Nekromanti Manligt/Kvinnligt i Noir

ripperdoc

Myrmidon
Jag baserade hela mina argument just på att byta ordet kvinna till något annat. Det gör ingen skillnad om jag byter ut det till man. Jag klargjorde att det måste finnas ett icke-hunsat alternativ att spela, men att det inte innebär att man måste ta bort de politiskt inkorrekta alternativen. Så om ett spel har mansroller där man är dumma, lojala krigare, slavar eller självständiga äventyrare så väljer nog många äventyrare, men jag och många andra är inte främmande att spela de första två, även om det begränsar ens spelande ("Ja, sir, han ska dö, sir" respektive "Ja, herre, du har rätt, jag skall tvätta dina tånaglar"). Snarare har man mängder av uppslag där man bryter sig loss från den tilldelade rollen, och precis samma gäller för schablonartade kvinnoroller.

Men, givetvis, man begränsar sin målgrupp genom att införa begränsningar på rollpersoner, oavsett vilken typ av begränsningar. Det har dock inte hindrat de flesta spel att införa olika typer av begränsande faktorer. Som ett typiskt exempel är ett spel som SLA Industries där man är riktigt begränsad i typen av roller, såvida man inte tänker utanför begränsningarna.

/RipperDoc

Schnoogie

Veteran
Ah, men RipperDoc, jag tror du missförstod mig lite - om det överhuvudtaget var mitt inlägg du svarade på :gremsmile: - det jag efterlös var bara en bredare uppsättning stereotyper. Det behöver inte vara politiskt korrekt för att tilltala mig. Det måste bara finnas ETT kvinnligt alternativ som tilltalar.

Nu har jag inte läst Noirkonceptet så jag vet inte vad det handlar om egentligen, bara att det är inspirerat av Film Noir.

I en värld som porträtterar en noirsetting så är det helt naturligt att det kan vara vinklat på ett visst sätt och porträtteras som det, men i en 1700-tals-setting där kvinnans roll i samhället var mycket annorlunda än den är nu så vill åtminstone jag ha ett tips på hur man spelar, vad man kan spela osv, istället för att bli totalt "ignorerad" och förbigången. Det Götterdämmerung sade till mig när jag bläddrade igenom det var att "kvinnor göre sig icke besvär ety de finns icke".

Det intrycket jag får av andra svenska rollspel, som t.ex. Kult (första utgåvan) eller Mutant - UA är att alla är välkomna. Och det har inget med att vara politiskt korrekt eller inte att göra, det handlar om hur man tar upp kvinnor i spelet, om det är en naturlig del av text och bild eller om man är reducerad till ingenting.

Jag tycker Macho Women with Guns är skitkul, trots kvinnosynen, men där får jag i alla fall bekräftelse.

Jag hoppas någon fattade vad jag menade med det här inlägget :gremlaugh:.