterna som kan uppkomma samt ge plus för bra rollspelande för att uppmuntra det.

SL-mannen

Veteran

ok , att skriva att de inte tänker ett uns som män är kanske att ta i men du får hålla med om att atraktiva kvinnor beter sig anorlunda än attraktiva män.

En sak som jag har insett efter en del år här i livet är att det finns inga skillnader mellan män o kvinnor egentligen....

Ymir

Liten kantbaron
Re: Sluta generalisera

Alla män jag sett spela kvinnor har gjort det fullständigt oklanderligt - man tenderar att veta vad man ger sig in på när man väljer att spela det andra könet. Kan man inte spela kvinna så tenderar man att välja just att inte spela kvinna. En mycket enkel, och skönjbar, tendens.

Män som kan spela kvinnor får således göra det så mycket de behagar, skillnaden gentemot att spela man är trots allt totalt individuell när det kommer till rolltolkningen. Kvinnor kan bete sig hursomhelst, och män likaså, även om tendenser finns. Sluta generalisera, mao. Låt oss som vill vara hobbytransvestiter och vet vad vi ger oss in på vara det, de som inte vet vad de ger sig in på får ni antingen tåla eller kicka ut ur spelgänget, precis som med alla andra dåliga spelare, misslyckade orch-fetischister, dvärgofiler som inte kan gestalta dvärgar, etc. Och framförallt: Påstå inte att jag inte kan spela kvinna tillräckligt bra en gång till, för då blir jag arg på allvar.

- Ymir, hobbytransvestit som nästan alltid spelar kvinnliga rollpersoner, och vet vad han gör.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Kvalitén på rollspelarna

Förresten...när man läser hela den här tråden börjar man undra vad det är för typer folk spelar med, egentligen. Har ni inget urval? Spelar ni med hur värdelösa spelare som helst? Är det verkligen så låg kvalitét på Sveriges rollspelare? *suck*.

När någon påstår att det är svårare att spela kvinna än att spela dvärg, en icke-mänsklig varelse helt väsenskild från oss, då börjar det verkligen gå för långt.

I vår nuvarande CoC-kampanj spelar jag en utmobbad skolflicka, och den andra spelaren (av kvinnligt kön) spelar en misslyckad manlig antikvarie. Har inte varit några problem hittils, och lär definitivt inte bli det heller.

- Ymir, som som sagt var aldrig sett någon man misslyckas med att gestalta en kvinnlig rollperson, och ej heller motsatsen.